Στην τελευταία θέση μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών ως προς τη διασφάλιση επενδυτικών κεφαλαίων βρίσκονται τα ελληνικά ξενοδοχεία, όπως αποκαλύπτει το Ευρωπαϊκό Βαρόμετρο Καταλυμάτων 2024, που εξέδωσε η Booking.com, σε συνεργασία με τη Statista.
Σύμφωνα με τα ευρήματα, Ελλάδα είναι η μόνη χώρα όπου οι περισσότεροι ξενοδόχοι αντιμετώπισαν δυσκολίες και προκλήσεις στη διασφάλιση κεφαλαίων, παρόμοιες με εκείνες που παρατηρήθηκαν το 2022 και το καλοκαίρι του 2023. Μάλιστα, η πρόσβαση σε χρηματοδοτικά “εργαλεία” εμφανίζεται να είναι εξαιρετικά δύσκολη για το 35% των ελληνικών ξενοδοχείων, αποτελώντας το μεγαλύτερο ποσοστό μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών. Ενώ καμία δυσκολία στην πρόσβαση σε χρηματοδότηση φαίνεται να αντιμετωπίζει μόλις το 20% των ξενοδοχείων στη χώρα μας -το χαμηλότερο ποσοστό μεταξύ των χωρών.
Σε όλες τις χώρες σημειώθηκε πτώση στην ευκολία πρόσβασης σε χρηματοδότηση από το φθινόπωρο, εκτός από την Ισπανία, η οποία παρουσίασε μικρή άνοδο από 48% σε 50%.
Σε σύγκριση με το καλοκαίρι του 2023, η Πορτογαλία παρουσίασε σαφή βελτίωση της πρόσβασης σε χρηματοδότηση κατά 18 ποσοστιαίες μονάδες, με αύξηση από 30% σε 48%.
Με εξαίρεση την περίπτωση της Πορτογαλίας, αλλά και την Ολλανδία, η οποία σημείωσε μείωση κατά 14 ποσοστιαίες μονάδες, οι περισσότερες χώρες έχουν ουσιαστικά επιστρέψει στα επίπεδα του 2022, καθώς η μετα-πανδημική “έκρηξη” εξασθενεί.
Συνολικά, οι σκανδιναβικές χώρες και η Ισπανία αντιμετώπισαν τις λιγότερες δυσκολίες στην εξασφάλιση χρηματοδότησης, και τα επίπεδα αυτά φαίνεται να παραμένουν σταθερά χαμηλά, ενώ πάνω από το ένα τέταρτο των Γάλλων ξενοδόχων (28%) δηλώνουν πλέον ότι η πρόσβαση στη χρηματοδότηση είναι (πολύ) δύσκολη.
Εν τω μεταξύ, το 65% των Ελλήνων ξενοδόχων αναμένουν βελτίωση των προοπτικών της επιχείρησής τους μέσα στο επόμενο εξάμηνο, ενώ η Νότια Ευρώπη και οι σκανδιναβικές χώρες, ειδικότερα, κατέγραψαν ιστορικά υψηλό ποσοστό υψηλών προοπτικών.
Ενώ το κλίμα στη Γαλλία παραμένει υποτονικό, με μόνο σχεδόν τους μισούς από τους ξενοδόχους (47%) να αναμένουν θετική ανάπτυξη τους επόμενους έξι μήνες, από 63% το φθινόπωρο, στη Γερμανία το αντίστοιχο κλίμα φαίνεται να βελτιώνεται και πάλι μετά από μια δυσοίωνη προοπτική το φθινόπωρο του 2023, που προκλήθηκε, κυρίως, από τον υψηλό πληθωρισμό και τη μακροοικονομική αβεβαιότητα.
Ωστόσο, παρά τις θετικές προοπτικές που διαφαίνονται για τα ευρωπαϊκά ξενοδοχεία, οι Ευρωπαίοι ξενοδόχοι παραμένουν ανήσυχοι σχετικά με το ενδεχόμενο πτώχευσης της επιχείρησής τους στο μέλλον. Στην Ελλάδα το ποσοστό αυτό διαμορφώνεται στο 11%, λίγο κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο του 13%.
Λιγότερο ανήσυχοι ως προς την πιθανότητα πτώχευσης εμφανίζονται οι Αυστριακοί, οι Γερμανοί και οι Ιταλοί ξενοδόχοι, σε ποσοστά 3%, 6% και 8%, αντίστοιχα, ενώ πιο ανήσυχοι εμφανίζονται οι Σκανδιναβοί (18%) και ακολουθούν οι Ισπανοί, οι Πορτογάλοι και οι
Ολλανδοί (15%).
Κυριαρχούν οι επενδύσεις σε αισθητική και βιωσιμότητα
Συνολικά, οι επενδύσεις στο ύφος και την αισθητική αναγνωρίστηκαν ως η μεγαλύτερη ευκαιρία για τα ευρωπαϊκά ξενοδοχεία (69%), με τους κομψούς εσωτερικούς χώρους, τα μοντέρνα σχέδια και τους χώρους που μπορούν να αναρτηθούν στο Instagram να συμβάλλουν στην προσέλκυση περισσότερων επισκεπτών και στη διαφοροποίηση από τον ανταγωνισμό. Ακολούθησαν, κατά πόδας, οι επενδύσεις στην άνεση και την παροχή κινήτρων για επαναλαμβανόμενες επισκέψεις (και οι δύο από 67%). Αυτοί οι κορυφαίοι τομείς ευκαιριών διαφέρουν από το βαρόμετρο του 2023, το οποίο έκρινε την προσφορά τοπικών εμπειριών (62%) και την προσέλκυση περισσότερων οικογενειών (56%) ως σημεία στα οποία έπρεπε να δοθεί έμφαση.
Οι επαγγελματίες του κλάδου φαίνεται να δίνουν προτεραιότητα στις επενδύσεις στη βιωσιμότητα, με την πλειονότητα των επιχειρήσεων να έχει εκδηλώσει την πρόθεσή της να επενδύσει σε αυτόν τον τομέα σε κάποιο βαθμό το επόμενο έτος, με γνώμονα την επιθυμία να βελτιώσει την αντίληψη των επισκεπτών (62%), να επιτύχει μακροπρόθεσμη εξοικονόμηση κόστους (67%) και να προσελκύσει ταξιδιώτες με συνείδηση της αειφορίας (56%).
Σε συνδυασμό με το γεγονός ότι το ενεργειακό κόστος είναι η πτυχή που αποτελεί τον σημαντικότερο κίνδυνο για τους ξενοδόχους (78%), θα πρέπει να περιμένουμε να δούμε περισσότερες επιχειρήσεις να στρέφονται σε βιώσιμες και φιλικές προς το περιβάλλον επενδύσεις.