makedonia_thessaloniki

Ασφυξία από τον Απρίλιο στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης – Γιατί προκλήθηκε το πρόβλημα στο «Μακεδονία»

ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΑ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Η ανάδοχος τεχνική εταιρεία του έργου αναβάθμισης χερσαίου τμήματος του διαδρόμου προσαπογειώσεων 10-28, που είναι η ΕΤΕΘ, κατέθεσε χρονοδιάγραμμα εργασιών στη διασταύρωση των δύο διαδρόμων, για το διάστημα από 17 Ιανουαρίου 2017 έως 31 Μαΐου 2017.
Κατά το χρονικό διάστημα αυτό θα λειτουργήσει ως κύριος διάδρομος προσαπογειώσεων ο παράλληλος τροχιόδρομος του 10-28, όπως ορίζει απόφαση του διοικητή της ΥΠΑ, με την ονομασία 10 left-28 right. Ο παράλληλος τροχιόδρομος όμως, «επειδή είναι στενότερος από τον κυρίως διάδρομο, δεν έχει σύστημα ILS για προσγείωση σε συνθήκες ομίχλης, δεν έχει φώτα προσέγγισης, θα δέχεται προσαπογειώσεις με μειωμένη δυνατότητα, δηλαδή πέντε αφίξεις και πέντε αναχωρήσεις την ώρα, ενώ σήμερα η δυνατότητα του αεροδρομίου είναι 10 αφίξεις και 10 αναχωρήσεις, που μπορούν να αυξηθούν μέχρι 12 την ώρα», σύμφωνα με τον αερολιμενάρχη του «Μακεδονία» κ. Αχιλλέα Τοπούζα.

Τα έργα Στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» υπάρχουν δύο διάδρομοι προσαπογειώσεων, ο 10-28 και ο 16-34, οι οποίοι διασταυρώνονται στο κέντρο τους. Οι διάδρομοι αυτοί είναι διπλοί, δηλαδή περιλαμβάνουν τον κύριο διάδρομο που χρησιμοποιείται για τις προσαπογειώσεις και έναν παράλληλο τροχιόδρομο, που χρησιμοποιείται για την κίνηση των αεροσκαφών μέχρι το σημείο έναρξης απογείωσης ή μέχρι τον επιβατικό σταθμό. Ο 10-28, όπως περιγράφεται παρακάτω, επεκτείνεται κατά 1.000 μέτρα στη θάλασσα, ενώ ταυτόχρονα γίνονται εργασίες αναβάθμισης του χερσαίου τμήματος. Έτσι, τα τελευταία χρόνια γίνεται χρήση μόνο του 16-34. Η αναβάθμιση του τροχιόδρομου 10-28 έχει ολοκληρωθεί, όπως και το μεγαλύτερο μέρος των εργασιών στον κύριο διάδρομο. Τον Ιανουάριο θα ξεκινήσουν τα έργα ακριβώς στο σημείο που τέμνονται οι δύο κύριοι διάδρομοι και όπως γίνεται κατανοητό, θα πρέπει να τεθούν εκτός λειτουργίας. Πρόβλημα από τον Απρίλιο «Οι εταιρείες θα πρέπει να προσαρμόσουν το πρόγραμμά τους έτσι, ώστε να έχουν ωράριο σε όλο το 24ωρο για να καλύψουν τις πτήσεις τους. Εκτιμούμε ότι τον Ιανουάριο, Φεβρουάριο, Μάρτιο δεν θα έχουμε πρόβλημα, διότι οι κινήσεις στο αεροδρόμιο είναι 60 με 70 την ημέρα και μπορούν να εξυπηρετηθούν. Τα προβλήματα θα ξεκινήσουν τον Απρίλιο, την περίοδο του Πάσχα και φυσικά θα συνεχιστούν τον Μάιο που ξεκινάει η τουριστική περίοδος», σύμφωνα με τον κ. Τοπούζα. Ο ίδιος εξηγεί, ότι με την ολοκλήρωση των εργασιών στα τέλη Μαΐου δεν θα επέλθει αμέσως εξομάλυνση λειτουργίας, αλλά θα αυξάνεται σταδιακά το λεγόμενο «καπάσιτι», δηλαδή η δυνατότητα του διαδρόμου 16-34 που θα ξαναχρησιμοποιηθεί. Έτσι, τον Ιούνιο και τον Ιούλιο θα δέχεται έξι αφίξεις και έξι αναχωρήσεις την ώρα, τον Αύγουστο οκτώ με εννέα αφίξεις-αναχωρήσεις και από τον Σεπτέμβριο θα φθάσει στο μέγιστο της δυνατότητάς του. Καλύτερα τον Οκτώβριο Εάν μετατοπιστεί η έναρξη των εργασιών στον Οκτώβριο, δεν θα υπάρχουν προβλήματα, καθώς η κίνηση του αεροδρομίου της χειμερινής περιόδου μπορεί να εξυπηρετηθεί από τον τροχιόδρομο. Οι φορείς της τοπικής οικονομίας και του τουρισμού ζητούν αλλαγή του χρονοδιαγράμματος, αίτημα που μετέφερε ο αερολιμενάρχης στον υπουργό Υποδομών, Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη. Ο υπουργός, σύμφωνα με τον κ. Τοπούζα, πρέπει να εξετάσει τρία πράγματα: 1) εάν εγερθεί αίτημα αποζημίωσης από τον ανάδοχο του έργου (ΕΤΕΘ), 2) εάν εγερθεί αίτημα αποζημίωσης από τον παραχωρησιούχο του «Μακεδονία», δηλαδή τη Fraport, η οποία αναλαμβάνει τη διαχείριση και λειτουργία του αεροδρομίου στις αρχές Αυγούστου και 3) αν υπάρξει πρόβλημα με τη χρηματοδότηση του έργου από το ΕΣΠΑ, λόγω μετάθεσης του χρονοδιαγράμματος. 12 χρόνια φαγούρας για τα έργα που ξεκίνησαν το 2005! Στο «Μακεδονία» σήμερα βρίσκονται σε εξέλιξη δύο εργολαβίες: 1. Η πρώτη εργολαβία αφορά την επέκταση του διαδρόμου προσαπογειώσεων 10-28 και του παράλληλου τροχιόδρομου κατά 1.000 μέτρα μέσα στη θάλασσα. Επιχώθηκε θαλάσσιο τμήμα μήκους 1.064 μέτρων και πλάτους 450 μ. Ο προϋπολογισμός του έργου ανερχόταν στα 246 εκατ. ευρώ και το ανέλαβε η κοινοπραξία Αθηνά ΑΤΕ-Άκτωρ ΑTΕ με προσφορά που έφτασε τελικά τα 178,5 εκατ. ευρώ (αρχικά ήταν 111 εκατ. ευρώ αλλά υπήρξε συμπληρωματική σύμβαση). Στόχος είναι ο διάδρομος 10-28 να διαθέτει συνολικό μήκος 3,4 χλμ., ώστε να μπορεί να εξυπηρετεί μεγάλα αεροσκάφη και υπερατλαντικές πτήσεις. Η σύμβαση υπογράφηκε τον Οκτώβριο του 2005 με αρχική ημερομηνία ολοκλήρωσης τον Ιούλιο 2011, αλλά έπειτα από καθυστερήσεις σήμερα έχει ημερομηνία περαίωσης την 31η Δεκεμβρίου 2017 κάτι που σημαίνει ότι η λειτουργία του νέου διαδρόμου θα ξεκινήσει στο 2018, εφόσον δεν υπάρξουν νέες καθυστερήσεις. Στους λόγους των καθυστερήσεων είναι η πρόσκαιρη διακοπή της χρηματοδότησης και η αλλαγή της περιοχής λήψης αδρανών υλικών. Στο διάστημα από τον Σεπτέμβριο του 2009 μέχρι τον Φεβρουάριο του 2010 υπήρξε διακοπή στη ροή της χρηματοδότησης του έργου και οι εργασίες γίνονταν με βραδύτερους ρυθμούς. Διακοπή εργασιών έγινε και από τις 18 Μαρτίου 2015 μέχρι τις 4 Δεκεμβρίου 2015 επειδή ο ανάδοχος δεν είχε εξοφληθεί ένα τμήμα αποζημίωσης. Ακολούθησε καθυστέρηση για να γίνει συμπύκνωση του αμμοχάλικου. Καθυστέρηση προκύπτει και από το γεγονός ότι πρέπει να ολοκληρωθούν οι προβλεπόμενες καθιζήσεις. Όσον αφορά την καθυστέρηση λόγω αλλαγής δανειοθαλάμων, τα υλικά μεταφέρονται από το Λιτόχωρο διά θαλάσσης (απόσταση 120 χλμ.) αντί του -προβλεπόμενου από τη μελέτη- Αγίου Αντωνίου Θεσσαλονίκης, διά ξηράς (σε απόσταση 22 χλμ.). Καθημερινά εννέα φορτηγίδες μεταφέρουν 10.000 κυβικά υλικών για τη συνέχιση των εργασιών. Η αλλαγή έγινε λόγω αντίδρασης των τοπικών κοινωνιών και της κακής ποιότητας υλικών στον Άγιο Αντώνιο. Υπολογίζεται, ότι έως το τέλος του έργου θα έχουν χρησιμοποιηθεί συνολικά 5 εκατ. κυβικά μέτρα αμμοχάλικο. 2. Η δεύτερη εργολαβία αφορά την αναβάθμιση του υφιστάμενου χερσαίου τμήματος του διαδρόμου 10-28, στο μήκος των 2,4 χλμ., η οποία κρίθηκε αναγκαία, ώστε να μπορέσει να «κουμπώσει» τεχνικά στο νέο τμήμα της επέκτασης. Το τμήμα αποκτά τα ίδια λειτουργικά και τεχνικά χαρακτηριστικά με το νέο τμήμα που κατασκευάζεται στη θάλασσα, ώστε να δημιουργηθεί ένας ενιαίος εκτεταμένος διάδρομος, ο οποίος θα μπορεί να δέχεται με ασφάλεια όλα τα αεροσκάφη συμπεριλαμβανομένων και των υπερατλαντικών πτήσεων.

Το έργο δημοπρατήθηκε με προϋπολογισμό 38,7 εκατ. ευρώ και ανάδοχος είναι η ΕΤΕΘ Α.Ε., η οποία έδωσε έκπτωση 40,18% και οικονομική προσφορά 25,1 εκατ. ευρώ. Η σύμβαση υπογράφηκε στις 24 Δεκεμβρίου του 2012 και το έργο αναμενόταν να ολοκληρωθεί στις 15 Αυγούστου του 2014. Στις εργασίες σημειώθηκε ένας χρόνος καθυστέρησης, καθώς αποκαλύφθηκαν παλιές βόμβες που έπρεπε να απομακρυνθούν. Οι εργασίες διακόπηκαν στις 14 Μαρτίου 2013 και η εκκαθάριση του διαδρόμου από τις βόμβες άρχισε στις 18 Νοέμβριου 2013 από το Τάγμα Εκκαθαρίσεων, το οποίο απέδιδε σταδιακά το χώρο. Στο μεταξύ, ο ανάδοχος του έργου κατέθεσε αίτηση διάλυσης της εργολαβίας, η οποία απορρίφθηκε στις 25 Σεπτεμβρίου 2013.

Η επανεκκίνηση των εργασιών έγινε στις 3 Φεβρουαρίου 2014 και αρχικά δόθηκε παράταση της προθεσμίας ολοκλήρωσης μέχρι τις 3 Μαρτίου 2015, αλλά ο ανάδοχος ζήτησε παράταση μέχρι τις 30 Ιουνίου 2016, η οποία έγινε δεκτή. Τελικά όμως, ο αναβαθμισμένος διάδρομος υπολογίστηκε να παραδοθεί στις 31 Μαΐου 2017.

ΠΗΓΗ: www.aviationnews.gr

Tagged
Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *