paralia

Επιτροπή στο υπουργείο Οικονομικών για τα θέματα αιγιαλού και παραλίας

ΜΟΝΕΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Αισιόδοξα είναι τα μηνύματα που έρχονται από το Υπουργείο Οικονομικών, καθώς με σχετική απόφαση της υφυπουργού κας Παπανάτσιου, συστάθηκε ειδική επιτροπή εργασίας προκειμένου να συντάξει σχέδιο νόμου περί αιγιαλού και παραλίας.
Αυτό ανοίγει νέους δρόμους για βελτίωση του υφιστάμενου νομικού πλαισίου, ώστε να αποφευχθούν ‘ατοπήματα’ που σημειώθηκαν κατά την διάρκεια της φετινής τουριστικής περιόδου, για μια σειρά από πολύ σοβαρά ζητήματα στα οποία εμπεριέχεται και η υπόθεση με την παραχώρηση των παραλιών.

Μέλος της επιτροπής αυτής είναι ο προϊστάμενος του Αυτοτελούς Περιφερειακού Γραφείου της Κτηματικής Υπηρεσίας του Δημοσίου στα Δωδεκάνησα, κ. Δημήτρης Μπελντέκος –πράγμα που δημιούργησε αίσθηση, καθώς είναι η μοναδική περιοχή / νομός που εκπροσωπείται μέσα σε ένα όργανο το οποίο αποτελείται αποκλειστικά και μόνον από υπηρεσιακούς παράγοντες των κεντρικών υπηρεσιών των υπουργείων.
Όπως διευκρίνισε στην «δημοκρατική» ο κ. Μπελντέκος:
«Με απόφαση της υφυπουργού Οικονομικών συστάθηκε επιτροπή εργασίας, για να συντάξει σχέδιο νόμου περί αιγιαλού και παραλίας, προς αντικατάσταση του ισχύοντος νόμου 2971/2001. Στο πλαίσιο αυτής της διαδικασίας και κατ’ εξαίρεση από όλη την επικράτεια, στην επιτροπή αυτή (για πρώτη φορά) κλήθηκε μέλος που θα εκπροσωπήσει τα Δωδεκάνησα. Θεωρώ ότι αυτό είναι σημαντικό θέμα για την περιοχή μας και εμπεριέχει έναν συμβολισμό ότι η πολιτική ηγεσία της χώρας, αναγνωρίζει στα Δωδεκάνησα την ιδιαιτερότητα της περιοχής τόσο ως προς το ιδιοκτησιακό καθεστώς, όσο και ως προς τις δράσεις στον αιγιαλό και στην παραλία (λόγω του Τουρισμού και της ανάπτυξης που υπάρχουν). Προσωπικά, θεωρώ τιμητική την επιλογή μου να αποτελέσω μέλος της επιτροπής αυτής που θα εκπροσωπήσει τα Δωδεκάνησα καθώς, θα υπάρχει η ευκαιρία και η δυνατότητα να προβληθούν τα ζητήματα της περιοχής, να διευθετηθούν παθογένειες του προηγούμενου νόμου που τον έχουν καταστήσει ανενεργό πλέον και παρωχημένο. Μέσα από την διαβούλευση θεωρώ ότι θα λυθούν τα τοπικά θέματα, όπως αυτά που αντιμετωπίσαμε στην Ρόδο, με αντιπαραθέσεις με τον Δήμο Ρόδου, με την ΕΤΑΔ, με το υπουργείο Οικονομικών κ.λπ.»
Ο κ. Μπελντέκος ανέφερε σαν παράδειγμα, το θέμα με την παραχώρηση των παραλιών της ΕΤΑΔ στους Δήμους, που από το ‘αλαλούμ’ το οποίο δημιουργήθηκε φέτος ο Δήμος Ρόδου έχασε πάνω από 600.000 ευρώ, ενώ οι επιτηδευματίες και οι επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στο νησί, αναγκάστηκαν να λειτουργήσουν υπό καθεστώς ανομίας –χωρίς να είναι δική τους η ευθύνη.
«Ο νόμος έχει να κάνει και με άλλα θέματα, όπως το πλαίσιο που διέπει τον κοινόχρηστο χώρο και τον αιγιαλό. Ήδη βρίσκομαι σε επαφή με όλους τους δημάρχους στα Δωδεκάνησα ώστε να κατατεθούν προτάσεις οι οποίες θα περιληφθούν στο νέο νόμο», ανέφερε ο κ. Μπελντέκος.
Επιπλέον, εμφανίσθηκε αισιόδοξος ότι ενδεχομένως μέχρι και πριν την έναρξη της επόμενης τουριστικής περιόδου θα έχουν γίνει οι απαραίτητες μεταβολές στο νόμο 2971/2001 ενώ υπογράμμισε πως η επιτροπή αυτή έχει ξεκινήσει τις εργασίες της.
Σε ερώτηση τι γίνεται τώρα με το κλείσιμο της τουριστικής περιόδου, ο προϊστάμενος του Αυτοτελούς Περιφερειακού Γραφείου της Κτηματικής Υπηρεσίας του Δημοσίου στα Δωδεκάνησα, δήλωσε:
«Η διαδικασία των μισθώσεων έχει ολοκληρωθεί. Για τις παραλίες που διαχειρίζεται η ΕΤΑΔ, βρισκόμαστε σε επαφή με τους ιδιώτες που δραστηριοποιούνται εκεί –παρανόμως- και τους έχουμε ξεκαθαρίσει ότι θα επιβληθούν αποζημιώσεις (πρόστιμα) αναγκαστικά. Το μόνο που μπορούμε να κάνουμε φέτος είναι, τα πρόστιμα να υπολογιστούν με βάση τις μισθώσεις που είχαν με τον Δήμο Ρόδου και με την ΕΤΑΔ, από το 2016. Όσον αφορά την επόμενη περίοδο, θα ισχύσει σύμφωνα με τα μέχρι τώρα δεδομένα, ό,τι ίσχυε στις υπόλοιπες παραλίες. Εκεί κατά την εφαρμογή των 100 μέτρων που προβλέπει το σχετικό άρθρο του νόμου 2971/2001 και η ισχύουσα ΚΥΑ, θα περιοριστούν τα πόστα. Αυτό το θέμα έχει ήδη έρθει προς εξέταση στην επιτροπή. Θεωρώ ότι πρέπει να λυθεί διότι τα 100 μέτρα είναι υπερβολικό μέτρο καθώς στα μικρότερα νησιά, αποκλείονται κάποιοι από την πρόσβασή τους στην παραλία. Καλό θα είναι λοιπόν να είναι ελεύθερος ο κοινόχρηστος χώρος αλλά από εκεί και πέρα πρέπει να εξυπηρετηθούν και τουριστικές ανάγκες. Π.χ. στην περιοχή των Πεύκων έχουμε ένα μικρό παραλιακό μέτωπο με δύο ιδιώτες που έχουν προτιμησιακό δικαίωμα, αποκλείοντας το άλλο μέτωπο με αποτέλεσμα οι τουρίστες να μην μπορούν να εξυπηρετηθούν. Στην πράξη, λοιπόν πρέπει να δούμε τι μπορεί να γίνει ανάλογα με το εύρος της παραλίας. Θεωρώ ότι είναι λογική η πρόταση και πρέπει να περάσει. Ευελπιστώ να προλάβουμε πριν την επόμενη σεζόν για να λυθούν θέματα ειδικά για τα Δωδεκάνησα –όπως η χάραξη οριογραμμής, ο κτηματολογικός κανονισμός, νησιά εκτός κτηματολογίου κ.ά. που δεν λύθηκαν ποτέ έως σήμερα».

H χάραξη

Τη χάραξη της γραμμής του αιγιαλού, σύμφωνα με την ερευνητική εργασία που είχε γίνει προ δεκαετίας από την εταιρεία Εθνικό Κτηματολόγιο και Χαρτογράφηση (ΕΚΧΑ), πρόκειται να ολοκληρώσει έως τον Ιούνιο του 2018 το υπουργείο Οικονομικών. Η πίεση για την ολοκλήρωση του έργου είναι μεγάλη, καθώς έχει συνδεθεί στις μνημονιακές υποχρεώσεις της χώρας με την ολοκλήρωση του Κτηματολογίου, καθώς είναι απαραίτητη για τον καθορισμό των ιδιοκτησιών προς τη θάλασσα.

Σήμερα, το ποσοστό του αιγιαλού που είναι οριοθετημένο κυμαίνεται περίπου στο 15%-20%. Ωστόσο οι οριοθετήσεις είναι αποσπασματικές, καθώς (λόγω της τραγικής υποστελέχωσης στα κατά τόπους γραφεία δημόσιας περιουσίας) γίνονται μόνο κατά περίπτωση, κατόπιν αίτησης του ενδιαφερομένου. Η υπόθεση επισπεύδεται πλέον υποχρεωτικά ως μνημονιακή υποχρέωση, με εργαλείο την προκαταρκτική χάραξη αιγιαλού που πραγματοποίησε το 2008 για το σύνολο της χώρας η ΕΚΧΑ. Οι χάρτες θα εξεταστούν και θα εγκριθούν από τα γραφεία δημόσιας περιουσίας.

Τα πλεονεκτήματα της οριστικής χάραξης του αιγιαλού είναι πολλά. Κατ’ αρχάς ξεκαθαρίζουν οριστικά τα όρια των ιδιωτικών ιδιοκτησιών, άρα και τα όρια των όποιων επεμβάσεων. Επιπλέον, θα αποκαλυφθεί και το πλήθος των αυθαιρεσιών που έχουν ανά τα έτη ανεγερθεί στους αιγιαλούς, επιτρέποντας στο υπουργείο Οικονομικών να προωθήσει τον καταλογισμό και την είσπραξη προστίμων. Το μειονέκτημα, σύμφωνα με ορισμένες εκτιμήσεις, είναι ότι οι ορθοφωτοχάρτες της εταιρείας Κτηματολόγιο Α.Ε. αποτυπώνουν μεν τη σημερινή κατάσταση, αλλά δεν λαμβάνουν υπόψη οικολογικά κριτήρια. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, ακόμα και μετά την οριστικοποίηση, ο πολίτης δικαιούται να ζητήσει επανακαθορισμό της γραμμής του αιγιαλού, αν κρίνει ότι θίγεται.

Ποια είναι η εικόνα των αιγιαλών της χώρας μας; Στην ημερίδα παρουσιάστηκαν στοιχεία από την περιβαλλοντική βάση δεδομένων που δημιούργησαν τα Πανεπιστήμια Αθηνών και Αιγαίου. Οπως ανέφερε ο καθηγητής Ωκεανογραφίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών Σεραφείμ Πούλος, το 97% της ελληνικής ακτογραμμής περιλαμβάνει 7.384 παραλίες με συνολικό εμβαδόν άνω των 52 τετραγωνικών χιλιομέτρων. Από αυτές, περίπου 3.950 παραλίες βρίσκονται στον νησιωτικό χώρο. Κύριο χαρακτηριστικό των ελληνικών παραλιών είναι το μικρό τους πλάτος (σε ποσοστό 67% είναι μικρότερες από 25 μέτρα σε πλάτος και το 24% κυμαίνεται μεταξύ πλάτους 25-50 μέτρων). Τα μεγαλύτερα ποσοστά ανεπτυγμένων τουριστικά παραλιών βρίσκονται στην Κρήτη (34%), στην Πελοπόννησο (26%), στο Ιόνιο (23%) και στα νησιά του Αιγαίου (20%). Μάλιστα, στο 55% των ανεπτυγμένων τουριστικά παραλιών συναντάμε παράκτια έργα προστασίας από τη διάβρωση.

Tagged
Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *