aia
©ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Στο 90% των προ-πανδημικών επιπέδων η εναέρια κυκλοφορία στην Ευρώπη το καλοκαίρι | Σημαντική η συμβολή των ελληνικών αεροδρομίων

ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΑ ΜΕΛΕΤΕΣ

Μόλις 12 ποσοστιαίες μονάδες απέχει η επιβατική κίνηση σε όλο το ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων από το να επανέλθει στο 100% των προ-πανδημικών επιπέδων, με τα ελληνικά αεροδρόμια να ξεπερνούν τον όγκο των επιβατών που είχαν πριν από την πανδημία, σύμφωνα με την έκθεση για την κίνηση των αεροδρομίων την περίοδο Ιουλίου-Σεπτεμβρίου, που δημοσίευσε ο ευρωπαϊκός εμπορικός οργανισμός αεροδρομίων ACI Europe.

Η επιβατική κίνηση σε όλο το ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων αυξήθηκε κατά 61%  το τρίτο τρίμηνο του 2022, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι.Η διεθνής επιβατική κίνηση (+84%) συνέβαλε στην αύξηση αυτή, καθώς τα διασυνοριακά ταξίδια οδήγησαν σε “έκρηξη” των ταξιδιών αναψυχής και σε ταξίδια σε φίλους και συγγενείς (VFR) κατά την υψηλή, καλοκαιρινή περίοδο. Η επιβατική κίνηση εσωτερικού (+14%) αυξήθηκε, επίσης, αλλά με χαμηλότερο ρυθμό.

Σε σύγκριση με τα προ-πανδημικά επίπεδα (2019), η επιβατική κίνηση το τρίτο τρίμηνο διαμορφώθηκε στο -12%, σημειώνοντας σημαντική βελτίωση, σε σχέση με το δεύτερο (-17%) και το πρώτο τρίμηνο (-39%).

Η αγορά της ΕΕ+ συνέχισε να καθοδηγεί την ανάκαμψη, με την επιβατική κίνηση στα αεροδρόμια της Ένωσης να αυξάνεται κατά 74% το γ’ τρίμηνο, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι. Τις καλύτερες επιδόσεις σημείωσαν τα αεροδρόμια του Ηνωμένου Βασιλείου (+202%), της Φινλανδίας (+194%) και της Ιρλανδίας (+188%), αντανακλώντας σε μεγάλο βαθμό το γεγονός ότι οι κυβερνήσεις των χωρών αυτών είχαν αργήσει να χαλαρώσουν τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς πέρυσι.

Σε σύγκριση με τα επίπεδα πριν από την πανδημία (2019), τα αεροδρόμια στην αγορά ΕΕ+ ήταν στο -13%, με σημαντικές διαφορές στις επιδόσεις ανάκαμψης:

– Τα αεροδρόμια της Ελλάδας (+4,8%), του Λουξεμβούργου (+3,3%) και της Ισλανδίας (+1%) ξεπέρασαν τον όγκο επιβατών που είχαν πριν από την πανδημία.

– Τα αεροδρόμια σε  τουριστικές αγορές, όπως η Πορτογαλία (-1,8%), η Ισπανία (-7,8%), η Κροατία (-9,3%) και η Ιταλία (-11,4%), γενικά υπερέβησαν τον μέσο όρο της ΕΕ+, μαζί με εκείνα της Ρουμανίας (-4,8%), της Λιθουανίας (-7,6%), της Ιρλανδίας (-10%) και της Πολωνίας (-11,2%), όπου συνέβαλε σημαντικά η επέκταση της χωρητικότητας των αερομεταφορέων χαμηλού κόστους.

– Τα αεροδρόμια στις μεγαλύτερες αεροπορικές αγορές της ΕΕ+ ανέκαμψαν με βραδύτερο ρυθμό – με τη Γαλλία (-14,1%) να σημειώνει τα καλύτερα αποτελέσματα, ακολουθούμενη από το Ηνωμένο Βασίλειο (-18,1%) και τη Γερμανία (-25,9%). Η έκθεση αυτών των αγορών στη διηπειρωτική κυκλοφορία (ιδίως προς την Ασία), καθώς και οι περιορισμοί της χωρητικότητας των αερολιμένων σε επιλεγμένους κόμβους στο Ηνωμένο Βασίλειο και τη Γερμανία λειτούργησαν ως περιοριστικοί παράγοντες ανάκαμψης.

– Εν τω μεταξύ, τα αεροδρόμια της Φινλανδίας (-35,4%), της Τσεχίας (-30,9%), της Λετονίας (-28,7%) και της Βουλγαρίας (-27,7%) παρουσίασαν σημαντική υστέρηση, σε μεγάλο βαθμό λόγω των επιπτώσεων του πολέμου στην Ουκρανία και των σχετικών κυρώσεων κατά της Ρωσίας και της Λευκορωσίας.

Στα αεροδρόμια της υπόλοιπης Ευρώπης, η επιβατική κίνηση αυξήθηκε κατά 18% το γ’ τρίμηνο, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι. Οι καλύτερες επιδόσεις προήλθαν από τα αεροδρόμια του Ισραήλ (+164,4%), ενώ η απώλεια όλων των εμπορικών αεροπορικών μεταφορών για τα ουκρανικά αεροδρόμια και η μείωση του όγκου επιβατών στη Λευκορωσία (-15,9%) και τη Ρωσία (-3,9%) συμπαρέσυραν τον μέσο όρο για την ΕΕ+.

Το αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης το πιο πολυσύχναστο στην Ευρώπη

Η επιβατική κίνηση στα Μεγάλα αεροδρόμια (τα 5 μεγαλύτερα ευρωπαϊκά αεροδρόμια) αυξήθηκε κατά 79,4% το γ’ τρίμηνο σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι,αλλά παρέμεινε κατά 16,9% κάτω από τα προ-πανδημικά επίπεδα (γ’ τρίμηνο 2019), κυρίως λόγω των συνεχιζόμενων ταξιδιωτικών περιορισμών σε τμήματα της Ασίας.

– Η Κωνσταντινούπολη ήταν ο πιο πολυσύχναστος ευρωπαϊκός αερολιμένας και ο μόνος μεγάλος ευρωπαϊκός κόμβος του οποίου ο όγκος επιβατών υπερέβη τα προ-πανδημικά επίπεδα (3ο τρίμηνο 2019) κατά 3%. Η επιβατική της κίνηση αυξήθηκε κατά σχεδόν 56,1%, σε σύγκριση με το γ’ τρίμηνο του 2021.

– Το Λονδίνο-Heathrow ήρθε δεύτερο και ακολούθησε το Παρίσι-CDG. Ο όγκος αυξήθηκε κατά 187,1% και 83% αντίστοιχα για τον βρετανικό και τον γαλλικό κόμβο, σε σύγκριση με το 3ο τρίμηνο του προηγούμενου έτους, που βρίσκεται στο -18,4% και στο -19,9%, αντίστοιχα κάτω από τα προ-πανδημικά επίπεδα (3ο τρίμηνο 2019).

– Οι περιορισμοί στη χωρητικότητα περιέκοψαν την αύξηση της επιβατικής κίνησης στο Άμστερνταμ-Σιπχολ (+54,1%) και στη Φρανκφούρτη (+62,3%), σε σύγκριση με το γ’ τρίμηνο πέρυσι. Οι ολλανδικοί και οι γερμανικοί κόμβοι κατέλαβαν την 4η και την 5η θέση -με τον όγκο και για τους δύο να παραμένει κάτω από 20%, σε σύγκριση με τα προ-πανδημικά επίπεδα (3ο τρίμηνο 2019).

Οι επιδόσεις επιλεγμένων άλλων μεγάλων αεροδρομίων το 3ο τρίμηνο αντανακλούσαν μια καλοκαιρινή ανάκαμψη, η οποία εξακολουθεί να οφείλεται κυρίως σε ενδοευρωπαϊκά και υπερατλαντικά δρομολόγια και να κυριαρχείται από τη ζήτηση για ταξίδια αναψυχής:

– Το Paris-Orly (+3,7%) ξεπέρασε τον όγκο επιβατών που είχε πριν από την πανδημία (3ο τρίμηνο 2019).

– Η Πάλμα ντε Μαγιόρκα (-2,4%) και η Αθήνα ( 5%), έφτασαν πιο κοντά στην πλήρη ανάκαμψη του προ-πανδημικού όγκου επιβατών τους (3ο τρίμηνο 2019) , μαζί με τη Λισαβόνα (-5,2%), την Αττάλεια (-8,2%) και το Λονδίνο-Στάνστεντ (-9,6%).

– Η Μαδρίτη διακίνησε μόνο 2% λιγότερους επιβάτες από τη Φρανκφούρτη και ήταν το 6ο πιο πολυσύχναστο ευρωπαϊκό αεροδρόμιο το 3ο τρίμηνο (-14,5%, σε σύγκριση με το 3ο τρίμηνο 2019).

Ανέκτησαν τον όγκο τους τα περιφερειακά αεροδρόμια

Ενώ τα περιφερειακά και τα μικρότερα αεροδρόμια (+50,3%) κατέγραψαν χαμηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης από τα μεγάλα αεροδρόμια, το γ’ τρίμηνο, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι, είχαν σχεδόν ανακτήσει τον προ-πανδημικό όγκο τους (-3,7%).

Υπήρχαν ωστόσο σημαντικές διαφορές στις επιδόσεις μεταξύ των περιφερειακών αεροδρομίων, με εκείνα που εξυπηρετούν δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς και στηρίζονται σε αερομεταφορείς χαμηλού κόστους να σημειώνουν όγκο επιβατών που ξεπερνούσε τα προ-πανδημικά επίπεδα (3ο τρίμηνο 2019), όπως τα: Περούτζια (+125,4%), Ζαντάρ (+58%), Σαντορίνη (+37%), Φουντσάλ (+30,4%), Τορίνο (+26,3%), Κέρκυρα (+19,9%), Φίγκαρι (+19,8%), Χανιά (+18. 9%), Όλμπια (+11,3%), Νάπολη (+10,3%), Μινόρκα (+9,3%), Σαρλερουά (+9,3%), Πάφος (+8,2%), Παλέρμο (+4,3%) και Μπολόνια (+3,3%).

Tagged
Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *