ACI Europe: Προς πλήρη “ανάρρωση” η επιβατική κίνηση στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια | Σημείο αναφοράς ο ΔΑΑ

ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΑ ΜΕΛΕΤΕΣ

“Αναρρώνουν” από την πανδημία τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια, καθώς η επιβατική κίνηση το α’ τρίμηνο του έτους εμφανίστηκε οριακά μειωμένη μόλις 1,3% κάτω από τον προ-πανδημικό όγκο (α’ τρίμηνο 2019), με το αεροδρόμιο της Αθήνας “Ελ. Βενιζέλος” να συμβάλλει σε αυτή την εξέλιξη, σημειώνοντας θετικό πρόσημο στην επιβατική του κίνηση, τόσο σε σχέση με πέρυσι, όσο και με το 2019. 

Η επιβατική κίνηση σε όλο το δίκτυο των ευρωπαϊκών αεροδρομίων αυξήθηκε κατά 10,2% τον Μάρτιο, σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι, με την αύξηση να οφείλεται κυρίως στους διεθνείς (+11,7%) και όχι στους εγχώριους επιβάτες (+5,6%).

Ως αποτέλεσμα, η επιβατική κίνηση έφτασε πολύ κοντά στην πλήρη ανάκαμψη -μόλις -1,5% κάτω από τα προ-πανδημικά μεγέθη (Μάρτιος 2019). Όπως συμβαίνει από την αρχή του έτους, ο όγκος επιβατών εξωτερικού ξεπέρασε τον προ-πανδημικό όγκο (+2,7%), ενώ η εγχώρια κίνηση παρέμεινε χαμηλότερα (-13,2%).

Τα αποτελέσματα του α’ τριμήνου είναι αντίστοιχα με τα στοιχεία του Μαρτίου, με την επιβατική κίνηση στο ευρωπαϊκό δίκτυο να “φλερτάρει” με τα προ-πανδημικά επίπεδα (μείον 1,3%) και να εμφανίζεται αυξημένη κατά 10,2%, σε σύγκριση με το διάστημα Ιανουαρίου – Μαρτίου πέρυσι.

Τα αεροδρόμια στην αγορά ΕΕ+ ηγήθηκαν της δυναμικής αύξησης των επιβατών τον Μάρτιο, κατά 11,5% σε σχέση με τον ίδιο μήνα πέρυσι, ενώ τα αεροδρόμια στην υπόλοιπη Ευρώπη αυξήθηκαν μόνο κατά 2,8%.

Εντός της αγοράς ΕΕ+, τις υψηλότερες αυξήσεις σε σύγκριση με τον Μάρτιο του 2023 σημείωσαν τα αεροδρόμια της Τσεχίας (+32,6%), της Μάλτας (+30%) και της Σλοβενίας (+22,7%), ενώ τις χαμηλότερες επιδόσεις σημείωσαν τα αεροδρόμια της Σουηδίας (-1,2%), της Νορβηγίας (+0,3%) και της Φινλανδίας (+2,5%).

Σε σύγκριση με τα επίπεδα πριν από την πανδημία (Μάρτιος 2019), η αγορά της ΕΕ+ διαμορφώθηκε στο -1,4%, με τα αεροδρόμια να βασίζονται κυρίως στη ζήτηση για αναψυχή/επίσκεψη σε φίλους και συγγενείς, που ξεπέρασε σε μεγάλο βαθμό τον όγκο τους πριν από την πανδημία -συμπεριλαμβανομένης της Μάλτας (+32,5%), της Πορτογαλίας (+23,1%), της Ελλάδας (+19,6%), της Πολωνίας (+19,2%) και της Ισπανίας (+14,5%).

Αντίθετα, τα αεροδρόμια της Σλοβακίας (-34,9%), της Σλοβενίας (-27,8%), της Σουηδίας (-27%), της Φινλανδίας (-24,4%) και της Γερμανίας (-22,9%) παρέμειναν πιο μακριά από την πλήρη ανάκαμψη.

Μεταξύ άλλων μεγάλων αγορών, τα αεροδρόμια στην Ιταλία (+8%) σημείωσαν τα καλύτερα αποτελέσματα, ακολουθούμενα από εκείνα στο Ηνωμένο Βασίλειο (-2%) και τη Γαλλία (-6,4%).

Στην υπόλοιπη Ευρώπη, τις καλύτερες επιδόσεις σε σύγκριση με τον Μάρτιο του 2023 σημείωσαν τα αεροδρόμια της Αλβανίας (+71,9%), της Γεωργίας (+31,3%) και του Κοσσυφοπεδίου (+29,7%), ενώ τα αεροδρόμια της Ουκρανίας παρέμειναν κλειστά για την κυκλοφορία και τα αεροδρόμια του Ισραήλ (-51%) και της Ρωσίας (-17,4%) σημείωσαν σημαντικές μειώσεις.

Σε σύγκριση με τα προ της πανδημίας επίπεδα (Μάρτιος 2019), εντυπωσιακά αποτελέσματα σημείωσαν τα αεροδρόμια στην Αλβανία (+233%), το Ουζμπεκιστάν (+159%), το Καζακστάν (+95%) και την Αρμενία (+91%). Εν τω μεταξύ, τα αεροδρόμια της Τουρκίας (0%) πέτυχαν πλήρη ανάκαμψη και εκείνα του Ισραήλ (-47%) και της Ρωσίας (-19%) παρέμειναν στο κόκκινο.

Οι επιδόσεις των Μεγάλων και Πολύ Μεγάλων αεροδρομίων

Η επιβατική κίνηση στα Μεγάλα αεροδρόμια αυξήθηκε κατά 10,1% τον Μάρτι,ο σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι, αλλά παρέμεινε στο -1,8%, σε σύγκριση με τον προ-πανδημικό όγκο (Μάρτιος 2019).

Πιο αναλυτικά:

Το αεροδρόμιο Heathrow, στο Λονδίνο, (+7,9% σε σχέση με τον Μάρτιο 2023 | +3% σε σχέση με τον Μάρτιο 2019) παρέμεινε το πιο πολυσύχναστο ευρωπαϊκό αεροδρόμιο, με το αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης (+2,7% σε σχέση με τον Μάρτιο 2023 | +8,2% σε σχέση με τον Μάρτιο 2019) να έρχεται δεύτερο και να ακολουθεί το Παρίσι-CDG (+6,6% σε σχέση με τον Μάρτιο 2023 | -9,6% σε σχέση με τον Μάρτιο 2019).

Το αεροδρόμιο της Μαδρίτης (+10,8,% έναντι Μάρτ. 2023 | +8,9% έναντι Μάρτ. 2019) ήρθε στην τέταρτη θέση, ακολουθούμενο από το αεροδρόμιο Schiphol του Άμστερνταμ (+14% έναντι Μάρτ. 2023 | -7,3% έναντι Μάρτ. 2019).

Η εντυπωσιακή ανάπτυξη του αεροδρομίου Fiumicino της Ρώμης (+28,1% έναντι Μαρ 2023 | +6,5% έναντι Μαρ 2019) ενίσχυσε τις επιδόσεις των Μεγάλων αεροδρομίων.

Μεταξύ των Μεγάλων και Πολύ Μεγάλων αεροδρομίων, οι υψηλότερες αυξήσεις τον Μάρτιο προήλθαν από τα αεροδρόμια της Αττάλειας (+32% έναντι Μάρτ. 2023 | +14,7% έναντι Μάρτ. 2019), της Πράγας (+31,2% έναντι Μάρτ. 2023 | -5,2% έναντι Μάρτ. 2019), της Βουδαπέστης (+21,7% έναντι Μάρτ. 2023 | +10,5% έναντι Μάρτ. 2019), του Αλικάντε (+21,3% έναντι Μάρτ. 2023 | +27,3% έναντι Μάρτ. 2019 ) και της Αθήνας (+20,1% έναντι Μάρτ. 2023 | +21,5% έναντι Μάρτ. 2019).

Σημείο αναφοράς τα μεσαία αεροδρόμια

Τα μεσαία αεροδρόμια κατέγραψαν τις καλύτερες επιδόσεις στην επιβατική κίνηση, με μέση αύξηση 13,4% τον Μάρτιο, σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι και διαμορφώθηκαν σε 8,1% πάνω από τον όγκο τους πριν από την πανδημία (Μάρτιος 2019).

Τα αεροδρόμια που ανέφεραν τις υψηλότερες αυξήσεις σε αυτή την κατηγορία ήταν αυτά του Στρασβούργου (+184% έναντι του Μαρτίου 2023 | -8,6% έναντι του Μαρτίου 2019), της Τζιρόνας (+105% έναντι του Μαρτίου 2023 | +34,9% έναντι του Μαρτίου 219), των Τιράνων (+71,9% έναντι του Μαρτίου 2023 | +233% έναντι του Μαρτίου 2019), της Όλμπια (+56,5% έναντι του Μαρτίου 2023 | +24,4% έναντι του Μαρτίου 2019) και του Κουτάισι (+38,8% έναντι του Μαρτίου 2023 | +139% έναντι του Μαρτίου 2019).

Όπως και τους προηγούμενους μήνες, οι μεγαλύτερες βάσεις χαμηλού κόστους συνέχισαν να υπεραποδίδουν σε σύγκριση με τα προ-πανδημικά επίπεδα (Μάρτιος 2019): Μέμινγκεν (+76,4%), Μποβέ (+72%), Μπέργκαμο (+32,5%) και Σαρλερουά (+24,5%).

Χαμηλές οι επιδόσεις των μικρών αεροδρομίων

Αντίθετα, τα μικρά αεροδρόμια σημείωσαν τις πιο αδύναμες επιδόσεις με αύξηση της επιβατικής κίνησης κατά 3,2% τον Μάρτιο, σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι, ενώ παρέμειναν -5,7% κάτω από τα προ-πανδημικά τους επίπεδα (Μάρτιος 2019).

Tagged
Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *