Ανασκόπηση 2022: Αυτά είναι τα γεγονότα και οι τάσεις που διαμόρφωσαν τον κλάδο των Ταξιδιών και του Τουρισμού εφέτος

ΔΙΕΘΝΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Λίγο πριν την εκπνοή του 2022, μια ταξιδιωτική ανασκόπηση παρουσιάζει μια αντικρουόμενη εικόνα, στην οποία η αισιοδοξία για μια προφανή επιστροφή στην “κανονικότητα”, μετά την πανδημία Covid-19, αντισταθμίζεται από την απαισιοδοξία όσον αφορά άλλες απειλές, συμπεριλαμβανομένου του ρωσο-ουκρανικού πολέμου και των προκλήσεων του κλάδου.

Τους έξι κύριους λόγους ανησυχίας και ανακούφισης, αποκαλύπτει ο επικεφαλής έρευνας της ForwardKeys, Luis Millan.

1. Ένα νέο στέλεχος του Covid-19

Η εμφάνιση μιας εξαιρετικά μεταδοτικής παραλλαγής του Covid-19, της Omicron, προκάλεσε αρχικά ανησυχία και οι κυβερνήσεις επανέφεραν ορισμένους ταξιδιωτικούς περιορισμούς για να περιορίσουν την εξάπλωσή της. Ωστόσο, καθώς το νέο στέλεχος αποδείχθηκε τελικά λιγότερο επικίνδυνο από τις προηγούμενες παραλλαγές, οι περιορισμοί αυτοί καταργήθηκαν σύντομα και τα ταξίδια ανέκαμψαν γρήγορα.

Η αντίδραση στην Omicron έδειξε ότι οι αγορές και οι αρχές έμαθαν να αντιμετωπίζουν την πανδημία και να προσαρμόζονται σε μια “νέα κανονικότητα”. Αντανακλούσε τη γενική αποδοχή ότι η κοινωνία θα πρέπει να ζήσει με τον Covid-19 για αρκετό καιρό ακόμη, αλλά ότι, στις δυτικές αγορές τουλάχιστον, η πανδημία δεν αποτελεί πλέον σοβαρό εμπόδιο για τα ταξίδια.

2. Κλιμακούμενες γεωπολιτικές εντάσεις

Την ειδησεογραφική κάλυψη της παραλλαγής Omicron αντικατέστησαν γρήγορα οι αναφορές για την κλιμάκωση την κήρυξη του ρωσο-ουκρανικού πολέμου, με τη Ρωσία να εξαπολύει εισβολή μεγάλης κλίμακας στην Ουκρανία στις 24 Φεβρουαρίου. Παρόλο που η κατάσταση στην Ουκρανία είχε βραχυπρόθεσμο αντίκτυπο στα ταξίδια προς την Ευρώπη, εντούτοις είχε εκτεταμένες συνέπειες, η πλήρης έκταση των οποίων δεν έχει ακόμη προσδιοριστεί.

Βραχυπρόθεσμα, η ανακατεύθυνση της εναέριας κυκλοφορίας για την αποφυγή του ρωσικού εναέριου χώρου αύξησε το κόστος των ταξιδιών προς την Ασία, σε μια εποχή που αρκετοί ασιατικοί προορισμοί άνοιξαν εκ νέου τα σύνορά τους για τους επισκέπτες.

Μεσοπρόθεσμα, ο πληθωρισμός, ο οποίος επιδεινώνεται από τη σύρραξη, υπονομεύει την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών, ενώ οι αυξανόμενες τιμές των καυσίμων ανεβάζουν το κόστος λειτουργίας των αεροπορικών εταιριών. Το ενδεχόμενο περαιτέρω αναζωπύρωσης της βίας, εν τω μεταξύ, αποτελεί μια υποβόσκουσα απειλή για την ευρωπαϊκή καταναλωτική εμπιστοσύνη.

3. Χάος στα αεροδρόμια

Δεν άργησαν οι αναφορές για τη σύγκρουση στην Ουκρανία να δώσουν τη θέση τους σε μια νέα ιστορία: τις σημαντικές καθυστερήσεις και τις εκτεταμένες ακυρώσεις πτήσεων στα αεροδρόμια των μεγάλων δυτικών αγορών. Το χάος, που προκλήθηκε από την πανδημία, κατά τη διάρκεια της οποίας πολλά αεροδρόμια και αεροπορικές εταιρίες απέλυσαν σημαντικό αριθμό προσωπικού, αναδείχθηκε τον Μάιο πριν από τη θερινή περίοδο, όταν η ταξιδιωτική ζήτηση άρχισε να ξεπερνά την προσφορά.

Για τους ανθρώπους που σχεδίαζαν διακοπές στο εξωτερικό, οι εικόνες που κυριάρχησαν στις τηλεοπτικές οθόνες κατά τη διάρκεια της κορύφωσης της αναστάτωσης ήταν ανησυχητικές και πολλοί αποθαρρύνθηκαν εντελώς από την κράτηση πτήσεων.

4. Βραδύτερη ανάκαμψη για την Ασία και τον Ειρηνικό

Τα αεροδρόμια στην περιοχή Ασίας-Ειρηνικού δεν έχουν βιώσει το ίδιο χάος με εκείνα στην Ευρώπη -κυρίως επειδή η περιοχή έχει υιοθετήσει μια πιο προσεκτική προσέγγιση για την επαναλειτουργία, μετά την παγκόσμια κρίση υγείας και η ταξιδιωτική αγορά της ανακάμπτει, κατά συνέπεια, με βραδύτερο ρυθμό.

Αν και η συνεχιζόμενη απουσία της Κίνας από το ταξιδιωτικό τοπίο της Ασίας-Ειρηνικού αποτελεί σημαντικό εμπόδιο για τη συνολική ανάκαμψη της περιοχής, άλλες αγορές έχουν κάνει τολμηρές κινήσεις προς την πλήρη επαναλειτουργία με βάση λιγότερο αυστηρές πολιτικές.

Παραδείγματα περιλαμβάνουν την Αυστραλία, η οποία άρχισε να υποδέχεται επισκέπτες στις 6 Ιουλίου, την Ινδονησία, η οποία άνοιξε για τους εμβολιασμένους ταξιδιώτες στις 4 Φεβρουαρίου και την Ταϊλάνδη, η οποία κατάργησε την προσκόμιση εξετάσεων ως προϋπόθεση εισόδου την 1η Απριλίου. Η Ινδία, η οποία άνοιξε για όλους τους εμβολιασμένους ταξιδιώτες στις 27 Μαρτίου, συνέβαλε ιδιαίτερα σημαντικά στην ανάκαμψη των ταξιδιών στην περιοχή, αξιοποιώντας την ανεκπλήρωτη ζήτηση, τόσο από το τμήμα των ταξιδιωτών VFR (επίσκεψη σε φίλους και συγγενείς), όσο και από το τμήμα των ταξιδιωτών αναψυχής.

5. Προκλήσεις για τις αερομεταφορές

Οι μακροπρόθεσμες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι αερομεταφορές αποτελούν ένα ζοφερό σκηνικό για τα γεγονότα και τις τάσεις που διαμόρφωσαν τον ταξιδιωτικό κλάδο το 2022. Μεταξύ αυτών είναι ο προαναφερθείς πληθωρισμός, ο οποίος, εκτός του ότι απειλεί να ακυρώσει τη συσσωρευμένη ζήτηση, θέτει υπό αμφισβήτηση τη βιωσιμότητα του μοντέλου των αεροπορικών ταξιδιών χαμηλού κόστους.

Κάποια στιγμή, η αγορά των επαγγελματικών ταξιδιών φάνηκε επίσης να απειλείται. Ωστόσο, η ανάκαμψη αυτού του τομέα επιταχύνθηκε καθ’ όλη τη διάρκεια του 2022, φτάνοντας σε απόσταση αναπνοής από εκείνη του τομέα αναψυχής, το τέταρτο τρίμηνο του έτους. Με τα ταξίδια αναψυχής να ανακάμπτουν πρώτα και το τμήμα των επιχειρηματικών ταξιδιών να ακολουθεί παρόμοιο μοτίβο, φαίνεται ότι η ταξιδιωτική βιομηχανία στο σύνολό της -εκτός από την αγορά της Ασίας και του Ειρηνικού- προσεγγίζει την κανονικότητα. Ωστόσο, δεδομένων των άλλων προκλήσεων που αντιμετωπίζει ο κλάδος, συνιστάται προσοχή.

Αναμφισβήτητα η μεγαλύτερη απειλή για τις αερομεταφορές είναι η κλιματική αλλαγή, με πολλούς καταναλωτές να επιλέγουν να αποφεύγουν τα αεροπορικά ταξίδια για να ελαχιστοποιήσουν το αποτύπωμα άνθρακα. Καθώς τα περιβαλλοντικά κινήματα επιταχύνονται και η συνείδηση του κοινού δίνει όλο και μεγαλύτερη σημασία στις “πράσινες” αξίες και πρακτικές, η αεροπορική βιομηχανία πρέπει να εργαστεί σκληρότερα για να προσελκύσει τους τουρίστες με οικολογική συνείδηση.

6. Λόγοι αισιοδοξίας

Παρόλο που η φετινή ταξιδιωτική χρονιά έθεσε πολλές προκλήσεις στον κλάδο, υπάρχουν λόγοι να αισιοδοξούμε καθώς πλησιάζει το 2023. Η ανάκαμψη ήταν ιδιαίτερα ισχυρή στις δυτικές αγορές και αρκετές χώρες στην περιοχή της Ασίας και του Ειρηνικού φαίνεται να ακολουθούν παρόμοια πρότυπα. Εκεί, όπως έχουμε ήδη δει στη Δύση, ένας συνδυασμός VFR και αναψυχής βοηθά τα διεθνή ταξίδια να ανακτήσουν το μερίδιο της ζήτησης που έχασαν από τον εγχώριο τουρισμό κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

Η σταδιακή ανάκαμψη της Ασίας-Ειρηνικού είναι θετικά νέα για τον κλάδο στο σύνολό του, και αν οι κυβερνήσεις, οι προορισμοί και οι αεροπορικές εταιρίες μπορούν να συνεργαστούν για να εμπνεύσουν την εμπιστοσύνη των καταναλωτών, είναι μόνο θέμα χρόνου μέχρι κάθε περιοχή να υποδέχεται παρόμοιο αριθμό διεθνών τουριστών, όπως το 2019.

Επιπλέον, το Παγκόσμιο Κύπελλο Ποδοσφαίρου στο Κατάρ να προχωρά όπως έχει προγραμματιστεί και οι φίλαθλοι και οι αθλητές να μπορούν να το παρακολουθήσουν χωρίς προβλήματα, υπόσχεται την πλήρη επανενεργοποίηση της ταξιδιωτικής βιομηχανίας και την περαιτέρω αποκατάσταση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών το 2023.

Tagged
Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *