money tourism photo
money tourism copyright photo

Δ. ΧΑΡΙΤΙΔΗΣ: Μικρή πτώση μέχρι στιγμής από Ρωσία|Αύξησε τιμές η Τουρκία, κερδισμένη η Τυνησία

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Με την εκτίμησή του ότι η εφετινή τουριστική περίοδος από Ρωσία για Ελλάδα, μέχρι στιγμής εμφανίζει συνολικά μικρή μείωση, ξεκινά την συνέντευξή του στο money-tourism.gr, o επικεφαλής του TEZ Tour Ελλάς κ. Δημήτρης Χαριτίδης, ο οποίος τονίζει εμφατικά ότι η Ελλάδα αποτελεί προτεραιότητα για τον ρωσικό Tour operator.

Ο κ. Χαριτίδης, τονίζει την άψογη συνεργασία με τις ελληνικές διπλωματικές αρχές στη Ρωσία, αλλά και με το γραφείο του ΕΟΤ, ενώ σημειώνει ότι η Τουρκία έχει προχωρήσει σε σημαντικές αυξήσεις τιμών, με την Τυνησία μέχρι στιγμής, να είναι η κερδισμένη της επερχόμενης τουριστικής σαιζόν.

Η συνέντευξη

Η συνέντευξη του κ. Χαριτίδη, στο money-tourism.gr, έχει ως εξής:

Μ&Τ: Πως έκλεισε το 2018 για την ρωσική αγορά συνολικά, και πως κρίνετε την κίνηση προς Ελλάδα, με δεδομένο ότι υπήρξε ιστορικό ρεκόρ Ρώσων τουριστών στην Τουρκία;

tezΔΧ: Με βάση τα στοιχεία της Ρωσικής Κρατικής Υπηρεσίας Συνοριοφυλακής, την Ελλάδα το 2018 επισκέφθηκαν αεροπορικώς 839,000 επισκέπτες και ο αριθμός αυτός, μας δείχνει μια μείωση της τάξεως 5,45%.
Όμως σε γενικές γραμμές έχει καταντήσει κουραστικό συνέχεια να βλέπουμε διαφορετικά νούμερα από διαφορετικές  πηγές, η μια υπηρεσία να δίνει μια οριακή  πτώση, η άλλη οριακή αύξηση, κ.λπ, κ.λπ.. Αυτό που δεν μπορεί να αμφισβητηθεί από κανέναν, είναι ότι τα έξοδα των Ρώσων στην Ελλάδα, έχουν μειωθεί ( βάση των στοιχείων της Τράπεζας Ελλάδος) και ότι στα βασικά τουριστικά αεροδρόμια της χώρας (σύμφωνα με τα στοιχεία των αεροδρομίων),  όπως το Ηράκλειο, η Ρόδος, αλλά και σε άλλα περιφερειακά αεροδρόμια, εκτός Καλαμάτας και Κέρκυρας, υπήρξε πτώση από 5% έως 11%. Η Κέρκυρα είχε αρκετά σημαντική αύξηση, ενώ εντυπωσιακά αποτελέσματα παρουσίασε η Αθήνα με πάρα πολύ μεγάλη αύξηση από την Ρωσία.
Ωστόσο, η αύξηση αυτή, δεν οφείλεται  στην δράση των ΤΟ’s , ή να το πω διαφορετικά: μόνο ένας ΤΟ ασχολείται σοβαρά με την Αθήνα. Εάν έπρεπε να κρίνω την σαιζόν, με δεδομένο ότι η Τουρκία έσπασε όλα τα ρεκόρ αφίξεων σε Ρώσους τουρίστες ,το αποτέλεσμα είναι ικανοποιητικό, αλλά τα οικονομικά αποτελέσματα των ΤΟ’s δεν ήταν καλά. Εμείς ως ΤΕΖ θα ήθελα να τονίσω ότι παρόλο που κινήθηκαν πτωτικά τα περισσότερα νησιά, είχαμε μια οριακή αύξηση και αυτό μας αφήνει ικανοποιημένους.

Μ&Τ: Τι περιμένετε για το 2019;

ΔΧ: Το 2019 θα είναι μια περίεργη χρονιά, γιατί η πορεία των κρατήσεων από την Ρωσία εξαρτάται πάρα πολύ από την ισοτιμία του ρουβλίου με το ευρώ. Αυτή τη στιγμή το ρούβλι είναι πιο αδύναμο σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2018 , οπότε αν και τα ελληνικά ξενοδοχεία δεν έχουν κάνει μεγάλες αυξήσεις από το 2018, το ελληνικό πακέτο παραμένει αρκετά ακριβό για τον Ρώσο. Εμείς έχουμε βάλει περίπου τις ίδιες θέσεις με το 2018 με μια πολύ μικρή αύξηση, όμως αυτό ακόμα δεν λέει τίποτα γιατί οι θέσεις αυτές  πρέπει να πουληθούν.

Αυτό που βλέπω ότι οι ΤΟ’s ελληνικών συμφερόντων ή αυτοί που έχουν μεγάλο ενδιαφέρον στην Ελλάδα, όπως εμείς, γιατί η ΤΕΖ Ελλάς είναι μια ελληνική εταιρεία,  θα προσπαθήσουν να κινηθούν στα ίδια επίπεδα με πέρσι, με μια μικρή αύξηση, ενώ οι ΤΟ’s τουρκικών συμφερόντων, μάλλον δεν θα μπουν σε αυτό το παιχνίδι και θα κάνουν μικρές διορθώσεις και θα «ποντάρουν» στην Τουρκία και την Τυνησία. Υπάρχουν και ΤΟ’s που έχουν κόψει εντελώς το πρόγραμμα τους για την Ελλάδα και απλά θα πουλάνε πακέτα άλλων ΤΟ’s. Δεν μπορώ να πω όνομα του ΤΟ αλλά όσοι είναι στην αγορά το γνωρίζουν πολύ καλά. Και γενικά βάση των δηλωμένων θέσεων για την Ελλάδα, προβλέπω μια πτώση της τάξεως 6-8%. Επαναλαμβάνω θα υπάρχουν ΤΟ’s που θα έχουν μια αύξηση, αλλά στο σύνολο της αγοράς, θα υπάρξει μια μικρή μείωση.

Μ&Τ:  Παρά το γεγονός ότι έχουν περάσει κάποια χρόνια από τις χρεοκοπίες μεγάλων Ρώσων tour operators, θεωρείτε ότι η ρωσική ταξιδιωτική αγορά έχει πλέον ωριμάσει; Ακούμε πολύ συχνά καταγγελίες, σχόλια, κ.λπ., για πωλήσεις πακέτων κάτω του κόστους και όχι μόνο. Έχουν βάση τέτοιου είδους καταγγελίες;

ΤΕΖ TOURΔΧ: Η ρωσική αγορά είναι πολύ νέα αγορά, δεν έχει ωριμάσει και θα αργήσει να ωριμάσει. Ακόμη και σήμερα στα μητρώα υπάρχουν εγγεγραμμένοι περισσότεροι από 700 ΤΟ’s ( πριν από 4 χρόνια ήταν πάνω από 2000), και μαίνεται ένας μεγάλος «πόλεμος» μεταξύ τους για το μερίδιο της αγοράς και πολλές φόρες ένας ισχυρός παίκτης αποφασίζει να παίξει το παιχνίδι της «καμένης γης», αλλά δεν καταλαβαίνουν ότι και να φύγει κάποιος από την αγορά, την θέση του θα την πάρει κάποιος άλλος. Δείτε πως αλλάζει ο χάρτης των μεγάλων ΤΟ’s: σε 6 χρόνια έχουν μεγαλώσει αλλά και εξαφανιστεί ταυτόχρονα ουκ ολίγοι ΤΟ’s. Τώρα εκτός από ρωσικούς και τουρκικούς ΤΟ’s, στο παιχνίδι μπήκαν και Γερμανικοί τουριστικοί κολοσσοί, οι οποίοι με την σειρά τους θέλουν να καταλάβουν ηγετική θέση στην ρωσική αγορά. Πάντως θα ήθελα να πω πως  το φαινόμενο των χρεοκοπιών δεν είναι αποκλειστικά η πληγή της ρωσικής τουριστικής βιομηχανία. Δείτε τι γίνεται στις υποτιθέμενες «ώριμες» αγορές της Δυτικής Ευρώπης, δείτε πόσες αεροπορικές εταιρίες, έχουν χρεοκοπήσει τον τελευταίο χρόνο.

Μ&Τ:   Πως εκτιμάτε ότι θα κινηθεί συνολικά η ρωσική ταξιδιωτική αγορά; Θα αυξηθεί ο αριθμός των Ρώσων που ταξιδεύουν στο εξωτερικό για διακοπές;

ΔΧ: Το 2018 οι Ρώσοι πραγματοποίησαν 44,551,092 ταξίδια με αύξηση 6,1% σε σχέση με το 2017, με πρωταθλήτρια την Τουρκία, με 5,9 εκ. αφίξεις και μια αύξηση 26,64% .  Όμως  το χάσμα μεταξύ πλουσίων και φτωχών συνέχεια μεγαλώνει, ουσιαστικά εξαφανίζεται η μεσαία τάξη, και αυτό είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα της Ρωσίας. Ο Ρώσος  λόγω των κλιματικών συνθηκών στην Ρωσία,  θέλει να ταξιδεύει, και ειδικά όσοι έχουν οικογένειες. Ως εκ τούτου, παρά το γεγονός ότι οι περισσότεροι Ρώσοι, έχουν μικρότερο εισόδημα, από του ευρωπαίους, για τις διακοπές τους, δεν κάνουν οικονομία. Εδώ μοιάζουν πολύ με τους Έλληνες.

Για το 2019 η Τουρκία έχει αυξήσει αρκετά τις τιμές και επίσης τα συμβόλαια με Ρώσους ξενοδόχους τα μετέτρεψαν σε ευρώ, οπότε  η   ψαλίδα των τιμών Ελλάδος και Τουρκίας κλείνει και σε αυτό έχουν ποντάρει αρκετοί όσοι έχουν πρόγραμμα στην Ελλάδα. Όμως προς το παρόν ο Ρώσος τουρίστας αναζητά ακόμα πιο φθηνές διακοπές και μέχρι τώρα,  πολύ κερδισμένη είναι η Τυνησία, η οποία πέρυσι είχε 632,000 αφίξεις, με μια εντυπωσιακή αύξηση της τάξεως 17,5%, η οποία  κράτησε τις τιμές στα επίπεδα του 2019 και όπως είδατε από πέρυσι έχει ανέβει πολύ στις προτιμήσεις των Ρώσων, πλησιάζοντας μάλιστα αρκετά τα νούμερα της Ελλάδος και νομίζω φέτος μπορεί να ξεπεράσει και την Ελλάδα σε ζήτηση γιατί προς το παρόν έχει εντυπωσιακή αύξηση σε προκρατήσεις  και  δείχνει  ότι κερδίζει τις εντυπώσεις.

Μ&Τ: Η συνεργασία των Ρώσων πρακτόρων με τα ελληνικά ξενοδοχεία, σε ποια επίπεδα βρίσκεται;

ΔΧ: Παρόλα όσα έχω αναφέρει πιο πάνω, η Ρωσική αγορά παραμένει από τις πιο σημαντικές αγορές για την Ελλάδα και οι αφίξεις θα κυμαίνονται στα επίπεδα γύρω στο 1 εκατ. τουρίστες. Ειδικά για τις αγορές όπως είναι η Κρήτη, η Χαλκιδική, τα Δωδεκάνησα, κ.λπ.,  είναι μια αγορά που σίγουρα περιλαμβάνεται στο top 5 και γι’ αυτό όσοι Έλληνες ξενοδόχοι θέλουν να έχουν καλά αποτελέσματα, θα πρέπει να την προσέξουν την ρωσική αγορά και να την κατανοούν. Να καταλάβουν ότι οι ΤΟ’s, εκτός από τον μεταξύ τους ανταγωνισμό, αντιμετωπίζουν μεγάλη πίεση και από τις on line πωλήσεις , που έχουν καλές προσφορές,  αλλά και η εμπιστοσύνη των καταναλωτών έχει κλονιστεί. Θα πρέπει επιτέλους η τιμή της Ρωσικής αγοράς, να μην είναι πιο ακριβή από αυτή των Δυτικών χωρών. Ήδη αρκετοί ξενοδόχοι δίνουν ίδιες τιμές, όμως ακόμα υπάρχουν πολλά ξενοδοχεία που δίνουν πιο ακριβές τιμές στην Ρωσική αγορά. Ένα άλλο πολύ μεγάλο μειονέκτημα της Ρωσίας, είναι ότι οι Ρώσοι είναι late bookers  και πολλές φορές ειδικά για τα ξενοδοχεία που δουλεύουν με allotment, με την Ρωσική αγορά δεν τους φτάνουν τα δωμάτια και αυτό είναι ένα πολύ σοβαρό θέμα, γιατί δύσκολα ο Ρώσος θα αλλάξει αυτή τη καταναλωτική συνήθεια.

Μ&Τ: Σε μια τόσο μεγάλη χώρα όπως είναι η Ρωσία, η διάρθρωση των πωλήσεων και τα δίκτυα τουριστικών γραφείων, είναι ορθολογικά δομημένα;

tezΔΧ: Όχι, καθόλου. Κανένας ΤΟ, ακόμη και  οι πιο μεγάλοι, δεν έχουν loyal δικό τους δίκτυο πωλήσεων, όπως σε πιο ώριμες Δυτικές αγορές και όλοι «σφάζονται» για το ίδιο retail. Γι’ αυτό παρατηρούμε τόσο έντονο το φαινόμενο του dumping των τιμών στην Ρωσία. Επίσης στις Δυτικές χώρες, οι περισσότεροι ΤΟ’s, ποντάρουν στο δικό τους αποκλειστικό προϊόν, ενώ στην Ρωσία κατά πλειοψηφία, οι ΤΟ’s,  έχουν το ίδιο προϊόν και το μοναδικό εργαλείο προσέλκυσης πελατών που έχουν, είναι η χαμηλή τιμή.
Για να πάει μπροστά η αγορά αυτό θα πρέπει να αλλάξει.

Μ&Τ:  Η συνεργασία σας με τις ελληνικές διπλωματικές αρχές ποια είναι;

ΔΧ: Με μια λέξη – άψογη, το ίδιο ισχύει για τον ΕΟΤ και στην Αθήνα αλλά και στην Μόσχα

Μ&Τ:  Ποιες κινήσεις να περιμένουμε από το ΤΕΖ για την αύξηση των Ρώσων τουριστών στην Ελλάδα; Τι περιμένετε για το 2019; Η Ελλάδα είναι στις προτεραιότητες σας;

tezΔΧ: Θέλω να πω κάτι, εδώ και χρόνια επικρατούσε μια λανθασμένη άποψη ότι το ΤΕΖ είναι μια Τουρκική εταιρεία. Αυτό δεν έχει καμία βάση. Το 1994 όταν λειτούργησε η εταιρεία, η Τουρκία ήταν ο πρώτος προορισμός μας και για να μπορείς να δουλεύεις καλά στην Τουρκία χρειαζόσουν και ένα Τούρκο συνεργάτη. Ως εκ τούτου, ένας από τους μετόχους της εταιρείας ήταν Τούρκος, ο οποίος το 2008 αποχώρησε από την εταιρεία και από τότε είμαστε ένας Διεθνής Τουριστικός  Οργανισμός, με μετόχους πολίτες της Ρωσίας, Ουκρανίας και Λευκορωσίας.
Όσον αφορά στο ΤΕΖ Ελλάδος, είμαστε 100% ελληνική εταιρεία, με έδρα το Ηράκλειο Κρήτης και έχουμε κάθε συμφέρον να επενδύουμε στην Ελλάδα. Τα τελευταία χρόνια έχουμε «χτίσει» ένα πάρα πολύ καλό όνομα στην Ελλάδα και όσοι ξενοδόχοι συνεργάζονται μαζί μας, ελπίζω πως δεν έχουν κάποιο θέμα, με μηδαμινές εξαιρέσεις. Εμείς, και εγώ  προσωπικά, έχουμε ένα όραμα για την Ελλάδα. Θα θέλαμε η Ελλάδα να γίνει μια μέρα νούμερο ένα προορισμός του Ομίλου.  Πετάμε στην Ελλάδα από  10 χώρες  και ελπίζω να τις αυξήσουμε. Έχουμε πολύ καλή ομάδα στην Ελλάδα, στην Ρωσία και σε άλλες χώρες. Έχουμε εξαιρετικό προϊόν στην Ελλάδα και φανταστικούς συνεργάτες. Το 80% του πτητικού μας προγράμματος στηρίζεται στην Aegean Airlines και έχουμε όλα τα φόντα να πάμε ψηλά.
Αλλά όλα πρέπει να γίνουν σιγά σιγά, όχι με βιαστικές κινήσεις.
Στην Ρωσία υπάρχει μια παροιμία που λέεει «η Μόσχα δεν χτίστηκε σε μια μέρα».
Έχουμε ένα πλάνο και φέτος είναι 12η σαιζόν της παρουσίας μας στην Ελλάδα και κάθε χρόνο πάμε και ένα βήμα μπροστά. Ο στόχος μας είναι να εδραιωθούμε  στους προορισμούς που είμαστε και το 2020 να ανοίξουμε και άλλο  έναν καινούριο για εμάς  προορισμό. Αλλά το βασικό είναι να έχουμε σταθερά αποτελέσματα και ικανοποιημένους συνεργάτες.

Μ&Τ:   Πως κρίνετε τα ελληνικά ξενοδοχεία σε σχέση με τον ανταγωνισμό;

ΔΧ: Προσφέρουμε ξενοδοχεία όλων των επιπέδων και τα ελληνικά ξενοδοχεία δεν έχουν να ζηλέψουν σε τίποτα τον ανταγωνισμό του εξωτερικού.
Αλλά και μονάδες που είναι αρκετά «πίσω», πολύ δύσκολα μπορείς να κριτικάρεις το προϊόν, όταν όλοι γνωρίζουμε ότι τα ελληνικά ξενοδοχεία λειτουργούν κάτω από καθεστώς τρομερής υπερφορολογήσης και θα πρέπει να παρέχουν ένα ανταγωνιστικό προϊόν, με ανταγωνιστικές τιμές.  Και γι αυτό η Πολιτεία θα πρέπει να δει άμεσα αυτό το σοβαρό ζήτημα, γιατί αλλιώς μια μέρα, η «αγελάδα» δεν θα αντέξει…

Tagged

1 σχόλιο στο “Δ. ΧΑΡΙΤΙΔΗΣ: Μικρή πτώση μέχρι στιγμής από Ρωσία|Αύξησε τιμές η Τουρκία, κερδισμένη η Τυνησία

Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *