Δείτε όλα τα “μυστικά” του αναπτυξιακού νόμου

ΜΟΝΕΥ

του Ειδικού Συνεργάτη

Και ως εκ θαύματος ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος, τον οποίο ανέμενε με μεγάλη αγωνία επί 18 μήνες το σύνολο του επιχειρηματικού κόσμου της χώρας, κατατέθηκε εχθές Πέμπτη 2 Ιουνίου, και βρίσκεται πλέον προ των πυλών ψήφισης και έναρξής του  μέσω της κατάθεσης αρχικά σε προπαρασκευαστικές επιτροπές και στη συνέχεια στην ολομέλεια της Βουλής σχετικού  σχεδίου Νόμου.

Θα περίμενε κανείς ότι μετά από τόση αναμονή των εναπομεινάντων δύσμοιρων επενδυτών της χώρας θα καταλήγαμε σε ένα πλήρες, καινοτόμο, δυναμικό και στοχευμένο αναπτυξιακό εργαλείο το οποίο θα βοηθούσε τα μάλα  στην ανόρθωση της ημιθανούς πλέον οικονομίας μας.

Ας αντιπαρέλθουμε αρχικά την λογική των κυβερνώντων μας οι οποίοι προέβησαν σε προσχηματική δημόσια διαβούλευση – 20 ημερών!!!- για το εν λόγω πόνημα τα αποτελέσματα και τις προτάσεις της οποίας δεν έλαβαν υποψη στην τελική σύνταξη του νόμου.

Να  δούμε λοιπόν εάν ισχύουν οι δηλώσεις του αρμόδιου Υπουργού Οικονομίας Ανάπτυξης και Τουρισμού που εμπεριέχονται κατά καιρούς σε δημόσιες τοποθετήσεις του σε ΜΜΕ το τελευταίο χρονικό διάστημα αντιφατικές και αμφιλεγόμενες το λιγότερο…

Σύμφωνα λοιπόν με τον αρμόδιο Υπουργό, ειδικό Σύμβουλο του Πρωθυπουργού, με πανηγυρική διάθεση επιχειρείται να περάσει στην κοινωνία ότι ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος είναι στοχευμένος στηρίζοντας τα πιο παραγωγικά κομμάτια της οικονομίας, είναι αντιγραφειοκρατικός επιταχύνοντας τις διαδικασίες και εισάγει νέα χρηματοδοτικά εργαλεία  για τις νεοφυείς κυρίως επιχειρήσεις της χώρας

Ο νέος αντιαναπτυξιακός Νόμος που περισσότερο ομοιάζει με πανεπιστημιακή εργασία βρίθει ανακολουθιών, αδυναμίας αναπτυξιακού προσανατολισμού και στόχευσης σε συγκεκριμένα παραγωγικά κομμάτια της οικονομίας μας τα οποία αποτελούν πανθομολογούμενα, πυλώνες στήριξης του επιχειρηματικού γίγνεσθαι.

Πως χαρακτηρίζεται ως  στοχευμένος ο νέος νόμος;
Μιλά το αρμόδιο Υπουργείο και τα στελέχη του για εκβιομηχάνιση εκ των βάθρων της χώρας, νέες επιχειρήσεις σε αγροτοδιατροφή, έρευνα κ.λπ. και προσπάθεια απεμπλοκής από δραστηριότητες που επιδοτούνταν ως επί το πλείστων έως σήμερα…..
Πρόκειται σαφώς για μυωπική ιδεοληψία και άστοχες τοποθετήσεις.

Γίνεται να προάγεις την προσπάθεια εκβιομηχάνισης της χώρας και στο πρώτο καθεστώς του νέου Νόμου που αφορά την κτήση μηχανολογικού εξοπλισμού να προβλέπεται ως κίνητρο ενίσχυσης αποκλειστικά και μόνο η φοροαπαλλαγή;
Ας ενημερώσει κάποιος το Οικονομικό Επιτελείο της Κυβέρνησης ότι κτήση παγίων ενεργητικού με σημαντική μείωση της ρευστότητας και αύξηση δανεισμού συν τη διενέργεια αποσβέσεων σχεδόν αποκλείει για αρκετά χρόνια την κερδοφορία των επιχειρήσεων…….

Άρα λοιπόν για ποιο κίνητρο μιλάμε…

Προωθείς την αναπτυξιακή προοπτική της χώρας όταν ουσιαστικά εξαιρείς από τα κίνητρα επιχορήγησης  την μεγαλύτερη ατμομηχανή της οικονομίας σήμερα τον Τουρισμό;
Εκτός και εάν πιστεύουν οι ιθύνοντες του κράτους ότι δεν χρειάζονται νέες σύγχρονες ξενοδοχειακές μονάδες στη χώρα οι οποίες θα δημιουργηθούν από Μεγάλες επιχειρήσεις του κλάδου – οι οποίες και σαφώς μέσω του νέου Νόμου δεν επιδοτούνται– και επίσης ένας θεός ξέρει ποιες αμιγώς τουριστικές περιοχές θα εξαιρεθούν από την υπαγωγή στα καθεστώτα ενισχύσεων στον τομέα του Τουρισμού λόγω κορεσμού μέσω κοινής απόφαση του Υπουργού Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και των συναρμόδιων Υπουργών η οποία και δεν προσδιορίζεται στο κείμενο του προς ψήφιση νόμου και αναμένεται. Ουσιαστικά λοιπόν παγώνει το όποιο τουριστικό ενδιαφέρον και βυθίζεται το τουριστικό προϊόν.

Αυτό που πραγματικά όμως μας κάνει τρομερή εντύπωση είναι το γεγονός ότι για την υπαγωγή στο καθεστώς ενισχύσεων του παρόντος νόμου με την μορφή επιχορήγησης ή/και της επιδότησης χρηματοδοτικής μίσθωσης ικανή και αναγκαία συνθήκη είναι η κερδοφορία του φορέα κατά την τελευταία επταετία πριν την αίτηση υπαγωγής.
Προφανώς το Οικονομικό Επιτελείο απευθύνεται σε πολίτες και επιχειρήσεις άλλης χώρας εφόσον φυσικά δεν γνωρίζουν ότι βάσει στοιχείων τα τελευταία επτά χρόνια η επιχειρηματική δραστηριότητα στην Ελλάδα είναι σε διαρκή ύφεση, οι τζίροι μειώνονται διαρκώς και το κόστος πωληθέντων αυξάνει.
Ως εκ τούτου λοιπόν για ποια κερδοφορία μιλάμε, όταν οι ζημιές πλέον είναι δυσθεώρητες;

Και φυσικά η στόχευση δεν τελειώνει εδώ…….
Ποιος θα το πίστευε ότι επιτυχημένοι επιχειρηματίες και μεγάλες εταιρείες στη χώρα μας θα τιμωρούνταν με αποκλεισμό από τα κίνητρα επιδότησης  του παρόντος νόμου ή μπορούν να υπαχθούν σε αυτά με μέσο όρο ενίσχυσης το ιλιγγιώδες ποσοστό του 7%!!!. Προφανώς η κυβέρνηση αγνοεί πως με βάση την τελευταία κλαδική μελέτη για τις επιχειρήσεις το 0,87% των εργοδοτών απασχολεί το 40,66% των εργαζομένων του ιδιωτικού τομέα και συντελούν στην αύξηση ή τέλος πάντων τη διατήρηση του ΑΕΠ στα σημερινά επίπεδα. Με βάση όμως τη θεωρία του κυρίου Σταθάκη και των συμβούλων του, επιχειρηματίες στη χώρα μέσω κρατικής ενίσχυσης μπορούν να είναι μόνο άεργοι εκατομμυριούχοι, χωρίς προηγούμενη επιχειρηματική προσπάθεια, μισθωτοί και συνταξιούχοι………

Για τις αναφορές περί Ταμείου συμμετοχών και των ολοκληρωμένων κλαδικών σχεδίων ουδείς μπορεί υπεύθυνα να τοποθετηθεί, διότι είναι άγνωστες οι βουλές των κυβερνώντων ενώ για τα σχέδια άνω των 20.000.000,00€ στα οποία η κυβέρνηση εν είδει ιεραποστόλων σε ιθαγενείς υπόσχεται σταθερό φορολογικό σύστημα ο κάθε λογικός άνθρωπος σηκώνει ψηλά τα χέρια

Και αφού λοιπόν στοχεύσαμε καλά στους νέους επίδοξους επιχειρηματίες και θα επέλθει αναπτυξιακός παράδεισος στη χώρα, υπόσχεται ο νέος νόμος, δηλαδή ο αρμόδιος Υπουργός, μείωση των γραφειοκρατικών διαδικασιών…
Κατ’ αρχήν δεν μπορεί καν να ανοίξει ο Νόμος ακόμη διότι προβλέπεται η έκδοση μεγάλου αριθμού Υπουργικών Αποφάσεων για την εξειδίκευση του πλαισίου και την ουσιαστική έναρξη της λειτουργίας του, καθώς και η κατάρτιση οδηγών / εγχειριδίων υποστήριξης των προβλεπόμενων διαδικασιών.
Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με την  προφανή απαίτηση για  έκδοση των προκηρύξεων για τα επιμέρους προβλεπόμενα καθεστώτα ενισχύσεων, οδηγούν στο συμπέρασμα της πραγματικής αδυναμίας έναρξης εφαρμογής του νέου θεσμικού πλαισίου στους επόμενους μήνες ίσως και το επόμενο έτος. Επίσης για πρώτη φορά σε Αναπτυξιακό Νόμο της χώρας διαπιστώνεται απουσία χρονικών προθεσμιών, σε σχέση με τις διαδικασίες συγκρότησης των οργάνων ελέγχου, υποβολής των σχετικών εκθέσεών τους, καθώς και δημοσίευσης των αποφάσεων ολοκλήρωσης και έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας των επενδύσεων σε ΦΕΚ, γεγονός που δημιουργεί εύλογα ερωτηματικά και φόβους για υπερβολικές καθυστερήσεις, τη στιγμή που στους προηγούμενους Νόμους οι συγκεκριμένες προθεσμίες ήταν θεσμοθετημένες. Οι αναμενόμενες καθυστερήσεις αυτές λειτουργούν προφανώς αρνητικά, σε σχέση με την προσπάθεια διαμόρφωσης θετικού επενδυτικού κλίματος.

Τέλος οι εστιάσεις για νέα θεσμοθετημένα εργαλεία χρηματοδότησης αφήνουν την  ελληνική κοινωνία με ανοιχτό το στόμα όταν και ένας αδαής αντιλαμβάνεται ότι στο μεγαλύτερο μέρος των προς έγκριση επενδύσεων απουσιάζει παντελώς το κυρίαρχο μέσο της επιχορήγησης, όπου σπανίως αυτό υπάρχει φτάνει στο 70% του προβλέπεται από τον  πρόσφατο Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων (2014 – 2017) ο οποίος παρεμπιπτόντως έχει συμφωνηθεί μετά από διαπραγματεύσεις με την Ε.Ε., με βάση τα δεδομένα του κατά κεφαλήν εισοδήματος της χώρας του έτους 2008-09!!! Εκτός εάν ο κύριος Υπουργός θεωρεί σημαντική πρωτοβουλία ενίσχυσης των ενταγμένων έργων το γεγονός ότι πλέον οι επενδυτές για πρώτη φορά υποχρεούνται μαζί με την αίτηση ελέγχου της επένδυσής τους να προσκομίζουν, για πρώτη φορά, και χρηματικό παράβολο!

Και αφού ο Υπουργός σβήνει μέσω του νέου Νόμου την όποια ελπίδα νέας επιχειρηματική προσπάθειας στη χώρα με τις μεταβατικές διατάξεις που τον συνοδεύουν και αφορούν σε προηγούμενους Νόμους αποτελειώνει και τους ήδη δύσμοιρους επενδυτές που τόλμησαν να υποβάλλουν έργα τα προηγούμενα χρόνια. Μέσω της μηδενικής ουσιαστικά παράτασης υλοποίησης που δίνει οδηγεί σε απένταξη πλήθος ενταγμένων έργων  και σαν να μην έφτανε αυτό  έρχεται ο Υπουργός και μετουσιώνει τις πρόσφατες δηλώσεις του σε Άρθρο  του νόμου και λέει στους επενδυτές που περιμένουν τα χρήματά τους ότι θα τα πάρουν σε 7 χρόνια από τώρα.
Άρα όποιος έχει εκχωρήσει την επιχορήγηση στην τράπεζα θα πληρώνει τόκους αντί για κεφάλαιο για 7 επιπλέον έτη!!!
Και φυσικά υφιστάμενες επιχειρήσεις  οι οποίες δεν έκαναν χρήση του δικαιώματος εκχώρησης της επιχορήγησης και έχουν ήδη καλύψει την ιδία συμμετοχή που προβλέπεται στην απόφαση υπαγωγής, βρίσκονται σε μια πρωτοφανή συμπίεση των οικονομικών τους δεικτών με πνιγμένη ρευστότητα.

Εν κατακλείδι ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος και οι μεταβατικές διατάξεις που τον συνοδεύουν είναι ένα νομοθέτημα το οποίο προσπαθεί να αποτελειώσει το ήδη  επιβαρυμένο αρνητικό επιχειρηματικό κλίμα και την κατακόρυφη πτώση των επενδύσεων στη χώρα μας τους τελευταίους 18 μήνες.

Δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος κατατίθεται προς ψήφιση ένα χρόνο μετά από τις αρχικές εξαγγελίες της κυβέρνησης και μετά από μια σειρά παλινωδιών και άστοχων τοποθετήσεων των στελεχών της προεξέχοντος του αρμόδιου Υπουργού….
Και φυσικά περιλαμβάνονται σε αυτόν διατάξεις οι οποίες είχαν προαναγγελθεί με τελείως διαφορετικό τρόπο από τον αρμόδιο Υπουργό και οι οποίες συνιστούν ένα εντελώς δυσλειτουργικό τοπίο αντιαναπτυξιακής προοπτικής.

Ας αναλογιστεί λοιπόν η κυβέρνηση το κακό που είναι έτοιμη να κάνει στον επιχειρηματικό κόσμο της χώρας και ας ελπίσουμε, έως την τελευταία στιγμή, να αναθεωρήσει τα πλάνα της και να προβεί στη σύνταξη ενός πραγματικά Αναπτυξιακού Νόμου που θα προάγει τις υγιείς επιχειρήσεις. Ελπίζουμε, έστω και την ύστατη αυτή στιγμή  οι αρμόδιοι να αντιληφθούν πως θα πρέπει να δοθεί η δυνατότητα επιχορήγησης στο σύνολο των επιχειρήσεων που θα υποβάλουν αίτημα για την ενίσχυση του επενδυτικού τους σχεδίου για το 100% των προβλεπόμενων στον ΧΠΕ ποσοστών ενίσχυσης, θα καταργηθεί η πρόβλεψη για έκδοση ΚΥΑ που θα αφορά τον κορεσμό σε περιοχές της ελληνικής επικράτειας, θα καταργηθεί το όριο των 5 εκ ευρώ ενίσχυσης ανά επενδυτικό σχέδιο ώστε να μπορέσει ο επιχειρηματικός κόσμος να υποδεχτεί τον Αναπτυξιακό Νόμου που εδώ και 18 μήνες αναμένει με μεγάλη αγωνία.

Tagged
Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *