cambourakis

Σε µία από τις συνηθισµένες χειµαρρώδεις συνεντεύξεις του, η οποία «ξεχειλίζει» από αλήθειες -ενίοτε πικρές- και το θερµόαιµο ταπεραµέντο του, ο Αντώνης Καµπουράκης, σε συνέντευξή του στο τεύχος Ιουλίου του«ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ», µε αφορµή το αφιέρωµα που πραγµατοποιεί το περιοδικό στη Ρόδο, αναλύει µια σειρά θεµάτων, µε έµφαση στα πιο «καυτά».

Από την ατζέντα της συζήτησης δεν θα µπορούσαν να απουσιάζουν ο νέος φόρος διανυκτέρευσης, τον οποίο µε µία λέξη χαρακτηρίζει καταστροφή, η υπερφορολόγηση του κλάδου, η οποία, όπως λέει, έχει «γονατίσει» τις τοπικές οικονοµίες, η βραχυχρόνια µίσθωση ακινήτων, θέµα για το οποίο κατηγορεί την κυβέρνηση για κωλυσιεργία και οι εκλογές στα συνδικαλιστικά όργανα του κλάδου, λέγοντας πως το στοίχηµα για τις νέες ηγεσίες είναι να συνεχίσουν το επιτυχηµένο έργο των προκατόχων τους.

Φυσικά στην κορυφή της ατζέντας παραµένει η φετινή τουριστική σεζόν, για την οποία λέει ότι, ναι µεν καταγράφεται αυξηµένη ζήτηση, το θέµα, όµως, είναι να καταφέρουν οι τουριστικές επιχειρήσεις να αξιοποιήσουν ουσιαστικά αυτή τη ζήτηση.

Παράλληλα, ο κ. Καµπουράκης φέρνει στο «τραπέζι των συζητήσεων» δύο ακόµη, εξαιρετικά ενδιαφέροντα θέµατα: τις χρήσεις γης και τους πολεοδοµικούς συντελεστές.

KAMPOURAKISΠως βλέπετε κ. πρόεδρε τη φετινή τουριστική σεζόν, τόσο σε εθνικό, όσο και σε τοπικό επίπεδο;

Υπάρχει ένα προφανές δεδομένο κι αυτό είναι η αυξημένη ζήτηση για την Ελλάδα. Αρέσει η Ελλάδα και το τουριστικό μας προϊόν κερδίζει όλο και περισσότερους φίλους. Από εκεί και πέρα το θέμα είναι πως θα μπορέσουν οι τουριστικές επιχειρήσεις να αξιοποιήσουν ουσιαστικά αυτή την αυξημένη ζήτηση και να αποκομίσουν οφέλη, που θα τους επιτρέψουν να στηρίξουν τη βιωσιμότητά τους, τα επενδυτικά τους σχέδια, το προσωπικό τους και τις τοπικές κοινωνίες, μέσα στις οποίες δραστηριοποιούνται. Αυτό είναι το μεγάλο στοίχημά μας σήμερα.

Θεωρείτε πως είναι συγκυριακή αυτή η αυξημένη ζήτηση;

Παίζουν πολλοί παράγοντες ρόλο στην εικόνα του φετινού καλοκαιριού. Αυτό που θέλω όμως να τονίσω είναι, πως δεν πρέπει να εφησυχάζουμε. Τα καλά αποτελέσματα μιας χρονιάς δεν προεξοφλούν με κάποιον αυτοματισμό τα αποτελέσματα της επόμενης. Γι’ αυτό και πιστεύω πως η στιγμή της επιτυχίας είναι και στιγμή για τομές, δράσεις και πρωτοβουλίες, που θα φέρνουν σε πρώτο πλάνο την ανταγωνιστικότητα, νέα προϊόντα, αναβαθμισμένες υποδομές. Μόνον έτσι μπορούμε να διασφαλίσουμε την τουριστική βιωσιμότητα, με μακροπρόθεσμους όρους. Αν δεν επενδύσουμε τώρα για το μέλλον, πότε θα το κάνουμε; Όταν θα «κυνηγάμε» πελάτες για να γεμίσουμε τα ξενοδοχεία μας; Στη ζωή όλα είναι θέμα σωστού timing. Κάθε πράγμα στον καιρό του… Τώρα είναι η σωστή ώρα για να προετοιμάσουμε το μέλλον.

Μπορείτε να μας πείτε ενδεικτικά κάποια από αυτά που πρέπει να γίνουν τώρα;

Ο στρατηγικός μας στόχος πρέπει να είναι η ανταπόκριση στον διαρκώς αυξανόμενο ανταγωνισμό. Αυτό σημαίνει πως πρέπει να βάλουμε θεμέλια, στέρεα θεμέλια, τα οποία θα αναβαθμίζουν και θα θωρακίζουν την ανταγωνιστικότητά μας. Δυο πράγματα θα σας πω: Πρώτον, οι χρήσεις γης. Το προϊόν που προσφέρουν οι γείτονές μας βασίζεται πάνω σε άλλες χρήσεις γης, δημιουργούν συνθήκες εμπειρίας μεγάλης αξίας, κι εμείς δεν έχουμε τέτοιες δυνατότητες. Να δούμε σοβαρά, λοιπόν, τις χρήσεις γης και πως μπορούμε να κάνουμε το κάτι παραπάνω, πάντοτε με απόλυτο σεβασμό στο περιβάλλον, που θα μας δώσει ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα.

Το δεύτερο που πρέπει οπωσδήποτε να ξαναδούμε είναι οι πολεοδομικοί συντελεστές σε υφιστάμενα ξενοδοχεία, ώστε να έχουν την ευχέρεια να αναβαθμίσουν τη δυναμικότητά τους και να εμπλουτίσουν τις υπηρεσίες τους. Επενδύσεις δεν θέλουμε; Ε, να ένα πεδίο άμεσων ιδιωτικών επενδύσεων, που θα δώσουν δουλειές στις τοπικές οικονομίες και οφέλη για το τουριστικό προϊόν της χώρας.

Και το τρίτο που πρέπει να γίνει, αφορά στην αποκλιμάκωση της υπερφορολόγησης. Όπως είναι τα πράγματα σήμερα, δεν μπορούμε να πάμε μακριά. Τα υποζύγια έχουν κουραστεί πλέον και θα «γονατίσουν». Και μαζί τους θα «γονατίσουν» όλες οι τοπικές οικονομίες, που στηρίζονται στον τουρισμό.

Παρ’ όλ’ αυτά, αντί της αποκλιμάκωσης που ζητάτε, από το 2018 έρχεται ο φόρος διανυκτέρευσης. Ποιες βλέπετε να είναι οι επιπτώσεις;

Με κάθε ειλικρίνεια και με το χέρι στην καρδιά σας λέω ότι, με τρομάζει η ευκολία με την οποία κάποια στελέχη της σημερινής κυβέρνησης τοποθετούνται και υποστηρίζουν την εφαρμογή του εν λόγω φόρου. Τέλος διανυκτέρευσης εφαρμόζεται αλλού, στοχευμένα, με αποδέκτη την τοπική αυτοδιοίκηση, την περιφέρεια και τις κοινωνίες, για την προστασία του περιβάλλοντος, της υγείας, της παιδείας, των φυσικών πόρων, για κοινωνικούς λόγους, για κοινωνική αλληλεγγύη, και για …φόρο μιλάμε εμείς. Για το τι λείπει από τον προϋπολογισμό και για το τι θα συμπληρώσει στα δημόσια έσοδα. Ο «Φόρος» αυτός θα είναι καταστροφικός για την ανταγωνιστικότητά μας. Δεν υπάρχει άλλη λέξη, παρά μόνον αυτή: Καταστροφή. Θα κάνει να ξεχειλίσει το ποτήρι των αντοχών και των ανοχών, θα καταστρέψει προσπάθειες, δουλειές και τζίρους, πιστοληπτική ικανότητα και τράπεζες, και το τραγικότερο όλων, ξέρετε ποιο θα είναι; δεν θα μπει και τίποτα στα δημόσια ταμεία. Δεν είμαι μάντης, το δείχνει η παγκόσμια εμπειρία. Όπου αυξάνονται οι φόροι, όχι μόνο δεν αυξάνονται ανάλογα τα δημόσια έσοδα, αλλά αντίθετα φθίνουν. Πρέπει κάποια στιγμή να πέσει αυλαία, σ’ αυτό  το θέατρο του παραλόγου!

Η βραχυχρόνια μίσθωση ακινήτων είναι μια νέα πραγματικότητα, που επηρεάζει άμεσα τα δεδομένα στον τουρισμό. Ποια είναι η θέση σας;

Κοιτάξτε, καλώς ή κακώς πέρασε ένας νόμος, που υποτίθεται πως θα ρυθμίσει το τοπίο, ώστε να μην γινόμαστε εμείς οι ξενοδόχοι τα θύματα ενός αθέμιτου ανταγωνισμού, από τέτοιες δραστηριότητες. Όμως έχουν περάσει τρεις μήνες κι ακόμη δεν έχουν εκδοθεί οι εφαρμοστικές υπουργικές αποφάσεις. Υπάρχει, λοιπόν, η ψευδαίσθηση πως ρυθμίστηκε το θέμα, αλλά στην πραγματικότητα είμαστε ακόμη στο «περίμενε». Κι αυτό το θεωρώ μείζον ζήτημα, όχι μόνο σαν ξενοδόχος, αλλά και σαν υπεύθυνος πολίτης. Δεν μπορεί, όταν όλη η κοινωνία «ξεζουμίζεται» από τους φόρους, οι «βραχυχρόνιες» μισθώσεις να μην φορολογούνται και επιδεικτικά και προκλητικά να μην συμβάλλουν στα δημόσια έσοδα. Επιπλέον, προκύπτουν και μείζονα ζητήματα δημόσιας υγιεινής κι ασφάλειας. Είδαμε για παράδειγμα πως η συμμορία των Κολομβιανών, που έκλεβε τους αξονικούς τομογράφους είχε επιλέξει αυτό τον τρόπο μίσθωσης για να βρίσκεται στη χώρα. Αυτό δείχνει το κενό που υπάρχει και πως μπορούν να το εκμεταλλεύονται διάφοροι επιτήδειοι. Να σοβαρευτούμε λοιπόν. Η χώρα δεν μπορεί να είναι «μπάτε σκύλοι αλέστε…».

Πολλές εκλογές μέσα στο 2017 για τον κλάδο σας, σε όργανα όπως ο ΣΕΤΕ και το ΞΕΕ. Πως διαμορφώνουν τις εξελίξεις;

Πράγματι, ήρθε το πλήρωμα του χρόνου για την αλλαγή ηγεσιών, σε νευραλγικά θεσμικά όργανα. Αποχωρούν πετυχημένες ηγεσίες και το σημαντικό σ’ αυτές τις κρίσιμες συνθήκες είναι, εμείς οι νεότεροι, να συνεχίσουμε το έργο τους, και να πετύχουμε τα καλύτερα που αξίζει ο ελληνικός τουρισμός.

Επίσης έχετε και πρόωρες εκλογές στην ΠΟΞ τον Οκτώβρη;

Πήραμε αυτή την απόφαση, καθώς έχουμε μπροστά μας πελώριες προκλήσεις και η εκπροσώπηση του κλάδου μας πρέπει να βασίζεται σε νωπή επιβεβαίωση της εντολής, που θα δίνει περισσότερη δύναμη και περισσότερο θεσμικό κύρος.
Κρίναμε όλοι μαζί πως η επαναβεβαίωση της εμπιστοσύνης των μελών μας διασφαλίζει, τόσο το ενωτικό πνεύμα, όσο και τον δυναμισμό που έχουμε ανάγκη, μπροστά σε μεγάλα ανοιχτά ζητήματα, όπως η Εθνική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας, ο «Φόρος» Διανυκτέρευσης και τόσα άλλα, ουσιαστικά και κρίσιμα.

ΠΗΓΗwww.money-tourism.gr
ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ