ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Στον “αέρα” εγκεκριμένες επενδύσεις μέσω αναπτυξιακού

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Στον “αέρα” κυριολεκτικά βρίσκονται επενδύσεις εκατομμυρίων ευρώ των αναπτυξιακών νόμων 3299/2004 και 3908/2011, καθώς παρά τις διαβεβαιώσεις του υπουργού Οικονομίας Γιώργου Σταθάκη, δεν έχει ρυθμιστεί νομοθετικά η παράταση του χρόνου ολοκλήρωσής τους.
Είναι απορίας άξιο πως ενώ στο δελτίο τύπου του υπουργείου της Πέμπτης 31 Δεκέμβριου 2015, που είναι ανηρτημένο στoν επίσημο ιστότοπο του Υπουργείου Ανάπτυξης, αναφέρεται ότι, «Το Υπουργείο προχωρεί τις αμέσως επόμενες ημέρες σε πρόταση νομοθετικής ρύθμισης για την παράταση του χρόνου ολοκλήρωσης όλων των επενδυτικών σχεδίων που έχουν ενταχθεί στους αναπτυξιακούς νόμους 3299/2004 και 3908/2011.», ακόμη και σήμερα καμία παράταση δεν έχει δοθεί στα εν λόγω επενδυτικά σχέδια, με τους επενδυτές να μην γνωρίζουν αν πρέπει εν τέλει να προχωρήσουν σε υλοποίηση των «παγωμένων» έργων τους ή όχι.

Ο υπουργός Οικονομίας Γιώργος Σταθάκης / ksd photo
Ο υπουργός Οικονομίας Γιώργος Σταθάκης / ksd photo

Οι πληροφορίες ανέφεραν πως για την διευκόλυνση των επιχειρήσεων και την αύξηση των επενδύσεων και της οικονομικής δραστηριότητας, η καταληκτική ημερομηνία όλων των επενδυτικών σχεδίων που έχουν ενταχθεί στα πλαίσια του Αναπτυξιακού Νόμου 3299/04, όσο και του Επενδυτικού Νόμου 3908/2011, θα οριζόταν και σωστά, η 31η Δεκεμβρίου 2017, ανεξαρτήτως του σταδίου υλοποίησης του έργου.
espa_investmentsΗ παράταση αυτή είναι παραπάνω από απαραίτητη, καθώς η επικρατούσα οικονομική συγκυρία έχει οδηγήσει τις επιχειρήσεις και τους επενδυτές σε απώλεια της οικονομικής τους δύναμης, αλλά και σε έλλειψη εμπιστοσύνης προς την ελληνική οικονομία.
Είναι καταφανώς αναγκαία η χορήγηση οριζόντιας παράτασης τουλάχιστον έως 31/12/2017 στα επενδυτικά σχέδια αυτά, υπό το πρίσμα ότι τα οικονομικά δεδομένα με τα οποία εντάχθηκαν οι εν λόγω επιχειρήσεις προς ενίσχυση, όπως σωστά ανέφερε σε συνέντευξη τύπου και ο ίδιος ο Υπουργός στις 7/12/2015, έχουν αλλάξει.
Μεσολάβησε ένταση της κρίσης, επιδείνωση της πολιτικής αστάθειας μέσω αλλεπάλληλων εκλογικών αναμετρήσεων, αδυναμία των Τραπεζών να χρηματοδοτήσουν επενδυτικά σχέδια και φυσικά η επιβολή περιορισμών στην κίνηση κεφαλαίων.
Έχει χαθεί με τον τρόπο αυτό μεγάλο χρονικό διάστημα από το προβλεπόμενο εγκεκριμένο των επενδυτικών σχεδίων, το οποίο πρέπει, και είναι δίκαιο, να καλυφθεί.
Τα περισσότερα εκ των γεγονότων όμως αυτών συνεχίζουν να ταλανίζουν την ελληνική επιχειρηματική κοινότητα και δυσχεραίνουν το σύνολο των επενδύσεων ακόμη και σήμερα, οπότε μια παράταση μικρής διάρκειας, όπως αυτή που αναφέρεται στο Δελτίο Τύπου του Υπουργείου, δεν έχει ιδιαίτερη αξία στην παρούσα συγκυρία.
Σε περίπτωση που η εν λόγω παράταση δεν δοθεί τελικά εκτιμάται ότι περί τα 800 επενδυτικά σχέδια θα οδηγηθούν σε απένταξη, τη στιγμή μάλιστα που, όπως και ο ίδιος ο Γενικός Γραμματέας κ. Λόης Λαμπριανίδης παραδέχεται, το 90% των επενδυτικών σχεδίων είναι «παγωμένα». Τα προβλήματα εντοπίζονται κυρίως σε καθυστερήσεις και αδυναμίες αδειοδότησης π.χ λήξη άδειας εγκατάστασης, αδυναμία έκδοσης Εγκρίσεων Περιβαλλοντικών Όρων, Χρηματοοικονομικά προβλήματα κλπ.
Μια εναλλακτική πρόταση, από τους φορείς της αγοράς, στην περίπτωση που δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή η παραπάνω οριζόντια παράταση είναι να δοθεί η δυνατότητα παράτασης ως 30/06/2018 για το σύνολο των επενδυτικών σχεδίων που έχουν ενταχθεί στον Ν.3908/2011 και στον Ν.3299/04 και ανήκουν σε μία τουλάχιστον εκ των παρακάτω περιπτώσεων:
• Έχουν υλοποιήσει το 50% του εγκεκριμένου φυσικού και οικονομικού αντικειμένου μέχρι την 31/12/2016.
• Έχουν λάβει προκαταβολή για το 50% του επενδυτικού σχεδίου ή να λάβουν αντίστοιχη προκαταβολή μέχρι 31/12/2016. Η προσκόμιση εγγυητικής επιστολής από Τράπεζα στην περίπτωση αυτή, επιβεβαιώνει την δυνατότητα χρηματοδότησης του επενδυτικού σχεδίου από το Τραπεζικό σύστημα και εξασφαλίζει την φερεγγυότητα του φορέα της επένδυσης.
• Έχουν προσκομίσει ή πρόκειται να προσκομίσουν έως την 31-12-2016 σύμβαση δανείου με χρηματοπιστωτικό ίδρυμα για τους σκοπούς της συγκεκριμένης επένδυσης. Η υπογραφή σύμβασης δανείου, όπως και στην περίπτωση της εγγυητικής επιστολής, διασφαλίζει τη δυνατότητα υλοποίησης του επενδυτικού σχεδίου, την δυνατότητα χρηματοδότησης και ολοκλήρωσης του αλλά και την φερεγγυότητα του φορέα της επένδυσης.

Ο λόγος που η αγορά θέτει ως ημερομηνία προσκόμισης των παραπάνω δικαιολογητικών την 31/12/2016 είναι το γεγονός ότι, όπως προαναφέρθηκε , οι περισσότεροι εκ των περιορισμών που τέθηκαν στις επενδύσεις συνεχίζουν να ισχύουν και είναι αμφίβολο το κατά πόσο θα έχουν ξεπεραστεί στο πρώτο εξάμηνο του έτους.
Μία δεύτερη ευκαιρία πρέπει να δοθεί και σε όσες ενταγμένες επιχειρήσεις δεν ανταποκρίθηκαν στην προθεσμία της 30/09/2015 για την προσκόμιση επιστολής έγκρισης δανείου, με αποτέλεσμα οι αποφάσεις Υπαγωγής που κατέχουν να είναι επί της παρούσης χωρίς αντίκρισμα.
Και αυτό γιατί, οι εν λόγω επιχειρήσεις αδυνατούσαν αντικειμενικά να προσκομίσουν τη σχετική επιστολή στα συγκεκριμένα χρονικά πλαίσια, πριν την ολοκλήρωση της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών, εν μέσω περιορισμών στην κίνηση κεφαλαίων και μετά από μια μακρά περίοδο αβεβαιότητας.
Αξίζει να σημειωθεί πως τόσο η Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων Ελλάδος όσο και ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Εξαγωγέων έχουν επανειλημμένως ζητήσει με τοποθετήσεις τους την χορήγηση της εν λόγω παράτασης μετά από αιτήματα των μελών τους.
Είναι λοιπόν αναγκαίο να δοθεί το μήνυμα στην αγορά για την στήριξη των επιχειρήσεων που επέλεξαν να επενδύσουν στην ελληνική οικονομία να ολοκληρώσουν τα επενδυτικά τους σχέδια, αυξάνοντας άμεσα και έμμεσα τις θέσεις εργασίας και προωθώντας την πολυπόθητη ανάπτυξη της χώρας μας.

Tagged
Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *