money tourism

Αλέξανδρος Βασιλικός και Γρηγόρης Τάσιος, μιλούν στο ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ !!!

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΑ ΠΕΡΙΟΔΙΚΑ ΜΑΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΦΟΡΕΙΣ

Τις πρώτες εφ’ όλης της ύλης συνεντεύξεις τους, από την ημέρα που ανέλαβαν τα καθήκοντά τους, παραχώρησαν στο ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος κ. Αλέξανδρος Βασιλικός και ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων κ. Γρηγόρης Τάσιος.

Με την ευκαιρία της σημερινής ετήσιας γενικής συνέλευσης του ΞΕΕ, στο πλαίσιο της έκθεσης HORECA, ο Αλέξανδρος Βασιλικός και ο Γρηγόρης Τάσιος, ο Γρηγόρης Τάσιος και ο Αλέξανδρος Βασιλικός, “άνοιξαν τα χαρτιά τους”, ξεδίπλωσαν το πρόγραμμά τους και  υπογράμμισαν τις προτεραιότητές τους.

Οι συνεντεύξεις των δύο νέων ηγετών του Τουρισμού, έχουν ως ακολούθως:

Αλέξανδρος Βασιλικός

money tourismΟπαδός της κοινής λογικής και πρεσβευτής του ρητού «η ισχύς εν τη ενώσει», ο «νεοφώτιστος» πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος, Αλέξανδρος Βασιλικός, μιλάει στο «Χ&Τ», στην πρώτη του συνέντευξη ως πρόεδρος του Επιμελητηρίου, για τις προτεραιότητες του Ξ.Ε.Ε., με πρώτη των πρώτων, την ενότητα του κλάδου.

Ο νέος πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος, αλλά «παλιός» και με μακρά «θητεία» και πολύτιμη εμπειρία στα συνδικαλιστικά του κλάδου, αναλύει τα «κακώς κείμενα» της τουριστικής επιχειρηματικότητας, με κυρίαρχη την τάση να γίνονται επενδύσεις με μόνο επιχειρηματικό σχέδιο τη γενική αίσθηση ότι ο Τουρισμός «πάει καλά».

Για τις επιδόσεις του ξενοδοχειακού κλάδου, και του Τουρισμού γενικότερα, ο κ. Βασιλικός, σημειώνει πως το «κλειδί» είναι οι επενδύσεις σε υποδομές, ενώ δεν βιάζεται να πανηγυρίσει για τις θετικές τάσεις που διαφαίνονται για τη σεζόν του 2018, αφού, όπως λέει, «Η φύση του τουριστικού προϊόντος είναι τέτοια που είναι πολλοί οι παράγοντες, ενδογενείς και εξωγενείς, οι οποίοι μπορούν, ανά πάσα στιγμή, να δημιουργήσουν απότομες διακυμάνσεις στη ζήτηση».

Αναφερόμενος δε στο μείζον θέμα της βραχυχρόνιας μίσθωσης, τονίζει πως θα πρέπει να υπάρχουν ίδιοι κανόνες λειτουργίας, καθώς και ίση φορολογική αντιμετώπιση για όλους, ώστε να μην δημιουργούνται συνθήκες άνισου ανταγωνισμού.

Έπειτα από μία επιτυχημένη, κατά κοινή ομολογία, θητεία και αφήνοντας σημαντική παρακαταθήκη, ο Γιώργος Τσακίρης σας παραδίδει τη «σκυτάλη» του Ξ.Ε.Ε.. Ποιο είναι το βάρος της ευθύνης μετά την εκλογή σας ως προέδρου αλλά και της οκταετούς επιτυχημένης θητεία της προηγούμενης διοίκησης στο Επιμελητήριο;

Ο Γιώργος Τσακίρης «υπηρέτησε» τον θεσμικό του ρόλο όσο λίγοι στο παρελθόν και το σπουδαίο έργο του αποτελεί πολύτιμη παρακαταθήκη για το ΞΕΕ. Προσωπικά, είχα τη χαρά να συνεργαστώ με τον Γιώργο κατά τις δύο τελευταίες θητείες, ως οικονομικός επόπτης, αλλά και ως Αντιπρόεδρος και αποτελεί τιμή μου που τον διαδέχομαι στην ηγεσία του ΞΕΕ. Δεν μεταφράζω, λοιπόν, την επιτυχημένη πορεία του Επιμελητήριου ως κάποιο βάρος, αλλά, αντιθέτως, ως μια μοναδική ευκαιρία να συνεχίσουμε όλοι μαζί την εξαιρετικά επιτυχημένη πορεία του, να συμβάλουμε στην αναβάθμιση του ξενοδοχειακού προϊόντος, αλλά και να πρωταγωνιστήσουμε στη διαμόρφωση μιας μακροχρόνιας αναπτυξιακής στρατηγικής για τον ξενοδοχειακό κλάδο.

money tourismΠοιες είναι οι βασικές σας προτεραιότητες και ποιες είναι οι ενέργειες εκείνες που θα μπορούσαν να «οδηγήσουν» το Επιμελητήριο στην επόμενη ημέρα με μια επιτυχημένη πορεία;

Η επιτυχία του ΞΕΕ μπορεί να μετρηθεί μόνο με έναν τρόπο, και αυτός είναι το κατά πόσο θα συμβάλει στην επιτυχία των μελών του να αντιμετωπίσουν, αφενός τις δυσμενείς συγκυρίες που έχουν προκύψει από την οικονομική κρίση στη χώρας μας, όπως για παράδειγμα η υπερφορολόγηση και, αφετέρου, στη διευκόλυνση-παρότρυνση που θα τους παρέχει ώστε να ανταποκριθούν στις προκλήσεις της διεθνούς αγοράς.

Η εξωστρέφεια, η αμφίδρομη επικοινωνία με τα μέλη, η διασύνδεση του ξενοδοχείου με τις τοπικές κοινωνίες, όπως, ήδη, έχει γίνει με το Ελληνικό πρωινό, είναι κάποια από τα στοιχεία που θα δείτε πολύ σύντομα να χαρακτηρίζουν τη φιλοσοφία του ΞΕΕ.

Ποιες είναι οι διεκδικήσεις σας από την κυβέρνηση;

Το ΞΕΕ δεν διεκδικεί από το κράτος, συμβουλεύει το κράτος, αυτός είναι ο θεσμικός και εξαιρετικά σημαντικός του ρόλος. Στόχος μας είναι να συμβάλλουμε στην ενίσχυση και αναβάθμιση του ξενοδοχειακού προϊόντος καθώς και στη βελτίωση του ξενοδοχειακού επαγγέλματος, μεταφράζοντας σε ένα κοινό όραμα τις απαιτήσεις και τις ανάγκες των ξενοδόχων, της πολιτείας, αλλά και της ελληνικής κοινωνίας.

Πρέπει να ενισχύσουμε όλα όσα μας ενώνουν και να δημιουργήσουμε τις συνθήκες ώστε οι διεκδικήσεις να είναι κοινές και προς όφελος των πολλών. Είμαι οπαδός της κοινής λογικής και πιστεύω πως με αυτήν πρέπει να πορευτούμε για να αντιμετωπίσουμε την πληθώρα θεμάτων που απασχολούν τον ξενοδοχειακό κλάδο, από τα απλά και καθημερινά μέχρι και τα θέματα που αγγίζουν την ανταγωνιστικότητά του ή ακόμα και τη βιωσιμότητά του.

Ποιες είναι οι σκέψεις και οι προτάσεις σας προκειμένου ο κλάδος να συνεχίσει να εμφανίζεται όσο το δυνατόν πιο ενωμένος;

Η ενότητα του κλάδου είναι δεδομένη και δεν αμφισβητείται από κανέναν. Κερδήθηκε την περασμένη δεκαετία από οραματικούς ανθρώπους, που κατάλαβαν και εφάρμοσαν στην πράξη το αυτονόητο: η ισχύς εν τη ενώσει. Η ενότητα, όμως, δεν είναι ούτε αόριστη, ούτε στατική έννοια. Θα συνεχίσουμε να την υποστηρίζουμε μέσα από τις δράσεις μας για να μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε τις δυσκολίες, αλλά και να εκμεταλλευτούμε τις ευκαιρίες που θα παρουσιαστούν τα επόμενα χρόνια.

Βραχυχρόνια μίσθωση ακινήτων. Ποιο είναι το σχόλιό σας, ποιες οι επιπτώσεις στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις από τη νέα αυτή επιχειρηματική δραστηριότητα και ποιες οι προτάσεις σας ούτως ώστε να μπορέσουν να προστατευθούν οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις στο νέο αυτό διαμορφούμενο επιχειρηματικό περιβάλλον;

exrΗ απαίτηση του ξενοδοχειακού κλάδου είναι απλή και ξεκάθαρη: να υπάρχουν ίδιοι κανόνες λειτουργίας καθώς και ίση φορολογική αντιμετώπιση για όλους, ώστε να μην δημιουργούνται συνθήκες άνισου ανταγωνισμού, όπως συμβαίνει μέχρι και σήμερα. Προφανώς δεν αναφέρομαι στον μεμονωμένο ιδιώτη, που θα νοικιάσει το σπίτι του όταν λείπει από αυτό ώστε να συμπληρώσει το εισόδημά του. Υπάρχει, όμως, κανείς που να υποστηρίζει ότι πολυκατοικίες ολόκληρες, που λειτουργούν σήμερα ως «άτυπα» ξενοδοχεία, δεν πρέπει να υπόκεινται σε κανόνες υγιεινής και ασφάλειας, όπως για παράδειγμα απολύμανση ή πυρασφάλεια; Ότι εταιρίες που διαχειρίζονται δεκάδες ή και εκατοντάδες καταλύματα δεν πρέπει να έχουν την ίδια φορολογική αντιμετώπιση με τα ξενοδοχεία; Αυτά τα ζητήματα έχουν επισημανθεί από το ΞΕΕ, από το 2012, αλλά, δυστυχώς, το πλαίσιο που έχει διαμορφωθεί από τότε παραμένει ανεπαρκές.

Επιπλέον, πρέπει να τονίσουμε ότι η ανεξέλεγκτη ανάπτυξη των βραχυχρόνιων μισθώσεων έχει δημιουργήσει σήμερα ένα πρωτοφανές κοινωνικό πρόβλημα, το οποίο θα διογκωθεί τα επόμενα χρόνια: πολλές κοινωνικές ομάδες αδυνατούν να βρουν καταλύματα διότι οι βραχυχρόνιες μισθώσεις έχουν «εκτινάξει» στα ύψη τα ενοίκια των διαμερισμάτων. Βλέπουμε, ήδη, στο εξωτερικό έντονες αντιδράσεις πολιτών για την αλλοίωση του χαρακτήρα γειτονιών ή την ερήμωση περιοχών από μόνιμους κατοίκους. Ας μην περιμένουμε να φτάσουμε στο σημείο τα χωριά της Σαντορίνης να μην έχουν Σαντορινιούς και η Πλάκα να μην έχει Αθηναίους, όπως η Βενετία δεν έχει Βενετσιάνους, γιατί τότε θα έχουμε χάσει και το συγκριτικό μας πλεονέκτημα και θα έχουμε απολέσει τον τοπικό μας πλούτο ανεπιστρεπτί.

Ποια είναι τα στοιχεία εκείνα τα οποία πλήττουν την ανταγωνιστικότητα του τουριστικού μας προϊόντος και τη βιωσιμότητα των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων και ποιες οι προτάσεις σας;

Θα μου επιτρέψετε να μην αναπτύξω εδώ αυτά που πιθανόν αναμένουν όλοι να διαβάσουν, δηλαδή το φορολογικό και νομοθετικό πλαίσιο, την έλλειψη χωροταξικού, την ανάγκη για βελτίωση των υποδομών, κ.λπ.. Αναμφισβήτητα αυτά είναι τα απολύτως απαραίτητα για τη βιώσιμη ανάπτυξη του κλάδου, αλλά θα έχουμε την ευκαιρία στο άμεσο μέλλον να τα αναλύσουμε επισταμένως.

exaaa_vasilikosΘα ήθελα να σταθώ σε μια τάση που διακρίνεται τελευταία και που πιστεύω ότι, αποτελεί χαρακτηριστικό της ελληνικής επιχειρηματικότητας. Όλοι έχουμε παρατηρήσει ότι στη χώρα μας όταν κάποια δραστηριότητα αποκτά μια δυναμική, διαμορφώνεται με μοναδικούς ρυθμούς (για τους οποίους πρέπει να έχουμε παγκόσμια πρωτοπορία), αυτό που μου αρέσει να αποκαλώ «επιχειρηματικότητα frozen yogurt». Όλοι θυμόμαστε με τι ταχύτητα άνοιγαν τα συγκεκριμένα μαγαζιά προ δεκαετίας, μέχρι που η προσφορά πολύ γρήγορα ξεπέρασε τη ζήτηση και σε ελάχιστο χρονικό διάστημα έκλεισαν τα περισσότερα από τα καταστήματα αυτά. Δυστυχώς, παρατηρώ ότι το ίδιο συμβαίνει και με τα πάσης φύσεως καταλύματα τα τελευταία χρόνια. Άνθρωποι με καμία ουσιαστική γνώση επενδύουν, με μόνο επιχειρηματικό σχέδιο τη γενική αίσθηση ότι ο τουρισμός «πάει καλά». Αυτό σημαίνει ότι με την πρώτη διόρθωση της ζήτησης θα βρεθούμε άμεσα σε καθεστώς υπερπροσφοράς κλινών, με τα αντίστοιχα αρνητικά αποτελέσματα.

Πρέπει, λοιπόν, να συμβάλουμε όλοι ώστε να διαμορφωθεί μια σωστή επενδυτική κουλτούρα, που θα προτρέπει τους επιχειρηματίες να επενδύσουν και σε καινοτόμα τουριστικά προϊόντα, τα οποία αναμφισβήτητα μπορούν να προσφέρουν σταθερές και βιώσιμες αποδόσεις, αλλά, ταυτόχρονα, να υποστηρίξουν την ολιστική τουριστική ανάπτυξη της χώρας.

Γνωρίζοντας την αγορά και τις επιδόσεις της τα τελευταία χρόνια, αλλά και τις αντικειμενικές δυσκολίες που υπάρχουν σήμερα (υπερφορολόγηση, έξαρση των βραχυχρόνιων μισθώσεων, έλλειψη επενδυτικών κεφαλαίων), ποια θα ήταν η μακροπρόθεσμη εκτίμησή σας για τις επιδόσεις του ξενοδοχειακού κλάδου;

Η αγορά δείχνει τα τελευταία χρόνια μια αναμφισβήτητη βελτίωση σε ποσοτικά επίπεδα, δηλαδή σε αφίξεις. Για τη μεγάλη πλειοψηφία των ξενοδοχείων βέβαια, αυτό δεν αποτυπώνεται στις επιδόσεις τους. Πολλές φορές, μάλιστα, και σε μεγάλο βαθμό, οι χαμηλές τιμές των ξενοδοχείων είναι αυτές που «επιδοτούν» το θετικό ρεύμα αφίξεων, όπως για παράδειγμα συνέβη τα τελευταία χρόνια στην Αθήνα.

Οι επιδόσεις του ξενοδοχειακού κλάδου, αλλά και του τουρισμού γενικότερα θα εξαρτηθούν τα επόμενα χρόνια από το πόσο αποφασιστικά θα επενδύσουμε σε υποδομές, οι οποίες θα μας επιτρέψουν να κατευθύνουμε τη ζήτηση και όχι το αντίθετο. Ο κάθε προορισμός έχει διαφορετικές ανάγκες, διαφορετικά χαρακτηριστικά και θα πρέπει να αποφασιστεί ποιες είναι οι επενδύσεις αυτές που θα αμβλύνουν την εποχικότητα και θα ανεβάσουν το οικονομικό επίπεδο των επισκεπτών. Για παράδειγμα, η Ελλάδα έχει επτά γήπεδα golf, η Ισπανία 349…

Ας θυμηθούμε το εξαιρετικό momentum της Ολυμπιακής Αθήνας, αλλά και το γεγονός ότι τρία χρόνια μετά άρχισαν να κλείνουν ξενοδοχεία. Ο λόγος είναι απλός, δεν ακολουθήθηκε κανένα απολύτως στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης του τουρισμού στην πόλη μέσα από τις υποδομές της. Ας μην κάνουμε το ίδιο λάθος και σε εθνικό επίπεδο.

Ποιες αναμένεται να είναι οι επιπτώσεις από την εφαρμογή του νέου φόρου διαμονής στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις;

Το ΞΕΕ δημοσίευσε τον Οκτώβριο του 2017 συγκεκριμένη μελέτη, που αποδεικνύει ότι η εφαρμογή του φόρου διαμονής θα προκαλέσει αλυσιδωτές αντιδράσεις και σημαντικές απώλειες σε ανταγωνιστικότητα, απασχόληση, αλλά και δημόσια έσοδα. Η έρευνα επισημαίνει πως από την επιβολή του φόρου διαμονής προκύπτουν πιθανές απώλειες ύψους 340 εκατ. ευρώ για την οικονομία, αλλά και σοβαροί κίνδυνοι για απώλεια 6.174 θέσεων εργασίας.

Επίσης, επισημάνθηκε πως σε άλλες χώρες, ο όποιος φόρος επιβάλλεται επί της διανυκτέρευσης είναι καθαρά τοπικού, ανταποδοτικού και αναπτυξιακού χαρακτήρα και σε καμιά περίπτωση δεν είναι ένα καθαρά εισπρακτικό -και επί της ουσίας υφεσιακό- μέτρο. Είναι επιτακτική ανάγκη να ξεκινήσει άμεσα η ουσιαστική συζήτηση για την κατάργησή του.

Ποιες είναι οι προβλέψεις σας για την πορεία του ελληνικού τουρισμού το 2018 και την ολική επαναφορά της τουρκικής, τουριστικής αγοράς στον ελληνικό τουρισμό;

Είναι γεγονός ότι η χρονιά ξεκινάει με θετικές προοπτικές, αλλά και με ορισμένες απειλές. Οι κρατήσεις και οι προκρατήσεις φαίνεται να παρουσιάζουν καλύτερο ρυθμό στις περισσότερες περιοχές της Ελλάδας και την ίδια τάση δείχνουν οι διαθέσιμες αεροπορικές θέσεις και οι συνδέσεις. Όπως πολύ σωστά επισημαίνεται όμως, αγορές όπως η Τουρκία ή ακόμα και η Αίγυπτος ή η Τυνησία αρχίζουν να επανακάμπτουν, άλλες πιο δυναμικά, άλλες πιο δειλά. Γνωρίζουμε πολύ καλά τις δυνατότητες που έχουν να μας ανταγωνιστούν σε επίπεδο τιμών και, σε πολλές περιπτώσεις, δυστυχώς, και σε επίπεδο υποδομών.

Η φύση του τουριστικού προϊόντος είναι τέτοια που είναι πολλοί οι παράγοντες, ενδογενείς και εξωγενείς, οι οποίοι μπορούν, ανά πάσα στιγμή, να δημιουργήσουν απότομες διακυμάνσεις στη ζήτηση. Ας μην βιαστούμε, λοιπόν, να πανηγυρίσουμε και ας δουλέψουμε συστηματικά, όχι για το 2018, αλλά για να μπορέσουμε να κάνουμε σήμερα αυτά που θα μας επιτρέψουν να συνεχίσουμε να εξελισσόμαστε αύριο, πρώτα ποιοτικά και μετά ποσοτικά.

Απαιτείται σοβαρή και συστηματική δουλειά, με σχέδιο και όραμα, προκειμένου να μπορέσει επιτέλους ο τουρισμός να προσφέρει στη χώρα, στην πραγματική τους διάσταση, τα οφέλη που πολλαπλασιαστικά θα έχει σε κοινωνικό, οικονομικό και αναπτυξιακό επίπεδο.

Χρειάζεται τόλμη, πρωτοποριακή σκέψη και μακροπρόθεσμη στρατηγική σε εθνικό και τοπικό επίπεδο.

O Γρηγόρης Τάσιος

ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ«Ζυμωμένος» με τον τουρισμό, τον οποίο έχει «υπηρετήσει» και συνεχίζει από διάφορες θέσεις,
ο νεοεκλεγείς πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων, Γρηγόρης Τάσιος,
είναι σίγουρα ο «κατάλληλος άνθρωπος, στην κατάλληλη θέση».

Νέος σε ηλικία, με προοδευτικές ιδέες και, παράλληλα, διαθέτοντας πολύτιμη εμπειρία στα τουριστικά-ξενοδοχειακά δρώμενα της χώρας, αγωνιστικό «DNA» και «κοφτερό» λόγο,
ο Γρηγόρης Τάσιος, συγκεντρώνει όλα εκείνα τα στοιχεία που θα έπρεπε να έχει ο επικεφαλής
των Ελλήνων ξενοδόχων.

Σε συνέντευξή του στο «Χ&Τ», ο κ. Τάσιος, μιλάει για τους βασικούς στόχους που θέτει η νέα διοίκηση της Π.Ο.Ξ., μεταξύ των οποίων, είναι η διασφάλιση της εργασιακής «ειρήνης» στον ξενοδοχειακό κλάδο με την υπογραφή νέας συλλογικής σύμβασης εργασίας.

Παράλληλα, αναφέρεται σε όλα τα θέματα-«αγκάθια» για τον κλάδο, παίρνοντας ξεκάθαρη θέση.

Φορολογικό. Τονίζει πως «Τα ξενοδοχεία είναι υπερφορολογημένα και όσο συνεχίζουν να είναι τα υποζύγια υπερβολικών και άδικων βαρών, κινδυνεύει η βιωσιμότητά τους».

Φόρος διαμονής. Σημειώνει πως «Είναι ένα φορολογικό μέτρο, το οποίο δεν πρόκειται να συνεισφέρει στα δημόσια έσοδα. Μόνο ζημιά θα κάνει».

Βραχυχρόνια μίσθωση ακινήτων. Υπογραμμίζει πως «Συνιστά πρακτική αθέμιτου ανταγωνισμού».

«Κόκκινα δάνεια». Λέει πως «Απειλούν τη βιωσιμότητα του παραδοσιακού ελληνικού ξενοδοχείου».

Νέα σημαντική αύξηση των αφίξεων καταγράφηκε το 2017 στη χώρα μας, ενώ σε αντίθεση με το 2016, το 2017 υπήρξε και αύξηση των εσόδων. Ποιο είναι το σχόλιό σας και ποιες οι πρώιμες, έστω, προβλέψεις σας για τη φετινή τουριστική χρονιά;

Πράγματι το 2017 ήταν μια καλή χρονιά για τον ελληνικό τουρισμό και το ελληνικό ξενοδοχείο συνέβαλε τα μέγιστα σε αυτή την επιτυχία, την ώρα που η πατρίδα μας «διψάει» πραγματικά για νίκες. Η θετική συνεισφορά του ελληνικού ξενοδοχείου στην εθνική οικονομία, στις τοπικές οικονομίες και κοινωνίες, στους συναφείς επαγγελματικούς κλάδους, που χάρη στον τουρισμό είδαν έσοδα στα ταμεία τους, δείχνει και τον δρόμο που πρέπει να ακολουθηθεί ώστε να πετύχουμε αυτά που πραγματικά μπορούμε.

Για τη φετινή χρονιά τα πρώτα μηνύματα είναι ενθαρρυντικά, καθώς παρατηρείται αύξηση των προκρατήσεων, αύξηση των αεροπορικών συνδέσεων και των προσφερόμενων θέσεων επιβατών. Ωστόσο, δεν εφησυχάζουμε. Τώρα που μπορούμε πρέπει να κάνουμε πολλά περισσότερα.

Ποια είναι τα οφέλη από την αύξηση των δεικτών του τουρισμού για τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, σ’ ένα περιβάλλον με κύριο χαρακτηριστικό την υπερφορολόγηση;

ksd photo
money tourism photo

Η εύστοχη παρατήρησή σας, μας βάζει στην «καρδιά» της μεγάλης πρόκλησης που έχουμε μπροστά μας. Το να φτάνεις στην κορυφή είναι μεν μια μεγάλη νίκη, όμως το να διατηρηθείς εκεί απαιτεί ακόμα μεγαλύτερη προσπάθεια. Όταν όμως η υπερφορολόγηση, σε μια καλή χρονιά, δεν αφήνει ικανό απόθεμα στους ξενοδόχους προκειμένου να επενδύσουμε στον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση του προϊόντος μας, πότε θα το κάνουμε; Την κακή χρονιά; Η ευκαιρία είναι τώρα, αλλά κινδυνεύει να χαθεί μέσα στη φοροκαταιγίδα. Τα ξενοδοχεία είναι υπερφορολογημένα και όσο συνεχίζουν να είναι τα υποζύγια υπερβολικών και άδικων βαρών, κινδυνεύει η βιωσιμότητά τους. Η κυβέρνηση πρέπει να καταλάβει πως το ξενοδοχείο είναι ο «πνεύμονας» του ελληνικού τουρισμού, την ώρα που ο τουρισμός είναι το «οξυγόνο» όλης της οικονομίας. Ανάπτυξη χωρίς τουρισμό και ξενοδοχεία είναι σαν να περιμένεις να ανατείλει ο ήλιος από τη δύση. Επιτέλους, ας λογικευτούμε όλοι, κάποτε, σ’ αυτή τη χώρα!

Ποιες αναμένεται να είναι οι επιπτώσεις από την εφαρμογή του νέου φόρου διαμονής στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις και ποιος ο αντίκτυπος στον ελληνικό τουρισμό, δεδομένου ότι η Τουρκία έχει αρχίσει να ανακάμπτει, ενώ η Τυνησία επανέρχεται στο προσκήνιο;

Είναι αυτό που σας είπα μόλις. Ζούμε το θέατρο του παραλόγου. Είναι σαν να φτάνεις στην πηγή να πιεις νερό κι εκεί, τελείως ανεξήγητα, να σπας τη στάμνα. Αυτός είναι ο φόρος διαμονής. Γι’ αυτό και η Π.Ο.Ξ., από την πρώτη στιγμή που κυκλοφόρησε ως φήμη το ενδεχόμενο επιβολής του φόρου διαμονής, είχε εκφράσει την κάθετη αντίθεσή της και είχε επισημάνει με τεκμηριωμένα επιχειρήματα, τις συνέπειες που ένας τέτοιος οριζόντιος και κατάφωρα άδικος φόρος θα επέφερε στην ανταγωνιστικότητα του τουριστικού μας προϊόντος, συνέπειες που θα είναι ακόμα μεγαλύτερες για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Δυστυχώς, οι απόψεις μας δεν εισακούστηκαν. Αντί να… πατηθεί το γκάζι της ανάπτυξης, η κυβέρνηση τράβηξε «το χειρόφρενο της ύφεσης». Μ’ ένα φορολογικό μέτρο, το οποίο δεν πρόκειται να συνεισφέρει στα δημόσια έσοδα. Μόνο ζημιά θα κάνει. Γι’ αυτό και οι ανταγωνιστές μας -και αυτοί που αναφέρατε και άλλοι που αναδύονται στον ευρύτερο μεσογειακό χώρο- χαίρονται και πανηγυρίζουν.

Βραχυχρόνια μίσθωση ακινήτων. Ποιες κατά τη γνώμη σας είναι οι επιπτώσεις στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις από αυτή τη νέα για την ελληνική τουριστική αγορά δραστηριότητα, ποιο είναι το σχόλιό σας όσον αφορά τη διαχείριση του θέματος και ποιες οι προτάσεις σας;

Η ξεκάθαρα αρνητική τοποθέτηση των ξενοδόχων επί του θέματος δεν είναι αυθαίρετη. Σειρά έγκυρων μελετών, με πρώτη αυτή του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου, τεκμηριώνουν πως οι βραχυχρόνιες μισθώσεις ακινήτων συνιστούν πρακτική αθέμιτου ανταγωνισμού. Υποκαθιστούν ευθέως τα ξενοδοχεία. Κι αυτό είναι μόνο η αρχή αυτού του φαινομένου. Για δείτε λίγο τη «μεγάλη εικόνα». Αυξάνουν τα ενοίκια, πιέζουν έτσι τα οικογενειακά εισοδήματα των πιο αδύναμων κοινωνικών στρωμάτων, αλλοιώνουν τη φυσιογνωμία σε γειτονιές των πόλεων, εγείρουν μείζονα ζητήματα υγιεινής κι ασφάλειας, εφόσον κανείς δεν ελέγχει κανένα. Όλα αυτά δεν λύνονται επειδή πέρασε απλά ένας νόμος που φορολογεί τα εισοδήματα από αυτή τη δραστηριότητα. Οι συνέπειες αυτής της πρακτικής αθέμιτου ανταγωνισμού στον τουρισμό και στην κοινωνία δεν αίρονται. Είναι η απόδειξη πως όσοι λογαριάζουν χωρίς τον ξενοδόχο, κάνουν κακούς λογαριασμούς για όλους.

«Κόκκινα δάνεια», έλλειψη επενδυτικών κεφαλαίων, υπερβολικά υψηλές σε κάποιες περιπτώσεις δανειακές υποχρεώσεις, υπερφορολόγηση: Που οδηγείται ο ξενοδοχειακός κλάδος στη χώρα μας, ποιο είναι το μέλλον του;

Τα «κόκκινα δάνεια» είναι ένα υπαρκτό πρόβλημα, μπροστά στο οποίο δεν μπορούμε να κλείνουμε τα μάτια, καθώς απειλείται η βιωσιμότητα του παραδοσιακού ελληνικού ξενοδοχείου. Προφανώς ο κλάδος χρειάζεται εξυγίανση, όπως άλλωστε πρέπει να συμβαίνει σε κάθε αγορά, αλλά δεν πρέπει να ξεχνάμε και την ιδιαιτερότητα που έχει ο τουρισμός. Ελληνικός τουρισμός σημαίνει ελληνικό ξενοδοχείο και ελληνικό ξενοδοχείο είναι οι άνθρωποί του. Οι προσωπικές σχέσεις που «χτίζουν» και μεταξύ τους και με τον επισκέπτη. Ο ανθρώπινος παράγοντας παίζει τεράστιο ρόλο στη φιλοξενία. Θα έλεγα, λοιπόν, πως όλοι όσοι εμπλέκονται σ’ αυτό το ευαίσθητο ζήτημα θα πρέπει να σκύψουν με τη δέουσα προσοχή πάνω από το πρόβλημα. Εν πάση περιπτώσει, η κυβέρνηση «μιλάει» για κίνητρα προκειμένου να γίνουν ξένες επενδύσεις. Ορθό και αναγκαίο. Αλλά γιατί δεν πράττει το ίδιο, δίνοντας ανάλογα κίνητρα και στους ξενοδόχους; Ήμασταν και χθες εδώ, είμαστε και σήμερα, αγωνιζόμαστε να είμαστε και αύριο. Έχουμε επενδύσει, όχι απλά κάποια κεφάλαια, αλλά τη ζωή μας ολόκληρη και θα συνεχίσουμε να επενδύουμε εδώ, στον τόπο μας, αν βρούμε την υποστήριξη που χρειαζόμαστε.

Ποιες είναι οι προτεραιότητες του νέου Δ.Σ. της Π.Ο.Ξ., πως θα διαμορφωθεί το πεδίο διεκδικήσεων από την κυβέρνηση και τι γίνεται με τη Συλλογική Σύμβαση Εργασίας;

Απ’ όλα όσα είπαμε, καταλαβαίνετε πως οι ξενοδόχοι καλούνται να αντιμετωπίσουν μεγάλες προκλήσεις. Αλλά αυτό δεν μας τρομάζει. Ξέρουμε από δύσκολα κι έχουμε βγει με το κεφάλι ψηλά. Το ίδιο θα πράξουμε και σήμερα, σ’ ένα ευρύ πεδίο διεκδικήσεων.

Προτεραιότητά μας είναι όλες αυτές οι προκλήσεις να αποτελέσουν αντικείμενο ειλικρινούς και εποικοδομητικού διαλόγου με την κυβέρνηση και τα συναρμόδια υπουργεία. Πιστεύουμε πως οι καιροί απαιτούν συνεργασία κι όχι αντιπαλότητες. Με την ίδια πρόθεση για διάλογο και συνεργασία απαντάμε και στο θέμα που βάλατε για τη συλλογική σύμβαση εργασίας.

ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣΣτρατηγική προτεραιότητά μας είναι να διατηρήσουμε το κεκτημένο της εργασιακής «ειρήνης», την οποία πετύχαμε μέσα από μια Συλλογική Σύμβαση Εργασίας, που αποδείχθηκε αμοιβαία επωφελής. Αν, μάλιστα, συνυπολογίσει κανείς πως σ’ αυτό το διάστημα είχαμε μια άνευ προηγουμένου «κατάρρευση» των εργασιακών σχέσεων, αντιλαμβάνεται τη σημαντικότητα και την αξία της. Μια πετυχημένη «συνταγή» δεν την αλλάζεις, αρκεί βέβαια να αναγνωρίζεται από όλες τις πλευρές πως κάθε βελτίωση, την οποία όλοι θέλουμε, θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη τις αλλαγές πολλών δεδομένων που έχουν συντελεστεί εν τω μεταξύ, αλλά και το γεγονός πως οι αντοχές, χρόνο με τον χρόνο, εξαντλούνται, υπό την πίεση των κλιμακούμενων φορολογικών βαρών.

Τέλος, βασική μας προτεραιότητα θα είναι να ενισχύσουμε, με σχέδιο και αποφασιστικότητα, ακόμη περισσότερο, το κοινωνικό αποτύπωμα των Ελλήνων ξενοδόχων. Με επίκεντρο των πρωτοβουλιών μας τη «γονατισμένη» από την κρίση κοινωνία, με υψηλό αίσθημα ευθύνης και πηγαία διάθεση ακόμη μεγαλύτερης προσφοράς.

Tagged
Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *