Αγγελόπουλος: Ο ξενοδοχειακός κλάδος θα δώσει πολλά πρωτοσέλιδα

Αγγελόπουλος: Ο ξενοδοχειακός κλάδος θα δώσει πολλά πρωτοσέλιδα

0
aggelopoulos
O εντεταλμένος σύμβουλος του ομίλου ALDEMAR και μέλος του διοικητικού συμβουλίου του ΣΕΤΕ κ. Αλέξανδρος Αγγελόπουλος θεωρεί το 2017 ως ένα ακόμη έτος με ευνοϊκές προϋποθέσεις για αύξηση της τουριστικής κίνησης, χωρίς ωστόσο αυτό να είναι το αποτέλεσμα μιας συγκροτημένης πολιτικής.«Ο ελληνικός τουρισμός παραμένει καράβι χωρίς καπετάνιο και προορισμό, αλλά με μεγάλο φορτίο. Αναζητείται δε και… πλοιοκτήτης, αφού καμία κυβέρνηση ως σήμερα δεν έχει αντιληφθεί την προστιθέμενη αξία του τουρισμού στην οικονομία», αναφέρει με σχετική δυσφορία.

Η ουσία είναι πως όσο έχουμε ένα συνδυασμό περισσότερων πελατών και λιγότερων εσόδων, τόσο περισσότερες ξενοδοχειακές μονάδες θα αντιμετωπίζουν τις δικές τους προκλήσεις. «Η πίεση των τραπεζών και οι πολιτικές του κράτους καθιστούν αναγκαία μια αναδιαμόρφωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος για τα ξενοδοχεία. Συνέργειες, συγχωνεύσεις και εξαγορές, θα αποτελέσουν ειδήσεις για αρκετά πρωτοσέλιδα», υποστηρίζει ο κ. Αγγελόπουλος.

Ο κ. Αγγελόπουλος επίσης μιλά και για πολλά άλλα καυτά ζητήματα που αφορούν τον τουριστικό κλάδο και τον όμιλο ALDEMAR, που συνεχίζει να επενδύει και να συμβάλλει στη στήριξη των τοπικών κοινωνιών.

Κύριε Αγγελόπουλε, τα πρώτα στατιστικά στοιχεία δείχνουν αύξηση κρατήσεων σε διψήφια ή ακόμη και τριψήφια ποσοστά σε προορισμούς που πέρυσι είχαν θιγεί σοβαρά από τα προσφυγικά ρεύματα. Συμμερίζεστε ότι αυτό το θετικό momentum μπορεί να διαχυθεί στην πλειοψηφία των τουριστικών προορισμών της χώρας μας για το 2017;

Υπάρχει πράγματι σημαντική ροή προκρατήσεων προς τη χώρα μας. Να θυμόμαστε βέβαια ότι οι προκρατήσεις, αν και είναι εξαιρετικά ενθαρρυντικές, αφορούν σε κατηγορίες πελατείας που έχουν χαμηλότερα βαλάντια και εκπτωτικές κρατήσεις. Μιλάμε δηλαδή, για το λεγόμενο early booking.
Η θετική αυτή ροή είναι προς όφελος του συνόλου της χώρας, αλλά επιτυγχάνεται χάρη σε μια σειρά ευνοϊκών, για εμάς, συνθηκών και δεν αποτελεί αποτέλεσμα κάποιας πολιτικής μας. Εν συντομία, η κρίση σε όλες τις γειτονικές χώρες, η ανασφάλεια που επικρατεί, αλλά και η συντριβή τιμών τα τελευταία χρόνια, καθιστούν την Ελλάδα ελκυστική, ή έστω υπολογίσιμη στο πλάνο διακοπών του μέσου Ευρωπαίου.
Εκτός αυτών, θα πρέπει να συνυπολογιστεί η ροή από Αγγλία, που γίνεται αντιληπτή όσο η ισοτιμία ευρώ-στερλίνας ευνοεί ακόμη τις συναλλαγές με χώρες της Ευρωζώνης. Πάντως, με τη μείωση των early booking discounts και τo sold out των οικονομικότερων ξενοδοχείων, παρουσιάζεται σταδιακή μείωση της ροής από κάποιες αγορές.

Εξηγήστε μας τη μελλοντική στρατηγική ανάπτυξης της Aldemar, με βάση και τις διεθνείς τάσεις διαφοροποίησης του τουριστικού προϊόντος.

Δεν είναι εύκολο να περιγράψει κάποιος σε δύο γραμμές ποια είναι η ιδανική πορεία και στρατηγική. Σίγουρα όμως δεν πρέπει να μείνουμε αδρανείς, όταν πλέον το να επιχειρεί κανείς σε αυτό το περιβάλλον αποτελεί άσκηση για γερούς λύτες. Ετοιμαζόμαστε, λαμβάνοντας υπόψη τις εξελίξεις, τόσο στο εσωτερικό της χώρας, όσο και το εξωτερικό. Το σίγουρο είναι ότι θέλουμε και εμείς να σταματήσει η αποδόμηση της ελληνικότητας της οικονομίας.

Τα στατιστικά στοιχεία δείχνουν μείωση του τουριστικού συναλλάγματος, για την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου, κατά 500 εκατ. ευρώ. Ποιες είναι οι προβλέψεις σας για τα επόμενα χρόνια;

Aldemar
Aldemar Royal Mare

Δεν χρειάζεται να είναι κανείς αστέρας των οικονομικών για να διακρίνει το αδιέξοδο μεταξύ του κόστους εξυπηρέτησης της αυξημένης ζήτησης και της μείωσης των εσόδων. Σε ό,τι αφορά στις εκτιμήσεις, αυτές τις κάνει ο ΣΕΤΕ και δεν θα ήθελα να επιχειρήσω δικές μου, πολύ περισσότερο γιατί σπανίως συμφωνώ με εκτιμήσεις που γίνονται χωρίς να λαμβάνονται υπόψη μη μετρήσιμοι παράγοντες και τυχαία γεγονότα.
Ένα απλό παράδειγμα είναι η αλλαγή στάσης των Ευρωπαίων ταξιδιωτών μετά τις εξελίξεις σε Γαλλία πέρυσι και Τουρκία φέτος. Στην πρώτη περίπτωση, είχαμε υστέρηση κρατήσεων την περίοδο των γεγονότων από την «παγωμένη» Ευρώπη, ενώ στη δεύτερη περίπτωση, στροφή προς την Ελλάδα, που φαντάζει ασφαλής προορισμός διακοπών.

Αντίστοιχα, είναι δύσκολο να εκτιμήσει κάποιος πώς η συνεχής συρρίκνωση των αποδοχών του μέσου Ευρωπαίου επηρεάζει το μοντέλο και τη συχνότητα των διακοπών του. Σίγουρα, όμως, επηρεάζει το τι ξοδεύει. Ως γενική θεώρηση πάντως, έχουμε μειωμένα έσοδα, αυξημένη κίνηση, μεγαλύτερο κόστος και υψηλότερο δανεισμό. Αναπόφευκτα θα υπάρξουν εξελίξεις που δεν θα ικανοποιούν και δεν θα συμφωνούν με τους γενικούς πανηγυρισμούς.

Υπάρχει ενδιαφέρον από τον όμιλό σας για εξαγορές ή για ανάληψη του μάνατζμεντ ελληνικών τουριστικών μονάδων;

Στο αμέσως επόμενο διάστημα, οι Έλληνες ξενοδόχοι θα κληθούν να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις που προανέφερα, με ρεαλισμό. Η πίεση των τραπεζών και οι πολιτικές του κράτους καθιστούν αναγκαία μια αναδιαμόρφωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος στον κλάδο των ξενοδοχείων. Συνέργειες, συγχωνεύσεις και εξαγορές θα αποτελέσουν ειδήσεις για αρκετά πρωτοσέλιδα. Καθένας πρέπει να εκτιμήσει τα γεγονότα της δικής του πραγματικότητας και να διαλέξει τη στρατηγική του. Αυτό θα πράξουμε κι εμείς. Η αρχή έχει ήδη γίνει.

Σε τι ποσοστά κυμάνθηκαν οι μέσες πληρότητες των μονάδων σας;

Ξεπέρασαν το 92%. Αυτό όμως αποτελεί μόνο ένα ποσοτικό στατιστικό, που στερείται ποιοτικής ανάλυσης, οπότε σίγουρα σηκώνει συζήτηση.

Ποιες δυνατότητες συνεργειών βλέπετε μεταξύ των δικών σας μονάδων και συμπληρωματικών μορφών τουρισμού;

Αυτό που ισχύει για εμάς αλλά και για όλους τους συναδέλφους είναι ότι τα ξενοδοχεία είναι πρωτίστως χώροι φιλοξενίας. Ο τουρισμός, από την άλλη, είναι όλα εκείνα που συνθέτουν το τελικό προϊόν, συνεπώς οι συνέργειες δεν αποτελούν απλά μια εναλλακτική αλλά μια απαραίτητη προϋπόθεση. Ξεκινώντας από τον πρωτογενή τομέα, που πρέπει να γίνει ο στρατηγικός εταίρος του ξενοδόχου, όλες οι μορφές τουρισμού χτίζονται πάνω σε συνεργασίες με επαγγελματίες όλων των κλάδων της αγοράς. Η ελληνική οικονομία όμως, δεν εκμεταλλεύεται τον τουρισμό της αλλά απλά τον χρησιμοποιεί.

Πόσες και ποιες επενδύσεις ολοκληρώσατε κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης;

Η κύρια επένδυση έγινε στην «επιβίωση», στη βιώσιμη ανάπτυξη και στον εκσυγχρονισμό. Η σειρά με την οποία αναφέρονται δεν είναι τυχαία, αφού ως γνωστόν η επιχειρηματικότητα -και κατά συνέπεια η παραγωγή προστιθέμενης αξίας για την ελληνική οικονομία- έχουν ενοχοποιηθεί. Εκτός της σφιχτής διαχείρισης κόστους και της συνεχούς προσπάθειας να παραμένουμε ανταγωνιστικοί, επενδύσαμε σε ενέργειες που από τη μία μειώνουν το ενεργειακό και κοινωνικό μας αποτύπωμα και από την άλλη, προκαλούν συνέργειες ουσίας και όχι εντυπώσεων. Τέλος, συνεχίσαμε τις ετήσιες ανακαινίσεις και τον εκσυγχρονισμό των μονάδων, αφού ο πελάτης μας είναι απαιτητικός και η παροχή υπηρεσιών δεν μπορεί να υστερεί έναντι διεθνών προτύπων ποιότητας.

Τι πιστεύετε ότι λείπει από το ελληνικό τουριστικό προϊόν, προκειμένου να γίνει μακροπρόθεσμα ανταγωνιστικό, πέρα από τα μοναδικά πλεονεκτήματα του φυσικού μας περιβάλλοντος;

Κατ’ αρχάς, λείπει το πλαίσιο. Ο ελληνικός τουρισμός παραμένει καράβι χωρίς καπετάνιο και προορισμό, αλλά με μεγάλο φορτίο. Αναζητείται δε και πλοιοκτήτης -για να συνεχίσουμε την παρομοίωση-, αφού καμία κυβέρνηση ως σήμερα δεν έχει αντιληφθεί την προστιθέμενη αξία του τουρισμού στην οικονομία. Αρκούνται στο να απομυζούν τους ξενοδόχους, όταν το τουριστικό εισόδημα συντηρεί το σύνολο της οικονομίας, από τον οδηγό ταξί, τους παραγωγούς και προμηθευτές της τροφοδοτικής αλυσίδας, τους εργολάβους, μέχρι τις βιομηχανίες επίπλων, χρωμάτων, λινών κ.ο.κ. Αλήθεια, τόσο δύσκολο είναι να δει κάποιος ότι τα χρήματα της βιομηχανίας της φιλοξενίας διαχέονται στο σύνολο της οικονομίας; Όταν θα συμβεί αυτό, ο Έλληνας θα σηκώσει το βάρος της εξέλιξης του τουριστικού μας προϊόντος.

Ποιο ποσοστό ντόπιων απασχολούμενων απορροφούν οι μονάδες σας; Σε ποιο βαθμό στηρίζετε τις τοπικές οικονομίες (Ηλεία, Κρήτη), με επιλογή προϊόντων και υπηρεσιών από τοπικούς προμηθευτές.

Απασχολούμε κυρίως -εάν όχι αποκλειστικά- ντόπιους. Το μεγαλύτερο έγκλημα που συντελείται σήμερα είναι ότι αφελληνίζεται το τουριστικό μας προϊόν υπό την πίεση της υπερφορολόγησης και των αδικαιολόγητα υψηλών εισφορών, ενώ συρρικνώνεται το εισόδημα του ντόπιου επαγγελματία του τουρισμού. Το αδιέξοδο προφανές και η αντίδραση των συναδέλφων απόλυτα δικαιολογημένη. Συχνά πιάνω τον εαυτό μου να σκέφτεται ότι ένα σενάριο συνωμοσίας δικαιολογεί μια τόσο ανθελληνική εργασιακή και παιδευτική στάση.

Αυτονόητο ότι οι κοινωνικές μας δράσεις εντείνονται χρόνο με τον χρόνο, όσο αυξάνονται και οι ανάγκες. Η βιώσιμη ανάπτυξη είναι μέρος του DNA της ALDEMAR και έχουμε μακρά διαδρομή. Στηρίζουμε τις τοπικές κοινωνίες, τους τοπικούς παραγωγούς και επαγγελματίες. Στηρίζουμε τους συνανθρώπους μας και είμαστε πάντα δίπλα τους, γιατί πιστεύουμε ότι μόνο με ενωμένες δυνάμεις θα μπορέσουμε να πορευθούμε.

Είστε ικανοποιημένος από την ωριμότητα της συνδικαλιστικής εκπροσώπησης του επαγγελματικού σας φορέα; Χρειάζεται κάτι να αλλάξει;

Θα μου ήταν εύκολο να κρίνω τη συνδικαλιστική μας δράση, μετέχοντας στα όργανα που μας εκπροσωπούν. Θα αρκεστώ να πω ότι υπάρχει πολύ και ποιοτικό δυναμικό στις τάξεις των φορέων μας και είναι υποχρέωση των προέδρων να το αξιοποιήσουν. Η δική μου συμμετοχή είναι κατώτερη, ποσοτικά και ποιοτικά, από αυτήν που θα με έκανε περήφανο.

Τα προεδροκεντρικά συνδικαλιστικά όργανα, άλλωστε, δεν περιμένουν από εμένα ή κάποιο άλλο μέλος τους να είναι η φωνή του κλάδου, αλλά σιωπηλά να προτρέπουν και να συμβουλεύουν. Η γνώση υπάρχει! Ίσως σε μια περίοδο που οι κλαδικές φωνές χάνουν έδαφος, να πρέπει κανείς να έχει δική του φωνή και κυρίως συμμάχους. Αν διαβάσει κάποιος τα social media, θα δει πολλές φωνές, απόψεις, αντιδράσεις και εκκλήσεις. Πολλά πρέπει να αλλάξουν και υπάρχουν πρόσωπα που θα κληθούν να το κάνουν. Χρόνος πάντως έχει χαθεί και είναι χρόνος που δεν χαρίστηκε σε κανέναν.

ΠΗΓΗ : http://www.euro2day.gr

ΜΕΣΩwww.money-tourism.gr
ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ