Vassilikos

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΑΣΙΛΙΚΟΣ: Απειλητικό το «ξεχείλωμα» της ξενοδοχειακής προσφοράς

ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

Σε μια συνέντευξη-«ποταμό», που αναμένεται να «ταράξει» τα νερά της ελληνικής τουριστικής και ξενοδοχειακής αγοράς, με πολλές αλήθειες, κάποιες από τις οποίες σκληρές, ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος, κ. Αλέξανδρος Βασιλικός, με την αμεσότητα και την ειλικρίνεια που τον χαρακτηρίζουν, μιλάει στο «Χ&Τ» για όλους και για όλα.

Σε μία συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης, ο πρόεδρος του ΞΕΕ, δεν θα μπορούσε να μην αναφερθεί στο θέμα της πτώχευσης της Thomas Cook και στις επιπτώσεις στην ελληνική ξενοδοχειακή βιομηχανία, επισημαίνοντας πως «κανένα ελληνικό ξενοδοχείο δεν θα μείνει ανεπηρέαστο από το γεγονός». Ενώ δίνει και μία διαφορετική διάσταση στο θέμα, αυτή του «στρουθοκαμηλισμού», λέγοντας πως «είχαμε επιλέξει όλοι τα προβλήματα του οργανισμού να τα κρύβουμε “κάτω από το χαλί”».

Υπογραμμίζει με νόημα ότι το ελληνικό ξενοδοχειακό προϊόν παραμένει υπερφορολογημένο, σε σχέση με το αντίστοιχο των ανταγωνιστριών χωρών, αλλά και σε σχέση με άλλα καταλύματα εντός χώρας.

XRHMA TOURISMOS NOVEMBER 2019Αναφερόμενος στο 2019 ως τουριστική χρονιά, σημειώνει πως «ολοκληρώνεται καλύτερα από αυτό που περίμενε ο κλάδος, ειδικά αν δεν είχε μεσολαβήσει η δυσάρεστη εξέλιξη με την Τhomas Cook», ενώ θεωρεί ότι, δεν θα μπορούσε και, κατά την άποψη του, δεν θα έπρεπε, να συνεχιστεί με τους ίδιους ρυθμούς, η ανάπτυξη του ελληνικού Τουρισμού, στο μέλλον.

Σχολιάζοντας το φαινόμενο επενδυτικά funds να τοποθετούνται σε ελληνικά ξενοδοχεία, υποστηρίζει πως «το ξένο επενδυτικό ενδιαφέρον είναι θετικό και αποτελεί “ψήφο εμπιστοσύνης” για τον ελληνικό τουρισμό και τις προοπτικές του». Παράλληλα, κάνει ξεχωριστή αναφορά κάνει στα περίφημα «funds της δυστυχίας», λέγοντας πως «πλέον είναι καιρός να επιστρέψουμε και σε μια τραπεζική “κανονικότητα”».

Συνδικαλιστής με μεγάλη και πολύτιμη εμπειρία, ο κ. Βασιλικός, λέει όχι στο «ξεχείλωμα» της ξενοδοχειακής προσφοράς, χαρακτηρίζοντας τον Τουρισμό, ως το καινούργιο «frozen yogurt», και προαναγγέλλει μεγάλη έρευνα του ΙΤΕΠ, που θα ρίξει φως στις σχέσεις ξενοδοχείων-τραπεζικού συστήματος και θα ανατρέψει στερεότυπα χρόνων.XRHMA TOURISMOS NOVEMBER 2019

Η συνέντευξη

Συνέντευξη στον Κωνσταντίνο Στ. Δεριζιώτη

Η πτώχευση της Thomas Cook ήταν ένα δυνατό «χαστούκι» στον Τουρισμό, σε διεθνές επίπεδο. Σε επίπεδο χώρας ποιο εκτιμάτε πως θα είναι το συνολικό μέγεθος της επίπτωσης από την «κατάρρευση» του μεγάλου tour operator στον ελληνικό Τουρισμό, την ξενοδοχία και την εθνική μας οικονομία και πότε πιστεύετε πως θα ξεπεραστούν τα προβλήματα; 

Η TC όντως αποτέλεσε ένα ισχυρό πλήγμα στο παραδοσιακό μοντέλο του tour operating. Η αλήθεια είναι ότι είχαμε επιλέξει όλοι τα προβλήματα του οργανισμού να τα κρύβουμε «κάτω από το χαλί», πιστεύοντας ακόμα στην παλιά, πλην όμως ανεφάρμοστη πια έκφραση: «too big to fail». Ο οργανισμός δεν κατάφερε να απαντήσει στις απαιτήσεις της εποχής μας, κυρίως σε ό,τι αφορά την ψηφιακή μετάλλαξή του, πράγμα στο οποίο οι ανταγωνιστές του έχουν επενδύσει πολύ χρόνο και χρήμα.

Από την πρώτη στιγμή, δήλωσα πως κανένα ελληνικό ξενοδοχείο δεν θα μείνει ανεπηρέαστο από το γεγονός αυτό. Οι επιπτώσεις είναι ξεκάθαρες και μετρήθηκαν, σε χρόνο ρεκόρ, από το ΙΤΕΠ, στο οποίο ανατέθηκε από το ΞΕΕ η μελέτη των επιπτώσεων για το 2019 και το 2020.  Η απώλεια του ξενοδοχειακού τζίρου για το 2019 αγγίζει σχεδόν τα €200 εκατ., εκ των οποίων απλήρωτα τιμολόγια μέχρι 23/09 είναι €138 εκατ..  Η απώλεια ξενοδοχειακού τζίρου για το 2020 φτάνει τα €516 εκατ.. Με πολλαπλασιαστή 2,5 επί του συνολικού τζίρου στον κλάδο διαμονής, οι εκτιμώμενες απώλειες για την εθνική οικονομία φτάνουν τα €2,5 δισ..  Αυτό είναι βέβαια το χειρότερο σενάριο για τη μέγιστη απώλεια, σε περίπτωση μη αναπλήρωσης του τζίρου TC, πράγμα που δεν πρόκειται να συμβεί. Το κρίσιμο, λοιπόν, είναι το επίπεδο του ποσοστού αναπλήρωσης του τζίρου και αυτό είναι το μεγάλο στοίχημα, έχοντας δύο συνιστώσες: την αναπλήρωση των αεροπορικών slots και σε συνέχεια του ξενοδοχειακού τζίρου, διατηρώντας τις τιμές. Εκτιμώ πως το ποσοστό αναπλήρωσης θα είναι αρκετά μεγάλο σε επίπεδο επιβατών, αλλά δεν θα είναι οριζόντιο. Κάποιες περιοχές θα δυσκολευτούν περισσότερο από άλλες.

ATHENSΕίναι, επίσης, σαφές πως δεν θα αναπληρωθεί στο ίδιο ποσοστό ο ξενοδοχειακός τζίρος, καθώς ο ξενοδόχος βρίσκεται σε μειονεκτική θέση αυτή τη στιγμή, με ένα stock δωματίων προς πώληση αρκετά μεγάλο στο κατάλυμά του, στον προορισμό του, αλλά και σε ανταγωνιστικούς προορισμούς.

Πώς ολοκληρώνεται η τουριστική χρονιά του 2019, τόσο σε επίπεδο αφίξεων, όσο και εσόδων και ποιες είναι οι πρώτες, πρώιμες προβλέψεις για το 2020;

Το 2019 ολοκληρώνεται καλύτερα από αυτό που περίμενε ο κλάδος, ειδικά αν δεν είχε μεσολαβήσει η δυσάρεστη εξέλιξη με την ΤC.  Οι εκτιμήσεις στην αρχή της χρονιάς δεν ήταν καλές και πολλοί  παράγοντες χαμήλωναν τον πήχη της αισιοδοξίας των συναδέλφων. Οι παράγοντες αυτοί, βέβαια, δεν έχουν εξαφανιστεί και επηρεάζουν τις εκτιμήσεις και για το 2020. Είναι, εξάλλου, λογικό να αναμένει κανείς να φανούν οι επιπτώσεις της επιβράδυνσης των ρυθμών ανάπτυξης στην Ευρώπη, του Brexit και άλλων παραγόντων. Γνωρίζουμε όλοι πολύ καλά πόσο εύθραυστο είναι το τουριστικό προϊόν και πόσο άμεσα επηρεάζεται από εξωγενείς παράγοντες.

Ρεαλιστικά, θα μπορούσε να συνεχιστεί με τους ίδιους ρυθμούς η ανάπτυξη του τουρισμού στο μέλλον και τι θα μπορούσε να γίνει προκειμένου να επιτευχθεί αυτό;

Όχι, δεν θα μπορούσε και, κατά την άποψη μου, δεν θα έπρεπε. Τα τελευταία χρόνια είδαμε μια ραγδαία άνοδο των αφίξεων και πολύ μικρότερη αύξηση των εσόδων. Αυτές οι τάσεις θα πρέπει να αντιστραφούν μεταξύ τους εάν θέλουμε να έχουμε ένα βιώσιμο τουριστικό προϊόν. Επιπλέον, ας μην ξεχνάμε πως πολλοί προορισμοί βρίσκονται σε δυσκολία διαχείρισης του όγκου των επισκεπτών, με σοβαρές επιπτώσεις και επιβάρυνση της ποιότητας ζωής των κατοίκων. Κακές υποδομές, κακή διαχείριση πόρων είναι παραδείγματα που αρχίζουν να πληθαίνουν ανά την Ελλάδα.

Το ζητούμενο δεν είναι η ευημερία των αφίξεων, αλλά των εσόδων, ήτοι η αύξηση της μέσης δαπάνης. Εκεί πρέπει να υπάρξει στρατηγική στόχευση και όχι ευχολόγια, διότι μιλάμε για καταλυτικής σημασίας ζητήματα, όπως η επιμήκυνση της σεζόν, ο θεματικός τουρισμός, οι τουριστικές υποδομές, οι μαρίνες, τα γκολφ, τα υδροπλάνα, κ.λπ… Αυτά είναι που θα φέρουν τον ελληνικό τουρισμό εκεί που του αξίζει, για να αυξάνει ακόμα περισσότερο τη θετική προσφορά του στις τοπικές κοινωνίες. Γιατί, όπως ξέρετε καλά, ο τουρισμός είναι υπόθεση όλων.

Τελευταία παρατηρείται το φαινόμενο επενδυτικά funds να τοποθετούνται σε ελληνικά ξενοδοχεία. Τι σημαίνει αυτό για τον ελληνικό ξενοδοχειακό κλάδο και πως διαβλέπετε την επόμενη μέρα για το ελληνικό ξενοδοχείο;

wtm
money tourism copyright photo

Το ξένο επενδυτικό ενδιαφέρον είναι θετικό και αποτελεί «ψήφο εμπιστοσύνης» για τον ελληνικό τουρισμό και τις προοπτικές του.  Θα πρέπει, βέβαια, να διευκρινίσουμε ότι υπάρχουν, πέρα των επενδυτικών, και τα distress funds, όπου εκεί τα κριτήρια είναι διαφορετικά, οπότε με την ευκαιρία να σημειώσω πως είναι πλέον καιρός να επιστρέψουμε και σε μια τραπεζική «κανονικότητα».  Οι τράπεζες να ανταποκριθούν επαρκώς, πλέον, στη βασική αποστολή τους, που είναι η χρηματοδότηση της πραγματικής οικονομίας, με ορθολογικά και αξιοκρατικά κριτήρια.

Την τελευταία περίοδο στην Αθήνα εγκαινιάζονται συνεχώς νέα ξενοδοχεία, προσθέτοντας στο δυναμικό της πόλης αρκετές νέες κλίνες. Πιστεύετε πως η πρωτεύουσα χρήζει ανάγκης νέων κλινών ή σε συνδυασμό με τις κλίνες που προστίθενται από τις βραχυχρόνιες μισθώσεις κινδυνεύει κάποια στιγμή να έχει υπεράριθμες κλίνες, με ό,τι αυτό συνεπάγεται;

Δυστυχώς, η έκφραση που χρησιμοποιώ χρόνια, έγινε πραγματικότητα. Ο τουρισμός είναι πια το καινούργιο «frozen yogurt».  Έχουμε, λοιπόν, ένα «ξεχείλωμα» της προσφοράς, αλλά πιστεύω ότι μεσομακροπρόθεσμα η ίδια η αγορά θα θέσει τα όρια της βιωσιμότητας για κάθε κατηγορία. Το σημαντικό νομίζω είναι να βλέπουμε τη «μεγάλη εικόνα» και όχι κάποιους μεμονωμένους «αλεξιπτωτιστές».  Έχουμε ένα ποιοτικό ξενοδοχειακό προϊόν, το οποίο αναβαθμίζεται διαρκώς και αυτό είναι που θα δώσει και θα κερδίσει τις «μάχες» του μέλλοντος.

Ένα θέμα για το οποίο γίνεται πολύς λόγος είναι τα δάνεια των ξενοδοχείων. Τι συμβαίνει στην πραγματικότητα και ποια είναι η θέση σας;

Το ΙΤΕΠ έχει ολοκληρώσει μια πολύ μεγάλη έρευνα πάνω στο θέμα. Θα παρουσιαστούν σύντομα τα αποτελέσματα, για τα οποία το μόνο που θα σας πω τώρα είναι πως είναι εντυπωσιακά και ανατρέπουν πολλά στερεότυπα που υπάρχουν και καλλιεργούνται γύρω από το ξενοδοχείο και τις σχέσεις με το τραπεζικό σύστημα. Θα τα πούμε στην ώρα τους, ώστε με αριθμούς και τεκμηριωμένα να τελειώνουμε με βολικούς «μύθους». Η αλήθεια απελευθερώνει!

Πως βλέπετε τα πρώτα μέτρα της νέας κυβέρνησης για την άμεση μείωση του ΦΠΑ για όλο το τουριστικό πακέτο στο 13% από 24%, αλλά και για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις;

Είναι στη σωστή κατεύθυνση, αλλά το ελληνικό ξενοδοχειακό προϊόν παραμένει υπερφορολογημένο, σε σχέση με το αντίστοιχο των ανταγωνιστριών χωρών, αλλά και σε σχέση με άλλα καταλύματα εντός χώρας. Η αναγνώριση του ρόλου και της προσφοράς του ξενοδοχείου επιβάλλουν τη δραστική ελάφρυνση των βαρών του και την καταπολέμηση των στρεβλώσεων, που προκαλούν αθέμιτες και ανεξέλεγκτες, επί της ουσίας, πρακτικές στον χώρο των βραχυχρόνιων μισθώσεων.

Ποιες είναι οι διεκδικήσεις σας από τη νέα κυβέρνηση;

Το ΞΕΕ δεν διεκδικεί από κυβερνήσεις, συμβουλεύει θεσμικά την πολιτεία. Η σημερινή κυβέρνηση έχει πλήρη επίγνωση του ρόλου αυτού και υπάρχει μια εξαιρετική συνεργασία, με πάνω από 10 υπουργεία -ναι, ο τουρισμός είναι υπόθεση όλων και εντός κυβέρνησης. Δεν συμφωνούμε πάντα και δεν συμφωνούμε σε όλα, όμως είμαι βέβαιος πως όταν όλοι «υπηρετούμε» την κοινή λογική, οι απόψεις δεν μπορούν να έχουν μεγάλες αποκλίσεις μεταξύ τους.

Ποια είναι τα πρώτα αποτελέσματα από την πρωτοβουλία σας για τις νεοφυείς επιχειρήσεις και τι νέο να περιμένουμε;

Τα αποτελέσματα είναι εξαιρετικά.  Ο καλύτερος τρόπος για να δημιουργήσει κανείς αξία στον 21ο αιώνα είναι να συνδυάσει τη δημιουργικότητα με την τεχνολογία. Κι αυτό ακριβώς πετυχαίνουμε, φέρνοντας τον «εθνικό πρωταθλητή» της οικονομίας, τον τουρισμό, σε άμεση επαφή και σχέση με την τεχνολογική πρωτοπορία και την καινοτομία.

Τα καλά αποτελέσματα του πρωτοποριακού CapsuleT Accelerator for Hospitality & Travel Startups μας δικαιώνουν και μας ενθαρρύνουν να συνεχίσουμε στο ΞΕΕ να σχεδιάζουμε και να υλοποιούμε καινοτόμες δράσεις, με κατεύθυνση το καλύτερο μέλλον και τις ευκαιρίες που αξίζουν οι νέες γενιές.

Νέα παράταση για τις πιστοποιήσεις. Ποιο είναι το σχόλιό σας;

Σωστά δόθηκε παράταση για τις πιστοποιήσεις, μετά και από ουσιαστική συνεργασία με το υπουργείο Τουρισμού. Για πρώτη φορά επιβραβεύονται οι συνεπείς, αφού το σήμα τους λαμβάνει αυτόματη τριετή παράταση.

Tagged
Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *