Photo by Skitterphoto on Pexels

ACI Europe: Υψηλό διετίας κατέγραψαν τα αεροδρόμια της Ευρώπης

ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΑ ΜΕΛΕΤΕΣ

Επιβεβαιώνει την ανάκαμψη της αεροπορικής κίνησης ο ευρωπαϊκός οργανισμός αεροδρομίων, ACI Europe, στην έκθεσή του για το πρώτο τρίμηνο του 2022.

Η έκθεση επιβεβαιώνει την ανάκαμψη της επιβατικής κίνησης, με το ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων να καταγράφει τον Μάρτιο τις καλύτερες μηνιαίες επιδόσεις του, μέχρι στιγμής, από την έναρξη της πανδημίας, στο -34,1% (το α’ τρίμηνο είναι -39,6%).

Αυτή η ανάκαμψη του Μαρτίου ήταν το αποτέλεσμα της τελικής χαλάρωσης των περιορισμών στα περισσότερα κράτη της ΕΕ+ τόσο για τα ενδοευρωπαϊκά, όσο και στα εξωτερικά ταξίδια λόγω της ισχυρής ζήτησης. Η επιβατική κίνηση στα αεροδρόμια  της περιοχής διαμορφώθηκε στο -34,3% τον Μάρτιο, από -51,1% τον Ιανουάριο (το α’ τρίμηνο συνολικά διαμορφώθηκε στο -42,1%).

Οι αγορές με τις καλύτερες επιδόσεις στην περιοχή ΕΕ+, τον Μάρτιο, ήταν η Πορτογαλία (-16,3%), η Ρουμανία (-21,8%) και η Ισπανία (-21,9%). Τις χειρότερες επιδόσεις σημείωσαν η Σλοβενία (-61,9%), η Σλοβακία (-58%) και η Γερμανία (-51,7%). Τα αεροδρόμια του Ηνωμένου Βασιλείου (-38,2%) πλησίασαν τελικά τον μέσο όρο της περιοχής ΕΕ+, ενώ εκείνα της Γαλλίας (-29,5%) τον ξεπέρασαν.

Οι επιπτώσεις του πολέμου Ρωσίας – Ουκρανίας

Στην υπόλοιπη Ευρώπη, ο πόλεμος της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας είχε ως συνέπεια η επιβατική κίνηση να επιδεινωθεί σημαντικά τον Μάρτιο στο -32,9%, από -23,8% τον Ιανουάριο (πρώτο τρίμηνο στο -26,5%).

Η πτώση του Μαρτίου προήλθε από την απώλεια του συνόλου της επιβατικής κίνησης στα ουκρανικά αεροδρόμια και του μεγαλύτερου μέρους της επιβατικής κίνησης στα αεροδρόμια της Μολδαβίας (-94,5%), καθώς και από τη μειωμένη επιβατική κίνηση στα ρωσικά αεροδρόμια. Η τελευταία προέκυψε κυρίως από τις απαγορεύσεις της Ε.Ε. και του Ηνωμένου Βασιλείου για την εναέρια κυκλοφορία, αλλά και από το κλείσιμο από τη ρωσική κυβέρνηση περισσότερων από 10 εμπορικών αεροδρομίων στο νότιο τμήμα της χώρας. Ενώ η επιβατική κίνηση στα ρωσικά αεροδρόμια είχε ανακτήσει τον προ-πανδημικό όγκο της στην αρχή του έτους, μειώθηκε κατά μέσο όρο -24% τον Μάρτιο στα ρωσικά αεροδρόμια που παρέμειναν σε λειτουργία.

Σε άλλες περιοχές εκτός της ΕΕ+, ενώ η επιβατική κίνηση επιδεινώθηκε επίσης στα αεροδρόμια της Γεωργίας (-38%), συνέχισε να βελτιώνεται σε όλες τις άλλες αγορές, συμπεριλαμβανομένης της Σερβίας (-21%) και της Τουρκίας (-24,5%). Τα αεροδρόμια της Αρμενίας (+0,4%) πέτυχαν πλήρη ανάκαμψη, ενώ εκείνα της Αλβανίας (+38,9%) και του Κοσσυφοπεδίου (+15,1%) ήταν πολύ πάνω από τον προ-πανδημικό όγκο τους.

Ο Olivier Jankovec, γενικός διευθυντής του ACI Europe, δήλωσε: “Ο αντίκτυπος του πολέμου που εξαπέλυσε η Ρωσία στην Ουκρανία στην επιβατική κίνηση περιορίστηκε σε αυτές τις χώρες και σε μερικές άλλες που βρίσκονται σε άμεση γειτνίαση. Για τα αεροδρόμια στην υπόλοιπη Ευρώπη, η χαλάρωση των ταξιδιωτικών περιορισμών για τον Covid-19 όχι, μόνο στην ήπειρο αλλά και όλο και περισσότερο και για τα διηπειρωτικά ταξίδια, προαναγγέλλει πολύ καλά αποτελέσματα για τη θερινή περίοδο”.

“Η άμεση πρόκληση είναι η διαχείριση της απότομης αύξησης της κίνησης, δεδομένου ότι η πανδημία άφησε τους αερολιμένες και τους φορείς επίγειας εξυπηρέτησης με εξαιρετικά περιορισμένους πόρους. Αυτό απαιτεί τώρα επαναπροσδιορισμό του προσωπικού σε μια εξαιρετικά περιορισμένη αγορά εργασίας, σε ολόκληρη την Ευρώπη. Επιπλέον, ο χρόνος που απαιτείται από τις διαδικασίες  ασφαλείας για το προσωπικό των αεροδρομίων, σε συνδυασμό με τις απαιτήσεις εκπαίδευσης καθιστούν απλά αδύνατη την άμεση προσαρμογή. Όλα αυτά, σε συνδυασμό με την κίνηση που είναι πολύ πιο έντονη σε περιόδους αιχμής, ασκούν σημαντική πίεση σε ολόκληρο το σύστημα των αερομεταφορών, καθώς προσπαθούμε να ανακάμψουμε”, συμπλήρωσε ο κ. Jankovec.

Η εικόνα των αεροδρομίων

Τα 5 κορυφαία ευρωπαϊκά αεροδρόμια κατέγραψαν σημαντική βελτίωση της επιβατικής κίνησης τον Μάρτιο (-34,5%), έναντι του Ιανουαρίου (-48,5%).

Η Κωνσταντινούπολη (-20%) παρέμεινε το πιο πολυσύχναστο ευρωπαϊκό αεροδρόμιο, αλλά το Χίθροου στο Λονδίνο (-35,7%) ανέβηκε στη δεύτερη θέση από την τέταρτη τον προηγούμενο μήνα, ακολουθούμενο από το Σαρλ ντε Γκωλ στο Παρίσι (-35,2%), το Σχίπχολ στο Άμστερνταμ και το αεροδρόμιο Μπαράχας στη Μαδρίτη.

Στα μικρότερα και περιφερειακά αεροδρόμια, η επιβατική κίνηση διαμορφώθηκε στο -24,9% τον Μάρτιο, από -38% τον Ιανουάριο, με μέσο όρο -32,1% για το α’ τρίμηνο.

Τα “προπύργια” των αεροπορικών εταιριών χαμηλού κόστους, όπως το Μιλάνο-Μπέργκαμο (-5,7%), το Σαρλερουά (-5,2%) και το Κάουνας (-7,2%) πλησίασαν να επιτύχουν πλήρη ανάκαμψη τον Μάρτιο.

Photo by Anugrah Lohiya on Pexels

Τα νησιωτικά αεροδρόμια που εξυπηρετούν δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς έφθασαν επίσης ή πλησίασαν σε πλήρη ανάκαμψη τον Μάρτιο: Πάφος (+1,4%), Παλέρμο (+0,6%), Ίμπιζα (-2,1%), Χανιά (-2,5%), Φουντσάλ (-4%), Κατάνια (-7,5%), Αιάκειο (-9,1%) και Λανζαρότε (-9,2%).

Η εμπορευματική κίνηση σε όλο το ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων διαμορφώθηκε στο +4,9% τον Μάρτιο και στο +5,1% για το α’ τρίμηνο. Η εμπορευματική κίνηση συνέχισε να αναπτύσσεται στην περιοχή ΕΕ+ (+5,7%), αλλά επιδεινώθηκε στην υπόλοιπη Ευρώπη (-2,6%) τον Μάρτιο ως συνέπεια του πολέμου στην Ουκρανία.

Οι κινήσεις αεροσκαφών σε όλο το ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων διαμορφώθηκαν στο -27,7% τον Μάρτιο, από -42,1% τον Ιανουάριο. Για το πρώτο τρίμηνο του έτους ήταν  -31,5%.

Κατά τη διάρκεια του Μαρτίου, τα αεροδρόμια που υποδέχονται περισσότερους από 25 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως (Ομάδα 1), τα αεροδρόμια που υποδέχονται μεταξύ 10 και 25 εκατομμυρίων επιβατών (Ομάδα 2), τα αεροδρόμια που υποδέχονται μεταξύ 5 και 10 εκατομμυρίων επιβατών (Ομάδα 3) και τα αεροδρόμια που υποδέχονται λιγότερους από 5 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως (Ομάδα 4) ανέφεραν μέση μείωση κατά -37,4%, -34,0%, -22,9% και -24,9%, αντίστοιχα.

Tagged

1 σχόλιο στο “ACI Europe: Υψηλό διετίας κατέγραψαν τα αεροδρόμια της Ευρώπης

Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *