TZIALLAS

Γ. ΤΖΙΑΛΛΑΣ : 396 επενδυτικές προτάσεις στον Τουρισμό

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΦΟΡΕΙΣ

Έµπειρος τεχνοκράτης, αλλά και άνθρωπος µε όραµα, πάθος και παλµό, που αναλαµβάνει πρωτοβουλίες και ρίσκα, ο Γιώργος Τζιάλλας, Γενικός Γραµµατέας Τουριστικής Πολιτικής και Ανάπτυξης, είναι πρότυπο επαγγελµατία για τον χώρο της δηµόσιας διοίκησης.

Ο ίδιος, άλλωστε, «γέννηµα-θρέµα» του ιδιωτικού τοµέα, δεν έχει την παραµικρή σχέση µε το Δηµόσιο.

moneyΔιαθέτοντας εικοσαετή επαγγελµατική εµπειρία σε έργα συµβουλευτικών υπηρεσιών και στον τοµέα των κοινοτικών χρηµατοδοτήσεων, αποτελεί την πλέον ιδανική επιλογή για τη θέση του Γενικού Γραµµατέα Τουριστικών Υποδοµών και Επενδύσεων.

Επί ηµερών του (µόλις πρόσφατα), άλλωστε, «εγκαινιάστηκε» η κωδικοποίηση της τουριστικής νοµοθεσίας 100 και πλέον ετών, σε ένα ενιαίο ψηφιακό υπόβαθρο για το ισχύον νοµοθετικό πλαίσιο. Ένα έργο-παρακαταθήκη, όπως ο ίδιος το ονοµάζει, για τον ελληνικό Τουρισµό.

Σε συνέντευξή του στο περιοδικό «ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ» ο κ. Τζιάλλας µιλάει για τη φετινή τουριστική περίοδο, εκφράζοντας την αισιοδοξία του πως το 2017 θα αποτελέσει νέα χρονιά ρεκόρ για τον τουρισµό µας, µε πάνω από 30 εκατ. διεθνείς επισκέπτες.

Συγκρατηµένα αισιόδοξος, όµως, εµφανίζεται και για τον κλάδο της Κρουαζιέρας, υπογραµµίζοντας πως µε συντονισµένες ενέργειες ανατράπηκαν οι αρχικές εκτιµήσεις, οι οποίες έκαναν λόγο για σηµαντική πτώση.

Αναφερόµενος στις προτεραιότητες του υπουργείου Τουρισµού, ο κ. Τζιάλλας, εκτός από την κωδικοποίηση της τουριστικής νοµοθεσίας, ανέφερε, µεταξύ άλλων, την ολοκλήρωση, πολύ σύντοµα, του Δορυφόρου Λογαριασµού, όπως, επίσης, την επαναλειτουργία των Σχολών Ξεναγών, την αναβάθµιση των ΑΣΤΕΡ και ΑΣΤΕΚ και την ενδυνάµωση των 8 Δηµοσίων ΙΕΚ Τουρισµού.

tziallasΗ συνέντευξη

Η συνέντευξη έχει ως εξής:

Προς ένα ακόμη ρεκόρ φαίνεται να οδεύει ο ελληνικός Τουρισμός εφέτος, βάσει των κρατήσεων από τις ξένες αγορές προς τη χώρα μας. Που πιστεύετε ότι οφείλεται η θετική αυτή εξέλιξη; Θεωρείτε ότι θα μπορούσαμε να μιλήσουμε για παγιωμένη κατάσταση;

Πράγματι, όλες οι ενδείξεις δείχνουν πως οδεύουμε προς ένα νέο ρεκόρ αφίξεων και ελπίζουμε να ξεπεράσουμε τα 30 εκατ. διεθνείς επισκέπτες. Όλοι οι tour operators, εδώ και καιρό, μιλούν για διψήφιες αυξήσεις στη ζήτηση για τη χώρα μας. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο γενικός γραμματέας του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού, Τάλεμπ Ριφάι, σε δημόσιες ομιλίες του έχει εξάρει το έργο μας στη διαχείριση κρίσεων τουριστικού προορισμού και  το γεγονός ότι σε ένα πολύ δύσκολο περιβάλλον συνεχών προκλήσεων και αστάθμητων παραγόντων, πετύχαμε αποτελέσματα ρεκόρ στον τουρισμό μας: 26 εκατ. διεθνείς αφίξεις το 2015 και 28 εκατ. το 2016, με ρυθμούς ανάπτυξης διπλάσιους του παγκόσμιου μέσου όρου.

Η Ελλάδα απέδειξε ότι μπορεί ακόμη και κάτω από δύσκολες συνθήκες να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις που φέρνουν αύξηση των τουριστικών ροών στη χώρα μας. Είμαι πεπεισμένος ότι η δυναμική αυτή θα συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια.

Πιστεύετε ότι η έξοδος του Ηνωμένου Βασιλείου από την Ευρωπαϊκή Ένωση θα έχει επιπτώσεις στον ελληνικό Τουρισμό και πως σκοπεύετε να τις αντιμετωπίσετε;

Για την Ελλάδα, το διάστημα που ακολούθησε του δημοψηφίσματος για το BREXIT δεν υπήρξε αξιοσημείωτη βραχυπρόθεσμη επίδραση στην εξέλιξη των ταξιδιών Βρετανών προς τη χώρα και, ουσιαστικά, δεν διαφάνηκε να επηρεάζονται οι ροές από το Ηνωμένο Βασίλειο. Αντίθετα παρουσιάστηκε αύξηση, από τα 2,4 εκατ. το 2015 στα 2,9 εκατ. αφίξεις Βρετανών τουριστών στην Ελλάδα το 2016. Η εικόνα που μας μεταφέρουν οι παράγοντες του τουρισμού είναι καθησυχαστική, δεδομένου ότι, ήδη, οι προκρατήσεις για το 2017 είναι αυξημένες.

Η δεδομένη προτίμηση των Βρετανών για την Ελλάδα ως προορισμό διακοπών, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι η δαπάνη για διακοπές είναι σχετικά ανελαστική για τους Βρετανούς πολίτες, δημιουργεί αισιοδοξία σε ότι αφορά τις τουριστικές ροές από τη Βρετανία το 2017, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι θα εφησυχάσουμε.

Ποιες είναι οι προτεραιότητες του υπουργείου Τουρισμού για τον ελληνικό Τουρισμό και ποιοι οι στόχοι της τουριστικής πολιτικής;

Όραμά μας είναι να εδραιώσουμε την Ελλάδα ως παγκόσμιο ελκυστικό προορισμό 365 ημέρες τον χρόνο, με όρους και προοπτικές βιώσιμης ανάπτυξης για τον τουρισμό μας και την οικονομία μας. Οι στόχοι μας υλοποιούνται μέσα από τους στρατηγικούς άξονες της εθνικής τουριστικής πολιτικής μας, δηλαδή την επέκταση της θερινής τουριστικής περιόδου, το άνοιγμα νέων ξένων αγορών, την ανάδειξη νέων ελληνικών προορισμών, την ανάπτυξη του θεματικού τουρισμού, την προσέλκυση τουριστικών επενδύσεων με επίκεντρο την ποιότητα καθώς και τη συνέργεια με άλλους τομείς της οικονομικής δραστηριότητας, όπως ο πρωτογενής τομέας και η μεταποίηση. Προτεραιότητά μας είναι να δημιουργήσουμε ένα φιλικό περιβάλλον για όλους τους επαγγελματίες του τουρισμού, με στοχευμένες ενέργειες. Σε αυτήν την κατεύθυνση ολοκληρώσαμε την κωδικοποίηση της τουριστικής νομοθεσίας 100 και πλέον ετών σε ένα ενιαίο ψηφιακό υπόβαθρο για το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο, που αποτελεί έργο-παρακαταθήκη για τον ελληνικό τουρισμό.

Ολοκληρώνουμε τον Δορυφόρο Λογαριασμό, ώστε να έχουμε αξιόπιστα στοιχεία για τα μεγέθη του ελληνικού τουρισμού, που να ανταποκρίνονται στις διεθνείς πρακτικές.

Δρομολογούμε το νομοσχέδιο για να υποστηρίξουμε την τουριστική εκπαίδευση, μέσα από την επαναλειτουργία των Σχολών Ξεναγών, την αναβάθμιση των ΑΣΤΕΡ και ΑΣΤΕΚ και την ενδυνάμωση των 8 Δημοσίων ΙΕΚ Τουρισμού. Απλοποιούμε τις διαδικασίες για να διευκολύνουμε τις επενδύσεις και να ενθαρρύνουμε την ανάπτυξη της νέας τουριστικής δραστηριότητας.

Επιμήκυνση της τουριστικής σεζόν, άνοιγμα νέων αγορών, προώθηση θεματικών μορφών τουρισμού και αξιοποίηση χρηματοδοτικών εργαλείων, τέσσερις άξονες-κλειδιά για την ανάπτυξη του ελληνικού Τουρισμού. Ποιες οι ενέργειες και πρωτοβουλίες του υπουργείου ανά άξονα;

Η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου είναι ήδη γεγονός. Μέσα από σκληρές διαπραγματεύσεις με τους μεγάλους tour operators και τις αεροπορικές εταιρίες ήδη έχουμε επιμηκύνει, στους κατ’ εξοχήν θερινούς προορισμούς, τη σεζόν από τον Μάρτιο μέχρι τον Νοέμβριο. Στους city break προορισμούς, Αθήνα & Θεσσαλονίκη, η κίνηση είναι αυξημένη καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, με υψηλές πληρότητες και τον χειμώνα. Τη διετία 2015-2016 διεκδικήσαμε μέσα από διαπραγματεύσεις και εξασφαλίσαμε την ενίσχυση των απευθείας πτήσεων προς την Ελλάδα και την καθιέρωση νέων δρομολογίων όλο τον χρόνο, με σημαντικές για τον ελληνικό τουρισμό αγορές. Το 2017 προστίθεται ακόμη μεγαλύτερος αριθμός νέων πτήσεων. Μεγάλη επιτυχία αποτέλεσε η έναρξη από την Emirates του απευθείας δρομολογίου Ντουμπάι-Αθήνας-Νέας Υόρκης, που συνδέει την Ελλάδα με την Αμερική όλο τον χρόνο και που ως υπουργείο διαπραγματευτήκαμε επίμονα και εξασφαλίσαμε.

Στρατηγική μας επιλογή αποτέλεσε, επίσης, το άνοιγμα νέων αγορών, ώστε να δώσουμε τη δυνατότητα στον ελληνικό τουριστικό τομέα να διεισδύσει και να αναπτύξει συνεργασίες στην ευρύτερη περιοχή της Μέσης Ανατολής, στην Ασία και τη Βόρεια Αφρική. Με διαδοχικά βήματα, ανοίξαμε αγορές, όπως η Μ. Ανατολή, η Κίνα και η Νότια Κορέα και υποστηρίξαμε δυναμικά τη ρωσική και την αμερικανική αγορά. Πετύχαμε εκτός από την ενίσχυση των τουριστικών ροών και την αύξηση κατά 10% στην προσέλκυση τουρισμού υψηλού επιπέδου. Το 2017, ανοίγουμε τις δυναμικές αγορές της Ινδίας και της Βραζιλίας.

Αναπτύσσουμε και εξειδικεύουμε τον θεματικό τουρισμό, ώστε να προσφέρουμε πολύ περισσότερα θεματικά προϊόντα, που θα ενισχύσουν και την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και τις οικονομίες των τοπικών κοινωνιών.

Προβάλλουμε νέους ελληνικούς προορισμούς σε όλη την Ελλάδα, που επιθυμούμε να καταστούν ευρέως γνωστοί στο εξωτερικό για τη μοναδική εμπειρία που προσφέρουν και μέσα από τον τουρισμό να δημιουργήσουμε νέες και σταθερές πηγές εσόδων και απασχόλησης σε τοπικό επίπεδο.

Τέλος, αξιοποιούμε όλες τις δυνατότητες χρηματοδότησης που μας δίνουν τα διαρθρωτικά ταμεία της ΕΕ και ενισχύουμε τη μικρομεσαία τουριστική επιχειρηματικότητα μέσω του ΕΣΠΑ. Επίσης,  εξασφαλίσαμε πόρους για τη χρηματοδότηση των υποδομών των ιαματικών πηγών για την αναβάθμισή τους, ώστε να γίνουν περισσότερο ελκυστικές για επενδύσεις καθώς και τη δημιουργία πάρκων για την αναβάθμιση αστικών περιοχών ανά την Ελλάδα.

Η κατά γενική ομολογία υπερφορολόγηση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος καθιστά το ελληνικό τουριστικό πακέτο λιγότερο ανταγωνιστικό. Ποια είναι η θέση σας και τι τελικά προβλέπεται για το τέλος διανυκτέρευσης;

Η οικονομική κρίση, τα μέτρα λιτότητας και οι σκληρές δεσμεύσεις που  επιβλήθηκαν από τις πολιτικές του παρελθόντος, επιβάρυναν τους επαγγελματίες όλων των κλάδων, συμπεριλαμβανομένου και του τουρισμού. Το υπουργείο Τουρισμού έχει προτεραιότητα την προστασία και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του τουριστικού προϊόντος και υποστηρίζει την προσπάθεια για τη σταδιακή ελάφρυνση της φορολογίας, που επιδιώκεται μέσα από την επίτευξη των στόχων για την ανάπτυξη. Με την επιτυχή, πλέον, ολοκλήρωση της αξιολόγησης, οδεύουμε προς την ανάκαμψη της οικονομίας και την επιστροφή στην ανάπτυξη. Η  επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων της χώρας, είναι αυτή που θα επιτρέψει την επανεξέταση, μεταξύ άλλων, και του τέλους διανυκτέρευσης.

Τι γίνεται με τα νέα προγράμματα ενισχύσεων για επενδύσεις στον τουρισμό; Υπάρχουν γκρίνιες από τους φορείς για καθυστερήσεις γενικότερα στο ΕΣΠΑ, στον αναπτυξιακό νόμο και τα επενδυτικά κίνητρα;

Ένα από τα πρώτα προγράμματα που δώσαμε προτεραιότητα και προκηρύχθηκαν από το ΕΠΑΝΕΚ ήταν για την ενίσχυση των υφιστάμενων μικρομεσαίων τουριστικών επιχειρήσεων και για το οποίο υπήρξε πολύ μεγάλη ανταπόκριση, υπερκαλύπτοντας τον διαθέσιμο προϋπολογισμό. Ταυτόχρονα, όμως, προκηρύχθηκαν πολλές ακόμη δράσεις κρατικών ενισχύσεων, ενώ τεχνικά ζητήματα αποκλειστικής αρμοδιότητας της ΜΟΔ Α.Ε. που ανέκυψαν, έχουν αποφέρει καθυστέρηση.
Εκτιμούμε, ωστόσο, ότι σύντομα αυτά θα διευθετηθούν, θα δοθεί οριστική λύση και εντός του φθινοπώρου θα προκηρυχθεί νέο πρόγραμμα, αυτή τη φορά για την ίδρυση νέων τουριστικών μικρομεσαίων επιχειρήσεων.

Σε ό,τι αφορά τον αναπτυξιακό νόμο, εξαιτίας των πρότερων δημοσιονομικών προσαρμογών, προέκυψαν ζητήματα στις αποζημιώσεις των αξιολογητών, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να προχωρήσουν σε ελέγχους. Η αρμόδια Γενική Γραμματεία Στρατηγικών & Ιδιωτικών Επενδύσεων του υπουργείου Οικονομίας & Ανάπτυξης έχει ήδη επιληφθεί για την επίλυσή τους και την επίσπευση των διαδικασιών.

Ποια είναι τα μηνύματα σε ό,τι αφορά την Κρουαζιέρα;

Το 2016 έκλεισε με αύξηση για την ελληνική Κρουαζιέρα. Πρόκειται για έναν τομέα με σημαντικά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα, στον οποίο ουδέποτε στο παρελθόν υπήρξε στρατηγικό σχέδιο. Για εμάς αποτελεί προτεραιότητα η εφαρμογή ενός εθνικού σχεδιασμού για την ανάπτυξή του. Συνεργαζόμαστε εξαιρετικά με το πρωτίστως αρμόδιο υπουργείο Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής, με το οποίο έχουμε από κοινού συστήσει την Εθνική Συντονιστική Επιτροπή Κρουαζιέρας, με τη συμμετοχή 28 φορέων και προχωρούμε σε παράλληλες ενέργειες για να αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά τις προκλήσεις που επηρεάζουν τον κλάδο της κρουαζιέρας στην Αν. Μεσόγειο συνολικά, λόγω των γεωπολιτικών εξελίξεων.

Για το 2017 οι αρχικές εκτιμήσεις έκαναν λόγο για σημαντική πτώση, που οδήγησε τους διεθνείς ομίλους να αφαιρέσουν προσεγγίσεις πλοίων στην ευρύτερη περιοχή. Με συντονισμένες ενέργειες καταφέραμε η μείωση στις προσεγγίσεις να περιοριστεί σημαντικά, όπως επιβεβαιώνουν και οι φορείς του κλάδου.

Οι διεθνείς όμιλοι Κρουαζιέρας, με τους οποίους συνεργαζόμαστε, δήλωσαν ότι αναμένουν αύξηση στον αριθμό των αφίξεων επιβατών, δεδομένου ότι τα πλοία για την Ελλάδα είναι μεγαλύτερης χωρητικότητας και με υψηλότερες πληρότητες. Εξέφρασαν την εμπιστοσύνη τους στην υλοποιούμενη πολιτική και δήλωσαν τις προθέσεις τους για μεγαλύτερη ανάπτυξη το 2018 και τα επόμενα χρόνια.

Όσον αφορά τους ευρωπαϊκούς ομίλους που δραστηριοποιούνται στην κρουαζιέρα, μετά από στενή συνεργασία με το υπουργείο Τουρισμού, επέλεξαν να αυξήσουν 20% την κρουαζιέρα για την Ελλάδα το 2017.

Πείτε μας για το θέμα της δημιουργίας Δορυφόρου Λογαριασμού Τουρισμού, που πολλές φορές έχετε πει πως αποτελεί μια από τις βασικές σας επιδιώξεις προκειμένου για την αξιοπιστία των στατιστικών στοιχείων, σε τι φάση βρίσκεται;

Είναι γεγονός ότι οι πολυετείς εξαγγελίες στο παρελθόν για τη δημιουργία Δορυφόρου Λογαριασμού, ώστε να υπάρχουν αξιόπιστα στατιστικά στοιχεία για τον τουρισμό, δεν είχαν τελεσφορήσει. Ο Δορυφόρος Λογαριασμός Τουρισμού είναι μια εξαιρετικά περίπλοκη διαδικασία που απαιτεί πολύ εξειδικευμένες γνώσεις και πολύ κόπο για να λειτουργήσει, αποτελεί όμως απαραίτητο και ουσιαστικό «εργαλείο», ώστε να έχουμε ακριβή αποτύπωση των μεγεθών του τουρισμού και όλες τις πληροφορίες που απαιτεί η άσκηση τουριστικής πολιτικής.
Η Ελλάδα ως άκρως τουριστική χώρα δεν επιτρέπεται να μην διαθέτει αυτό το σημαντικό «εργαλείο» που αποτελεί διεθνή πρακτική εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Εμείς εργαστήκαμε συστηματικά, το κάνουμε πράξη και θα σας ενημερώσουμε στο αμέσως επόμενο διάστημα για την εξέλιξή του.

Γιατί δεν έρχονται επενδύσεις στη χώρα μας και ποιες είναι οι ενέργειες του υπουργείου προς αυτή την κατεύθυνση;

Είναι λανθασμένη εκτίμηση ότι δεν έρχονται επενδύσεις. Το ακριβώς αντίθετο συμβαίνει. Υπάρχει καταγεγραμμένη αύξηση των επενδύσεων και έξαρση του επενδυτικού ενδιαφέροντος σε πολλούς τομείς, όπως στην ενέργεια, στις υποδομές και τις μεταφορές και, φυσικά, στον τουρισμό. Την έξαρση του ενδιαφέροντος για επενδύσεις στον τουριστικό κλάδο, επιβεβαίωσε και σε πρόσφατη συνέντευξή του ο νέος πρόεδρος του Σ.Ε.Τ.Ε., κ. Γιάννης Ρέτσος.

Το 2016, υποβλήθηκαν στην αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Τουρισμού ΕΥΠΑΤΕ 142 νέες προτάσεις έργων για νέα και υφιστάμενα ξενοδοχεία τεσσάρων και πέντε αστέρων, δυναμικότητας άνω των 300 κλινών, που είναι σε διάφορα στάδια αδειοδότησης και τρία νέα Σύνθετα Τουριστικά Καταλύματα. Επίσης, στον αναπτυξιακό νόμο υποβλήθηκαν 251 προτάσεις για ξενοδοχειακές επενδύσεις, που αντιστοιχούν στο 50% της συνολικής αξίας των επενδυτικών προτάσεων. Η τουριστική αγορά γνωρίζει ότι υπάρχει μεγάλη κινητικότητα από εγχώριους και διεθνείς ομίλους και, ήδη, είναι σε εξέλιξη μεγάλες ξενοδοχειακές επενδύσεις στην Αθήνα και σε άλλους προορισμούς. Επίσης, αυξανόμενο ενδιαφέρον υπάρχει από ξένους επενδυτές για μαρίνες και ειδικές τουριστικές υποδομές.

Η υπηρεσία one-stop-shop στο υπουργείο μας διευκολύνει και επιταχύνει τις διαδικασίες για την έναρξη και υλοποίηση τουριστικών επενδύσεων μεγάλης κλίμακας. Μέσα από εντατική προώθηση και προβολή του τουριστικού μας προϊόντος αλλά και με σειρά στοχευμένων επαφών, έχουμε καταφέρει να προσελκύσουμε ενδιαφέρον από μεγάλους ομίλους που διερευνούν πλέον συγκεκριμένες ευκαιρίες, αλλά κυρίως έχουμε κερδίσει την εμπιστοσύνη των ξένων επενδυτών.

Σε νομοθετικό κενό φαίνεται να βρίσκονται οι βραχυχρόνιες τουριστικές μισθώσεις μέσω των διαδικτυακών πλατφορμών. Τι γίνεται με αυτό το θέμα;

Το αρμόδιο υπουργείο Οικονομικών ολοκλήρωσε τη νομοθεσία για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις, η οποία ψηφίστηκε από την Ελληνική Βουλή και με την εφαρμογή της θα θεσπιστούν κανόνες σε αυτό το νέο είδος μίσθωσης, που αποτελεί παγκόσμιο φαινόμενο και εξελίσσεται ταχύτατα.

Κλείνοντας, θέλω να τονίσω πως αντιλαμβανόμαστε ότι, είναι σημαντικό να προχωράμε γρήγορα και αποτελεσματικά σε όλα τα ζητήματα που συνδέονται με τον τουρισμό. Αυτό επιδιώκουμε και για αυτό αγωνιζόμαστε καθημερινά, να ξεπεράσουμε τα συσσωρευμένα προβλήματα του παρελθόντος και νέα που προκύπτουν, όπως επίσης και να αντιμετωπίσουμε τις παθογένειες δεκαετιών προς όφελος του τουριστικού κλάδου και των επαγγελματιών.

Tagged
Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *