bakalis eythimios

5 θετικά – 5 αρνητικά και 1 στόχος για το 2021

ΓΝΩΜΗ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

του Ευθύμη Μπακάλη (*)
Βρισκόμαστε λίγο πριν την έναρξη της σεζόν με την αγωνία των ανθρώπων του κλάδου να είναι έκδηλη για το πως θα εξελιχθεί η φετινή τουριστική χρονιά.

Με τα μέχρι τώρα δεδομένα υπάρχουν θετικά βήματα που έχουν γίνει, αλλά και αρνητικά, που κάποια από αυτά μπορούν να διορθωθούν, έτσι ώστε να μην αποτελέσουν τροχοπέδη στην τόσο απαραίτητη επιτυχημένη επανεκκίνηση του Τουρισμού.

ΘΕΤΙΚΑ

  1. Καταρχήν η ύπαρξη πολλών διαφορετικών εμβολίων αλλά και αγορών που έχουν ήδη καλή κάλυψη εμβολιασμένου πληθυσμού η οποία αναμένεται εντός των επόμενων 2 μηνών να είναι ακόμα μεγαλύτερη (παράδειγμα Βρετανία, Ισραήλ).
  2. Δεύτερον, εδώ και λίγες μέρες έχουμε την έγκριση του green digital pass από την ΕΕ το οποίο θα περιλαμβάνει είτε πιστοποίηση εμβολιασμού είτε ανοσία είτε αρνητικό τεστ 48 ωρών. Η κίνηση αυτή μόνο ως θετική εξέλιξη μπορεί να χαρακτηριστεί καθώς το πλαίσιο θα βοηθήσει να ανακτηθεί η εμπιστοσύνη προς τα ταξίδια η οποία επλήγη μετά το περυσινό άνοιξε-κλείσε προορισμών.
  3. Επίσης η σύναψη διεθνών συμφωνιών. Σε αντίθεση με πέρυσι, φέτος υπάρχουν κινήσεις προς την κατεύθυνση διμερών συμφωνιών, όπως για παράδειγμα η χθεσινή ανακοίνωση του Υπουργού Τουρισμού ότι αποδεχόμαστε το Ρωσικό εμβόλιο και αντίστοιχα η θετική ανταπόκριση από τη Ρωσία που διαφάνηκε και στην έκθεση MITT της Μόσχας. Η Ρώσικη αγορά μας έλειψε πέρυσι αν σκεφτούμε ότι ταξίδεψαν σχεδόν καθολικά στην Τουρκία. Επιπρόσθετα, επαφές που έχουν ήδη γίνει με Ισραήλ και Ηνωμένο Βασίλειο είναι στο σωστό μονοπάτι. Στη βάση αυτή πρέπει να προσεγγιστεί άμεσα κάθε επιπλέον αγορά εκτός ΕΕ (ΗΠΑ – Κίνα).
  4. Η υποδειγματική διαχείριση της περσινής σεζόν με τις ελάχιστες νοσηλείες σε νοσοκομεία και μηδενικές απώλειες τουριστών είναι κάτι που πρέπει να επικοινωνηθεί ως τρόπος σωστής λειτουργίας σε μια πρωτόγνωρη για όλους σεζόν.
  5. Τέλος, η ανάγκη για ταξίδια ανά-ψυχής με στόχο την ανάταση της ψυχής μετά από αρκετούς δύσκολους μήνες για όλους είναι εμφανής. Αναψυχή και τουρισμός είναι έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες. Για να γίνει αυτό, καταρχήν υπάρχει η προϋπόθεση της σύνδεσης με την κάθε χώρα-πελάτη γεγονός που εξασφαλίζεται από τις διαθέσιμες προγραμματισμένες πτήσεις και τους T.O οι οποίοι και αυτοί έχουν μεγάλη ανάγκη πραγματοποίησης της φετινής σεζόν μετά το limit down του 2020.

    ksd PRIMAGEL
    adv

ΑΡΝΗΤΙΚΑ

  1. Η προτροπή των κυβερνήσεων των χωρών προς τους πολίτες τους να περιορίσουν τα ταξίδια στο εξωτερικό και να κινηθούν εντός της χώρας τους με στόχο την ενδυνάμωση της εσωτερικής ζήτησης και κατανάλωσης. Χθεσινό αρνητικό άρθρο από το skynews δείχνει ότι θα υπάρξουν αντίστοιχα δημοσιεύματα με στόχο τη συγκράτηση των ταξιδιών εκτός χώρας. Ειδικά αν αναλογιστούμε ότι η μελέτη αυτή αναλύει το διάστημα από τέλος Μαΐου μέχρι αρχές Σεπτεμβρίου 4.207 εισερχόμενα κρούσματα στο Η.Β, τα συνολικά κρούσματα τους για την ίδια περίοδο ήταν 123.762!
    Παρόμοια αρνητική σύσταση που εμφανίστηκε την ίδια μέρα η οποία δεν έχει καμία λογική. Ο προβληματισμός εδώ αφορά ότι οι δημοσιεύσεις έρχονται από μια αγορά, τη Βρετανική, από την οποία περιμένουμε πολλά φέτος το καλοκαίρι,  λόγω προόδου του εμβολιασμού αλλά και λόγω παραδοσιακής μεγάλης συμμετοχής της στο προϊόν μας. Πιθανό να ακολουθήσουν και άλλες χώρες που θα επιδιώξουν να κρατήσουν τον κόσμο εντός συνόρων.
  2. Η παρούσα επιδημιολογική εικόνα μας, η οποία είναι στο χειρότερο σημείο από την αρχή της πανδημίας. Το ECDC έχει κατατάξει το σύνολο της Ελλάδας στο κόκκινο και παραμένουμε εκεί για 2η εβδομάδα.
  3. Όλες οι ανταγωνιστικές μας χώρες φέτος θα είναι ανοιχτές από την αρχή κάτι που δεν είχε συμβεί πέρυσι.
  4. Η δυναμική του εσωτερικού τουρισμού είναι πολύ μικρή και μπορεί να στηρίξει ελάχιστα την όποια προσπάθεια να σταθεί ο κλάδος στα πόδια του, βασιζόμενος στην εσωτερική ζήτηση. Ιδιαίτερα σε νησιά στα οποία προστίθεται και το κόστος μεταφοράς από την ενδοχώρα, ο εσωτερικός τουρισμός περιορίζεται ακόμα περισσότερο και εμφανίζεται ένα πολύ μικρό ποσοστό μόνο κατά το μήνα Αύγουστο.
  5. Τέλος, το χαμηλό ποσοστό εμβολιασμού συνολικά στην ΕΕ, το οποίο φαίνεται ότι επηρεάζει καθοριστικά το πρώτο 6μηνο του έτους. Στη χώρα μας για παράδειγμα, όπου είμαστε στην πρώτη 6αδα στην Ε.Ε., όσον αφορά το ρυθμό εμβολιασμού, δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή χρονικός ορίζοντας εμβολιασμού των ανθρώπων που εργάζονται στον τουρισμό και αυτό βέβαια είναι φυσιολογικό όταν σήμερα ξεκίνησαν να προγραμματίζονται οι εμβολιασμοί των ευπαθών ομάδων (διαδικασία που θα αρχίσει τον Απρίλιο και θα ολοκληρωθεί το Μάιο), όπως επίσης και της ηλικιακής ομάδας 65-75 που ακόμα δεν έχει αρχίσει ο προγραμματισμός της ή άλλων σημαντικών ομάδων όπως πχ δάσκαλοι και καθηγητές. Οπότε είναι σχεδόν απίθανο, με τα υπάρχοντα δεδομένα, οι εργαζόμενοι στον τουρισμό να έχουν ολοκληρώσει εμβολιασμό στο τέλος του εξαμήνου.

Συμπερασματικά, θεωρώ πως σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να υπάρχει απογοήτευση αλλά ούτε και εφησυχασμός.

Η σεζόν είναι εδώ, μπροστά μας και πρέπει να ελπίζουμε κάνοντας το καλύτερο εφικτό.

Μπορεί οι πληρότητες να είναι χαμηλές και να οδεύουμε σε εντελώς last minute καταστάσεις αλλά διορθώνοντας, κατά το δυνατόν, τα αρνητικά, μπορούμε να πραγματοποιήσουμε το στόχο του 50% της σεζόν του 2019 σε αφίξεις αλλά και έσοδα και άρα να τα αυξήσουμε κατά 100% σε σύγκριση με το 2020.

Είναι πλέον δεδομένο και αποδεκτό το πόσο μεγάλο ρόλο παίζει ο τουρισμός και την πολλαπλασιαστική επίδραση που έχει στην οικονομία της χώρας μας καθώς και πόσο συμβάλει σε πολλούς άλλους τομείς αλλά και στις επενδύσεις.

Η συνεισφορά του κλάδου στον τομέα της απασχόλησης είναι εξίσου σημαντική και κρίσιμη. Χαμένη χρονιά εν τη γενέσει της δεν υπάρχει, χαμένη χρονιά είναι μόνο αυτή που την αφήνεις να χαθεί.

(*) Ο κ. Ευθύμης Μπακάλης, είναι υπεύθυνος Πωλήσεων, Συμβολαίων και Ανάπτυξης Ξενοδοχείων
Απόφοιτος Οικονομικού – Πάντειος, Μεταπτυχιακός Φιλοξενίας & Τουρισμού – ΕΛΜΕΠΑ

Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *