Με τον ελληνικό τουρισμό το 2025, όχι απλά να επαναλαμβάνει, αλλά, όπως όλα δείχνουν, να ξεπερνάει την περυσινή επιτυχία του, το κλίμα στα ελληνικά ξενοδοχεία “ξεχειλίζει” από αισιοδοξία, όπως αποτυπώνεται στο τελευταίο Βαρόμετρο της Booking.com, σύμφωνα με το οποίο σε… τροχιά αισιοδοξίας κινείται στο σύνολό της η ευρωπαϊκή τουριστική βιομηχανία.
Οι επιχειρηματίες στον τομέα της φιλοξενίας εμφανίζονται ιδιαίτερα αισιόδοξοι όσον αφορά την οικονομική τους ανάπτυξη σε σύγκριση με οποιαδήποτε προηγούμενη έρευνα του Βαρόμετρου, με το 75% να αξιολογεί την τρέχουσα οικονομική του κατάσταση ως (πολύ) καλή, σε σύγκριση με το 46% της προηγούμενης έρευνας.
Οι δε προσδοκίες για την τουριστική περίοδο του 2025 είναι υψηλότερες από ποτέ, με τη συντριπτική πλειοψηφία του 85% να προβλέπει ότι η οικονομική κατάσταση θα εξελιχθεί (πολύ) θετικά τους επόμενους μήνες, ενώ την ίδια στιγμή το αντίστοιχο ποσοστό στη γερμανική, ξενοδοχειακή αγορά φτάνει στα… τάρταρα, μόλις στο 33%, κάνοντας χαμηλό εποχών.
Ενίσχυση της πρόσβασης στη χρηματοδότηση βάσει της αυξανόμενης εμπιστοσύνης
Εν τω μεταξύ, περισσότεροι από τους μισούς Έλληνες ξενοδόχους (55%) ανέφεραν ότι η μέση ημερήσια τιμή δωματίο αυξήθηκε
σημαντικά τους τελευταίους 6 μήνες, ενώ όσον αφορά τον δείκτη της πληρότητας το 41% ανέφεραν άνοδο. Θετικό στοιχείο αποτελεί το γεγονός ότι το 53% των Ελλήνων ξενοδόχων δεν αντιμετώπισε καμία δυσκολία στην πρόσβαση σε χρηματοδότηση και κεφάλαια, σε σύγκριση με το 20% στην προηγούμενη έρευνα.
Το 20%, μάλιστα, θα προχωρήσει σε περισσότερες επενδύσεις από ό,τι τους τελευταίους 6 μήνες, ενώ το 16% σε λιγότερες.
Οι προκλήσεις
Το 78% των Ευρωπαίων ξενοδόχων αναγνώρισε ότι το ενεργειακό κόστος παραμένει ο νούμερο ένα κίνδυνος που αντιμετωπίζουν τα ξενοδοχεία στη Γηραιά ήπειρο. Ενώ, ακολουθούν οι ανησυχίες που σχετίζονται με το εργατικό δυναμικό, όπως το κόστος του προσωπικού (65%) και η έλλειψη ειδικευμένων εργαζομένων (61%).
Άλλοι παράγοντες κινδύνου, όπως οι πιθανές αυξήσεις φόρων (58%), οι γεωπολιτικές αβεβαιότητες (55%) και η γραφειοκρατία (53%) βαραίνουν, επίσης, τους Ευρωπαίους ξενοδόχους.
Το υψηλό ενεργειακό κόστος έγινε πιο έντονα αισθητό στην Ελλάδα και την Ισπανία, όπου το 93% και το 88% των ερωτηθέντων, αντίστοιχα, ανέφεραν ότι πρόκειται για σημαντικό κίνδυνο. Από την άλλη πλευρά, η Γερμανία, η Αυστρία και η Πορτογαλία ήταν πιο ευαίσθητες στις προκλήσεις που σχετίζονται με το κόστος του προσωπικού (77%, 75% και 70%, αντίστοιχα).
Οι Έλληνες ξενοδόχοι προβληματίζονται επίσης ιδιαίτερα από τις πιθανές αυξήσεις φόρων (75%) και τις γεωπολιτικές αβεβαιότητες
(70%).
Προσλήψεις και επενδύσεις σε ανθρώπινο δυναμικό στο “στόχαστρο” των Ελλήνων ξενοδόχων
Κινητικότητα παρατηρείται στην κατεύθυνση των προσλήψεων στην ευρωπαϊκή, ξενοδοχειακή αγορά, ενώ ακόμη μεγαλύτερη είναι στην ελληνική αγορά, με τον αριθμός των προσλήψεων στις ελληνικές ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, που απασχολούν περισσότερους από 10 εργαζόμενους τους επόμενους 12 μήνες να διαμορφώνεται στο 8,8%, στο υψηλότερο επίπεδο στην Ευρώπη.
Παράλληλα, η συντριπτική πλειοψηφία του 85% των Ελλήνων ξενοδόχων ανέφεραν (πολύ) θετικές προσδοκίες για το μέλλον -και είναι το υψηλότερο ποσοστό μεταξύ όλων των ευρωπαϊκών χωρών.
Ο μέσος όρος στην Ευρώπη ανέρχεται σε 4,9 προσλήψεις το ερχόμενο 12μηνο και σε θετικές προσδοκίες από το 80% των ξενοδοχείων για το μέλλον της απασχόλησης σε αυτά.
Σχεδόν δύο στους τρεις επιχειρηματίες στην Ελλάδα σχεδιάζουν να διατηρήσουν το επίπεδο των επενδύσεών τους
στην εκπαίδευση, ενώ 1 στους 5 προτίθεται να αυξήσει τη δέσμευσή του για την εκπαίδευση του προσωπικού.
“Μελανό σημείο”, τόσο σε ευρωπαϊκό, όσο και σε ελληνικό επίπεδο παραμένει η πρόσληψη εξειδικευμένου ανθρώπινου δυναμικού, κυρίως σε θέσεις διαχείρισης, μάρκετινγκ, πωλήσεων, οργάνωσης εκδηλώσεων, καθώς, επίσης, στους τομείς της ευεξίας και της
αναψυχής.
Οι βασικές προκλήσεις στην πρόσληψη κατάλληλων υποψηφίων, τόσο για τις ελληνικές, όσο και για τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις στον τομέα της φιλοξενίας είναι οι προσδοκίες ως προς τις μισθολογικές αμοιβές, τα ωράρια εργασίας και η εργασιακή σταθερότητα.
Οι ελληνικές ξενοδοχειακές επιχειρήσεις ξεχωρίζουν επίσης για την ιδιαίτερη έμφαση που δίνουν στη συνεχή εκπαίδευση του προσωπικού, με σχεδόν δύο στους τρεις επιχειρηματίες στην Ελλάδα να σχεδιάζουν να διατηρήσουν το επίπεδο των επενδύσεών τους
στην εκπαίδευση, ενώ 1 στους 5 προτίθεται να αυξήσει τη δέσμευσή του για την εκπαίδευση του προσωπικού.
Παράλληλα, οι Έλληνες ξενοδόχοι διατηρούν θετική στάση απέναντι στην υιοθέτηση των εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης σε όλα τα πεδία, κυρίως στους τομείς του μάρκετινγκ (66%), της εξυπηρέτησης πελατών (63%) και της διαχείρισης εσόδων (61%). Ωστόσο, δύο στους τρεις ξενοδόχους αναφέρουν το υψηλό κόστος υλοποίησης ως κύριο εμπόδιο για την υιοθέτηση
ψηφιακών τεχνολογιών και τεχνητής νοημοσύνης.
Η έρευνα
Η έρευνα διεξήχθη από την Statista το διάστημα μεταξύ 24 Φεβρουαρίου και 22 Απριλίου 2025, μέσω τηλεφωνικών συνεντεύξεων σε δείγμα 1.160 στελεχών και διευθυντών ξενοδοχείων από την ευρωπαϊκή ξενοδοχειακή βιομηχανία, 80 από κάθε χώρα και περιοχή, συμπεριλαμβανομένων της Αυστρίας, της Κροατίας, της Γαλλίας, της Γερμανίας, της Ελλάδας, της Ιρλανδίας, της Ιταλίας,
των Κάτω Χωρών, της Σουηδίας, της Δανίας, της Νορβηγίας, της Φινλανδίας, της Πολωνίας, της Πορτογαλίας, της Ισπανίας, της
Ρουμανίας, του Βελγίου, της Τσεχίας, της Ουγγαρίας, της Βουλγαρίας, της Σλοβενίας και της Σλοβακίας.