money tourism copyright photo
money tourism copyright photo

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Αυτές είναι οι αλλαγές που ζητούν οι τουριστικοί φορείς στα Υγειονομικά Πρωτόκολλα

ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΦΟΡΕΙΣ

Σε συνεχείς διαβουλεύσεις με τους αρμόδιους φορείς για τα υγειονομικά πρωτόκολλα, βρίσκονται οι φορείς του Τουρισμού, προκειμένου να υπάρξει μια σειρά μικρών αλλά σημαντικών αλλαγών για την εύρυθμη λειτουργία των καταλυμάτων το 2021, κατά το πρότυπο του 2020, που ο ελληνικός Τουρισμός, αντεπεξήλθε απολύτως στις προκλήσεις εφαρμογής των πρωτοκόλλων.

Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι στο τελικό σχέδιο των πρωτοκόλλων που δημοσίευσε ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ το ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ, απαγορεύεται η είσοδος στα ξενοδοχεία μη διαμενόντων, ενώ στα πρωτόκολλα που ισχύουν αυτή τη στιγμή επιτρέπεται η είσοδος (εστιατόρια, καφέ, κ.λπ.) στα ξενοδοχεία, απαγορεύεται στα δωμάτια.

ksd PRIMAGEL υγειονομικά πρωτόκολλα
adv

Σύμφωνα με πληροφορίες όλοι οι τουριστικοί φορείς (ΞΕΕ, ΠΟΞ, κ.λπ.) επεξεργάστηκαν ένα σχέδιο αλλαγών και διευκρινίσεων, το οποίο έχει αποσταλεί στο υπουργείο Τουρισμού και τους λοιπούς κυβερνητικούς φορείς.

Οι αλλαγές αυτές και οι διευκρινήσεις είναι απαραίτητες για να αποφευχθούν παράπονα αλλά και δυσλειτουργίες ίσως και αδυναμία στην τήρησή τους από τον κλάδο και επικεντρώνονται περιληπτικά στα εξής:

  • Τα υποχρεωτικά rapid tests για όλο το προσωπικό άπαξ εβδομαδιαίως ποιος τα πληρώνει; Ο κλάδος αδυνατεί να ανταπεξέλθει στο επιπρόσθετο αυτό κόστος. Προσμετρώνται και τα δωρεάν self tests και τα rapid tests που μπορεί να κάνει 2 φορές το μήνα δωρεάν ο κάθε εργαζόμενος; Οι εμβολιασμένοι πρέπει να κάνουν και αυτοί;
  • Απαγόρευση εισόδου στο κατάλυμα σε μη διαμένοντες. Η απαγόρευση πρέπει να αναφέρεται  ΜΟΝΟ ΣΤΑ ΔΩΜΑΤΙΑ  (όπως ήταν το 2020) διότι υπάρχουν χώροι που χρησιμοποιούνται από εξωτερικούς πελάτες, συμμετέχοντες σε συνέδρια και διάφορες  άλλες εκδηλώσεις, υπάλληλοι Τουριστικών γραφείων που επισκέπτονται τους πελάτες, κ.λπ..
  • Δεν είναι δυνατόν να δίνεται η δυνατότητα το σερβίρισμα να πραγματοποιείται από τον πελάτη με την παροχή από το προσωπικό γαντιών μιας χρήσεως και να υπάρχει υποχρεωτική τοποθέτηση διαχωριστικού προστατευτικού μεταξύ πελάτη και φαγητού
  • Η εσωτερική κολυμβητική δεξαμενή αποτελεί σημαντική ποιοτική παροχή και προσελκύει τουρίστες  λόγω των καιρικών συνθηκών στην αρχή και στο τέλος της σαιζόν που τόσο χρειαζόμαστε. Είναι υπερβολή η απαγόρευσή τους όταν μπορεί να οριστεί συγκεκριμένος αριθμός επιτρεπόμενων λουόμενων, ανάλογα με τον διαθέσιμο χώρο.
  •  Το mini-bar  αποτελεί επίσης ποιοτική παροχή, σε αντίθεση με το 2020 δεν επιτρέπεται πια και μπορεί να λειτουργεί μόνο ως ψυγείο; Ίσως να μπορεί να  “επιτρέπεται κατόπιν ζήτησης του πελάτη”.

Οι αλλαγές

Πιο αναλυτικά, οι αλλαγές που ζητούνται από τους φορείς, έχουν ως εξής:

1.Σχέδιο Δράσης:
➢ «αποτυπώνεται η συνεργασία με ιατρό (αναλυτικά στοιχεία συνεργαζόμενου ιατρού) ή δομή υγείας για τα καταλύματα άνω των 50 κλινών, ο οποίος ενεργεί βάσει των οδηγιών του ΕΟΔΥ για τον έλεγχο του COVID-19»
α. Θα πρέπει να προβλέπεται ρητά πως παρέχεται η δυνατότητα η συγκεκριμένη υποχρέωση να καλύπτεται και από δημόσια δομή υγείας, σε περίπτωση που βρίσκεται κοντά στο ξενοδοχείο και μπορεί να καλύψει τις σχετικές ανάγκες (υπάρχουν πολλές περιοχές, κυρίως στην περιφέρεια, αλλά και μικρά νησιά, που η εξεύρεση ιατρού είναι εξαιρετικά δύσκολη, αν όχι αδύνατη). Επίσης τα σχετικά καθήκοντα θα πρέπει να μπορεί να τα εκτελέσει και ο ιατρός εργασίας.
β. Η αναφορά σε κλίνες είναι εσφαλμένη – η ρύθμιση πρέπει να αναφέρεται σε δωμάτια. Αυτό (50 δωμάτια) προβλέπεται και στα πρωτόκολλα που ισχύουν σήμερα (ΦΕΚ Β 2084 Παράρτημα 1 παρ. Α3).
➢ «Υποχρεωτική Διενέργεια rapid test στο σύνολο του προσωπικού του καταλύματος, τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα, από επαγγελματία υγείας ή τον ιατρό εργασίας, ο οποίος ενεργεί βάσει των οδηγιών του ΕΟΔΥ για τον έλεγχο του COVID-19.»
α. Θα πρέπει να παρέχεται η δυνατότητα αξιοποίησης και των self test (σε περίπτωση θετικού αποτελέσματος θα γίνεται επανέλεγχος με rapid test ή PCR) ή/και των δύο τεστ μηνιαίως μέσω της σχετικής πλατφόρμας του Υπουργείου Εργασίας (θα βοηθήσει ιδίως τα μικρά καταλύματα που θα είναι δύσκολο να ανταποκριθούν στο σχετικό κόστος).
β. Ένα ζήτημα που πρέπει να διευκρινιστεί είναι αν σε περίπτωση που διαπιστωθεί μετά από τον έλεγχο στην επιχείρηση πως κάποιος εργαζόμενος είναι θετικός στον Covid-19 θα του χορηγείται αυτομάτως αναρρωτική άδεια ή θα ζητείται επανεξέταση σε δημόσια δομή.
γ. Σε σχέση με το παραπάνω ζήτημα, όπως έχουμε ήδη επισημάνει στα συναρμόδια Υπουργεία Εργασίας και Υγείας, σε περίπτωση που κάποιος εργαζόμενος διαγιγνώσκεται θετικός σε Covid-19 θα πρέπει αυτομάτως, ανεξαρτήτως αν εμφανίζει συμπτώματα ή είναι ασυμπτωματικός, να του χορηγείται αναρρωτική άδεια, χωρίς να υποβάλλεται σε επιπλέον ταλαιπωρία.
δ. Τέλος θα πρέπει να διευκρινιστεί αν, σε περίπτωση εργαζομένων που θα έχουν εμβολιαστεί, θα εξακολουθήσει να ισχύει η παραπάνω υποχρέωση.
➢ «Να διευκολύνεται η δυνατότητα διενέργειας rapidtest ή μοριακού ελέγχου στους διαμένοντες στο κατάλυμα, κατά την ημερομηνία της αναχώρησή τους, από επαγγελματία υγείας, ο οποίος ενεργεί βάσει των οδηγιών του ΕΟΔΥ για τον έλεγχο του COVID-19.»
Ο όρος αυτός θα πρέπει να εξεταστεί σε συνδυασμό με τη διαδικασία επιστροφής των τουριστών στη χώρα προέλευσης. Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για την έκδοση του πράσινου πιστοποιητικού «επιλέξιμα για την έκδοση πιστοποιητικού εξέτασης βάσει του προτεινόμενου κανονισμού θα πρέπει να είναι μόνο τα αποτελέσματα των λεγόμενων δοκιμασιών ΝΑΑΤ (πρόκειται για τις δοκιμασίες ενίσχυσης νουκλεϊκών οξέων που συμπεριλαμβάνουν τις δοκιμασίες RT-PCR) και των ταχειών δοκιμασιών αντιγόνων, που περιλαμβάνονται στον κατάλογο που καταρτίστηκε βάσει της σύστασης 2021/C 24/01 του Συμβουλίου.». Αν για την επιστροφή στη χώρα προέλευσης ζητείται να υπάρχει ομοίως μία από τις παραπάνω εξετάσεις (αναμένουμε να διευκρινιστεί) και με δεδομένο πως στην περίπτωση του PCR test το κόστος ξεφεύγει, θα επιλέγονται λογικά τα rapid test που περιλαμβάνονται στον παραπάνω κατάλογο. Με βάση τα παραπάνω η δυνατότητα διενέργειας rapid test κατά την αναχώρηση από το κατάλυμα θα είχε πρακτικό νόημα αν βάσει αυτού θα μπορούσε ο πελάτης να ταξιδέψει, αλλά για να γίνει αυτό η πραγματοποίηση της σχετικής εξέτασης θα πρέπει να πιστοποιείται από κάποια από τις υπηρεσίες που έχουν αρμοδιότητα να εκδώσουν το πράσινο πιστοποιητικό – στο σάιτ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής γίνεται αναφορά σε φορείς έκδοσης (π.χ. νοσοκομεία, κέντρα εξέτασης, υγειονομικές αρχές) που διαθέτουν το δικό τους κλειδί ψηφιακής υπογραφής.
Λειτουργώντας προληπτικά, ίσως μια πρακτική λύση θα ήταν να εξετασθεί η δυνατότητα δημιουργίας ενός προγράμματος του ΕΣΠΑ μέσω του οποίου θα επιδοτούνται οι συνέργειες τουριστικών καταλυμάτων – ιδιωτικών παρόχων υγείας, που θα μπορούν να λειτουργήσουν ως φορείς έκδοσης του ανωτέρω πιστοποιητικού, προκειμένου μέσω αυτών να γίνονται οργανωμένα και προγραμματισμένα τα σχετικά τεστ που θα είναι τυχόν απαραίτητα για την επιστροφή των τουριστών στις χώρες προέλευσης.

2. Προσωπικό καταλύματος
➢ «Συνιστάται στο προσωπικό που διαμένει στο κατάλυμα να παραχωρούνται δίκλινα δωμάτια. Εάν μέλος του προσωπικού ανήκει σε ευπαθή ομάδα, συνιστάται να παραχωρούνται μονόκλινα.»
Είναι αντικειμενικά αδύνατον μια επιχείρηση να διαθέτει σε εργαζομένους της μονόκλινα δωμάτια για διαμονή και η φράση «συνίσταται», αν και δε δημιουργεί τυπικά υποχρέωση, ενδεχομένως δημιουργεί ευθύνη της επιχείρησης σε περίπτωση παράλειψης. Προτείνουμε να προβλεφθεί πως σε περίπτωση εργαζομένου που ανήκει σε ευπαθή ομάδα θα πρέπει να λαμβάνονται αυξημένα μέτρα αυτοπροστασίας.

mayia3. Υπηρεσίες καταλυμάτων
➢ Υπηρεσία υποδοχής (reception desk/concierge) «Απαγόρευση εισόδου στο κατάλυμα σε μη διαμένοντες. Της απαγόρευσης εισόδου εξαιρείται το προσωπικό του καταλύματος καθώς και οι εξεταζόμενοι στο πλαίσιο προφορικών εξετάσεων για την απόκτηση πάσης φύσεως πιστοποιητικών γλωσσομάθειας ή εξέτασης ξένων γλωσσών, με βάση τα οριζόμενα για αυτή την περίπτωση πρωτόκολλα.»
Η απαγόρευση θα πρέπει να αφορά μόνο την είσοδο στα δωμάτια, όπως προβλέπεται στα ισχύοντα πρωτόκολλα (Παράρτημα 1 παρ.Ζ17 «Απαγόρευση εισόδου στα δωμάτια σε μη διαμένοντες»). Διαφορετικά θα πρέπει να προστεθεί πως επιτρέπεται η είσοδος και στους εξωτερικούς πελάτες των επισιτιστικών (σε περίπτωση εστιατορίων που εξυπηρετούν εξωτερικούς πελάτες) και λοιπών τμημάτων του ξενοδοχείου (πχ spa), αλλά και σε όσους μετέχουν σε τυχόν εκδηλώσεις.
➢ Υπηρεσίες ορόφου (καθαριότητα, απολύμανση, housekeeping), δωματίων και κοινόχρηστων χώρων
«Συνιστάται η απομάκρυνση συσκευών καφέ, βραστήρων, συσκευασιών καφέ, τσαγιού και όλων των προϊόντων μίνι μπαρ, εκτός αν είναι τύπου dispenser. Οι παραπάνω συσκευές ή προϊόντα του μίνι μπαρ διατίθενται εφόσον ζητηθούν από τον πελάτη σε συσκευασίες, ώστε να αποδεικνύεται η απολύμανσή τους. Η συσκευή του mini bar μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως ψυγείο από τον πελάτη και να απολυμαίνεται μετά από κάθε αναχώρηση.»
Το mini bar αποτελεί μια σημαντική ποιοτική παροχή για το ξενοδοχείο. Με την προτεινόμενη ρύθμιση επιτρέπεται η λειτουργία του μόνο ως ψυγείο. Προτείνεται να τεθεί ως σύσταση.
➢ Υπηρεσίες εστίασης (τραπεζαρίες/χώροι κοινού), παρασκευαστήρια- Παρασκευαστήρια/κουζίνα:
«ΤήρησηHACCP»
Να προστεθεί «όπου απαιτείται σύμφωνα με τις προβλέψεις της ισχύουσας νομοθεσίας».
➢ Εστίαση:
α. «Υποχρεωτική τοποθέτηση διαχωριστικού προστατευτικού (sneezers) μεταξύ πελάτη και φαγητού»
Θα πρέπει να αρκεί η τοποθέτηση «αντιπτερνιστικού» (“sneeze guard”), το οποίο να επιτρέπει στον πελάτη την πρόσβαση στον μπουφέ, ώστε να μπορεί σερβίρεται μόνος του σύμφωνα με το επόμενο εδάφιο. Αλλιώς θα πρέπει να αναφέρεται πως «συνίσταται…»
β. «Δίνεται η δυνατότητα το σερβίρισμα να πραγματοποιείται από τον πελάτη με την παροχή από το προσωπικό γαντιών μιας χρήσεως, τα οποία θα απορρίπτονται σε κάδο απορριμμάτων οποίος θα βρίσκεται μετά το τέλος του μπουφέ. Επίσης απαιτείται η απολύμανση των χεριών με αντισηπτικό που θα παρέχεται από το κατάλυμα, πριν και μετά τη χρήση των γαντιών.»
Η χρήση αντισηπτικού, με την παράλληλη συχνή αλλαγή λαβίδων κλπ αρκεί. Σε αντίθετη περίπτωση πέρα από το κόστος που αυξάνεται προκύπτει και σημαντική περιβαλλοντική επιβάρυνση.
➢ Υπηρεσίες ατομικών περιποιήσεων, spa και κοινόχρηστων εγκαταστάσεων
«Δεν επιτρέπεται η λειτουργία των εσωτερικών κολυμβητικών δεξαμενών»
Θα πρέπει και για τις εσωτερικές κολυμβητικές δεξαμενές των ξενοδοχείων να ισχύουν όσα προβλέπονται για τις εσωτερικές κολυμβητικές δεξαμενές των υπόλοιπων επιχειρήσεων. Από τη στιγμή που σύμφωνα με την υπ’ αριθμ.Δ1δ/ΓΠοικ.32179/22.5.2020 εγκύκλιο προβλέπονται συγκεκριμένες προϋποθέσεις λειτουργίας και για κλειστές πισίνες η ίδια ρύθμιση θα πρέπει να υπάρχει και για τις κλειστές πισίνες των ξενοδοχείων.
mitsis➢ Κολυμβητικές δεξαμενές, δεξαμενές υδρομάλαξης/υδροθεραπείας και άλλες εγκαταστάσεις υδάτων αναψυχής
«Εσωτερικές κολυμβητικές δεξαμενές: Δεν επιτρέπεται η λειτουργία των εσωτερικών κολυμβητικών δεξαμενών.»
Όπως παραπάνω: Θα πρέπει και για τις εσωτερικές κολυμβητικές δεξαμενές των ξενοδοχείων να ισχύουν όσα προβλέπονται για τις εσωτερικές κολυμβητικές δεξαμενές των υπόλοιπων επιχειρήσεων. Από τη στιγμή που σύμφωνα με την υπ’ αριθμ. Δ1δ/ΓΠοικ.32179/22.5.2020 εγκύκλιο προβλέπονται συγκεκριμένες προϋποθέσεις λειτουργίας και για κλειστές πισίνες η ίδια ρύθμιση θα πρέπει να υπάρχει και για τις κλειστές πισίνες των ξενοδοχείων.
«Τήρηση απόστασης: η διάταξη των καθισμάτων (ξαπλώστρες, καρέκλες, πουφ, σεζλόνγκ, κτλ.) θα πρέπει να είναι τέτοια ώστε η απόσταση μεταξύ των ακρότερων σημείων των καθισμάτων δυο ατόμων που βρίσκονται σε δύο διαφορετικές ομπρέλες ή δύο ατόμων που διαμένουν σε διαφορετικό δωμάτιο, να είναι τουλάχιστον 2 μέτρα σε κάθε κατεύθυνση.»
Είναι υπερβολικά μεγάλη απόσταση, λαμβανομένου υπόψη πως στις επόμενες ρυθμίσεις προβλέπεται στους ξενώνες νεότητας υποχρεωτική απόσταση μεταξύ των κλινών, δηλ. σε κλειστό χώρο, 1,5 μ.. Θα πρέπει, λοιπόν, να μειωθεί τουλάχιστον στο όριο αυτό (1,5 μ).

Tagged
Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *