svynou

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΣΒΥΝΟΥ : Στα δύσκολα θέλουµε πράξεις και όχι θεωρίες

ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Με αιχµηρό λόγο, χωρίς «στρογγυλέµατα» και µισόλογα, όπως, άλλωστε, συνηθίζει, η πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Κω, κα. Κωνσταντίνα Σβύνου, σε συνέντευξή της στο «ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ», µιλάει για τις εξελίξεις στον Τουρισµό, στο νησί της Κω και καταδικάζει τις κυβερνητικές επιλογές απέναντι στον βασικότερο πυλώνα της οικονοµίας µας.

Σύµφωνα µε την ίδια το νησί της Κω κατάφερε να νικήσει τον σεισµό και να επαναφέρει την εικόνα του σε χρόνο ρεκόρ. Η κυβέρνηση, όµως, οφείλει να σταθεί δίπλα στις επιχειρήσεις, πληγείσες και µη, δίπλα στους νησιώτες, που µε αξιοπρέπεια αγωνίζονται να διασώσουν τη µοναδική οικονοµική πηγή του νησιού, που είναι ο τουρισµός.

Το ελάχιστο που περιµένω από την πολιτεία είναι η διατήρηση των µειωµένων συντελεστών ΦΠΑ, λέει µε νόηµα η κα Σβύνου, υπογραµµίζοντας ότι, στα δύσκολα χρειάζονται πράξεις.

xrhma & tourismosΠως επηρέασε ο σεισμός το νησί της Κω και πως εξελίσσεται η φετινή τουριστική σεζόν;

Η τουριστική περίοδος ξεκίνησε με τις καλύτερες προοπτικές, καθώς μετά από δυο συνεχόμενα χρόνια απρόβλεπτων γεγονότων, δύσκολα διαχειρίσιμων, καταφέραμε να επαναφέρουμε το τουριστικό μας προϊόν. Ωστόσο, αποδεικνύεται, για μια ακόμα φορά, πως στον τουρισμό δεν μπορεί να κάνει κανείς ασφαλείς προβλέψεις. Εκεί που παίρναμε ανάσες ανάτασης προστέθηκε άλλο ένα απρόβλεπτο, φυσικό φαινόμενο, που μας ταρακούνησε, τόσο φυσικά, όσο και μεταφορικά. Το νησί της Κω όμως, συνεχίζοντας να «χορεύει»… σε ρυθμούς απρόβλεπτους, επιδεικνύει υποδειγματική αντοχή. Είναι το νησί που κατάφερε να νικήσει τον σεισμό και να επαναφέρει την εικόνα του σε χρόνο ρεκόρ.

Άπαντες λειτούργησαν υποδειγματικά -κρατικός μηχανισμός, περιφέρεια, δήμος, φορείς, κάτοικοι- στη δύσκολη στιγμή λειτούργησαν ως μια γροθιά. Γιατί τα θετικά αποτελέσματα έρχονται πάντα εκ των ενώντων… Εύχομαι να συνεχιστούν με τον ίδιο ζήλο οι εργασίες αποκατάστασης.

Όσον αφορά την τουριστική κίνηση, αν παραλείψουμε κάποια κενά που εμφανίζονται στην Ιταλική αγορά και που καλύπτονται από άλλες αγορές, το νησί εξακολουθεί να έχει ζήτηση μεγάλη και προβλέπουμε πως θα κλείσει στα νούμερα του 2015, με μια διψήφια αύξηση στις αφίξεις, σε σχέση με το 2016.

Η φετινή εκτιμάται πως θα είναι ακόμη καλύτερη χρονιά για τον ελληνικό τουρισμό από την περυσινή. Συμφωνείτε με αυτή την άποψη;

Θα πω κάτι που επισημαίνω συνέχεια: Δεν μπορούμε να κρίνουμε την τουριστική περίοδο μονομερώς, από την αύξηση στις αφίξεις. Είναι μια εύκολη, αλλά προχειρότατη προσέγγιση, που δεν μας επιτρέπει να εξάγουμε ολοκληρωμένα συμπεράσματα για την πορεία και τα οφέλη του τουρισμού. Ακόμα και αν οι αφίξεις διπλασιαστούν ποια τα οικονομικά αποτελέσματα; Σας παραπέμπω μόλις στο 2016, που υπήρξε το οξύμωρο αύξηση στις αφίξεις-μείωση στις εισπράξεις… Όχι λοιπόν… θα πούμε πως ο Ελληνικός τουρισμός πάει καλά, όταν θα αρχίσουμε να βλέπουμε αύξηση εισπράξεων, αύξηση μέσης διάρκειας διαμονής, αύξηση μέσης δαπάνης ανά τουρίστα. ΑΡΝΟΥΜΑΙ να συνεχίσω να κρίνω την τουριστική μας περίοδο βάσει των αφίξεων…!

Ποιο κατά τη γνώμη σας είναι το χαρακτηριστικό της φετινής τουριστικής σεζόν και ποιες είναι οι προοπτικές της Κω, αλλά και της Ελλάδας συνολικά στον τουρισμό;

Σε γενικές γραμμές η Ελλάδα είναι «μαγαζί γωνία», προορισμός με ατελείωτες δυνατότητες, με μεγάλες προοπτικές, στον οποίο θα πρέπει πρωτίστως να πιστέψουμε ώστε να καταφέρουμε να τον «οδηγήσουμε» με ευθύνη και σοβαρότητα. Εκεί χρειάζεται στοχευμένο στρατηγικό σχέδιο, έτσι ώστε να διεκδικούμε το μερίδιο της τουριστικής αγοράς που μας αξίζει και όχι αυτό που υπολείπεται λόγω συγκυριών.

Όσο για το νησί της Κω, είναι ο προορισμός που δικαίως διεκδικεί την τρίτη θέση στον τουριστικό χάρτη της χώρας μας, ένα νησί πολυδοκιμασμένο, που καταφέρνει να λειτουργεί ως «μελέτη περίπτωσης» (case study) στα δύσκολα. Ένα νησί που έως τώρα «πήγαινε από μόνο του», ακολουθούσε τις συγκυρίες, καθώς ελάχιστοι ήταν αυτοί που προσπάθησαν να αξιοποιήσουν τα μοναδικά του ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα: Την ιστορία και τον πολιτισμό. Αυτά είναι που καθιστούν το νησί του πατέρα της ιατρικής, του «Ιπποκράτη» έναν προορισμό με παγκόσμια αναγνώριση, που αν το χρησιμοποιήσουμε στη σωστή κατεύθυνση θα καταφέρουμε -μετά από εύλογο χρονικό διάστημα- να αναβαθμίσουμε σε ποιοτικό επίπεδο το τουριστικό μας προϊόν. Στην Κω, για μια ακόμα χρονιά, μας χαρακτηρίζει το απρόβλεπτο, μας δίνουν όμως αντοχές τα μοναδικά μας πλεονεκτήματα…

Η υπερφορολόγηση του τουριστικού-ξενοδοχειακού κλάδου είναι γεγονός, ποιο είναι το σχόλιό σας και ποιες αναμένεται να είναι οι επιπτώσεις από την εφαρμογή του στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις της Κω, δεδομένων των τελευταίων γεγονότων που πλήγωσαν το νησί;

Θα πρέπει να σταματήσουμε να «πυροβολούμε» τον βασικότερο πυλώνα της οικονομίας μας, τον μόνο που αποδεδειγμένα μπορεί να μας οδηγήσει σε επενδύσεις, σε αύξηση απασχόλησης, σε οικονομική ανάταση. Όσο υπερφορολογούμε τόσο μειώνουμε τη δυναμική των τουριστικών επιχειρήσεων, οι οποίες στενάζουν, στην πλειοψηφία τους διανύουν αγώνα επιβίωσης και όχι ανάπτυξης, καθώς οι φόροι (συνολικά άμεσοι και έμμεσοι), ανάλογα με τον κύκλο εργασιών της εκάστοτε επιχείρησης, μπορεί να αγγίξουν και το 72%!

Ένα παραπάνω για το νησί της Κω, που πέρασε μεταναστευτικό, πλήρωσε με υψηλό τίμημα τη μετα-μεταναστευτικού περίοδο λόγω της πληγωμένης της εικόνας και στο σημείο που οι επιχειρήσεις ετοιμάζονταν να πάρουν μια ανάσα, γίναμε θύματα του σεισμού.

Οφείλει η κυβέρνηση να σταθεί δίπλα στις επιχειρήσεις, πληγείσες και μη, δίπλα στους νησιώτες, που με αξιοπρέπεια αγωνίζονται να διασώσουν τη μοναδική οικονομική πηγή του νησιού, που είναι ο τουρισμός. Το ελάχιστο που περιμένω από την πολιτεία είναι η διατήρηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ για δυο ακόμη έτη, το δικαίωμα παραμονής σε ρυθμίσεις, ακόμα και αν δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν από την πληγείσα επιχείρηση, η έκπτωση στον ΕΝΦΙΑ σε ΟΛΕΣ τις επιχειρήσεις. Στα δύσκολα θέλουμε πράξεις και όχι θεωρίες.

Ποιες είναι οι εξελίξεις στο θέμα της δημιουργίας Τουριστικού Οργανισμού της Κω;

Έχει γίνει σχετική ανακοίνωση και σχετική συνάντηση, που αφορά στη δημιουργία Οργανισμού τουριστικής διαχείρισης από τον Δήμο της Κω. Το όλο θέμα καθυστερεί, καθώς περιμένουμε το νομικό πλαίσιο κάτω από το οποίο μπορεί ένας δήμος να στηρίξει οικονομικά αυτό το εγχείρημα. Το τουριστικό marketing ενός προορισμού πρέπει να εκτελείται από ειδικούς, αυτό έχει γίνει αποδεκτό σε θεωρητικό επίπεδο, αλλά οφείλουμε να προχωρήσουμε σε εφαρμογή.

Εμείς, ως Ένωση Ξενοδόχων Κω όχι απλά είμαστε έτοιμοι να αναλάβουμε τις ευθύνες αυτού του εγχειρήματος, αλλά θα το πάμε και ένα βήμα παραπέρα, ακόμα και αν χρειαστεί να το κάνουμε μόνο με τους επιχειρηματίες και τους υπόλοιπους τουριστικούς παράγοντες του νησιού. Η προβολή πρέπει να γίνεται βάσει στοχευμένου, μεσοπρόθεσμου σχεδιασμού και δεν επιτρέπεται να χρησιμοποιείται υπέρ πολιτικών σκοπιμοτήτων.

Ποιες είναι οι ενέργειες της Ένωσης Ξενοδόχων Κω για την τουριστική προβολή του νησιού;

Σε μια άριστη συνεργασία με το υπουργείο Τουρισμού, τον Ε.Ο.Τ., την περιφέρεια Ν. Αιγαίου, τον δήμο Κω, την marketing Greece, συμμετέχουμε, συνδιοργανώνουμε, συναποφασίζουμε σε δράσεις προβολής, ανάλογα με τις εκάστοτε ανάγκες του νησιού.

Το 2016 δώσαμε έμφαση στην ανάκτηση της τουριστικής μας εικόνας και βάσει αυτού συνδιοργανώσαμε πάρα πολλά ταξίδια εξοικείωσης δημοσιογράφων, τουριστικών πρακτόρων και πωλητών. Στον ίδιο άξονα κινηθήκαμε και το 2017, με τη συμμετοχή μας σε εκθέσεις, αλλά και τη συνδιοργάνωση συνεδρίων, εκδηλώσεων και γαστρονομικών γεγονότων, με στόχο την προβολή του νησιού.

Συμφωνήσαμε σε μια στρατηγική συμμαχία με την περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, που στέκεται αρωγός στις δράσεις μας και παράλληλα διατηρούμε άριστη συνεργασία με την αντιδημαρχία τουρισμού του Δήμου της Κω. Έτσι πετύχαμε, για πρώτη φορά, τόσο δυναμικά, να εκτελέσουμε ένα σημαντικό μέρος της τουριστικής προβολής του νησιού.

Με έμβλημα την «εξωστρέφεια» συνεχίζουμε τον αγώνα μας…

Βραχυχρόνια μίσθωση ακινήτων. Μία νέα πραγματικότητα στα ελληνικά, τουριστικά δεδομένα. Ποιο είναι το σχόλιό σας;

Αποτελεί ένα τμήμα πλέον της τουριστικής αγοράς, είτε θέλουμε να το παραδεχτούμε, είτε όχι. Έως κάποιο βαθμό μάλιστα θα λέγαμε ότι συμπληρώνουν το κομμάτι της προσφοράς ως ένα ακόμη προϊόν.

Ενίσταμαι εντόνως όμως για την κατάφορη αδικία και τον αθέμιτο ανταγωνισμό κατά των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων.

Από τη στιγμή που οι βραχυχρόνιες μισθώσεις λειτουργούν ως ένα κομμάτι της αγοράς, γιατί δεν φορολογούνται όπως μια νόμιμη επιχείρηση; Γιατί δεν θεσπίζονται κανόνες στους οποίους πρέπει να υπόκεινται για την ασφάλεια των πελατών τους; Γιατί μια ξενοδοχειακή επιχείρηση εκτός από πυρασφάλεια, περιβαλλοντική πιστοποίηση, ειδικό σήμα λειτουργίας, υποχρέωση σε συγκεκριμένο αριθμό εργαζόμενων ανά δωμάτιο και όλα τα άλλα, οφείλει παράλληλα να πληρώνει πνευματικά, συγγενικά και τηλεοπτικά δικαιώματα, δημοτικό φόρο, παράβολα, ειδικούς φόρους, κ.λπ., κ.λπ.; Πολύ θα ήθελα κάποιος να μου λύσει αυτές τις απορίες και στη συνέχεια να μου εξηγήσει τον λόγο για τον οποίο μια μικρή τουριστική επιχείρηση δεν πρέπει να προβεί σε αλλαγή χρήσης ώστε να απολαμβάνει όλα αυτά που χαίρουν οι βραχυχρόνιες μισθώσεις διαμερισμάτων…

Πολλές εκλογές μέσα στο 2017 για τον κλάδο. ΣΕΤΕ, ΠΟΞ, ΞΕΕ: Ποια είναι η θέση σας δεδομένου ότι συμμετέχετε στα συνδικαλιστικά δρώμενα του κλάδου.

Εκλογές και στην Ένωση Ξενοδόχων Κω… κατά πάσα πιθανότητα αρχές Σεπτεμβρίου. Στη δική μας ένωση καταφέραμε να συσπειρώσουμε τους συναδέλφους, ισχυροποιώντας τη θέση μας. Άρα, λοιπόν, αξίζει τον κόπο να συνεχίσουμε…

Πολλές οι αλλαγές στον κλάδο, είμαι σίγουρη πως οι επόμενες διοικήσεις θα συνεχίσουν με ακόμα μεγαλύτερη δυναμική τις διεκδικήσεις των προηγούμενων.

Πεποίθησή μου είναι η ομαλή εξέλιξη, οι συνέργειες και η συνεργασία. Εσωτερικές διαμάχες είναι το τελευταίο που χρειάζεται ο κλάδος, στόχος είναι η σύνταξη μιας κοινής ατζέντας και η διεκδίκηση αυτής, ανεξαρτήτως ονομάτων και προσώπων. Υπηρετούμε τον κλάδο, εκλεγήκαμε για να αγωνιστούμε για ένα καλύτερο τουριστικό γίγνεσθαι, για την προάσπιση του κλάδου μας και των επιχειρήσεων και αυτό θα πράξουμε.

Ποιες και με ποιο τρόπο θα πρέπει να είναι κατά την άποψή σας, οι διεκδικήσεις του κλάδου;

Φορολογία – Νομοθεσία – Στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης τουρισμού, είναι οι βασικοί άξονες στους οποίους πρέπει να κινηθούμε. Με όλα αυτά που συνεπάγεται η διεκδίκηση των παραπάνω, μπορούμε να πούμε ότι δημιουργούμε μια αψίδα και ένα πλαίσιο προάσπισης των συμφερόντων των τουριστικών επιχειρήσεων.

Φόρος διαμονής και πλήρης λειτουργία της τουρκικής τουριστικής αγοράς, τι προοιωνίζονται για το 2018;

Πλήρης επαναφορά της Τουρκίας, ίσως και της Τυνησίας, μπορεί και της Αιγύπτου… Είναι καιρός, λοιπόν, να σταματήσουμε να επαφιόμαστε στις συγκυρίες και να διεκδικήσουμε το δικό μας κομμάτι στην αγορά, αυτό που αξίζει στον προορισμό που λέγεται Ελλάδα. Δεν αρμόζει στον δικό μας προορισμό να μας επιλέγουν επειδή οι ανταγωνιστές μας είναι γεμάτοι, δεν είμαστε δεύτερη επιλογή, πρέπει να ανασυνταχτούμε και να οργανωθούμε έτσι ώστε να είμαστε εμείς αυτοί που θα χαράζουμε την επιλογή των πελατών.

Και, βεβαίως, οι τελευταίες αποφάσεις περί τέλους διανυκτέρευσης δεν βοηθούν προς αυτή την κατεύθυνση. Και πάλι θα απευθύνω το ερώτημα: Γιατί να πληρώνει ο τουρίστας το τέλος αυτό; Ποιον ωφελεί; Είναι ανταποδοτικό; Βεβαίως όχι, απλούστατα καλύπτει τα οικονομικά κενά της χώρας μας, ένα τέλος χωρίς αντίκρισμα, ένα τέλος που δεν φέρνει επένδυση ή αναβάθμιση στον τόπο που αποδίδεται. Ακόμη ένας φόρος που σαφέστατα και δεν μπορούν να απορροφήσουν οι επιχειρήσεις, μετακυλύει στον καταναλωτή και καθιστά το προϊόν μας αδικαιολόγητα ακριβότερο…

Tagged
Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *