© ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

ACI EUROPE: Διπλάσιοι επιβάτες στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια το 2022 έναντι του 2021 | 21% λιγότεροι από το 2019 | 1,9% οι απώλειες στην Ελλάδα

ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΑ ΜΕΛΕΤΕΣ

Διπλασιάστηκε (+98%) η επιβατική κίνηση στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια το 2022, σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, φτάνοντας τους 1,94 δισεκατομμύρια επιβάτες, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Ένωση Airports Council International Europe (ACI Europe), με την Ελλάδα να προσεγγίζει τα προ-πανδημικά επίπεδα, καταγράφοντας απώλειες μόλις 1,9%.

Ωστόσο, ο όγκος επιβατών στα αεροδρόμια της Ευρώπης παρέμεινε 21% χαμηλότερος, έναντι του 2019, πριν από την πανδημία, με μόλις το 27% των ευρωπαϊκών αεροδρομίων να έχουν ανακτήσει πλήρως το επίπεδο επιβατικής κίνησης του 2019.

Στον χώρο της ΕΕ, εκτός από τα ελληνικά αεροδρόμια, τα αεροδρόμια της Πορτογαλίας (-5,8%) και του Λουξεμβούργου (-6,9%) πλησίασαν περισσότερο σε πλήρη ανάκαμψη της επιβατικής κίνησης.

Μεταξύ των μεγαλύτερων αγορών της ΕΕ, τα αεροδρόμια της Ισπανίας (-11,4%) σημείωσαν τα καλύτερα αποτελέσματα, ακολουθούμενα από αυτά της Ιταλίας (-17,9%) και της Γαλλίας (-18,8%), ενώ εκείνα του Ηνωμένου Βασιλείου (-24,8%) και της Γερμανίας ( -34,9%) είχαν χαμηλότερες επιδόσεις από τον μέσο όρο της ΕΕ.

Οι χαμηλότερες επιδόσεις σημειώθηκαν από τα αεροδρόμια της Σλοβενίας (-43,6%), της Φινλανδίας (-40,6%) και της Σλοβακίας (-38,6%).

Στην υπόλοιπη Ευρώπη, η επέκταση των αερομεταφορέων χαμηλού κόστους ενίσχυσε την επιβατική κίνηση, με τα αεροδρόμια της Αλβανίας (+55,7%), του Κοσσυφοπεδίου (+26,1%) και της Βοσνίας-Ερζεγοβίνης (+20,4%) να καταγράφουν επιδόσεις πολύ πάνω από τα επίπεδα πλήρους ανάκαμψης.

Τα αεροδρόμια στο Καζακστάν (+15,6%) και στην Αρμενία (+13,2%) επωφελήθηκαν από την εισροή κίνησης από τη Ρωσία (-24,9%). Εν τω μεταξύ, τα αεροδρόμια της Σερβίας (-8,9%) πλησίασαν σχετικά κοντά στην πλήρη ανάκαμψη, ακολουθούμενα από αυτά της Τουρκίας (-12,9%).

Τα πιο πολυσύχναστα ευρωπαϊκά αεροδρόμια

Η Κωνσταντινούπολη παρέμεινε το πιο πολυσύχναστο ευρωπαϊκό αεροδρόμιο το 2022, υποδεχόμενο 64,3 εκατομμύρια επιβάτες, ανακτώντας σχεδόν τον όγκο κυκλοφορίας πριν από την πανδημία (2019) (-6,2%).

Το Χίθροου του Λονδίνου (61,6 εκατομμύρια επιβάτες |-23,8% έναντι του 2019) βρέθηκε στη δεύτερη θέση. Ωστόσο, ο βρετανικός κόμβος έχει ανακτήσει τη θέση του ως το πιο πολυσύχναστο ευρωπαϊκό αεροδρόμιο από τον Νοέμβριο του 2022.

Το αεροδρόμιο του Παρισιού Σαρλ ντε Γκωλ (57,5 εκατομμύρια επιβάτες | -24,5% έναντι 2019) κατείχε την τρίτη θέση, ακολουθούμενο από το αεροδρόμιο Σχίπχολ στο Άμστερνταμ (52,5 εκατομμύρια επιβάτες |-26,8% έναντι 2019).

Η Μαδρίτη (50,6 εκατομμύρια επιβάτες |-18% έναντι 2019) έκλεισε την πρώτη πεντάδα, ξεπερνώντας τη Φρανκφούρτη (48,9 εκατομμύρια επιβάτες | -30,7% έναντι 2019).

Τα αεροδρόμια με την καλύτερη επίδοση

Τα αεροδρόμια που ανέφεραν την καλύτερη επίδοση στην επιβατική κίνηση για ολόκληρο το 2022, σε σύγκριση με το 2019, είναι τα εξής:

Στην κατηγορία των αεροδρομίων που υποδέχονται περισσότερους από 25 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως: Πάλμα ντε Μαγιόρκα (-3,9%) , Κωνσταντινούπολη IST (-6,2% ), Παρίσι ORY (‑8,4% ), Λισαβόνα (-9,3%) και Αθήνα (-11,2%).

Στην κατηγορία των αεροδρομίων που υποδέχονται μεταξύ 10 και 25 εκατομμύρια επιβάτες: Νάπολη (+0,5%), Κατάνια (‑1,2%), Νότια Τενερίφη (‑3,3%), Πόρτο (-3,6%) και Μπέργκαμο (-5,1%).

Στην κατηγορία των αεροδρομίων που υποδέχονται μεταξύ 5 και 10 εκατομμύρια επιβάτες: Αλμάτι (+15,6 %), Ρόδος (+6,5%), Ηράκλειο (+1,7%), Παλέρμο (+1,4%) και Λανθαρότε (+0,7 %).

Στην κατηγορία των αεροδρομίων  ου υποδέχονται λιγότερους από 5 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως: Τίρανα (+55,7%), Πρίστινα (+26,1%), Σαντορίνη (+25,6%), Φουντσάλ (+20,8%) και Σεράγεβο (+20,4%).

Σχολιάζοντας τα δεδομένα της ACI Europe, ο γενικός διευθυντής της Ένωσης, Olivier Jankovec, είπε: “Η αύξηση της επιβατικής κίνησης πέρυσι ήταν πρωτοφανής. Ξεκίνησε στις αρχές της Άνοιξης, όταν επιτέλους αρθήκαν οι περισσότεροι ταξιδιωτικοί περιορισμοί, γνώρισε “έκρηξη” κατά τη διάρκεια του Καλοκαιριού και παρέμεινε ανθεκτική στη συνέχεια. Όλα αυτά παρά τους γεωπολιτικούς κλυδωνισμούς, την επιδείνωση των μακροοικονομικών μεγεθών, την ταχεία αύξηση των αεροπορικών ναύλων και τον Covid, που εξακολουθεί να είναι μαζί μας. Αν μη τι άλλο, το 2022 ήταν η χρονιά κατά την οποία μάθαμε επιτέλους πώς να ζούμε και να ταξιδεύουμε με τον Covid-19″.

O κ. Jankovec εμφανίστηκε συγκρατημένα αισιόδοξος για το 2023: “Υπάρχει ακόμη μεγάλη αβεβαιότητα για το 2023, κυρίως λόγω των γεωπολιτικών εντάσεων και του γεγονότος ότι δεν διαφαίνεται κάποιο τέλος του πολέμου στην Ουκρανία. Αλλά οι προοπτικές της επιβατικής κίνησης βελτιώνονται χάρη στους αντίθετους ανέμους της ζήτησης που χαλαρώνουν κάπως με την επαναλειτουργία της Κίνας, τους φόβους ύφεσης για την Ευρώπη που υποχωρούν και τον πληθωρισμό που αμβλύνεται. Αυτό θα πρέπει να βοηθήσει στη μείωση των σημερινών ελλείψεων στην κυκλοφορία και να πλησιάσουν περισσότερα αεροδρόμια στον προ της πανδημίας όγκο τους”.

Ωστόσο, φάνηκε να προβληματίζεται εξαιτίας της διαρθρωτικής μείωσης της χωρητικότητας που πραγματοποίησαν οι περισσότερες αεροπορικές εταιρίες κατά τη διάρκεια της πανδημίας, της ισχυρής εστίασής τους στην αύξηση των αποδόσεων μέσω υψηλότερων αεροπορικών ναύλων και όχι μέσω μεριδίου αγοράς, των καθυστερήσεων στις παραδόσεις αεροσκαφών και των ελλείψεων σε εργατικό δυναμικό, που εξακολουθούν να αποτελούν ζήτημα σε ορισμένες αγορές.

Tagged

1 σχόλιο στο “ACI EUROPE: Διπλάσιοι επιβάτες στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια το 2022 έναντι του 2021 | 21% λιγότεροι από το 2019 | 1,9% οι απώλειες στην Ελλάδα

Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *