Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης επισκέφθηκε το πρωί το λιμάνι της Μυτιλήνης, όπου έχει τεθεί σε πιλοτική εφαρμογή από τα τέλη Μαρτίου η χορήγηση visa με διαδικασία express για επισκέπτες από την Τουρκία.
Σε πρώτη φάση η Visa Express, διάρκειας επτά ημερών, είναι διαθέσιμη για ταξίδια προς την Κω, τη Λέσβο, τη Ρόδο, τη Σάμο και τη Χίο. Έως το τέλος του Απριλίου θα ενταχθούν στην πρωτοβουλία ακόμα πέντε νησιά, η Λήμνος, η Λέρος, η Κάλυμνος, το Καστελόριζο και η Σύμη.
Ο Πρωθυπουργός είχε την ευκαιρία να συνομιλήσει με επισκέπτες από την Τουρκία που είχαν φτάσει λίγο νωρίτερα στο λιμάνι και ξεναγήθηκε στις αναβαθμισμένες εγκαταστάσεις όπου γίνεται η διαδικασία έκδοσης visa από τον Υπουργό Μετανάστευσης και Ασύλου Δημήτρη Καιρίδη, ο οποίος τον ενημέρωσε για την πορεία του προγράμματος.
Μετά την υλοποίηση της Visa Express οι αφίξεις Τούρκων πολιτών στη Λέσβο από το τέλος Μαρτίου έως την Τετάρτη ήταν αυξημένες κατά 868% σε σύγκριση με το 2023, ενισχύοντας την τοπική οικονομία πριν το απόγειο της τουριστικής περιόδου και συμβάλλοντας στη σύσφιξη των σχέσεων μεταξύ των δύο λαών. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης έκανε την ακόλουθη δήλωση:
«Θέλω πραγματικά να συγχαρώ τις τοπικές αρχές, τον Περιφερειάρχη, τον Δήμαρχο, τον Υπουργό, για τη δρομολόγηση ενός πάρα πολύ σημαντικού προγράμματος για όλα τα νησιά του Αιγαίου -αλλά δίνω ιδιαίτερη έμφαση στο Βορειοανατολικό Αιγαίο, εδώ στη Λέσβο όπου βρισκόμαστε.
Βλέπετε ένα πρόγραμμα το οποίο λειτουργεί και λειτουργεί πολύ αποτελεσματικά, είναι το πρόγραμμα διευκόλυνσης βίζας, το οποίο δίνει τη δυνατότητα σε Τούρκους επισκέπτες οι οποίοι δεν διαθέτουν βίζα, ουσιαστικά να την αποκτήσουν εντός λίγων λεπτών.
Αυτό το οποίο φαίνεται σήμερα τόσο εύκολο και αυτονόητο χρειάστηκε πάρα πολλή δουλειά για να υλοποιηθεί και μεγάλη προσπάθεια από τον Υπουργό, καθώς είναι το μόνο τέτοιο πρόγραμμα διευκόλυνσης βίζας το οποίο σήμερα “τρέχει” σε όλη τη ζώνη του Σένγκεν.
Προφανώς δεν θα ήταν εφικτό να δρομολογήσουμε ένα τέτοιο πρόγραμμα, εάν η χώρα μας δεν είχε ανακτήσει την αξιοπιστία την οποία είχε απωλέσει τα τελευταία χρόνια, έτσι ώστε και οι ευρωπαϊκές αρχές να γνωρίζουν ότι έχουν να κάνουν με μία σοβαρή χώρα, η οποία μπορεί -και με μεγάλη ταχύτητα- να επεξεργάζεται αιτήσεις βίζα για είσοδο εντός της ζώνης του Σένγκεν, με ταχύτητα και απόλυτη ασφάλεια. Οπότε, προσβλέπουμε σε πολλούς περισσότερους επισκέπτες.
Να θυμίσω ότι το πρόγραμμα αφορά 10 νησιά τελικά και 14 λιμάνια -τα υπόλοιπα νησιά θα ενταχθούν μέχρι το τέλος του μήνα Απριλίου- και προσβλέπουμε, ειδικά εδώ για τη Λέσβο, αγαπητέ κ. Περιφερειάρχα και κ. Δήμαρχε, σε πολλούς περισσότερους επισκέπτες.
Δεν χρειάζεται να μιλήσω εγώ για το πόσο σημαντικό είναι αυτό για την τοπική οικονομία του νησιού. Νομίζω το πιστοποιούν τα χαμόγελα όλων των εμπλεκόμενων φορέων, οι οποίοι βλέπουν μία σημαντική πρόσθετη τουριστική κίνηση από την Τουρκία.
Να πω και κάτι τελευταίο, το πρόγραμμα αυτό είναι και η έμπρακτη επιβεβαίωση ότι η προσέγγιση Ελλάδας και Τουρκίας έχει απτά πραγματικά αποτελέσματα, πρώτα και πάνω απ’ όλα για τους νησιώτες μας, οι οποίοι είναι και οι πρώτοι οι οποίοι θέλουν να ζούμε σε συνθήκες ειρήνης και ασφάλειας με τον γείτονά μας και να έχουμε προφανώς και τα οικονομικά οφέλη από αυτήν την τακτική επικοινωνία, η οποία δρομολογείται τις τελευταίες εβδομάδες και θα ενισχυθεί από δω και στο εξής».
«Ήθελα να σας θυμίσω κάτι: πριν από ένα χρόνο περίπου είχατε επισκεφθεί τη Λέσβο και στο Επιμελητήριο σας έθεσα κάποια αιτήματα. Ένα αίτημα, που έθεσα με επίταση, που ήδη το είχαν θέσει και βουλευτές, ήταν η διευκόλυνση χορηγήσεως βίζας σε επισκέπτες στα νησιά και το κάνατε», σημείωσε από την πλευρά του ο Περιφερειάρχης Βορείου Αιγαίου Κώστας Μουτζούρης.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ενημερώθηκε επίσης για τις προετοιμασίες που έχουν γίνει στα συνολικά 14 λιμάνια που ήδη λειτουργούν ή θα λειτουργήσουν ως πύλες για επισκέπτες που κάνουν χρήση της Visa Express, χάρη στις οποίες ο χρόνος αναμονής για τη διενέργεια ελέγχου δεν υπερβαίνει τα 15 λεπτά ανά ταξιδιώτη.
Ο Πρωθυπουργός συνομίλησε στη συνέχεια με στελέχη του Λιμενικού Σώματος και ενημερώθηκε για τη σημαντική μείωση των παράνομων μεταναστευτικών ροών προς τη Λέσβο.
Αμέσως μετά, ο Πρωθυπουργός έλαβε μέρος σε σύσκεψη στο Δημαρχείο Μυτιλήνης με τον Δήμαρχο Παναγιώτη Χριστόφα, κατά την οποία συζητήθηκαν ζητήματα που απασχολούν την τοπική κοινωνία και έργα υποδομής.
Χρήστος Σταϊκούρας: «Σημαντικά έργα υποδομών αναβαθμίζουν τη Λέσβο»
Στο μεταξύ πραγματοποιήθηκε, σήμερα, η τελετή παράδοσης του οδικού άξονα Καλλονή – Σίγρι στη Λέσβο, στον ισόπεδο κόμβο Δαφίων, παρουσία του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σταϊκούρα, του Υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιου για τις Υποδομές, Νίκου Ταχιάου και του Γενικού Γραμματέα Υποδομών, Κωνσταντίνου Μαγουλά.
Ο κ. Σταϊκούρας, κατά την τοποθέτησή του, επεσήμανε:
«Παραδίδουμε τον νέο οδικό άξονα που συνδέει την Καλλονή με το Σίγρι, μήκους 46,7 χλμ. Το έργο περιλαμβάνει τη βελτίωση της υφιστάμενης οδού με αναβάθμιση των γεωμετρικών χαρακτηριστικών της, σε μήκος 21 χλμ, καθώς και την κατασκευή νέων τμημάτων, μήκους 25,7 χλμ. Με την ολοκλήρωση του οδικού άξονα επιτυγχάνεται αύξηση προσπελασιμότητας, καθώς μειώνεται το μήκος της συνολικής διαδρομής κατά περίπου 4 χλμ και ο συνολικός χρόνος διαδρομής για τα συμβατικά οχήματα σε περίπου 40 λεπτά, έναντι του υπερδιπλάσιου χρόνου που απαιτούνταν, με άμεση συμβολή στην περιφερειακή ανάπτυξη και την αύξηση του οικονομικού δυναμικού της περιοχής».
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών έκανε ειδική μνεία στην αποκάλυψη μεγάλου αριθμού απολιθωμάτων κατά τη διάρκεια των εργασιών κατασκευής του οδικού άξονα, τονίζοντας ότι: «Ο τεράστιος αριθμός και το μέγεθος των περισσοτέρων ευρημάτων εντυπωσίασαν ακόμα και τους ερευνητές του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας Απολιθωμένου Δάσους Λέσβου, που διαθέτουν μεγάλη εμπειρία στην έρευνα της περιοχής, ενώ έχουν προκαλέσει και το διεθνές δημοσιογραφικό ενδιαφέρον».
Σημειώνεται ότι η κατασκευή του έργου πραγματοποιήθηκε με συγχρηματοδότηση, μέσα από το Επιχειρησιακό πρόγραμμα «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος ανάπτυξη, ΕΣΠΑ 2014 – 2020».
Ο κ. Σταϊκούρας αναφέρθηκε, επίσης και στα υπόλοιπα σημαντικά έργα υποδομών που υλοποιούνται στη Λέσβο. Όπως είπε:
– «Δρομολογείται το φράγμα Τσικνιά, ένα έργο πολύτιμο για την υδροδότηση των πολυπληθέστερων περιοχών της Λέσβου, όπως είναι η πόλη της Μυτιλήνης, η Καλλονή και η Αγία Παρασκευή, με το πρώτο σχέδιο υδροδότησης να προσφέρει 24.000 κυβικά τη μέρα.
– Ολοκληρώθηκε ο επιβατικός και εμπορικός Λιμένας του Σιγρίου. Το συγκεκριμένο έργο θα εξυπηρετήσει καλύτερα την ακτοπλοϊκή κίνηση, θα δώσει τη δυνατότητα αναβάθμισης των ακτοπλοϊκών συνδέσεων αποτελώντας την ‘‘πύλη εισόδου’’ για ολόκληρη τη δυτική Λέσβο.
– Ολοκληρώνεται η μελέτη της Νότιας Παράκαμψης Μυτιλήνης. Αφορά την ολοκλήρωση απαραίτητων μελετών του οδικού άξονα, μήκους 6,5 χλμ., με σκοπό να εκτρέψει από το κέντρο της πόλης τη διερχόμενη κυκλοφορία προς τις αυξημένες – τουριστικά – περιοχές του νησιού».
Κλείνοντας την τοποθέτησή του, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών μίλησε και για τα έργα κατασκευής και αποκατάστασης σχολικών μονάδων, που πραγματοποιούνται στο νησί.
Από την πλευρά του, ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Υποδομές, Νίκος Ταχιάος σημείωσε:
«Όταν ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης εμπιστεύτηκε στον Χρήστο Σταϊκούρα, την Χριστίνα Αλεξοπούλου κι εμένα το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, βρήκαμε ένα πάρα πολύ πλούσιο χαρτοφυλάκιο έργων. Το χαρτοφυλάκιο αυτό είχε ωριμάσει τελικά και είχε φτάσει το καταληκτικό στάδιο στην περίοδο της διακυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη. Το συνεχίσαμε και πρέπει να το συνεχίσουμε. Ο στόχος μας ήταν όλα να γίνουν πράξη. Αν υπάρχει ένα έργο, από τα λεγόμενα ‘‘μικρά έργα’’ το οποίο να αποτελεί απόδειξη του ότι τελικά ο διαχωρισμός ανάμεσα σε ‘‘μικρά’’ και ‘‘μεγάλα’’ έργα δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα είναι το έργο στο οποίο βρισκόμαστε σήμερα.
Ο οδικός άξονας Καλλονή – Σίγρι, έχει μήκος 46,7χλμ και παραπάνω από τα μισά αφορούν σε νέα χάραξη. Μάλιστα, κατά την κατασκευή του έργου, κατά την προηγούμενη ηγεσία, ανακαλύφθηκαν και νέα ευρήματα του Απολιθωμένου Δάσους, γεγονός που θα δώσει ακόμα μεγαλύτερο βήμα στην πολιτιστική και τουριστική ανάπτυξη του τόπου και θα δώσει παράλληλα και νέα, οικονομική προοπτική στην ευρύτερη περιοχή. Επιπλέον, με την ολοκλήρωση του οδικού άξονα, βελτιώνεται η πρόσβαση στον λιμένα του Σιγρίου, έργο που αναβαθμίστηκε τα τελευταία χρόνια από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Και πάνω από όλα, βελτιώνεται η καθημερινότητα των κατοίκων του νησιού, αφού μειώνεται ο χρόνος μετακίνησης και μεταφορών, αναβαθμίζεται η οδική ασφάλεια στην περιοχή και γίνεται αποσυμφόρηση της κυκλοφορίας σε οικισμούς με τη δημιουργία παρακάμψεων και παραλλαγών. Για όλους αυτούς τους λόγους λοιπόν, βλέπουμε πώς αυτό το ‘‘μικρό’’ έργο είναι στην πραγματικότητα ‘‘μεγάλο’’».
Η Άκτωρ παρέδωσε τον σύγχρονο αυτοκινητόδρομο Καλλονή – Σίγρι που αναδεικνύει το παγκόσμιο μνημείο του Απολιθωμένου Δάσους της Λέσβου
Η Άκτωρ, μέλος του Ομίλου Intrakat, παρέδωσε σήμερα στο ελληνικό κράτος τον σύγχρονο αυτοκινητόδρομο Καλλονή – Σίγρι της Λέσβου σε ειδική εκδήλωση, που πραγματοποιήθηκε στη Λέσβο, παρουσία του Πρωθυπουργού, κ. Κυριάκου Μητσοτάκη, του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, κ. Χρήστου Σταϊκούρα, του Υφυπουργου Υποδομών και Μεταφορών, κ. Νίκου Ταχιάου και του Πρόεδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου της Άκτωρ, κ. Αλέξανδρου Εξάρχου. Ο νέος αυτοκινητόδρομος, μήκους 46,7 χλμ. όχι μόνο θα προσφέρει περισσότερες προοπτικές ανάπτυξης και ταχύτερες και ασφαλέστερες μετακινήσεις στους κατοίκους και τους επισκέπτες της Λέσβου, αλλά και θα αναδείξει το διεθνούς ενδιαφέροντος Απολιθωμένο Δάσος του νησιού, που αποτελεί Παγκόσμιο Μνημείο Γεωλογικής Κληρονομιάς.
Ο Πρωθυπουργός κ. Κυριάκος Μητσοτάκης ευχαρίστησε την Άκτωρ για την αποπεράτωση του νέου αυτοκινητόδρομου και εξέφρασε την ευχή του η εταιρεία να επιδείξει την ίδια ταχύτητα και συνέπεια και στο μεγάλο έργο της κατασκευής του φράγματος Τσικνιά και της ύδρευσης της Λέσβου, στο οποίο η θυγατρική του Ομίλου Intrakat είναι μειοδότρια και σύντομα θα καταστεί ανάδοχος.
Με αφορμή την παράδοση του έργου, ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Άκτωρ, κ. Αλέξανδρος Εξάρχου δήλωσε: «Σήμερα είναι μία ημέρα ικανοποίησης για όλους μας στην Άκτωρ, καθώς παραδίδουμε ένα πολύ σημαντικό συγκοινωνιακό έργο, που θα βελτιώσει την καθημερινότητα των πολιτών και των επιχειρήσεων, θα ενισχύσει της δυνατότητες της Λέσβου και θα αναδείξει το παγκόσμιο μνημείο του Απολιθωμένου Δάσους. Ο Αυτοκινητόδρομος Καλλονή – Σίγρι αποτέλεσε για εμάς έργο προτεραιότητας από την πρώτη στιγμή που ο Όμιλος Intrakat απέκτησε τον μετοχικό έλεγχο της Άκτωρ και, όπως συνέβη και σε άλλα σημαντικά έργα της εταιρείας, όπως το Μετρό Θεσσαλονίκης και ο Αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος, το ενισχύσαμε με ανθρώπινους και υλικούς πόρους ώστε να παραδοθεί το συντομότερο δυνατόν. Η Άκτωρ διαθέτει μακρά εμπειρία και τεχνογνωσία σε σύνθετα έργα και μπορεί με τις δυνάμεις της να συμβάλει στην ανάπτυξη και την προκοπή της Ελλάδας».
Η Άκτωρ, επικεφαλής της κοινοπραξίας «Άκτωρ – Αναστηλωτική ΑΤΕ» υλοποίησε τη σύμβαση του έργου, μήκους 46,7 χλμ. και προϋπολογισμού περίπου €55 εκατ., με αντικείμενο την κατασκευή και αναβάθμιση του οδικού άξονα Καλλονής – Σιγρίου, ο οποίος σε σημαντικό μήκος (21 χλμ.) χαράχθηκε πάνω στον παλιό δρόμο, αναβαθμίζοντας τα χαρακτηριστικά και τη διατομή του, ενώ στο υπόλοιπο μήκος (περίπου 25,7 χλμ.) κατασκευάστηκαν εξ ολοκλήρου νέα τμήματα. Το έργο προσφέρει ενισχυμένη οδική ασφάλεια και μειώνει σημαντικά την χρονοαπόασταση μεταξύ Καλλονής και Σιγρίου, καθώς παρακάμπτει σε μεγάλο βαθμό την παλιά διαδρομή, η οποία περνούσε μέσα από χωριά και οικισμούς.
Επίσης, ο νέος αυτοκινητόδρομος χρειάστηκε να επανασχεδιαστεί σε αρκετά σημεία ώστε να προστατεύσει και να αναδείξει το Απολιθωμένο Δάσος της Λέσβου, ένα Παγκόσμιο Μνημείο Γεωλογικής Κληρονομιάς. Στο πλαίσιο της εργολαβίας, πραγματοποιήθηκαν σημαντικές αρχαιολογικές εργασίες που εντόπισαν χιλιάδες ακόμη ευρήματα του Απολιθωμένου Δάσους τα περισσότερα οποία εκ των οποίων αναδείχθηκαν επί τόπου (in situ), δημιουργώντας ουσιαστικά έναν αυτοκινητόδρομο – μουσείο, μοναδικό στην Ευρώπη. Επιπλέον, δημιουργήθηκαν στον αυτοκινητόδρομο ειδικοί χώροι που προσφέρουν πανοραμική θέαση στο σπάνιο φυσικό περιβάλλον του νησιού.
Παράλληλα, στο πλαίσιο του έργου κατασκευάστηκαν 8 ισόπεδοι κόμβοι, η γέφυρα της Άντισσας (τριών ανοιγμάτων και συνολικού μήκους 44 μέτρων), υποδομές αντιστήριξης, και έργα αποχέτευσης και αποστράγγισης, σήμανσης και ασφάλισης, ηλεκτροφωτισμού και πρασίνου. Αξίζει να σημειωθεί ότι το συγκεκριμένο έργο είχε ξεκινήσει με διαφορετικό εργοληπτικό σχήμα, το οποίο δεν κατόρθωσε να το προχωρήσει και γι’ αυτό υποκαταστάθηκε από Κοινοπραξία με επικεφαλής την Άκτωρ, η οποία το ολοκλήρωσε και το παρέδωσε στο ελληνικό κράτος.
Επιπλέον, η ελληνική κυβέρνηση ανακοίνωσε σήμερα την εξασφάλιση χρηματοδότησης, μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, για το μεγάλο έργο κατασκευής του φράγματος Τσικνιά και των εγκαταστάσεων επεξεργασίας νερού και δικτύων της Λέσβου, προϋπολογισμού €98 εκατ., μειοδότης του οποίου είναι η Άκτωρ. Το φυσικό αντικείμενο του έργου περιλαμβάνει την ολοκλήρωση ενός αυτοτελούς και λειτουργικά ανεξάρτητου συστήματος υδροδότησης με 24.000m3 /ημ. πόσιμο νερό (στο 1ο στάδιο ανάπτυξης των έργων) της πόλης Μυτιλήνης και των οικισμών Καλλονής και Αγ. Παρασκευής της νήσου Λέσβου από το φράγμα Τσικνιά. Η σχετική σύμβαση αναμένεται να υπογραφεί το επόμενο διάστημα.