Photo by Skitterphoto on Pexels

ACI Europe: Σε φάση ανάκαμψης τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια|Ελλάδα και ΔΑΑ στις χώρες και αεροδρόμια με τις καλύτερες επιδόσεις

ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΑ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΦΟΡΕΙΣ

Σημαντικά μειωμένη παρέμεινε η επιβατική κίνηση στο ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων τον φετινό Ιούλιο, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα πριν από την πανδημία, το 2019. Από την άλλη, ο συνολικός αριθμός επιβατών υπερδιπλασιάστηκε, σε σύγκριση με τον Ιούλιο του 2020, όπως αποκαλύπτουν τα νέα επίσημα στοιχεία, που δημοσίευσε ο ευρωπαϊκός οργανισμός εμπορικών αεροδρομίων, ACI Europe. Σύμφωνα με αυτά, η Ελλάδα  περιλαμβάνεται στην τετράδα των χωρών με τις καλύτερες επιδόσεις και το αεροδρόμιο της Αθήνας τοποθετείται στη 15η μεταξύ των πιο πολυσύχναστων αεροδρομίων, με το Χίθροου του Λονδίνου και άλλα αεροδρόμια – κολοσσούς να έπονται.  

Στην έκθεσή του για την εναέρια κυκλοφορία τον Ιούλιο του 2021, η οποία περιλαμβάνει προκαταρκτικά στοιχεία για τον μήνα Αύγουστο, η επιβατική κίνηση στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια μειώθηκε κατά -49,3% τον Ιούλιο, σε σύγκριση με τον Ιούλιο του 2019, καταγράφοντας, ωστόσο, σημαντική βελτίωση σε σύγκριση με τους προηγούμενους μήνες (-74% το 2ο τρίμηνο του 2021). Ο συνολικός όγκος των επιβατών υπερδιπλασιάστηκε κατά τη διάρκεια του μήνα, σε σύγκριση με τον Ιούλιο του 2020, φτάνοντας  στα 133,4 εκατομμύρια από 57,4 εκατομμύρια.

Οι κόμβοι και τα μεγαλύτερα αεροδρόμια υπολειτουργούσαν σημαντικά τον Ιούλιο λόγω των αυστηρών περιορισμών στα διεθνή ταξίδια εκτός Ευρώπης, με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο τον Ιούλιο να είναι στο -56,1%, ποσοστό βελτιωμένο, σε σχέση με το δεύτερο τρίμηνο του 2021 (-81%). Αυτό αντανακλούσε τον ρόλο του Ψηφιακού Πιστοποιητικού Covid 19 της ΕΕ, παράλληλα με τη χαλάρωση των ταξιδιωτικών περιορισμών σε πολλές χώρες.

Σημαντικές διακυμάνσεις μεταξύ των εθνικών αγορών παρατηρήθηκαν σε όλη την ΕΕ εξαιτίας μιας σειράς παραγόντων, συμπεριλαμβανομένων των διαφόρων επιδημιολογικών καταστάσεων, των άνισων προσπαθειών των κυβερνήσεων για την άρση των ταξιδιωτικών περιορισμών, του μεγέθους των εγχώριων αγορών και ορισμένων χωρών που επωφελούνται από την τουριστική κίνηση/VFR περισσότερο από άλλες. Στο πλαίσιο αυτό, η καλύτερη επίδοση προήλθε από τη Ρουμανία (-32.6%), την Ελλάδα (-33.3%), το Λουξεμβούργο (-44.5%) και τη Γαλλία (-46.2%), ενώ η Φινλανδία (-81.9%), η Ιρλανδία (-81.7%), το Ηνωμένο Βασίλειο (-81,2%) σημείωσαν τις μεγαλύτερες μειώσεις. Η Γερμανία (-60,8%) είχε επίσης χαμηλότερες επιδόσεις στον μέσο όρο της ΕΕ.

Εν τω μεταξύ, τα αεροδρόμια στην υπόλοιπη Ευρώπη “είδαν” μείωση της επιβατικής κίνησης κατά -20,3% τον Ιούλιο, αντανακλώντας την πλήρη ανάκαμψη της εσωτερικής επιβατικής κίνησης (+10,3%) και τις περιορισμένες απαγορεύσεις στις διασυνοριακές μετακινήσεις.

Μεταξύ των εθνικών αγορών, το Κοσσυφοπέδιο (+21,4%) και η Αλβανία (+9,6%) ξεπέρασαν τους όγκους πριν από την πανδημία (2019). Ενώ, το Ουζμπεκιστάν (-8,3%), η Βοσνία Ερζεγοβίνη (-13,2%), η Αρμενία (-15,7%) και η Ρωσία (-16,4%) υπερέβησαν σημαντικά τον μέσο όρο της Ε.Ε., σε αντίθεση με την Τουρκία (-25,5%) και την Ουκρανία (-25,1%).

Τα αεροδρόμια με τις καλύτερες επιδόσεις

Τα πέντε πιο πολυσύχναστα αεροδρόμια το πρώτο εξάμηνο του έτους ήταν στη Ρωσία και την Τουρκία. Ειδικότερα, τον Ιούλιο, το αεροδρόμιο του Παρισιού-CDG (-58,9%) και του Άμστερτναμ-Schiphol (-54,9%) εντάχθηκαν στην πρώτη 5άδα, στην 4η και 5η θέση αντίστοιχα. Ωστόσο, στην πρώτη θέση βρέθηκε το αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης (-34,7%), ακολουθούμενο από εκείνο της Αττάλειας (-27,9%) και της Μόσχας-Σερεμέτιεβο (-30,4%).

aia
© ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Γενικότερα, οι κόμβοι της ΕΕ και τα μεγαλύτερα αεροδρόμια υποχώρησαν σημαντικά τον Ιούλιο λόγω της μονιμότητας των αυστηρών περιορισμών στα διεθνή ταξίδια. Συγκεκριμένα, το αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης (-58,9%) κατέλαβε την 7η θέση ως πιο πολυσύχναστο ευρωπαϊκό αεροδρόμιο, της Μαδρίτης την 9η (-57%), το Χίθροου του Λονδίνου τη 16η (-80,5%), του Μονάχου τη 18η (-69,2%), της Στοκχόλμης-Αρλάντα την 39η (-64,8%) ), του Δουβλίνου την 48η (-81%) και το Γκάτγουικ του Λονδίνο την 64η (-89,6%).

Μόνο μερικά μεγάλα αεροδρόμια που βασίζονται στα ταξίδια αναψυχής και στις πτήσεις εσωτερικού σημείωσαν σημαντικά καλύτερα αποτελέσματα με το αεροδρόμιο της Πάλμα ντε Μαγιόρκα να βρίσκεται στην 10η θέση (-42,2%), του Παρισιού-Ορλί στη 13η θέση (-35,4%) και της Αθήνας στη 15η θέση (-37,8%).

Αντίθετα, τα αεροδρόμια μεσαίου μεγέθους και τα μικρότερα έτειναν να έχουν καλύτερη απόδοση τον Ιούλιο, ως αποτέλεσμα της υψηλότερης εξάρτησής τους από τα εσωτερικά και ενδοευρωπαϊκά ταξίδια αναψυχής.

Εκτός από το Σότσι (+68,2%) που ξεχωρίζει με εντυπωσιακή αύξηση σε σχέση με τα επίπεδα πριν από την πανδημία (2019) και κατατάσσεται μεταξύ των 20 κορυφαίων ευρωπαϊκών αεροδρομίων, τα καλύτερα αποτελέσματα προέρχονται κυρίως από νησιωτικά αεροδρόμια που εξυπηρετούν δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς. Αυτά περιλαμβάνουν τα Ατζάτσιο (+10%), Κάλβι (+3,9%), Μπαστιά (-6,6%), Σαντορίνη (-13,2%) Παλέρμο (-14,2%), Όλμπια (-14,9%), Μύκονος (-17%), Τενερίφη (-20%), Μενόρκα (-23,4%), Κάλιαρι (-23,7%) και Ηράκλειο (-25,2%).

Τα δευτερεύοντα αεροδρόμια που εξυπηρετούν κυρίως αερομεταφορείς χαμηλού κόστους παρουσίασαν επίσης χαμηλότερη πτώση της κίνησης: Παρίσι-Μποβέ (-25,2%), Βρυξέλλες-Νότιο Σαρλερουά (-31%), Ρώμη-Τσιαμπίνο (-33,6%) και Μιλάνο-Μπέργκαμο (-36,2%).

Βελτιωμένη η κίνηση τον Αύγουστο

Τα προκαταρκτικά στοιχεία για τον Αύγουστο αποκαλύπτουν ότι η επιβατική κίνηση στο ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων συνεχίζει να βελτιώνεται, αλλά με βραδύτερο ρυθμό σε σύγκριση με τον Ιούλιο, με τον μήνα να κλείνει στο -43%.

Αξιοσημείωτο είναι ότι η βελτίωση τον Αύγουστο προήλθε από την αγορά της ΕΕ, σε συνδυασμό με το Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο, την Ελβετία και το Ηνωμένο Βασίλειο, στο -49%, αν και αυτό οφείλεται κυρίως στα αεροδρόμια του Ηνωμένου Βασιλείου και της Ιρλανδίας μετά τη μερική άρση των ταξιδιωτικών περιορισμών σε αυτές τις χώρες. Εν τω μεταξύ, η επιβατική κίνηση στην υπόλοιπη Ευρώπη διαμορφώθηκε στο -21%, χωρίς να παρουσιάσει περαιτέρω αύξηση, σε σύγκριση με τον Ιούλιο.

Σχολιάζοντας τα στοιχεία ο γενικός διευθυντής του ACI, Olivier Jankovec, δήλωσε: “Η χαλάρωση των ταξιδιωτικών περιορισμών για ενδοευρωπαϊκά ταξίδια και τα ψηφιακά πιστοποιητικά Covid της ΕΕ επέτρεψαν στην επιβατική κίνηση να βελτιωθεί τελικά σε όλη την Ευρώπη, δίνοντας στα αεροδρόμια λίγο οξυγόνο κατά τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο. Αλλά μην κάνετε λάθος, αυτό δεν μπορεί να ονομαστεί ανάκαμψη. Είμαστε ακόμη 66% κάτω από τον όγκο πριν από την πανδημία μέχρι στιγμής φέτος, και η βελτίωση έχει ωφελήσει κυρίως τα μικρότερα αεροδρόμια που βασίζονται στην εγχώρια κυκλοφορία και την κυκλοφορία που αφορά στα ταξίδια αναψυχής. Καθώς έχουμε βγει από την περίοδο αιχμής των καλοκαιρινών διακοπών, η επιβατική κίνηση δεν βελτιώνεται πλέον σε πολλές αγορές. Στην πραγματικότητα, είναι οροπέδιο και ακόμη μειώνεται ξανά, με τους επαγγελματίες ταξιδιώτες να μην είναι εκεί για να αναλάβουν τα καθήκοντά τους από τους παραθεριστές. Και πρόσθεσε: “Η αεροπορική συνδεσιμότητα παραμένει πολύ υποβαθμισμένη σε όλη την Ευρώπη -αυτό γίνεται ιδιαίτερα έντονο στον τομέα των επαγγελματικών ταξιδιών”.

“Περιμένουμε με αγωνία το Ηνωμένο Βασίλειο να επανεξετάσει τους ισχύοντες περιορισμούς και να διευκολύνει περαιτέρω τα διασυνοριακά ταξίδια. Αυτό θα επιτρέψει τελικά στα αεροδρόμια του Ηνωμένου Βασιλείου να κλείσουν το χάσμα με τον υπόλοιπο κλάδο, αλλά θα ωφελήσει επίσης τους αερολιμένες σε πολλές άλλες ευρωπαϊκές αγορές”, συμπλήρωσε ο Jankovec.

ksd
adv
Tagged
Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *