©ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

ACI Europe: Πλησιάζει στο πλήρες “comeback” η επιβατική κίνηση | Στους κερδισμένους η Ελλάδα, Αθήνα και Ρόδος στον “αφρό” | Ανοδική η ζήτηση παρά την “εκτόξευση”‘ των τιμών

ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΑ ΜΕΛΕΤΕΣ ΦΟΡΕΙΣ

Με τη ζήτηση να παραμένει ανοδική, παρά το γεγονός ότι οι αεροπορικές εταιρίες καθόρισαν ναύλους πάνω από 6 φορές υψηλότερους από τον πληθωρισμό, η αεροπορική επιβατική κίνηση στην Ευρώπη πλησιάζει προς την κατεύθυνση της πλήρους ανάκαμψης, σε σχέση με το 2019, με την Ελλάδα να περιλαμβάνεται στο group των κερδισμένων, ξεπερνώντας κατά πολύ τον προ-πανδημικό, επιβατικό της όγκο, αλλά με μεγάλες αποκλίσεις στις επιδόσεις σε ολόκληρη την ήπειρο. Αυτό αποκαλύπτει η έκθεση αεροπορικής κίνησης για τον Απρίλιο του 2023, που δημοσιεύθηκε σήμερα από τον εμπορικό οργανισμό ευρωπαϊκών αεροδρομίων ACI Europe. 

Η επιβατική κίνηση στο ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων αυξήθηκε κατά 21,1% τον Απρίλιο, σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι. Λαμβάνοντας υπόψη ότι οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί είχαν σε μεγάλο βαθμό αμβλυνθεί στην Ευρώπη μέχρι τον Απρίλιο του 2022, η αύξηση αυτή είναι σημαντική. Ως αποτέλεσμα, σε σύγκριση με τα επίπεδα πριν από την πανδημία (Απρίλιος 2019), ο επιβατικός όγκος τον φετινό Απρίλιο διαμορφώθηκε στο -7,6% -μια περαιτέρω βελτίωση, σε σχέση με τους προηγούμενους μήνες (το πρώτο τρίμηνο ήταν στο -10,6%).

Σε δηλώσεις του ο Olivier Jankovec, γενικός διευθυντής της ACI Europe, δήλωσε: “Ο Απρίλιος μας έφερε πιο κοντά στην πλήρη ανάκαμψη της επιβατικής κίνησης. Οι διακοπές του Πάσχα τόνωσαν τη ζήτηση, η οποία σαφώς συνέχισε να αψηφά τις πληθωριστικές πιέσεις. Αυτό είναι αρκετά αξιοσημείωτο όταν η αύξηση των αεροπορικών ναύλων είναι πάνω από 6 φορές μεγαλύτερη από τον πληθωρισμό των τιμών καταναλωτή”.

Ωστόσο, σύμφωνα με τον ίδιο, δεν επωφελήθηκαν όλα τα αεροδρόμια στον ίδιο βαθμό. Οι διαφορές στις επιδόσεις παρέμειναν σημαντικές, τόσο στις εθνικές, όσο και στις επιμέρους αγορές αεροδρομίων, με μόνο το 47% των ευρωπαϊκών αεροδρομίων να έχουν ανακτήσει πλήρως τον όγκο επιβατών που είχαν πριν από την πανδημία.

“Αυτό αντικατοπτρίζει τα καθιερωμένα πρότυπα ανάκαμψης, ιδίως την εξέχουσα θέση της ζήτησης για αναψυχή και για ταξίδια σε φίλους και συγγενείς (VFR), την επέκταση των αερομεταφορέων εξαιρετικά χαμηλού κόστους και την αυστηρή διαχείριση της χωρητικότητας από τις περισσότερες άλλες αεροπορικές εταιρίες. Μαζί με τις απεργίες, τις επιπτώσεις του πολέμου στην Ουκρανία και, τέλος, τον αυξημένο ανταγωνισμό των αεροδρομίων, όλοι αυτοί οι παράγοντες συνδυάστηκαν για να διαμορφώσουν την πορεία της κίνησης των αεροδρομίων σε όλη την Ευρώπη”, υπογράμμισε ο κ Jankovec.

Στο +11% η Ελλάδα

Στα αεροδρόμια της ΕΕ η επιβατική κίνηση αυξήθηκε κατά 19,1% τον Απρίλιο, σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι, με αποτέλεσμα ο όγκος να υπολείπεται κατά 8,1% από τα προ-πανδημικά επίπεδα (Απρίλιος 2019).

Τα αεροδρόμια της Ισλανδίας (+14,5%), της Κύπρου (+11,9%), της Ελλάδας (+11%), της Πορτογαλίας (+10,7%), της Βουλγαρίας (+8,7%) και της Μάλτας (+8,4%) ξεπέρασαν κατά πολύ τον προ-πανδημικό όγκο τους και σημείωσαν τα καλύτερα αποτελέσματα. Αντίθετα, εκείνα της Σλοβενίας (-39,8%), της Γερμανίας (-26,1%), της Σλοβακίας (-25,9%) και της Τσεχίας (-23,7%) παρέμειναν πιο μακριά από την πλήρη ανάκαμψη.

Οι επιδόσεις των μεγαλύτερων αγορών αντανακλούσαν τον χαρακτήρα της ανάκαμψης με γνώμονα τον ελεύθερο χρόνο και την αυξανόμενη διείσδυση στην αγορά των αερομεταφορέων εξαιρετικά χαμηλού κόστους, με τα αεροδρόμια της Ισπανίας (+2,7%) και της Ιταλίας (+1%) να επιτυγχάνουν πλήρη ανάκαμψη, ακολουθούμενα από εκείνα του Ηνωμένου Βασιλείου (-9,3%), της Γαλλίας (-12,8%) και, όπως προαναφέρθηκε, της Γερμανίας.

Στα αεροδρόμια της υπόλοιπης Ευρώπης, η επιβατική κίνηση αυξήθηκε κατά 35,3% τον Απρίλιο, σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι, με αποτέλεσμα ο όγκος να υπολείπεται μόλις κατά 4,1% από τα προ-πανδημικά επίπεδα (Απρίλιος 2019).

Ενώ τα αεροδρόμια στην Ουκρανία (-100%) έχασαν το σύνολο της επιβατικής κίνησης και εκείνα στη Μολδαβία (-19,9%) επηρεάστηκαν επίσης από τον πόλεμο, τα αεροδρόμια στη Ρωσία (-2,8%) ήταν κοντά στον προ-πανδημικό όγκο τους, λόγω της μετατόπισης της ζήτησης προς τις εγχώριες αγορές και τις αγορές εκτός ΕΕ. Αυτό συνέχισε να ενισχύει τις επιδόσεις των αεροδρομίων της Αρμενίας (+95,1%), του Ουζμπεκιστάν (+75,4%) και της Σερβίας (+24,2%).

Τα αεροδρόμια της Τουρκίας (-1,5%) ανέκτησαν σχεδόν τον προ-πανδημικό όγκο τους, ενώ τα αεροδρόμια της Αλβανίας (+115,8%), του Κοσσυφοπεδίου (+53,7%) και της Βόρειας Μακεδονίας (+21,7%) σημείωσαν εντυπωσιακή ανάπτυξη.

Κάτω από τα προ-πανδημικά επίπεδα τα μεγάλα αεροδρόμια

Η επιβατική κίνηση στα “Majors” (5 κορυφαία ευρωπαϊκά αεροδρόμια το 2019) αυξήθηκε κατά 23,4% τον Απρίλιο, σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι -ελαφρώς πάνω από τους μέσους ρυθμούς ανάπτυξης των άλλων τμημάτων του κλάδου των αεροδρομίων. Ωστόσο, ο όγκος εξακολουθεί να παραμένει 9,8% κάτω από τα προ-πανδημικά επίπεδα (Απρίλιος 2019), λόγω της χαμηλότερης ανάπτυξης της χωρητικότητας των κομβικών αερομεταφορέων και του υποτονικού αντίκτυπου της επαναλειτουργίας της Κίνας.

Το αεροδρόμιο του Λονδίνου-Heathrow ηγήθηκε της τρέχουσας κορυφαίας πεντάδας των ευρωπαϊκών αεροδρομίων τον Απρίλιο, υποδεχόμενο 6,4 εκατομμύρια επιβάτες. Αυτό αντιπροσώπευε αύξηση 25,9%, σε σχέση με τον ίδιο μήνα πέρυσι και μείωση 5,9%, σε σύγκριση με τα επίπεδα πριν από την πανδημία (Απρίλιος 2019).

Στην δεύτερη θέση βρέθηκε το αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης, με την επιβατική του κίνηση να σημειώνει αύξηση 34,3%, σε σχέση με τον Απρίλιο του 2022 και σε ποσοστό 10,8%, σε σχέση με τα προ-πανδημικά επίπεδα. Τον τουρκικό κόμβο ακολούθησαν το αεροδρόμιο του Παρισιού-CDG (+19,3%, σε σχέση με τον Απρίλιο του 2022 | -15,5%, σε σχέση με πριν την πανδημία), του Άμστερνταμ-Schiphol (+15,6%, σε σχέση με τον Απρίλιο του 2022 | -16%, σε σχέση με πριν την πανδημία) και της Μαδρίτης (+20,6%, σε σχέση με τον Απρίλιο του 2019 | -3,5% σε σχέση με πριν την πανδημία).

Μεταξύ άλλων μεγάλων αεροδρομίων και σε σύγκριση με τα προ-πανδημικά επίπεδα, οι καλύτερες επιδόσεις σημειώθηκαν από τα αεροδρόμια που βασίζονται στη ζήτηση αναψυχής/VFR ή/και στην κίνηση των αερομεταφορέων χαμηλού κόστους: Λισαβόνα (+5,6%), Δουβλίνο (+0,9%), Πάλμα ντε Μαγιόρκα (+8,7%), Αθήνα (+7,6%) και Τελ Αβίβ (+2,4%).

Η πορεία των μικρότερων αεροδρομίων

Οι ίδιοι παράγοντες ανάκαμψης συνέχισαν να ενισχύουν ορισμένες μεγάλες βάσεις αεροδρομίων εξαιρετικά χαμηλού κόστους, οι οποίες ξεπέρασαν κατά πολύ τον όγκο επιβατικής κίνησης που είχαν πριν από την πανδημία: Μποβέ (+40,8%), Μπέργκαμο (+17,2%) και Σαρλερουά (+11,2%).

Ευνοήθηκαν, επίσης, τα περιφερειακά και µικρότερα αεροδρόµια, τα οποία κατά µέσο όρο παρουσίασαν επιβατική κίνηση λίγο πάνω από τα προ-πανδημικά επίπεδα (+1,6%). Τα αεροδρόμια που εξυπηρετούν δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς και/ή βασίζονται στην κίνηση LCC, όπως το Τραπάνι (+304,6%), το Μέμμινγκεν (+54,7%), η Βάρνα (+54,4%), το Ρέους (+43%), το Φουντσάλ (+38,7%), η Μινόρκα (+37,7%), το Τορίνο (+23%), το Παλέρμο (+20,2%) και το Κάουνας (+20,1%) σημείωσαν τα καλύτερα αποτελέσματα.

Αθήνα και Ρόδος μεταξύ των καλύτερων σε επιδόσεις αεροδρομίων

Κατά τη διάρκεια του Απριλίου, οι αερολιμένες που υποδέχονται περισσότερους από 25 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως (Ομάδα 1), οι αερολιμένες που υποδέχονται μεταξύ 10 και 25 εκατομμυρίων επιβατών (Ομάδα 2), οι αερολιμένες που υποδέχονται μεταξύ 5 και 10 εκατομμυρίων επιβατών (Ομάδα 3) και οι αερολιμένες που υποδέχονται λιγότερους από 5 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως (Ομάδα 4) ανέφεραν μέση αναπροσαρμογή -10,3%, -6,6%, +1,7% και +1,5%, σε σύγκριση με τα επίπεδα κίνησης πριν από την πανδημία (Απρίλιος 2019).

Τα αεροδρόμια που ανέφεραν τις υψηλότερες αυξήσεις στην επιβατική κίνηση για τον Απρίλιο του 2023, σε σύγκριση με τον Απρίλιο του 2022 είναι τα εξής:

ΟΜΑΔΑ 1: Κωνσταντινούπολη IST (+10,8%), Πάλμα ντε Μαγιόρκα (+8,7%), Αθήνα (+7,6%), Λισαβόνα (+5,6%) και Δουβλίνο (+0,9%).

ΟΜΑΔΑ 2: Πόρτο (+17,6%), Μιλάνο BGY (+17,2%), Νάπολη (+15,8%), Μάλαγα (+10,9%) και Τενερίφη TFS (+9%).

ΟΜΑΔΑ 3: Σότσι (+95,2%), Ρόδος (+39,3%), Ίμπιζα (+28,4%), Βελιγράδι (+23,9%) και Παλέρμο (+20,2%).

ΟΜΑΔΑ 4: Τίρανα (+115,8%), Ερεβάν (+95,1%), Μέμινγκεν (+54,7%), Βάρνα (+54,4%) και Πρίστινα (+53,7%).

Tagged
Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *