money tourism photo
Αεροσκάφος της εταιρίας στην Ρόδο | © ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

ACI Europe: Στις οικονομικές αεροπορικές εταιρίες η… τύχη των περιφερειακών αεροδρομίων

ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΑ

Οι οικονομικοί αερομεταφορείς καθορίζουν την τύχη των περιφερειακών αεροδρομίων της Ευρώπης καθώς ο τομέας των αερομεταφορών ανακάμπτει από την πανδημία.

Η προειδοποίηση ήρθε από τον γενικό διευθυντή του οργανισμού Airports Council International (ACI) Europe, Olivier Jankovec, ο οποίος κατά την ετήσια συγκέντρωση των περιφερειακών αεροδρομίων της Ευρώπης και των επιχειρηματικών τους εταίρων, που πραγματοποιείται σήμερα και αύριο στα Χανιά της Κρήτης, κάλεσε τις αεροπορικές εταιρείες να πληρώνουν ένα “δικαιότερο τίμημα” για τη χρήση των εγκαταστάσεων.

Οι διαφορές στον ρυθμό και τη δύναμη της ανάκαμψης και οι συνεχιζόμενες οικονομικές προκλήσεις ήρθαν παρά την υπεραπόδοση του τομέα με ένα θετικό καλοκαίρι μπροστά μας.

Τα περιφερειακά αεροδρόμια συνεχίζουν να υπερτερούν έναντι άλλων τμημάτων της αγοράς από την αρχή του έτους, έχοντας ανακτήσει σχεδόν το 93% του προ- πανδημικού επιβατικούς τους όγκου, σε σύγκριση με το 87% για τους κόμβους και άλλα μεγαλύτερα αεροδρόμια, σύμφωνα με τον οργανισμό.

Αυτό αντικατοπτρίζει την κίνηση που εξακολουθεί να καθορίζεται από τη ζήτηση για ταξίδια αναψυχής και VFR (επίσκεψη σε φίλους και συγγενείς), η οποία ενισχύεται από την επέκταση των αερομεταφορέων εξαιρετικά χαμηλού κόστους και βασίζεται κυρίως στις ενδοευρωπαϊκές, βορειοαφρικανικές και υπερατλαντικές αγορές.

Η βιωσιμότητα σημείο αναφοράς

Η επίτευξη οικονομικής βιωσιμότητας αποτελούσε πάντα πρόκληση για τα μικρότερα περιφερειακά αεροδρόμια λόγω μιας σειράς διαρθρωτικών ζητημάτων, όπως η εποχικότητα της κίνησης και η ανισορροπία της ζήτησης κατά τη διάρκεια του έτους, καθώς και το υψηλότερο σταθερό κόστος και η έλλειψη οικονομιών κλίμακας που επιτυγχάνουν τα μεγαλύτερα αεροδρόμια, σύμφωνα με τον ACI Europe.

“Όμως, οι τεράστιες απώλειες που συσσωρεύτηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας, σε συνδυασμό με την ανανεωμένη αγοραστική δύναμη των αεροπορικών εταιρειών, η οποία έχει ως αποτέλεσμα υποδεέστερα έσοδα από τα τέλη χρήσης, καθιστούν τις προοπτικές για βελτιωμένη οικονομική βιωσιμότητα δυσοίωνες -ιδίως για αεροδρόμια με λιγότερους από ένα εκατομμύριο επιβάτες ετησίως”, αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση.

Θετικές οι προοπτικές της καλοκαιρινής περιόδου

Ο ίδιος μιλώντας για τις άμεσες προοπτικές κυκλοφορίας, είπε ότι η θερινή περίοδος φαίνεται πολύ θετική για τα περιφερειακά αεροδρόμια συνολικά, καθώς παρατηρείται χωρητικότητα θέσεων αεροπορικών εταιριών ακριβώς πάνω από τα προ-πανδημικά επίπεδα, κάτι που δεν ισχύει ακόμη για τα μεγαλύτερα αεροδρόμια.

Σύμφωνα με τον ίδιο, η ζήτηση συνεχίζει να αψηφά τις πληθωριστικές πιέσεις, ιδίως τις αυξήσεις στους αεροπορικούς ναύλους. Ταυτόχρονα, οι κίνδυνοι διαταραχών σε όλο το οικοσύστημα των αερομεταφορών έχουν υποχωρήσει. Αυτό είναι αποτέλεσμα του έγκαιρου σχεδιασμού, των μαζικών προσλήψεων και της βελτίωσης των μισθών -αν και η ικανότητα διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας και οι κοινωνικές αναταραχές εξακολουθούν να αποτελούν σημαντική ανησυχία σε ορισμένες χώρες.

Ωστόσο, ο κ. Jankovec προειδοποίησε για “σημαντικά κενά” στις επιδόσεις, τόσο μεταξύ των εθνικών αγορών, όσο και μεταξύ των μεμονωμένων αεροδρομίων.

“Η ανάκαμψη της κυκλοφορίας έχει έρθει με μεγαλύτερη αστάθεια και επίσης με περισσότερες ανισότητες”, προειδοποίησε.

“Αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στον πολύ αυξημένο ανταγωνισμό των αεροδρομίων σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, καθώς η αγορά μετατοπίζεται προς λιγότερες και όλο και πιο ισχυρές αεροπορικές εταιρίες, με τους αερομεταφορείς χαμηλού κόστους να υπαγορεύουν πλέον σε μεγάλο βαθμό την τύχη των περιφερειακών αεροδρομίων”, επισημαίνεται στην ανακοίνωση του ACI Europe.

Τα τέλη χρήσης που επιβάλλονται από τους περιφερειακούς αερολιμένες μειώνονται σταθερά τα τελευταία τρία χρόνια και σήμερα, σε πραγματικούς όρους προσαρμοσμένους στον πληθωρισμό, είναι 13,4% χαμηλότερα από ό,τι το 2019, σύμφωνα με τον οργανισμό. Εν τω μεταξύ, οι ναύλοι των αεροπορικών εταιρειών έχουν αυξηθεί κατά +26% μέχρι στιγμής φέτος.

“Αυτό δεν είναι βιώσιμο στην πορεία προς το μέλλον, ιδίως δεδομένου ότι το σημερινό πληθωριστικό περιβάλλον και οι αυξήσεις των επιτοκίων επιβαρύνουν το κόστος μας. Αυτό που διακυβεύεται είναι η ικανότητα των αεροδρομίων να συνεχίσουν να επενδύουν στη βιωσιμότητα, την ψηφιοποίηση και τη χωρητικότητα. Και ενώ θα πρέπει να διατηρήσουμε τις ευελιξίες που παρέχουν οι ισχύοντες κανόνες της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις, πρέπει επίσης οι αεροπορικές εταιρίες να πληρώνουν δικαιότερη τιμή για τη χρήση των εγκαταστάσεών μας”, σημείωσε ο κ. Jankovec.

 

Tagged
Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *