siganos

Χάρης Σιγανός: Μετά το 2022 η επιστροφή στην κανονικότητα για τον ελληνικό Τουρισμό

ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Απλός και κατανοητός, χωρίς «στρογγυλέματα» και περίπλοκες διατυπώσεις, ο διευθύνων σύμβουλος της ZEUS INTERNATIONAL Χάρης Σιγανός, στην «πρωτοχρονιάτικη» συνέντευξή του στο ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ, ξεκαθαρίζει ότι η μετάβαση στην κανονικότητα για τον ελληνικό Τουρισμό, θα λάβει χώρα μετά το 2022 και σε εντελώς διαφορετικές συνθήκες αγοράς.

Ο διευθύνων σύμβουλος της ZEUS, που λίγες ημέρες πριν ανακοίνωσε την ανάληψη της διαχείρισης 6 ξενοδοχείων στην Ιταλία -μεταξύ των οποίων και κάποιων εμβληματικών-, στην συνέντευξή του στο τεύχος Δεκεμβρίου του ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ, που μόλις κυκλοφόρησε, απορρίπτει τον χαρακτηρισμό του «προφήτη», καθώς με ένα σημαντικό άρθρο του στην αρχή της πανδημίας είχε ζητήσει να «παγώσουν» τα πάντα και να υπάρξει επανέναρξη, όταν «επιστρέψει η αγορά», προβλέποντας την καταστροφική φετινή χρονιά και ζητάει εν μέσω πανδημίας  με σωστό συντονισμό, σχεδιασμό και στρατηγική έχοντας πλέον μεγαλύτερη και καλύτερη γνώση των επιπτώσεών της στην ζωή του ανθρώπου, να σχεδιάσουμε το αύριο του ελληνικού τουριστικού προϊόντος.

zeus Grand Hotel
Το κορυφαίο Grand Hotel Savoia στις Ιταλικές Άλπεις

Ο κ. Σιγανός υπογραμμίζει την ανάγκη προστασίας των εργαζόμενων από την Πολιτεία και των εισοδημάτων τους, ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ όμως με την εκπαίδευσή τους, ώστε η επόμενη ημέρα να μας βρει με επιπλέον «όπλα» στην φαρέτρα μας, στο πεδίο του διεθνούς ανταγωνισμού.

Σημειώνει ότι χρεοκοπίες επιχειρήσεων υπήρχαν πριν την πανδημία και θα υπάρξουν και μετά.

Αναφέρεται και σχολιάζει:

  • Τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν τώρα για την στήριξη των επιχειρήσεων, αλλά και τη νέα σεζόν
  • Τη σεζόν του 2021
  • Τις σχέσεις με τους tour operators
  • Την ρευστότητα των επιχειρήσεων και τις σχέσεις με τις τράπεζες
  • Την στάση των φορέων του Τουρισμού στην κρίση
  • Τις εξελίξεις στην ΣΣΕ

Ακόμη, υπογραμμίζει τα μεγάλα βάρη των επιχειρήσεων από το Δημόσιο, την ουσιαστική αδυναμία των επιχειρήσεων να επιβραβεύσουν οικονομικά τους εργαζόμενούς τους, λόγω των ασφαλιστικών εισφορών και του υψηλού μη μισθολογικού κόστους και τέλος αναφέρεται στο γιατί επέλεξε την Ιταλία για τις τελευταίες επιχειρηματικές κινήσεις, την συνεργασία με κορυφαίες ξενοδοχειακές αλυσίδες και τα επόμενα βήματα της ZEUS.

H συνέντευξη

XRHMA & TOURISMOS 274Η συνέντευξη στον Κωνσταντίνο Στ. Δεριζιώτη, στο τεύχος Δεκεμβρίου του ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ, έχει ως εξής:

Είχατε γράψει ένα μάλλον προφητικό άρθρο για την εξέλιξη της πανδημίας και τον ελληνικό Τουρισμό; Πως θα το σχολιάζατε τώρα;

Τότε είχα γράψει στο άρθρο μου με τίτλο «Οδηγίες προς ναυτηλομένους στον χώρο του Τουρισμού» :

«Θα ήταν συνετό τα πάντα να διατηρηθούν “παγωμένα” μέχρι την ομαλοποίηση της αγοράς. Δεν ξεκινάς να τρέξεις, χωρίς να ξέρεις προς τα που και χωρίς να ξέρεις τη διαδρομή. Πρώτα από όλα, θα πρέπει να  προστατευτούν από το κράτος οι εργαζόμενοι και να λάβουν σε επίδομα ανεργίας (ή ακόμα και στο 80% του μισθού τους, όπως γίνεται σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες) και οι επιχειρήσεις να μπορέσουν να κάνουν την επανέναρξη της δραστηριότητάς τους μόνο όταν υπάρξει ανάπτυξη της αγοράς».

«Σήμερα παρέχεται μια μοναδική ευκαιρία να παρέμβουμε πραγματικά στην παγκόσμια σκακιέρα με νέα δεδομένα. Αυτό όμως χρειάζεται σχεδιασμό, ομοψυχία και όραμα. Και για το σήμερα το πιο πολύτιμο πράγμα που πρέπει να κερδηθεί είναι ο Χρόνος. Έτσι ώστε όταν “σηκωθεί” ξανά ο διακόπτης, όχι του ελληνικού κράτους αλλά της παγκόσμιας οικονομίας, να μας βρει έτοιμους!»

Σιγανός
Το Dolce Attika Riviera

«Πάγωμα δανείων, πάγωμα τελών, πάγωμα φόρων, πάγωμα επιταγών, μη καταβολή ενοικίων τουριστικών επιχειρήσεων (με αντίστοιχες φοροελαφρύνσεις και κίνητρα στους ιδιοκτήτες),πάγωμα οφειλών. Πάγωμα στα πάντα μέχρι να υπάρξει αγορά!» «Αυτή την φορά θα πρέπει να αλλάξουμε και να διδαχθούμε από τα λάθη του παρελθόντος. Η πανδημία έχει όλα τα χαρακτηριστικά ενός παγκόσμιου «πολέμου» ο οποίος θα περάσει και θα πρέπει να μας βρει στο τέλος του όρθιους με όραμα και στρατηγική για το αύριο».

Δεν αισθάνομαι ότι ήταν προφητικό το άρθρο που είχα δημοσιεύσει τότε, καθώς δεν πιστεύω ότι χρειάζονται προφήτες για να δει κανείς τα αυτονόητα. Αντίθετα πιστεύω ότι με όραμα και συγκεκριμένη μεθοδολογία, θα μπορούσε ο ελληνικός Τουρισμός, να βγει ισχυρότερος από την πανδημία, αν και εφόσον προσπαθούσαμε να θωρακιστούμε και σαν χώρα και σαν επιχειρήσεις, αλλά ακόμα και σήμερα δεν είναι αργά. Εν μέσω πανδημίας πιστεύω ότι με σωστό συντονισμό, σχεδιασμό και στρατηγική έχοντας πλέον μεγαλύτερη και καλύτερη γνώση των επιπτώσεών της στην ζωή του ανθρώπου, μπορούμε να σχεδιάσουμε το αύριο του ελληνικού τουριστικού προϊόντος.

Τι έγινε λάθος φέτος στον ελληνικό Τουρισμό;

Δεν έχω μάθει ποτέ να εξαντλώ την σκέψη μου κάνοντας κριτική, καθώς πιστεύω ότι αυτό δεν προσφέρει κάτι, πόσο μάλλον εν μέσω μιας «θύελλας» σαν αυτή που ζούμε σήμερα . Αντίθετα πιστεύω ότι κάποιος θα πρέπει να βλέπει τα δεδομένα της ιστορικής στιγμής που βιώνουμε, να προσπαθεί να διδαχθεί από την ιστορία, και να σχεδιάζει το μέλλον πάνω σε ιδέες που οδηγούν με ασφάλεια στην επόμενη ημέρα. Δυστυχώς έχουμε μάθει να εξαντλούμε τις συζητήσεις μας πάνω σε ευκαιρίες που χάσαμε χωρίς να βλέπουμε τι μπορούμε να κάνουμε για το αύριο και πως με ασφάλεια θα μπορέσουμε να δημιουργήσουμε κάτι που να θεμελιώνεται σε πολύ πιο στέρεες και ανταγωνιστικές βάσεις.

Θα έχουμε χρεοκοπίες επιχειρήσεων, όταν λήξουν οι αναστολές;

siganosΧρεοκοπίες υπήρχαν και πριν την πανδημία και θα υπάρχουν και μετά. Η πανδημία θα εξελιχτεί στον καταλύτη που θα επιταχύνει τις εξελίξεις σε ένα επιχειρηματικό περιβάλλον στην Ελλάδα που προερχόταν από μια μακρόχρονη κρίση, μέσα από πολλά έτη ύφεσης που συγχρόνως δεν κατάφερε να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα της αγοράς, να περάσει από αυτοκάθαρση και να μετεξελιχθεί σε κάτι υγιές και βιώσιμο, μακροπρόθεσμα.

Τα δεδομένα έχουν αλλάξει άρδην από αυτά που υπήρχαν πριν από μερικά χρόνια, το νομοθετικό πλαίσιο έχει γίνει πολύ ευέλικτο σε ό,τι αφορά στην καταγγελία δανείων, στην πτώχευση, στην εξυγίανση, στους πλειστηριασμούς, κλπ., και συγχρόνως η πλειονότητα των «κόκκινων» και μη, επιχειρηματικών δανείων, δεν διαχειρίζονται από τράπεζες, αλλά από ιδιωτικά οχήματα ειδικού σκοπού εκ μέρους πολύ μεγάλων θεσμικών επενδυτών. Αντίστοιχα, η άντληση νέων κεφαλαίων και οι διακανονισμοί από τις τράπεζες έχουν καταστεί δυσκολότεροι, αφού αντίστοιχα και αυτές δυσκολεύονται στην άντληση κεφαλαίων με ένα πιο σφιχτό διακανονιστικό σύστημα από αυτό που υπήρχε στο παρελθόν, προσπαθώντας και αυτές να εξυγιάνουν τους ισολογισμούς τους. Το πολύ μεγάλο στοίχημα την επόμενη μέρα της πανδημίας είναι κατά πόσο θα έχουμε βγει από αυτήν σοφότεροι σε ό,τι αφορά στο παραγωγικό μοντέλο της επόμενης μέρας.

Τι μέτρα πρέπει να ληφθούν τώρα για την στήριξη των επιχειρήσεων, αλλά και τη νέα σεζόν;

Τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν πρέπει να είναι σε δυο επίπεδα: το πρώτο αφορά στην στήριξη και στην επιβίωση στο σήμερα και το δεύτερο είναι η μετάβαση, ο σχεδιασμός και η επιτάχυνση στο αύριο. Ενώ λοιπόν βλέπουμε αρκετά πράγματα να γίνονται σε ό,τι αφορά στο σήμερα και η στήριξη είναι ημέρα με την ημέρα, καθώς ο ορίζοντας της πανδημίας είναι άγνωστος και τα χρηματικά αποθέματα συγκεκριμένα, νομίζω ότι στο δεύτερο επίπεδο θα μπορούσαν να γίνουν πολύ περισσότερα. Βλέπουμε ότι στόχος είναι η επιβίωση στο σήμερα και η φόρτωση τεραστίων υποχρεώσεων στο αύριο. Υποχρεώσεις για τις οποίες απουσιάζουν τόσο ο σχεδιασμός, όσο και η γνώση για την αγορά του αύριο.

Βλέπουμε ότι το κράτος είναι έτοιμο να πληρώσει έστω και ένα συμβολικό ποσό στους εργαζομένους που είναι σε αναστολή, προκειμένου να προστατεύσει το δημόσιο σύστημα υγείας στο σήμερα, πόσο άραγε όμως θα κόστιζε αν το ίδιο το κράτος τους αντάμειβε επιπλέον με σκοπό  να εκπαιδευτούν με τηλεκπαίδευση και να καταρτιστούν καλύτερα στο τομέα του ο καθένας; Και επιπλέον,  πόσο σημαντικό θα ήταν αυτό για την παραγωγικότητα και για το μέλλον της κάθε επιχείρησης μετά την πανδημία; Σε λίγο κλείνουμε ήδη ένα χρόνο με συνθήκες πανδημίας, ίσως να χρειαστεί και ακόμη ένας χρόνος, φαντάζεστε πόσα πολλά πράγματα θα μπορούσαμε να έχουμε μάθει, να έχουμε διδάξει και αφομοιώσει μέσα σε όλο αυτό το τεράστιο χρονικό διάστημα; Το στοίχημα του αύριο είναι να βγούμε πιο δυνατοί, πιο καταρτισμένοι και πιο παραγωγικοί από αυτό που ήμασταν και να μην είμαστε πιο ευάλωτοι από τους άλλους.

Είστε αισιόδοξος; Ποια είναι η πρόβλεψή σας για το 2021;

Πιστεύω ότι το πρώτο εξάμηνο για τον Τουρισμό δεν θα υπάρξει σημαντική δραστηριότητα και το δεύτερο εξάμηνο θα είναι αναιμικό, καθώς θα αποτελεί, ελπίζω τουλάχιστον, την αρχή της μετάβασης σε μια κανονικότητα. Αν θέλουμε να δούμε τα νούμερα συγκριτικά, πιστεύω ότι θα είμαστε λίγο καλύτερα από το 2020, αλλά σε σύγκριση με τα προ της πανδημίας νούμερα και συγκρίνοντας έτος με έτος, πιστεύω ότι θα είμαστε άνω του 60% χαμηλότερα. Πιστεύω ότι η μετάβαση στην κανονικότητα και με εντελώς διαφορετικές συνθήκες αγοράς, θα λάβει χώρα  μετά το 2022. Μέχρι τότε θα ζούμε μέσα σε μια πολύ εύθραυστη κατάσταση.

XRHMA & TOURISMOS 274Πολύς θόρυβος για τους tour operators. Η άποψή σας;

Οι Tour Operators αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της τουριστικής αλυσίδας (στην Ελλάδα πολύ μεγαλύτερο από ότι στο εξωτερικό) και σαν τέτοιο σε συνθήκες κρίσης και κοσμογονικών ανακατατάξεων, όπως οι σημερινές, το φαινόμενο του ντόμινο που δημιουργείται, είναι φυσικό να δημιουργεί τριγμούς και διενέξεις στην βάση της αλυσίδας, καθώς ο κάθε κρίκος προσπαθεί να κερδίσει και να βάλει τις βάσεις για το αύριο, εργαλειοποιώντας το σήμερα. Αυτό όμως που δεν πρέπει να ξεχνάμε και να μην δαιμονοποιούμε, είναι όσα μέχρι χθες θεοποιούσαμε και να αντιληφθούμε ότι μέχρι τώρα, στα θύματα της πανδημίας είναι και οι Tour Operators, καθώς πολλοί από αυτούς έχουν ήδη καταρρεύσει και σε μια αγορά που ο άνθρωπος έμαθε «βίαια» να καλύπτει τις ζωτικές του ανάγκες από το Internet, το μέλλον θα είναι πολύ ανταγωνιστικό τόσο για αυτούς, όσο και για τους υπόλοιπους κρίκους της τουριστικής αλυσίδας. Σε μια τουριστική αγορά που βιώνει το φαινόμενο της εντροπίας και της πλήρους αποδιοργάνωσης, δεν υπάρχουν σταθερές, ούτε κανείς μπορεί να προβλέψει το μέλλον με βάση την χθεσινή δομή της τουριστικής οικονομίας, οι ανακατατάξεις είναι μπροστά και η συνολική αναδιοργάνωση αναπόφευκτη.

Οι περισσότερες επιχειρήσεις βάλουν και κατά των τραπεζών για έλλειψη χρηματοδότησης. Ποια είναι η άποψή σας;

Θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε και να αποδεχθούμε ότι οι τράπεζες είναι οργανισμοί που στοχεύουν στο κέρδος και είναι λάθος να συγχέουμε τον ρόλο τους με μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς. Σε ένα τραπεζικό σύστημα το οποίο προσπαθεί να αναδιοργανωθεί μειώνοντας καταστήματα, μειώνοντας θέσεις εργασίας, πουλώντας μη εξυπηρετούμενα δάνεια και συγχρόνως δανειζόμενο από την διατραπεζική με αυξημένα επιτόκια σε σχέση με άλλες χώρες της Ευρώπης, είναι δύσκολο έχοντας χαρτοφυλάκια που δεν εξυπηρετούνταν ακόμα και προ της πανδημίας, να παίξουν ένα αναπτυξιακό ρόλο με κοινωνικά κριτήρια.

money tourism copyright Σιγανός
O κ. Χάρης Σιγανός με τον πρόεδο της Wyndham κ. Jeff Balloti και τον γράφοντα |money tourism copyright photo

Από την άλλη είμαστε τυχεροί που παρά το γεγονός ότι στα μετοχικά κεφάλαια των τραπεζών, συμμετέχουν πολλοί ξένοι θεσμικοί επενδυτές , τα τραπεζικά στελέχη των ελληνικών τραπεζών έχουν και γνώση και πείρα και μπορούν να ανταπεξέρχονται σε μια ευαίσθητη ισορροπία ανάμεσα στις πιέσεις των μετόχων, τις αποδόσεις, στους ελεγκτικούς μηχανισμούς και στην σωστή επαφή τους με την αγορά και τις επιχειρήσεις. Από την άλλη πλευρά όσο το κράτος επιλέγει  τα κρατικά χρήματα για την στήριξη επιχειρήσεων, να διαχειρίζονται με σκληρά τραπεζικά κριτήρια, τόσο περισσότερο μεγαλώνει ο κίνδυνος στέρησης της ρευστότητας από μεγάλο μέρος των ελληνικών επιχειρήσεων, πόσο μάλλον των μικρομεσαίων, καθώς δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν σε αυτή την πραγματικότητα. Δυστυχώς πρώτα με την κρίση και τώρα με την πανδημία από την μια αποκαλύπτεται η αδυναμία του κράτους να δημιουργήσει ανάπτυξη μέσω του υπάρχοντος τραπεζικού συστήματος και από την άλλη ότι η ίδια η επιχειρηματική κοινωνία, αντί να διαγνώσει την πηγή του προβλήματος, αλληλοκατηγορείται, δημιουργώντας ένα τεράστιο χάσμα.

Εσείς σε μια πολύ δύσκολη συγκυρία, συνεχίζετε τις επενδύσεις και την απόκτηση νέων ξενοδοχείων. Που  βασίζεστε και τι άλλο να περιμένουμε από εσάς; Υπάρχει κάποιος λόγος για την επιλογή της Ιταλίας; Θα δούμε κάτι νέο και στην Ελλάδα;

Όπως είχα πει και στο παρελθόν, η Zeus International αποτελεί ένα Project για τον ελληνικό Τουρισμό, καθώς δείχνει ότι οι ξενοδοχειακές υπηρεσίες αποτελούν εξαγώγιμο προϊόν με άξονα την χώρα που γέννησε το όρο «φιλοξενία» γινόμαστε οι πρεσβευτές και υλοποιητές ενός οράματος: η ελληνική φιλοξενία να γίνει γνωστή όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και σε ξενοδοχεία που διαχειριζόμαστε ή κατασκευάζουμε στο εξωτερικό. Με υπηρεσίες διαχείρισης , συμβουλευτικής, ανάπτυξης και κατασκευής ξενοδοχείων και με δραστηριότητα σε έξι διαφορετικές χώρες, συνεργαζόμενοι με  κάποιους από τους μεγαλύτερους θεσμικούς επενδυτές παγκοσμίως, και απολαμβάνοντας την εμπιστοσύνη και την αναγνώριση μερικών από τα μεγαλύτερα παγκόσμια Brands, όπως Wyndham , Radisson , Hilton κ.λπ. , θεωρώ ότι έχουμε πετύχει πολλά και έχουμε την βάση να πετύχουμε ακόμα περισσότερα. Η Ιταλία για εμάς είναι μια χώρα μοναδικής ομορφιάς, με ανθρώπους εξαιρετικούς που μας έδωσε την δυνατότητα και να δημιουργήσουμε και να αναπτυχθούμε και πάνω από όλα να έχουμε μια πολύ δυνατή ομάδα ανθρώπων που θα αποτελέσει την βάση για ακόμα μεγαλύτερη ανάπτυξη σε ακόμα περισσότερους προορισμούς. Έχουμε φτάσει στα έξι ξενοδοχεία στην χώρα σε κορυφαίους προορισμούς, όπως Μιλάνο, Ρώμη, Lago Di Garda, Cortina D’ Ampezzo, αναλάβαμε και ολοκληρώνουμε την ανακαίνιση και κατασκευή σε δυο από τα πιο ιστορικά ξενοδοχεία της Ιταλίας γεγονός που αποτελεί ύψιστη τιμή για όλους μας, μεγαλώνοντας ακόμα περισσότερο την χαρά για το βάρος της ευθύνης που φέρουμε.

Συμμερίζεστε τις απόψεις για αφελληνισμό των ξενοδοχείων;

Σε μια παγκοσμιοποιημένη αγορά είναι ανώφελο να μιλάμε για αφελληνισμό των ξενοδοχείων. Θα ήταν πιο σώφρον να βλέπαμε τις αφετηρίες που έχει η κάθε χώρα και η κάθε επιχείρηση, ελληνική ή ξένη, με το κόστος ή και την ευκολία την οποία μπορεί να χρηματοδοτηθεί από το τραπεζικό σύστημα της κάθε χώρας, το περιβάλλον στο οποίο επιχειρεί, την κρατική στήριξη που μπορεί να έχει, την σταθερότητα του φορολογικού και εργασιακού συστήματος στο οποίο εντάσσεται, για να κατανοήσουμε όχι αν το μέλλον των ξενοδοχείων θα είναι σε ελληνικά χέρια, αλλά κατά πόσο θέλουμε να έχουμε Τουρισμό στην Ελλάδα, τι Τουρισμό θέλουμε να έχουμε, τι ξενοδοχεία θέλουμε να έχουμε και τι πρέπει να κάνουμε για αυτό. Ο Τουρισμός και τα ξενοδοχεία αποτελούν παραγωγικές επενδύσεις μακράς πνοής ,που απαιτούν υψηλή ένταση κεφαλαίων και  το πιο σημαντικό είναι να φτιαχτεί ένα πλαίσιο σταθερότητας και ασφάλειας, με γνώμονα όλα τα παραπάνω. Όσο δεν θεσμοθετείται αυτό το πλαίσιο, τόσο πιο ευάλωτες θα είναι οι ξενοδοχειακές επενδύσεις, τόσο πιο ανασφαλείς θα είναι οι σχέσεις εργαζομένων και επιχειρήσεων και τόσο πιο αναποτελεσματικός θα γίνεται ο κλάδος και η συμμετοχή του στο Α.Ε.Π..

Είστε ικανοποιημένος από όσα έπραξαν οι φορείς του Τουρισμού στην πανδημία για να διασφαλίσουν και να προωθήσουν τα συμφέροντα των επιχειρήσεων – μελών τους;

money tourism photo Σιγανός
Ο κ. Χάρης Σιγανός|money tourism copyright photo

Πιστεύω ότι θα πρέπει οι καλές και αγαθές προθέσεις όλων να είναι εδώ χωρίς υστεροβουλία και προσωπικές ατζέντες. Δυστυχώς η Ιστορία γράφεται σε μελλοντικό χρόνο και γράφεται από τους νικητές, καθώς οι χαμένοι δεν ήταν εκεί για να την γράψουν. Θεωρώ ότι είναι πολύ νωρίς για να βγάλουμε συμπεράσματα καθώς επίσης άκαιρο και άσκοπο στο να ασκούμε κρητική. Σήμερα βιώνουμε έναν «πόλεμο» που δεν επιλέξαμε και δεν ευθυνόμαστε και στον πόλεμο η επιλογή είναι μια: Η συστράτευση και η μάχη.  Αντίθετα πιστεύω ότι ο κάθε ένας που ασχολείται επιχειρηματικά με τον Τουρισμό, από το μετερίζι του και από την θέση που έχει, με αίσθημα ευθύνης προς την επιχείρηση του και τους εργαζομένους του, θα πρέπει να διασφαλίσει την επιβίωση σήμερα, την ομαλή μετάβαση στο αύριο και την στρατηγική για την επόμενη μέρα.

Δεν φαίνεται να προχωράει η ΣΣΕ με τους εργαζόμενους. Το σχόλιό σας;

Θεωρώ ότι σαν λαός θα πρέπει να επιλέξουμε το παραγωγικό μοντέλο που θέλουμε, καθώς λειτουργούμε κρυπτόμενοι σε καταστάσεις και θα πρέπει να αρθούμε στο ύψος των περιστάσεων. Το υψηλό λειτουργικό κόστος μιας ξενοδοχειακής μονάδας δεν αποτελείται μόνο από το μισθολογικό κόστος. Περιέχει το κόστος ενέργειας, το κόστος πρώτων υλών (Βλέπουμε το παράδοξο αγροτικά προϊόντα να έχουν υψηλότερη τιμή πώλησης από τον ίδιο τον παραγωγό από ότι τα εισαγόμενα που έχουν έρθει από χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά), επειδή αντίστοιχα και ο παραγωγός έχει τεράστιο κόστος παραγωγής , μη ανταγωνιστικό τρόπο καλλιέργειας , υψηλή φορολογία, κ.λπ.. Το μισθολογικό κόστος στην Ελλάδα δεν αποτελείται μόνο από τα χρήματα που εισπράττει ο εργαζόμενος, αλλά και από τις εργοδοτικές και άλλες εισφορές που επιδρούν καταλυτικά στο τελικό κόστος για την επιχείρηση. Σε μια χώρα που το μπόνους παραγωγικότητας έχει τις ίδιες εισφορές με τον βασικό μισθό, πως μπορεί η επιχείρηση  να ανταμείψει αυτόν που παράγει περισσότερο και να βάλει και τους άλλους να ακολουθήσουν το παράδειγμα του;

Πως είναι δυνατόν ο μισθός να είναι ξεκομμένος από την παραγωγικότητα;

Οι συντάξεις δεν είναι πλήρως ανταποδοτικές, καθώς τα ταμεία αντιμετωπίζουν προβλήματα, ενώ  από την άλλη οι εργοδοτικές εισφορές, είναι για όλους ίδιες. Θα πρέπει να καταλάβουμε ότι δεν υπάρχουν επιχειρήσεις χωρίς εργαζομένους.  Οι εργαζόμενοι στον Τουρισμό έχουν μια ιδιομορφία ότι έρχονται σε άμεση επαφή με τον τελικό καταναλωτή του προϊόντος, ένα προϊόν που απαιτεί χαμόγελο, εξυπηρέτηση και αμεσότητα στην επαφή με τον φιλοξενούμενο. Ο εργαζόμενος στον Τουρισμό είναι η αξία του επιχειρηματία. Δεν νοείται φιλοξενία χωρίς ανθρώπους και η ταξιδιωτική εμπειρία είναι άμεσα συνυφασμένη με την ευτυχία και ευημερία των ανθρώπων, που την προσφέρουν.

Δυστυχώς στον κλάδο μας η μαύρη εργασία ανθεί και συγχρόνως η πάταξή της, παρά το γεγονός ότι γίνονται προσπάθειες, απέχει ακόμα πολύ. Αντίστοιχα βλέπουμε ότι οι συνεπείς εργοδότες καλούνται να βρίσκονται απολογούμενοι μέσα από τεράστιες γραφειοκρατικές διαδικασίες, οι οποίες «διυλίζουν τον κώνωπα και καταπίνουν την κάμηλον» .

Wyndham Athens Residence Σιγανός
Wyndham Athens Residence

Σε ένα κλάδο που σε παγκόσμιο επίπεδο γίνεται όλο και πιο ανταγωνιστικός, θα πρέπει να εκπαιδεύουμε, να εξελίσσουμε και να αμείβουμε, καθώς  και να προσπαθούμε επιχειρήσεις και εργαζόμενοι, σαν μια γροθιά, να προχωράμε στο αύριο. Η πανδημία αποτελεί μια ευκαιρία όχι για εκμετάλλευση και διαξιφισμούς, αλλά για αναθεώρηση και στρατηγικό σχεδιασμό για μια καλύτερη κοινωνία για ένα καλύτερο αύριο για όλους. Μετά την πανδημία πρέπει αν μη τη άλλο όλοι εργοδότες και εργαζόμενοι να βγούμε πιο συνειδητοποιημένοι και πιο αποφασιστικοί για ένα κοινό μέλλον για κοινωνία πιο θωρακισμένη και καλύτερη.

Ποιες είναι οι προβλέψεις που κάνετε για την ZEUS και την πορεία της;

Οι προβλέψεις μας είναι να είμαστε ακόμα πιο αφοσιωμένοι στους στόχους μας, με συνέπεια, συνέχεια και σοβαρότητα να προσπαθούμε να φαινόμαστε αντάξιοι στις απαιτήσεις των καιρών, να δημιουργούμε ξενοδοχεία που θα αποτελούν πόλο έλξης για ευτυχισμένους και ικανοποιημένους φιλοξενούμενους και για περήφανους και χαρούμενους εργαζομένους. Το όραμά μας είναι το κάθε ξενοδοχείο μας να γίνεται η αφετηρία και το διαβατήριο για το επόμενο και ο κάθε εργαζόμενος μας να αποτελεί τον πρεσβευτή του εταιρικού μας οράματος με διαρκή εκπαίδευση, εξέλιξη και σύμπνοια, για να χτίσουμε το κοινό μας μέλλον .

Οι εταιρίες μας Cronus Developments και Xenium Advisors παρέχοντας υπηρεσίες ολοκληρωμένης κατασκευής και ανάπτυξης ξενοδοχείων και συμβουλευτικές υπηρεσίες κατάφεραν να καθιερωθούν στον χώρο καθιστώντας τον όμιλο της Zeus international,  έναν από τους πιο πολυσχιδής ξενοδοχειακούς ομίλους στην Ευρώπη.

Όσον αφορά στο μέλλον, παραμένουμε με συνέπεια στις γραμμές που χαράξαμε από την αρχή, με εξωστρέφεια αλλά πάντα με σημείο αναφοράς την Ελλάδα, έχουμε πολύ ξεκάθαρη στρατηγική. Η οργανική ανάπτυξη και εξέλιξη των στελεχών μας , η προστασία και η συνεχής εκπαίδευση των ανθρώπων μας,  καθώς και η συνέπεια και η αποτελεσματικότητα ήταν αυτά που μας έφεραν ως εδώ  και αυτά είναι που θα πρέπει να μας οδηγήσουν και στο αύριο. Η πανδημία είναι κάτι το οποίο θα πρέπει να μας κάνει σοφότερους, δυνατότερους και ακόμα πιο δημιουργικούς. Η επόμενη μέρα της πανδημίας θα είναι μια άλλη μέρα σε ένα κόσμο διαφορετικό που θα μας βρει έτοιμους για να αντεπεξέλθουμε με επιτυχία.

Tagged
Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *