Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου: Πρωτιές στον τουρισμό παρά το βάρος του προσφυγικού

Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου: Πρωτιές στον τουρισμό παρά το βάρος του προσφυγικού

0
DIAKIDI

Της Ρένας Παυλάκη – Διακίδη*

Τα στοιχεία που προσφάτως ανακοινώθηκαν από την Τράπεζα της Ελλάδος και το Ινστιτούτο Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ), αποτύπωσαν σε αριθμούς την ηγετική θέση την οποία κατέχει η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου στην τουριστική βιομηχανία της χώρας.

Σύμφωνα με αυτά, το Νότιο Αιγαίο, το 2016, βρέθηκε στην πρώτη θέση  στους δύο πιο βασικούς τουριστικούς δείκτες: των ταξιδιωτικών εισπράξεων και των διανυκτερεύσεων.  Παράλληλα,  σύμφωνα με τα στοιχεία της ετήσιας μελέτης του ΙΤΕΠ, η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου καταλαμβάνει την πρώτη θέση στις υποδομές φιλοξενίας σε ξενοδοχεία,  σε κλίνες 5 αστέρων και σε αριθμό εργαζομένων στον ξενοδοχειακό κλάδο. Κατά συνέπεια, γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι το Νότιο Αιγαίο είναι η Περιφέρεια που “συμπαρασύρει” και διαμορφώνει σε μεγάλο βαθμό το συνολικό τουριστικό προϊόν της χώρας.

Τα παραπάνω στοιχεία, ενδεχομένως να μην αποτελούν είδηση, όταν πρόκειται για μια Περιφέρεια με 60 κατοικημένα νησιά, τα περισσότερα εξ αυτών πασίγνωστοι τουριστικοί προορισμοί  και με ορισμένα από τα πιο ισχυρά brands  στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη,  η οποία υποδέχεται ετησίως το μεγαλύτερο μέρος του συνολικού τουριστικού ρεύματος προς την Ελλάδα. Όταν όμως οι αριθμοί αποτυπώνουν τις επιδόσεις του Νοτίου Αιγαίου για το 2016, δηλαδή, ένα χρόνο μετά την κορύφωση της προσφυγικής και μεταναστευτικής κρίσης, τότε αποκτούν άλλη διάσταση και μετατρέπονται στο μετρήσιμο αποτέλεσμα  της διαχείρισης της κρίσης (crisis management) που έγινε, από πλευράς του πολιτικού προσωπικού της Περιφέρειας.

Το 1/3 των ροών στα νησιά

Μέσα στο 2015, σημειώθηκε το μεγαλύτερο προσφυγικό ρεύμα μετά τον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο. Το 1/3 των συνολικών προσφυγικών και μεταναστευτικών ροών που κινήθηκαν προς την Ευρώπη, πέρασαν από τα νησιά του Νοτίου Αιγαίου και πρωτίστως από τα νησιά της Δωδεκανήσου. Για ένα πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα, την εγχώρια και  διεθνή ειδησεογραφία τροφοδοτούσαν καθημερινά οι τραγικές εικόνες της πρωτοφανούς  προσφυγικής κρίσης, με φόντο τα νησιά του Αιγαίου. Η πολιτική εκμετάλλευση  του ζητήματος, ενέτεινε τις επιπτώσεις της κρίσης, σε μια χώρα που στηρίζεται δημοσιονομικά στον τουρισμό και ως εκ τούτου, είχε και έχει ανάγκη από μια πολύ προσεκτική και νηφάλια διαχείριση του προβλήματος.

Ο τρόπος με τον οποίο η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου διαχειρίστηκε την προσφυγική κρίση – και μάλιστα χωρίς “εγχειρίδιο κρίσης”, αφού οι καταστάσεις που κλήθηκε να διαχειριστεί ήταν πρωτοφανείς και χωρίς προηγούμενο –  αποτελεί σήμερα υπόδειγμα crisis management. Ο τουρισμός δεν κατέρρευσε υπό το βάρος του προσφυγικού. Δεν έμεινε καν στάσιμος στα επίπεδα των προηγουμένων ετών. Αντιθέτως, το Νότιο Αιγαίο κατέλαβε την πρώτη θέση στον πίνακα των επιδόσεων, σε αφίξεις και τουριστικές εισπράξεις.

Ενέργειες και επιθετική προβολή

Πως αυτό επετεύχθη; Η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου κινήθηκε πάνω σε τρεις άξονες, όπως τους περιγράφει ο Περιφερειάρχης Γιώργος Χατζημάρκος. «Ο πρώτος, η διαχείριση αυτής καθαυτής της προσφυγικής κρίσης, με όρους ανθρωπισμού και ανακούφισης, στο μέτρο του δυνατού, των εκατοντάδων χιλιάδων εκπατρισμένων ανθρώπων που έφταναν στις ακτές των νησιών μας. Ο δεύτερος, η στήριξη των μικρών νησιωτικών κοινωνιών, που δεχόμενες καθημερινά ροές αριθμητικά πολλαπλάσιες  από τον αριθμό των μονίμων κατοίκων των νησιών, ένιωθαν να λυγίζουν από ένα τεράστιο βάρος που δεν τους αναλογούσε και ούτε διέθεταν τα μέσα για να το αντιμετωπίσουν.

Ο τρίτος, η προστασία της διεθνούς εικόνας των νησιών μας, η οποία καθορίζει τη συνολική εικόνα, κατά συνέπεια και την συνολική πορεία, του ελληνικού τουρισμού».

Τα “εργαλεία’ που χρησιμοποιήθηκαν σε αυτή τη μάχη με τον χρόνο, ήταν αρχήν η συνεργασία με ειδικούς στον τομέα του crisis management, μέσω της οποίας τέθηκαν κανόνες διαχείρισης της κρίσης και εκπαιδεύτηκε το πολιτικό προσωπικό της Περιφέρειας.  Η έγκαιρη εκπόνηση του Στρατηγικού Σχεδίου Τουριστικής Ανάπτυξης του Νοτίου Αιγαίου, που τέθηκε σε εφαρμογή από την αρχή του 2016, μέσα από ένα ευρύ πλέγμα δράσεων, προσαρμοσμένων στις ανάγκες και τις ιδιαιτερότητες κάθε νησιού. Σε συνδυασμό με την λειτουργία της ψηφιακής πλατφόρμας που αξιοποιεί τις πλέον σύγχρονες τεχνολογίες στο χώρο του διαδικτύου και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, το Νότιο Αιγαίο, ήταν παντού. Έγινε best seller!  Η επιθετική τουριστική προβολή, συνδυάστηκε με την παρουσία της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου στις μεγαλύτερες διεθνείς τουριστικές εκθέσεις, με αναβαθμισμένο προφίλ, καθώς και στα μεγαλύτερα τηλεοπτικά δίκτυα παγκοσμίως, όπως το CNN και το BBC, «όπου καταφέραμε, περνώντας θετικά μηνύματα, να ανατρέψουμε την  αρνητική εικόνα που είχε διαμορφωθεί για τα νησιά μας» σημειώνει ο κ. Χατζημάρκος.

Με ίδιους πόρους

Η πρωτιά του Νοτίου Αιγαίου είναι ακόμη μεγαλύτερης σημασίας, λαμβανομένου υπόψιν του δυσμενούς περιβάλλοντος που διαμορφώθηκε,  από μια σειρά αρνητικών παραγόντων, όπως η υπερφορολόγηση, σε συνάρτηση με την κατάργηση του ειδικού φορολογικού καθεστώτος των νησιών, που έπληξε καίρια την ανταγωνιστικότητά τους ως τουριστικών προορισμών.

Μια σοβαρή παράμετρος που πρέπει ιδιαιτέρως να επισημανθεί, είναι το γεγονός ότι η αντιμετώπιση της προσφυγικής κρίσης έγινε από ίδιους πόρους της Περιφέρειας. Και αυτό διότι συμβαίνει το παράδοξο, Περιφέρειες και Δήμοι, παρότι κλήθηκαν να σηκώσουν το βάρος ενός προβλήματος που δεν αποτελούσε δικό τους δομικό πρόβλημα, αλλά πρόβλημα ολόκληρης της χώρας και συνολικά της Ευρώπης, εν τούτοις δεν έχουν μέχρι σήμερα πρόσβαση στην ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, που προορίζεται για την αντιμετώπιση του προσφυγικού.  « Είναι ένα από τα αιτήματά μας,  μόνιμο και σταθερό και προς την ελληνική κυβέρνηση και προς την ευρωπαϊκή επιτροπή. Η Ευρώπη η οποία πιστεύει στην περιφερειακή διοίκηση και στην αποκέντρωση, δεν μπορεί να έχει ευνουχισμένους διοικητικούς βραχίονες όπως είναι οι δήμοι και η Περιφέρεια, σε ένα ιστορικά μεγάλο θέμα, όπως αυτό του προσφυγικού και μεταναστευτικού» ανέφερε ο Περιφερειάρχης στην Ευρωπαία Επίτροπο  Περιφερειακής Πολιτικής Κορίνα Κρέτσου, σε πρόσφατη συνάντησή τους στη Λέρο, ένα από τα νησιά των Δωδεκανήσων που βρέθηκαν στην πρώτη γραμμή της προσφυγικής κρίσης.

Η Ρένα Παυλάκη – Διακίδη είναι δημοσιογράφος και υπεύθυνη επικοινωνίας και ΜΜΕ  της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου

ΠΗΓΗwww.money-tourism.gr
ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ