money tourism copyright
Το αεροδρόμιο Domotetovo της Μόσχας | ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

ACI Europe: Ελλάδα και Κύπρος είχαν τα καλύτερα αποτελέσματα στην κίνηση των αεροδρομίων | |Προοπτικές 2022| “Χάθηκαν” 1,4 δισ. επιβάτες το 2021 σε σχέση με το 2019

ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΜΕΛΕΤΕΣ

Τα αεροδρόμια στην Ελλάδα και την Κύπρο ήταν τα πρώτα σε ανάκαμψη της επιβατικής κίνησης στην Ευρώπη το 2021, ενώ “χάθηκαν” 1,4 δισ. επιβάτες την χρονιά που έκλεισε σε σχέση με το 2019, σύμφωνα με την έκθεση για τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια για το 2021, που έδωσε στην δημοσιότητα η ACI Europe, η οποία τεκμηριώνει την συνεχιζόμενη επίδραση της πανδημίας του COVID-19 στον κλάδο των αεροδρομίων. Σύμφωνα με την έκθεση η επιβατική κίνηση στο ευρωπαϊκό δίκτυο των αεροδρομίων αυξήθηκε κατά 37% το 2021 σε σύγκριση με το 2020, αλλά παρέμεινε -59% κάτω από τα επίπεδα πριν από την πανδημία (2019), ενώ το top 5 στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια το 2021 ήταν κατά σειρά Κωνσταντινούπολη, Μόσχα-Σερεμέτιεβο, Παρίσι-CDG, Άμστερνταμ-Σίπχολ, και Μόσχα-Ντομοντέντοβο.

Ο Olivier Jankovec, γενικός διευθυντής της ACI Europe, δήλωσε: “Μετά την απώλεια 1,72 δισ. επιβατών το 2020, όλοι είχαμε μεγάλες ελπίδες για μια ισχυρή ανάκαμψη το 2021. Αλλά το περασμένο έτος αποδείχθηκε κι αυτό δύσκολο, καθώς τα αεροδρόμια της Ευρώπης κατέληξαν να χάσουν άλλους 1,4 δισ. επιβάτες σε σύγκριση με το 2019. Αυτό σημαίνει ότι παραμένουν υπό σημαντική πίεση, με συστημική οικονομική αδυναμία σε ολόκληρο τον κλάδο μας”.

Η Omicron φέρνει την ανάκαμψη

Η μετάλλαξη “Δέλτα” ουσιαστικά κατακρήμνισε την επιβατική κίνηση το α’ εξάμηνο του 2021 (-77,7% σε σχέση με το 2019), καθώς επανήλθαν εκ νέου τα lockdown και οι αυστηροί ταξιδιωτικοί περιορισμοί, ενώ οι περισσότερες διηπειρωτικές αγορές παρέμειναν απρόσιτες. Η κυκλοφορία των εμβολίων σε συνδυασμό με τα Ευρωπαϊκά Ψηφιακά Πιστοποιητικά COVID-10 και το άνοιγμα της υπερατλαντικής αγοράς τον περασμένο Νοέμβριο οδήγησε σε βελτίωση της επιβατικής κίνησης τελικά το β’ εξάμηνο του έτους (-42,4% έναντι του 2019) – αν και η μετάλλαξη Omicron διέκοψε αυτήν τη δυναμική τον Δεκέμβριο.

Ενώ η επιβατική κίνηση ήταν σε πορεία προοδευτικής βελτίωσης μεταξύ Ιουνίου (-66,3%) και Νοεμβρίου (-35,2%) σε σύγκριση με τα επίπεδα πριν από την πανδημία (2019), αντιστράφηκε ξανά τον Δεκέμβριο (-39,2%). Αυτός ο αντίκτυπος της Omicron επικεντρώθηκε στην αγορά της ΕΕ , όπου τα αεροδρόμια σημείωσαν πτώση της επιβατικής κίνησης κατά 44,1% τον Δεκέμβριο σε σύγκριση με -38,1% τον Νοέμβριο. Αντίθετα, η νέα μετάλλαξη δεν απέτρεψε μέτρια κέρδη στην υπόλοιπη Ευρώπη (-17,1% τον Δεκέμβριο έναντι -19% τον Νοέμβριο).

Ο γενικός διευθυντής της ACI Europe σχολίασε: “Η σπασμωδική αντίδραση πολλών κυβερνήσεων που αγνόησαν τις οδηγίες του ECDC και έσπευσαν να επιβάλουν εκ νέου ταξιδιωτικές απαγορεύσεις και άλλους περιορισμούς –συμπεριλαμβανομένων των ενδοευρωπαϊκών ταξιδιών– έχει καθυστερήσει την ανάκαμψή μας. Ωστόσο, αυτοί οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί δεν έκαναν τίποτα για να σταματήσουν την εξάπλωση της ‘Όμικρον’, όπως αναγνωρίστηκε μόλις την περασμένη εβδομάδα από τον ΠΟΥ και επίσης αποδεικνύεται από μια πρόσφατη αναφορά των Oxera και Edge Health, που εξετάζει την κατάσταση στο Ηνωμένο Βασίλειο”.

Τα αεροδρόμια στην Ευρώπη και την Ευρωπαϊκή Ένωση

Το 2021, τα αεροδρόμια στην αγορά της ΕΕ παρουσίασαν αύξηση της επιβατικής κίνησης κατά 29,2% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, αλλά εξακολουθούν να παραμένουν κατά -64,6% έναντι των επιπέδων προ πανδημίας (2019). Σε σύγκριση με το 2019, τα καλύτερα ετήσια αποτελέσματα προήλθαν από αεροδρόμια σε Ελλάδα (-46,8%), Ρουμανία (-52,7%), Λουξεμβούργο (-53,9%), Κύπρο (-55,6%) και Βουλγαρία (-55,9%). Από κοντά ακολουθούν η Ισπανία (-56,4%) και η Πορτογαλία (-57,9%). Στο άλλο άκρο του φάσματος, τα αεροδρόμια της Φινλανδίας (-80,5%), του Ηνωμένου Βασιλείου (-78,1%), της Τσεχικής Δημοκρατίας (-74,8%) και της Ιρλανδίας (-74,4%) υπέστησαν τις μεγαλύτερες απώλειες στην επιβατική κίνηση – κυρίως λόγω των αυστηρών περιορισμών στα ταξίδια που επιβάλλονται από αυτές τις χώρες.

Εν τω μεταξύ, τα αεροδρόμια στην υπόλοιπη Ευρώπη ξεπέρασαν σημαντικά τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, με την επιβατική κίνηση να αυξάνεται κατά 59,4% το 2021 σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος και να παραμένει μόλις στο -34,4% σε σύγκριση με τα προ-πανδημικά επίπεδα (2019). Αυτό προέκυψε από γενικά λιγότερο αυστηρούς ταξιδιωτικούς περιορισμούς και lockdown. Σε σύγκριση με το 2019, τα καλύτερα αποτελέσματα σημείωσαν τα αεροδρόμια της Ρωσίας (-24,4%) και της Αρμενίας (-29,3%). Το Ισραήλ (-72,9%) αποτελεί μια αξιοσημείωτη εξαίρεση.

Για το 2022 ο Olivier Jankovec τονίζει: “Οι αβεβαιότητες ως προς την εξέλιξη της πανδημίας παραμένουν σημαντικές και περιορίζουν την ‘ορατότητα’ πέρα από λίγους μήνες, στην καλύτερη περίπτωση. Προς το παρόν, ο αντίκτυπος της ‘Όμικρον’ εξακολουθεί να είναι πολύ μεγάλος σε εμάς, καθώς οι αεροπορικές εταιρείες εξακολουθούν να αποσύρουν τις πτήσεις και τη χωρητικότητά τους ως απάντηση στην εξασθενημένη ζήτηση, σε μια ήδη παραδοσιακά χαμηλή περίοδο. Αυτό σημαίνει ότι το α’ τρίμηνο (σ.σ. του 2022) θα είναι απογοητευτικό, αλλά ελπίζουμε ότι θα δούμε την κυκλοφορία να παίρνει καλύτερη τροπή, καθώς πλησιάζει η Άνοιξη. Το αν αυτό θα συμβεί νωρίτερα εξαρτάται από τον ρυθμό με τον οποίο μπορούν να αρθούν οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί, τώρα που επικρατεί η ‘Όμικρον’. Ορισμένες χώρες κινούνται προς αυτήν την κατεύθυνση, αλλά πρέπει να γίνουν πολύ περισσότερα.

Η σημερινή προγραμματισμένη έγκριση από την ΕΕ μιας ενημερωμένης σύστασης για τα ενδοευρωπαϊκά ταξίδια θα πρέπει κατ‘αρχήν να επιβεβαιώσει ότι τα ταξιδιωτικά καθεστώτα θα βασίζονται επιτέλους στην κατάσταση της υγείας των ταξιδιωτών και όχι στην προέλευσή τους. Ωστόσο, αυτό δε θα έχει νόημα, εκτός εάν οι κυβερνήσεις τελικά τηρήσουν το σχέδιο και συντονιστούν αποτελεσματικά”.

1 σχόλιο στο “ACI Europe: Ελλάδα και Κύπρος είχαν τα καλύτερα αποτελέσματα στην κίνηση των αεροδρομίων | |Προοπτικές 2022| “Χάθηκαν” 1,4 δισ. επιβάτες το 2021 σε σχέση με το 2019

Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *