kountoura_xatzimarkos_cambourakis_ksd_copyright
Στην WTM 2015 Έλενα Κουντουρά, Αγγελλική Χονδροματίδου, Γιώργος Χατζημάρκος και Αντώνης Καμπουράκης/ ksd photo

Απαντήσεις για … δύσκολες ερωτήσεις

ΦΟΡΕΙΣ

Μια πολύ σημαντική πρωτοβουλία ανέλαβε η Ένωση Ξενοδόχων Ρόδου για την προετοιμασία απαντήσεων σε “δύσκολες” ερωτήσεις για το προσφυγικό και τις επιπτώσεις του στον ελληνικό Τουρισμό και όχι μόνο.
Η πρωτοβουλία αυτή αποκτά ακόμη μεγαλύτερη σημασία, δεδομένου ότι είναι προ των πυλών η μεγαλύτερη παγκοσμίως έκθεση Τουρισμού, ΙΤΒ Berlin, καθώς και η ΜΙΤΤ στη Μόσχα.
Μάλιστα είναι η πρώτη φορά στα χρονικά που συντάσσεται ένα τετοιο κείμενο και αξίζουν πολλά συγχαρητήρια στην Ένωση Ξενοδόχων Ρόδου για αυτή την πρωτοβουλία της.
Ο Δεκάλογος γενικών οδηγιών για απαντήσεις σε δημοσιογράφους Διεθνούς Τύπου ή σε επαγγελματικούς φίλους, συνεργάτες και πελάτες μας, έχει ως εξής:

1. Ο ρυθμός της ομιλίας και οι κινήσεις του σώματος (των χεριών κυρίως) πρέπει να αποπνέουν σιγουριά κι αυτοπεποίθηση. Το πρώτο σημαντικό μήνυμα είναι πως «μιλάμε για πράγματα που γνωρίζουμε, και όχι για ό,τι νομίζουμε».

2. Το σώμα πρέπει να είναι σε όρθια στάση και να μην γέρνει ούτε μπροστά (τάση μάχης), ούτε πίσω (τάση φυγής).

3. Όταν απαντάμε κοιτάμε στα μάτια τον δημοσιογράφο, που έθεσε την ερώτηση, άσχετα από το περιεχόμενο της απάντησης. Η στάση αυτή κολακεύει τον δημοσιογράφο και μεταδίδει ειλικρίνεια.

4. Το ζητούμενο από μια τέτοια διαδικασία είναι να «περάσουμε» τις απαντήσεις που επιδιώκουμε και όχι να απαντήσουμε με ακρίβεια στις ερωτήσεις που τίθενται. Προσπαθούμε να κατευθύνουμε τη συνέντευξη σε κείνα τα στοιχεία που θέλουμε να αναδείξουμε. Έτσι, σε μια άβολη ερώτηση το καλύτερο, που έχουμε να κάνουμε παίρνοντας το λόγο, είναι είτε να την αναδιατυπώσουμε, π.χ. Αντιλαμβάνομαι πως στην ουσία αυτό που με ρωτάτε είναι…. είτε να δημιουργήσουμε τη λεγόμενη «γέφυρα», π.χ. Η ερώτησή σας είναι εξαιρετικά ενδιαφέρουσα, αλλά θα έπρεπε να απευθυνθεί στους αρμόδιους χειριστές της κρίσης, οπότε εγώ μπορώ να σας πω τι ακριβώς κάνουμε εμείς, αυτή τη στιγμή…

5. Οι απαντήσεις, σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει να είναι διατυπωμένες με περιεκτικό τρόπο, χωρίς πλατιασμούς που μπορεί να οδηγήσουν σε παρερμηνείες ή σε πρόσθετες διευκρινιστικές ερωτήσεις. Όσο πιο περιεκτική είναι μια δήλωση, τόσο λιγότερες είναι οι πιθανότητες να μεταδοθεί λανθασμένα.

6. Αποφεύγουμε πάση θυσία τη διαστρέβλωση. Ούτε μειώνουμε, ούτε υπερβάλλουμε στην περιγραφή καταστάσεων και επιπτώσεων.

7. Αποφεύγουμε να πούμε «ουδέν σχόλιο». Μια τέτοια απάντηση δείχνει πάντα, είτε απόκρυψη πληροφοριών, είτε έμμεση κατηγορία σε βάρος άλλων οργανισμών ή ανθρώπων. Αναδιατυπώνουμε ή γεφυρώνουμε την ερώτηση, όπως σημειώθηκε παραπάνω.

8. Αρνούμαστε να απαντήσουμε σε μια υποθετική ερώτηση. Η άρνηση όμως πρέπει να γίνεται ευγενικά. Περιγράφουμε μερικά ακόμη υποθετικά σενάρια, για να καταλήξουμε πως «γενικά οι υποθέσεις δεν βοηθούν».

9. Αποφεύγουμε συγκρούσεις και αντιδικίες με τους δημοσιογράφους.

10. Αποφεύγουμε τόσο τον υπερβολικό συναισθηματισμό (που υπονοεί απώλεια ελέγχου), όσο και την εικόνα του απόμακρου ή ανέγγιχτου από τα γεγονότα.

Και οι ερωταπαντήσεις ( Q&A )
1. Πόσο ανησυχητική είναι για τον ελληνικό τουρισμό η κατάσταση που διαμορφώνεται στη χώρα σας λόγω του προσφυγικού;

Η διαχείριση του κρισιμότατου προσφυγικού ζητήματος, η εξέλιξη των προσφυγικών ροών και η διαχείρισή τους είναι ένα παγκόσμιο πρόβλημα. Πιστεύουμε πως η ελληνική κυβέρνηση μαζί με τους εταίρους μας στην Ε.Ε., θα διαμορφώσουν στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα μια ευρωπαϊκή λύση, που θα αποκλιμακώσει το πρόβλημα. Θα πρέπει όμως να βάλουμε το ζήτημα στις σωστές διαστάσεις του. Πρώτον, το πρόβλημα δεν αφορά όλα τα νησιά μας, αλλά κάποια από αυτά. Θα λέγαμε μάλιστα, πως το πρόβλημα δεν εντοπίζεται κατά κανόνα στους πλέον δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς. Δεύτερον, ακόμη κι εκεί που υπάρχει ροή προσφύγων, αυτή δεν αφορά σε παραλίες και γενικά σε τουριστικά θέρετρα, αλλά είτε σε κάποιες απομονωμένες δυσπρόσιτες περιοχές, που έτσι κι αλλιώς δεν είναι επισκέψιμες από τουρίστες, είτε σε κέντρα ταυτοποίησης (hot spots), που επίσης δεν βρίσκονται στις τουριστικές περιοχές. Τρίτον, οι πρόσφυγες είναι διερχόμενοι από κάποια νησιά. Η παραμονή τους είναι προσωρινή, μέχρι να προωθηθούν στην ηπειρωτική ενδοχώρα, κι από κει προς τα βόρεια σύνορά μας, σε αναζήτηση ενός διαδρόμου προς τις χώρες της Κεντρικής Ευρώπης. Κι εκεί είναι που εντοπίζεται πλέον το πρόβλημα, αλλά μιλάμε για περιοχές που δεν έχουν καμία σχέση με τον τουρισμό.

2. Μπορεί η προσφυγική κρίση να εξελιχθεί σε κρίση για τον ελληνικό τουρισμό; Τι επιπτώσεις θα έχει κάτι τέτοιο, για τη χώρα και τις τοπικές κοινωνίες;

Είναι ένα υποθετικό σενάριο. Θα μπορούσα κι εγώ να κάνω μια εκ διαμέτρου αντίθετη υπόθεση. Η αλληλεγγύη που δείχνει η πλειοψηφία των κατοίκων των νησιών που δέχθηκαν τις προσφυγικές ροές είναι μοναδική, είναι άξια για να βραβευτεί με Νόμπελ Ειρήνης, όπως υποστηρίζουν διακεκριμένες διεθνείς προσωπικότητες, και σίγουρα έχει βοηθήσει πάρα πολύ, στην ενίσχυση της θετικής εικόνας της Ελλάδας στο εξωτερικό, κάτι το οποίο μπορεί να έχει ευεργετικές επιπτώσεις στον τουρισμό.
Όμως οι υποθέσεις δεν βοηθούν. Εμείς αυτό που κάνουμε είναι να εστιάζουμε στην ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών των τουριστικών επιχειρήσεων, και να προετοιμαζόμαστε για να δώσουμε τον καλύτερο εαυτό μας, και να χαρίσουμε μοναδικές τουριστικές εμπειρίες στους επισκέπτες μας. Αυτή είναι η δική μας δουλειά, και φροντίζουμε να κάνουμε καλά τη δική μας δουλειά. Αν όλοι κάνουν καλά τη δουλειά τους, σε όλα τα επίπεδα, τότε και το αποτέλεσμα θα είναι καλό. Να είστε σίγουροι γι αυτό.

3. Υπάρχουν σήμερα ενδείξεις, για το πώς θα κινηθεί η φετινή τουριστική σεζόν, δεδομένης της κατάστασης στο Αιγαίο;

Είναι πρόωρο να βγάλει κανείς συμπεράσματα, τώρα. Θυμίζω πως και πέρυσι που ήταν μία πολύ δύσκολη χρονιά, λόγω των διαπραγματεύσεων της χώρας με τους θεσμούς, και των capital controls, διακινούνταν τέτοια εποχή διάφορα σενάρια, τα οποία διαψεύστηκαν, από την πραγματικότητα των αφίξεων. Γι αυτό κι εμείς επιμένουμε, πως το σημαντικό είναι να αναδείξουμε την εικόνα των νησιών του Αιγαίου, και να προβάλλουμε τις μοναδικές ομορφιές τους, υπενθυμίζοντας διαρκώς στη διεθνή τουριστική αγορά, πως η Ελλάδα συνολικά παραμένει ένας ελκυστικός, φιλόξενος και ασφαλής προορισμός.

4. Πιστεύετε πως η ελληνική κυβέρνηση έχει κάνει, όλα όσα έπρεπε να κάνει, για να θωρακίσει τον τουρισμό, από τις συνέπειες της προσφυγικής κρίσης;

Ας αφήσουμε τους ειδικούς χειριστές του θέματος, να κάνουν τη δουλειά τους, κι εμείς να κάνουμε τη δική μας δουλειά. Και η δική μας δουλειά είναι να εγγυηθούμε στους επισκέπτες μας, την ευκαιρία να απολαύσουν μια μοναδική τουριστική εμπειρία, σε μια φιλόξενη, ασφαλή και πάντα ελκυστική Ελλάδα.

Tagged
Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *