ΕΛΕΝΑ ΚΟΥΝΤΟΥΡΑ : Το μέλλον της Ελλάδας είναι στον Τουρισμό

ΕΛΕΝΑ ΚΟΥΝΤΟΥΡΑ : Το μέλλον της Ελλάδας είναι στον Τουρισμό

Άνοδος του εισερχόμενου τουρισμού άνω του 30% στην 4ετία 2015-19. 350 επενδυτικά σχέδια σε ξενοδοχεία και resorts υψηλών κατηγοριών την προηγούμενη 3ετία. Περισσότερα από 500 εκατ. ευρώ για την ενίσχυση της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας

1
kountoura
money-tourism copyright

Έχοντας συμπληρώσει τέσσερα χρόνια στην «ηλεκτρική καρέκλα» του υπουργείου Τουρισμού, το χαρτοφυλάκιο του οποίου ανέλαβε υπό αντίξοες συνθήκες στο οικονομικό και γεωπολιτικό περιβάλλον, η Έλενα Κουντουρά έχει να επιδείξει μία άκρως θετική, κατά κοινή ομολογία, θητεία.

Τουριστικό «άνοιγμα» νέων, αναπτυσσόμενων αγορών και διεύρυνση των αεροπορικών συνδέσεων και κατά τη διάρκεια του Xειμώνα από αυτές τις αγορές, επεκτάσεις κορυφαίων ξενοδοχειακών αλυσίδων και τουριστικών οργανισμών στην ελληνική ξενοδοχειακή αγορά, προσέλκυση τουριστικών επενδύσεων και μία πρώτη, επιτυχημένη προσπάθεια, ουσιαστικής, επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου. Αλλά και ένα πλούσιο νομοθετικό και μεταρρυθμιστικό έργο, με το οποίο επιλύονται χρόνια προβλήματα και αγκυλώσεις στη λειτουργία της τουριστικής αγοράς, είναι κάποια μόνο από τα κομμάτια του παζλ, τα οποία προστίθονται στο έργο που έχει υλοποιηθεί μέχρι σήμερα στο υπουργείο Τουρισμού, επί ημερών της Έλενας Κουντουρά και αποδεικνύουν και στην πράξη την επιτυχημένη θητεία της.

X&T Επικοινωνιακή η ίδια, εξωστρεφής και με τον αέρα της κοσμοπολίτισσας και παράλληλα μεθοδική, συνεπής στις προτάσεις και τους στόχους της και αληθινή αγωνίστρια, η υπουργός Τουρισμού άνοιξε τις πόρτες της Ελλάδας στις διεθνείς αγορές και κατάφερε ο Τουρισμός να στηρίξει ουσιαστικά την εθνική μας οικονομία, στα πιο δύσκολα χρόνια της πολυετούς κρίσης.

Σημαντικό επίτευγμά της η επαναπροσέγγιση των tour operators, μετά από μία «δύσκολη περίοδο» λόγω της αφερεγγυότητας του ελληνικού Δημοσίου, που έχει καταλήξει η Ελλάδα να έχει γίνει το αγαπημένο «παιδί» τους.

Η κα. Κουντουρά, μίλησε σε μία εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη στο «Χ&Τ» και με λίγη «γκρίνια» για τις πολλές ερωτήσεις.

H συνέντευξη

Κλείνει και η φετινή τουριστική χρονιά. Ποιος είναι ο απολογισμός;

Το 2018 είναι η καλύτερη χρονιά στον ελληνικό Τουρισμό, με νέο ρεκόρ εσόδων και διεθνών αφίξεων άνω των 32 εκατομμύριων, οι υψηλότερες ιστορικά επιδόσεις, σε όλα τα τουριστικά μεγέθη.

athensΗ διψήφια, μέχρι στιγμής, αύξηση στις αφίξεις και στα τουριστικά έσοδα, έχει αποτυπωθεί όχι μόνο στα αποτελέσματα των ξενοδοχείων και των τουριστικών επιχειρήσεων, που ενίσχυσαν τον κύκλο εργασιών και την κερδοφορία τους, αλλά και συνολικά στην ελληνική οικονομία. Είναι χαρακτηριστικό ότι χάρη στην αύξηση του Τουρισμού, στο ταξιδιωτικό ισοζύγιο, συμπεριλαμβανομένων των μεταφορών, ήδη, έχουμε 2 δισ. ευρώ επιπλέον έσοδα, σε σχέση με το 2017.

Είμαστε πολύ ικανοποιημένοι για την εξέλιξη αυτή, αλλά και για το γεγονός ότι πλέον ο Τουρισμός αποτελεί και αναγνωρίζεται ως ισχυρή κινητήρια δύναμη για την οικονομία, δημιουργεί νέες πηγές εσόδων και νέα απασχόληση και οδηγεί στην ανάπτυξη και άλλους παραγωγικούς κλάδους, όπως το εμπόριο, οι μεταφορές, η εστίαση, η πρωτογενής παραγωγή, οι κατασκευές, το real estate.

Με την τουριστική πολιτική μας και τα εντυπωσιακά αυτά αποτελέσματα που έχουμε πετύχει, αυξήσαμε πάνω από 30% τον εισερχόμενο τουρισμό, τα τέσσερα τελευταία χρόνια. Και το πιο σημαντικό, καταφέραμε ο Τουρισμός να δώσει ένα ισχυρό μήνυμα για την προστιθέμενη αξία που δημιουργεί και, σήμερα, «πρωταγωνιστεί» στην εθνική προσπάθεια για την ανάπτυξη και την ευημερία, σε όλη την Ελλάδα. Δεν εφησυχάζουμε με όσα έχουμε πετύχει μέχρι σήμερα. Αντιθέτως, εργαζόμαστε ώστε και το 2019, αλλά και τα επόμενα χρόνια, να ενισχύσουμε ακόμη περισσότερο την ανταγωνιστική μας θέση στη διεθνή τουριστική αγορά, και τα νέα οικονομικά και αναπτυξιακά οφέλη να διαχυθούν σε όλη την Ελλάδα, στις τοπικές οικονομίες και κοινωνίες.

Η «επένδυσή» σας στη γερμανική αγορά, φαίνεται πως πιάνει τόπο… Αντίθετα στη ρωσική, μάλλον αντιμετωπίζει δυσκολίες. Ποια είναι η εικόνα που έχετε ανά αγορά;

Ο στόχος που θέσαμε εξαρχής ήταν να εξασφαλίσουμε διαρκή αύξηση των τουριστικών μας μεριδίων, μέσα από την υλοποίηση της αναπτυξιακής μας πολιτικής στον τουρισμό και μέσα από ετήσιες κεντρικές συμφωνίες, που συνάπτουμε με τους κορυφαίους τουριστικούς οργανισμούς του εξωτερικού. Με στοχευμένα προγράμματα διεκδικήσαμε νέες τουριστικές ροές, από τις παραδοσιακές και τις νέες αγορές που ανοίξαμε.

Επενδύσαμε πολύ δυναμικά στη Γερμανία, ως μία από τις δύο βασικές μας αγορές, με αποτέλεσμα τη σταθερή ενίσχυση, κάθε χρόνο, της επισκεψιμότητας και των εισπράξεων. Το 2018 πετύχαμε εντυπωσιακή άνοδο, μεγαλύτερη του 25%, στις αφίξεις, με ανάλογη αύξηση στα έσοδα. Επίσης, εξασφαλίσαμε διαρκή αύξηση των τουριστικών μεριδίων μας από τις παραδοσιακές μας αγορές, όπως είναι το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γαλλία και οι Σκανδιναβικές χώρες. Μεγάλη αύξηση είχαμε από την Πολωνία, τη Σερβία και το Ισραήλ, και, φυσικά, από τον Καναδά και την Αμερική.

H Ρωσία είναι μία σημαντική αγορά για εμάς. Αντιμετώπισε όμως δυσκολίες, λόγω της ισοτιμίας του ρουβλίου και μία στασιμότητα στον εξερχόμενο τουρισμό, που οφείλεται στη διοργάνωση του Μουντιάλ. Παρόλ’ αυτά διατηρήσαμε τη θετική δυναμική της προηγούμενης χρονιάς και τα στοιχεία της ΥΠΑ και της FRAPORT, αποτυπώνουν οριακή αύξηση των αεροπορικών αφίξεων στο εννεάμηνο. Για το 2019 διευρύνεται η τουριστική προσφορά, με νέες απευθείας πτήσεις από περισσότερες ρωσικές πόλεις προς μεγαλύτερο αριθμό νέων προορισμών. Η συνολική εικόνα είναι εξαιρετικά καλή και όλες οι κύριες αγορές παρουσιάζουν αύξηση του τουριστικού ρεύματος προς την Ελλάδα.

Τι να περιμένουμε από την επόμενη χρονιά; Ποια είναι τα μηνύματα που έχετε;

Είναι νωρίς να προχωρήσουμε σε ασφαλή πρόβλεψη. Ωστόσο, η μέχρι στιγμής εικόνα και τα μηνύματα που έχουμε είναι ότι η ζήτηση παραμένει υψηλή και κινείται ήδη ανοδικά για το 2019, από αρκετές αγορές του εξωτερικού. Έχουν ξεκινήσει και ανακοινώνονται διευρυμένα προγράμματα, που συμπεριλαμβάνουν νέους ελληνικούς προορισμούς, όπως επίσης και νέες απευθείας πτήσεις.

Στο πλαίσιο των στρατηγικών μας συνεργασιών και μετά από σειρά επαφών μας στο εξωτερικό, έχουν ανακοινωθεί επεκτάσεις ξενοδοχειακών αλυσίδων και τουριστικών οργανισμών, που εισέρχονται πιο δυναμικά στην ελληνική ξενοδοχειακή αγορά. Το γεγονός αυτό αποτυπώνει ότι δεν προσεγγίζουν ευκαιριακά το τουριστικό μας προϊόν, αλλά πραγματικά έχουν αντιληφθεί και αξιοποιούν τις ευκαιρίες της ελληνικής αγοράς. Η Ελλάδα είναι πλέον στρατηγική τους επιλογή στις επιχειρηματικές τους δραστηριότητες, για τα επόμενα χρόνια, και έτσι μπορούμε να διεκδικούμε ακόμη μεγαλύτερα τουριστικά μερίδια.

Είναι γεγονός ότι έχετε δώσει μια σημαντική εξωστρέφεια στο υπουργείο Τουρισμού. Ποιες είναι οι νομοθετικές πρωτοβουλίες για τον κλάδο και τι κάνετε με τον ΕΟΤ;

Από την πρώτη στιγμή προχωρήσαμε σε σημαντικές μεταρρυθμίσεις, επιλύσαμε χρόνια προβλήματα στη λειτουργία της τουριστικής αγοράς και με νομοθετικές παρεμβάσεις απλουστεύσαμε τις διαδικασίες αδειοδότησης, μειώσαμε τη γραφειοκρατία και θεσπίσαμε σύγχρονες προδιαγραφές λειτουργίας των τουριστικών επιχειρήσεων. Κάναμε πράξη το εμβληματικό έργο της κωδικοποίησης και ψηφιοποίησης, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, της τουριστικής νομοθεσίας των τελευταίων 100 χρόνων. Εξαλείψαμε νομοθετικά προβλήματα δεκαετιών στην αδειοδότηση των ιαματικών πηγών, που εμπόδιζαν τις επενδύσεις και δημιουργήσαμε το πλαίσιο για την επενδυτική αξιοποίηση του ιαματικού πλούτου της χώρας. Θεσπίσαμε το πρώτο στην Ελλάδα θεσμικό πλαίσιο για τη λειτουργία των αγροτουριστικών επιχειρήσεων.

Επίσης, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, εκδώσαμε Προεδρικά Διατάγματα για την έγκριση χωροθέτησης μαρινών, που έθεσε τις βάσεις για νέα επενδυτικά έργα στον θαλάσσιο τουρισμό. Υλοποιήσαμε τη δέσμευσή μας για την επαναλειτουργία της Σχολής Ξεναγών της Αθήνας και προχωρούμε στην πλήρη αναβάθμιση της δημόσιας τουριστικής εκπαίδευσης, με βάση τις σύγχρονες διεθνείς προδιαγραφές. Θέσαμε σε ισχύ τα νέα οργανογράμματα, που ενδυνάμωσαν το έργο του υπουργείου Τουρισμού και ισχυροποιήσαν την εξωστρέφεια και τον ρόλο του ΕΟΤ ως του εθνικού φορέα στην παγκόσμια τουριστική προώθηση και προβολή της Ελλάδας.

Ο ΕΟΤ έχει πλέον δυναμική παρουσία διεθνώς, με διευρυμένο πρόγραμμα, που ενισχύεται με επιπλέον κονδύλια, για τη διεθνή προβολή του τουριστικού μας προϊόντος. Παράλληλα, έχουμε έτοιμο το σχέδιό μας για τη νέα ψηφιακή εποχή για τον τουρισμό μας. Αυτό περιλαμβάνει την ψηφιακή μετάβαση των υπηρεσιών του Υπουργείου Τουρισμού και του ΕΟΤ, με στόχο τη διευκόλυνση των πολιτών και των επενδυτών στις συναλλαγές τους με το Δημόσιο και τη δημιουργία ενός νέου ψηφιακού οικοσυστήματος για τον ελληνικό τουρισμό, με χρήση σύγχρονων τεχνολογικών εργαλείων και αναβάθμιση της πύλης Visit Greece στην προώθηση και προβολή του τουριστικού μας προϊόντος.

Ποιες επιπλέον θεσμικές αλλαγές θα πρέπει να γίνουν κατά την άποψή σας στον τουριστικό κλάδο;Ετοιμάζετε κάποια σημαντική νομοθετική πρωτοβουλία;

Άμεσα καταθέτουμε προς ψήφιση στη Βουλή σχέδιο νόμου για τον θεματικό τουρισμό και για νέες διατάξεις που εισάγουμε, για τον εκσυγχρονισμό της λειτουργίας της τουριστικής αγοράς. Στην κατάρτισή του συνεργαστήκαμε με τα συναρμόδια Υπουργεία και προηγήθηκε εκτενής διαβούλευση, με όλους τους φορείς του Τουρισμού.

Πρόκειται για το πρώτο στη χώρα μας πλαίσιο, που ορίζει τις ειδικές μορφές τουρισμού και προβλέπει την ανάπτυξη νέας επαγγελματικής δραστηριότητας στον θεματικό τουρισμό, με βάση τα σύγχρονα πρότυπα και τις διεθνείς τάσεις.

Προτεραιότητά μας επίσης είναι η αναβάθμιση της δημόσιας τουριστικής εκπαίδευσης, με στόχο την υψηλού επιπέδου κατάρτιση και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του τουριστικού μας προϊόντος. Ολοκληρώνουμε και σύντομα θα καταθέσουμε νομοσχέδιο για την τουριστική εκπαίδευση, με επίκεντρο την ενίσχυση του ρόλου και την αναβάθμιση του έργου των Ανωτέρων Σχολών Τουριστικής Εκπαίδευσης, ΑΣΤΕ Ρόδου και Κρήτης.

Διαρκής επιδίωξή μας είναι η προσέλκυση νέων επενδύσεων, για να ενισχύσουμε τη διαθεσιμότητα και την υψηλή ποιότητα. Στο νέο αναπτυξιακό σχέδιο για τον τουρισμό, που έχουμε διαμορφώσει με βάση τις στρατηγικές προτεραιότητες στον τουρισμό, δίνουμε έμφαση σε σύνθετα τουριστικά καταλύματα και ξενοδοχεία υψηλών κατηγοριών και σε ειδικές τουριστικές υποδομές, όπως θεματικά πάρκα, γήπεδα γκολφ, εγκαταστάσεις υγείας και ευεξίας, στην ανάδειξη νέων homeports στην κρουαζιέρα και στην ανάπτυξη δικτύου μαρινών, μεσαίου και μεγάλου μεγέθους. Είμαστε σε συνεργασία με τα αρμόδια υπουργεία για να στηρίξουμε, με ειδικά προγράμματα, νέες τουριστικές επενδύσεις, υψηλής προστιθέμενης αξίας.

Έχετε στην ευθύνη σας το Υπουργείο Τουρισμού. Ο τουρισμός όμως είναι ένας κλάδος που επηρεάζεται από αρμοδιότητες και νομοθετικές πρωτοβουλίες άλλων υπουργείων, π.χ. βραχυχρόνιες μισθώσεις ή οι νέες ρυθμίσεις για την εφαρμογή της ΣΣΕ.

Σε διάστημα τεσσάρων ετών εξαλείψαμε, σε συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία, προβλήματα που παρέμεναν άλυτα και διογκώνονταν για δεκαετίες. Οι παρεμβάσεις μας έγιναν στα πιο δύσκολα χρόνια της κρίσης, μέσα σε στενά περιθώρια και δημοσιονομικούς περιορισμούς.

Οι βραχυχρόνιες μισθώσεις που αναφέρετε, αποτελούν ένα παγκόσμιο φαινόμενο, που εξελίσσεται διαρκώς και απασχολεί διεθνώς τους φορείς του τουρισμού και πολλούς δημοφιλείς προορισμούς του εξωτερικού. Το Υπουργείο Τουρισμού, για να διασφαλίζει τα συμφέροντα του τουριστικού κλάδου, ήρθε σε επαφή με όλους τους φορείς του Τουρισμού και βοήθησε τα συναρμόδια υπουργεία να ρυθμίσουν το νέο νομικό πλαίσιο και τους κανόνες που διέπουν τη δραστηριότητα αυτή και τη φορολογική αντιμετώπισή της.

Όσον αφορά τα εργασιακά θέματα, τα οποία γνωρίζουμε, οι εκπρόσωποι των ξενοδόχων, έχουν πραγματοποιήσει συναντήσεις με το καθ’ ύλην αρμόδιο υπουργείο. Από την πλευρά μας στο Υπουργείο Τουρισμού επιδιώκουμε, με όλα τα διαθέσιμα μέσα, να στηρίξουμε τις επιχειρήσεις ώστε να έχουν αύξηση της δραστηριότητά τους, αλλά και τον κλάδο συνολικά, με επίκεντρο την υψηλή ποιότητα. Τα εργασιακά ζητήματα είναι σημαντικά και πιστεύουμε ότι, μέσα από τον διάλογο μπορούν να βρεθούν λύσεις, που θα ικανοποιούν τα αιτήματα κάθε πλευράς, στον μέγιστο δυνατό βαθμό.

Μία από τις πλέον σημαντικές πρωτοβουλίες σας, είναι αυτή της επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου.Στην Κρήτη, μάλιστα, πέρυσι υπήρξε πιλοτικό πρόγραμμα για τη χειμερινή περίοδο. Τι επιπλέον θα κάνετε για την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου;

Στόχος μας είναι 365 ημέρες τον χρόνο Τουρισμός στην Ελλάδα. Το 2018 κάναμε πράξη την επιμήκυνση της περιόδου, με διψήφια αύξηση τους χειμερινούς μήνες. Στηρίξαμε προορισμούς που ήταν «ώριμοι» να υποστηρίξουν την επιμήκυνση της περιόδου, όπως η Κρήτη. Συνεχίζουμε και διαπραγματευόμαστε με ξένους, κορυφαίους ομίλους τη διεύρυνση των τουριστικών τους προγραμμάτων και των πτήσεων. Είμαστε, επίσης, σε συνεννόηση με τις περιφέρειες και κατά τόπους επιμελητήρια και φορείς, που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον να υλοποιήσουν και να στηρίξουν τουρισμό όλο τον χρόνο. Διότι η επιτυχία του προϋποθέτει τη συμμετοχή και υποστήριξη όλων των παραγωγικών δυνάμεων, ώστε να υπάρχει ζωντάνια στον προορισμό, να λειτουργεί η τοπική αγορά και οι επιχειρήσεις να παραμένουν ανοικτές για να εξυπηρετήσουν τους επισκέπτες.

Η επέκταση της τουριστικής περιόδου μέχρι και όλο τον χρόνο μπορεί να εξασφαλίσει νέα οφέλη στον προορισμό, στις επιχειρήσεις, στις τοπικές κοινωνίες.

Στο Υπουργείο Τουρισμού θα συνεχίσουμε να υποστηρίζουμε προγράμματα και προωθητικές δράσεις για τους προορισμούς που ενδιαφέρονται και μπορούν να ανταπεξέλθουν σταδιακά στον στόχο αυτό.

Όλοι οι φορείς του κλάδου διαμαρτύρονται για την υπερφορολόγηση και για τον φόρο διαμονής. H κυβέρνηση έχει δεσμευτεί ότι θα επανεξετάσει όλα τα ζητήματα, όταν οι δημοσιονομικές συνθήκες το επιτρέψουν. Τώρα που βγήκαμε από τα μνημόνια, αυτό είναι εφικτό;

Ο τουρισμός, όπως και όλοι οι υπόλοιποι κλάδοι της ελληνικής οικονομίας, επιφορτίστηκαν τα χρόνια της κρίσης με συσσωρευμένα βάρη. Η κυβέρνηση με την επιτυχή έξοδο από τα προγράμματα δημοσιονομικής προσαρμογής, εξήγγειλε τη σταδιακή αποκλιμάκωση, από το 2019, των φόρων, η οποία αφορά και τις τουριστικές επιχειρήσεις, σύμφωνα με έναν ρεαλιστικό σχεδιασμό, με βάση τις δυνατότητες της χώρας μας. Το Υπουργείο Τουρισμού, που, όπως γνωρίζετε, δεν έχει αρμοδιότητα για τα φορολογικά και οικονομικά ζητήματα, στηρίζει αιτήματα και προτάσεις, που είναι προς όφελος του τουρισμού και της ανάπτυξης.

Είστε ικανοποιημένη από την προσέλκυση επενδύσεων στον Τουρισμό;

Η αύξηση των επενδύσεων στον τουρισμό έχει ξεπεράσει κάθε προσδοκία. Με την εξωστρέφειά μας, τις υψηλές τουριστικές επιδόσεις, όλα τα τελευταία χρόνια, αλλά και έχοντας «χτίσει» σχέσεις εμπιστοσύνης με την τουριστική αγορά στο εξωτερικό, βρισκόμαστε σήμερα στο κέντρο του παγκόσμιου επενδυτικού ενδιαφέροντος και υπάρχει «έκρηξη» των επενδύσεων στον ελληνικό τουρισμό. Προσελκύσαμε την προηγούμενη τριετία περισσότερα από 350 επενδυτικά σχέδια, σε ξενοδοχεία και resorts υψηλών κατηγοριών και δυναμικότητας, που οδήγησαν στη δημιουργία 26.000 νέων κλινών. Στον αναπτυξιακό νόμο, μία στις δύο επενδύσεις προς υπαγωγή είναι τουριστική.

Μετά από πρόσκλησή μας κορυφαίοι Όμιλοι του εξωτερικού διερευνούν τις νέες, επωφελείς ευκαιρίες και κάποιοι έχουν, ήδη, δρομολογήσει σημαντικά σχέδια, είτε να εισέλθουν στην ελληνική τουριστική αγορά, είτε να επεκτείνουν το χαρτοφυλάκιό τους. Έχουμε δημιουργήσει ένα πιο ελκυστικό και φιλικό για την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας πλαίσιο και διευκολύνουμε τους επενδυτές, σε όλα τα στάδια, για την ολοκλήρωση της επένδυσής τους. Ταυτόχρονα, σχεδιάζουμε με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού και άλλους διεθνείς φορείς τη διοργάνωση, μέσα στο 2019, φόρουμ για τις τουριστικές επενδύσεις στη χώρα μας. Η Ελλάδα προβάλλει σήμερα ως η πιο ελκυστική ευκαιρία στη Μεσόγειο και την Ευρώπη για επενδύσεις στον δυναμικά αναπτυσσόμενο τουριστικό τομέα.

Ποια είναι τα αποτελέσματα από τις προσπάθειες που γίνονται για την προσέλκυση επισκεπτών από νέες αγορές, όπως η Ινδία και ο Αραβικός Κόλπος;Υπάρχει κρίσιμη μάζα για τον ελληνικό Τουρισμό σε αυτές;

Στην τουριστική πολιτική μας δώσαμε προτεραιότητα στο άνοιγμα των αγορών αυτών, καθώς πρόκειται για τεράστιες και δυναμικά αναπτυσσόμενες αγορές επισκεπτών υψηλών εισοδημάτων και υψηλής αγοραστικής δύναμης, που ταξιδεύουν όλο τον χρόνο. Τα τουριστικά μεγέθη ήταν ελάχιστα και για αυτό έγινε πολύ μεγάλη προσπάθεια προκειμένου να διεισδύσουμε σε αυτές τις τουριστικές αγορές. Αυτό το τουριστικό άνοιγμα που επιχειρήσαμε στις αραβικές χώρες έχει αποφέρει διψήφια αύξηση των αφίξεων, νέες απευθείας πτήσεις όλο τον χρόνο, όπως παραδείγματος χάριν η καθημερινή αεροπορική σύνδεση Ντουμπάι – Αθήνα – Νέα Υόρκη και Ντόχα – Θεσσαλονίκη, περισσότερες απευθείας πτήσεις τη θερινή περίοδο προς δημοφιλείς ελληνικούς προορισμούς, όπως επίσης και ενδιαφέρον αραβικών ομίλων για τον τουρισμό και το real estate.

Όσον αφορά στην Ινδία, το 2018 διπλασιάσαμε τον αριθμό των επισκεπτών, σε σχέση με το 2017. Ανάλογη είναι η εικόνα από την κινεζική αγορά, που αποτελεί στρατηγική μας προτεραιότητα τα τελευταία χρόνια. Διεκδικήσαμε και πετύχαμε την αεροπορική σύνδεση Πεκίνο – Αθήνα, που ενίσχυσε το τουριστικό ρεύμα προς την Ελλάδα κατά 70%, σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά και διαπραγματευόμαστε νέες αεροπορικές συνδέσεις.

Δεν επιδιώκουμε απλά να ενισχύσουμε τους αριθμούς, αλλά με ένα ευρύτερο στρατηγικό σχεδιασμό η Ελλάδα να αποτελεί σταδιακά κυρίαρχη επιλογή προορισμού των επισκεπτών των αγορών αυτών, που η προσέλκυσή τους ενισχύει τα έσοδα και ταυτόχρονα προσελκύει νέες επενδύσεις υψηλής προστιθέμενης αξίας στη χώρα μας. Η πολύ μεγάλη αύξηση από τις αγορές αυτές αποτυπώνεται και στο tax free, που έχει 30% άνοδο και το 2018.

Ανταγωνίζεται η Ελλάδα στην Ανατολική Μεσόγειο, κατά την άποψή σας, προορισμούς όπως η Τουρκία, η Αίγυπτος, η Κύπρος και η Τυνησία;

Η αντίληψη που θέλει να συγκρίνεται το τουριστικό μας προϊόν με αυτό της Τουρκίας και με τις χώρες της Ανατολικής Μεσογείου είναι αναχρονιστική. Ούτε απευθυνόμαστε, ούτε προσελκύουμε τους ίδιους επισκέπτες. Το γεγονός αυτό έχουν επισημάνει σε δημόσιες τοποθετήσεις τους και διεθνείς φορείς, και πρόσφατα η πρόεδρος του Παγκοσμίου Συμβουλίου Ταξιδίων και Τουρισμού, Γκλόρια Γκεβάρα, στην επίσκεψή της στην Αθήνα. Η πορεία του ελληνικού τουρισμού τα τελευταία χρόνια και ειδικά το 2018 το επιβεβαιώνει στην πράξη. Παρότι οι γειτονικοί προορισμοί το 2018 ανέκαμψαν τουριστικά από τα προβλήματα που αντιμετώπιζαν στο παρελθόν, η ζήτηση για την Ελλάδα ήταν πιο ισχυρή από ποτέ και το τουριστικό ρεύμα προς τη χώρα μας, όπως και τα έσοδα, άγγιξαν νέο ρεκόρ. Όπως πολλές φορές έχω τονίσει, τα οφέλη είναι μεγαλύτερα για κάθε προορισμό, όταν ο τουρισμός αναπτύσσεται σε συνθήκες σταθερότητας και ασφάλειας στην ευρύτερη περιοχή.

Εμείς εργαζόμαστε για να ισχυροποιήσουμε τη διεθνή μας θέση στην παγκόσμια τουριστική αγορά, ανεξάρτητα από τις γεωπολιτικές και οποιεσδήποτε άλλες συγκυρίες και να δημιουργήσουμε σταθερά και μακροπρόθεσμα οφέλη, επενδύοντας στην υψηλή ποιότητα και στα ανταγωνιστικά, τουριστικά πλεονεκτήματα της πατρίδας μας. Είναι ξεκάθαρο στην τουριστική μας πολιτική ότι δεν στοχεύουμε στον μαζικό τουρισμό, ούτε επιδιώκουμε να αντλήσουμε μερίδια από τις κατηγορίες επισκεπτών που επιλέγουν φθηνότερους προορισμούς.

Εκτός από τα μεγάλα και επιτυχημένα ξενοδοχεία στους μεγάλους προορισμούς, υπάρχει και η «άλλη ξενοδοχειακή Ελλάδα» στους μικρούς προορισμούς, ορεινούς και θερινούς, με τα μικρά οικογενειακά ξενοδοχεία. Με αυτές τις επιχειρήσεις τι κάνετε;

Προτεραιότητά μας ήταν η ενίσχυση της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας για αυτό προκηρύξαμε προγράμματα άνω των 500 εκατ. ευρώ μέσω του ΕΣΠΑ και δώσαμε τη δυνατότητα να εκσυγχρονιστούν και να αναβαθμιστούν οι υφιστάμενες μικρομεσαίες τουριστικές επιχειρήσεις, όπως επίσης και να δημιουργηθούν νέες.

Στον πυρήνα της στρατηγικής μας βρίσκεται η ανάδειξη του μεγάλου εύρους επιλογών σε προορισμούς και θεματικές αυθεντικές ταξιδιωτικές εμπειρίες, που προσφέρει η Ελλάδα. Προωθούμε συστηματικά νέους ελληνικούς προορισμούς, σε λιγότερο δημοφιλή νησιά και σε περιοχές της ηπειρωτικής Ελλάδας, όπου λειτουργούν μικρότερου μεγέθους ξενοδοχεία, αλλά και σε χειμερινούς προορισμούς, που σήμερα πλέον έχει αυξηθεί η τουριστική κίνηση τον χειμώνα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η Περιφέρεια Ηπείρου, την οποία εντάξαμε στον τουριστικό χάρτη τα δύο τελευταία χρόνια και έχει διψήφια αύξηση.

Θεσπίσαμε νέες προδιαγραφές για τους παραδοσιακούς ξενώνες και δημιουργήσαμε, για πρώτη φορά στη χώρα μας, ένα σαφές πλαίσιο όρων και προϋποθέσεων για τη λειτουργία των αγροτουριστικών επιχειρήσεων, καλύπτοντας ένα θεσμικό κενό που εκκρεμούσε πάνω από 10 χρόνια. Οι εκπρόσωποι του αγροτουρισμού έχουν εκφράσει την ικανοποίησή τους διότι ανοίξαμε ουσιαστικά τον δρόμο για την ανάπτυξη αυτής της δραστηριότητας στην Ελλάδα.

Ενοικιαζόμενα δωμάτια: Ένας μεγάλος κλάδος, με πολλούς μικρούς επιχειρηματίες. Τι κάνετε για τον κλάδο;

Οι μικρομεσαίες και μικρές επιχειρήσεις είναι η «ραχοκοκαλιά» του τουρισμού και μπορούν να αποτελέσουν αντιπροσωπευτικό κομμάτι των αυθεντικών εμπειριών, που επιζητούν όλο και περισσότεροι επισκέπτες και αποτελεί παγκόσμια τάση. Για αυτό τον λόγο προχωρήσαμε σε ρυθμίσεις ώστε να ικανοποιήσουμε την πλειοψηφία των αιτημάτων του κλάδου που ήταν στην αρμοδιότητά μας. Αυξήσαμε τη δυναμικότητα και δώσαμε τη δυνατότητα έτσι στα ενοικιαζόμενα δωμάτια και διαμερίσματα να αναπτύσσονται έως και 30 δωμάτια αντί για 20, και να μπορούν επομένως περισσότερες επιχειρήσεις να ενταχθούν σε προγράμματα χρηματοδότησης του ΕΣΠΑ. Καθορίσαμε νέες σύγχρονες προδιαγραφές λειτουργίας και προαιρετικής κατηγοριοποίησής τους σε 5 κλειδιά αντί για 4, μέχρι το τέλος του 2019.

Ο κλάδος αυτός αποτελείται από μικρές και οικογενειακές κυρίως επιχειρήσεις, με τις οποίες οι επισκέπτης «χτίζει» προσωπικές σχέσεις και απολαμβάνει τη ζεστή ελληνική φιλοξενία, για την οποία είμαστε υπερήφανοι.

Αισθάνεστε ότι έχετε ολοκληρώσει το έργο σας στον Τουρισμό; Συμμερίζεστε την άποψη που λέει ότι ο πολιτικός πρέπει να φεύγει στην κορυφή της επιτυχίας σε έναν τομέα; Τι αισθάνεστε ότι σας δένει με τον κλάδο;

Ο τουρισμός είναι πολύτιμο εθνικό κεφάλαιο και κινητήρια δύναμη για την οικονομία μας και την κοινωνική πρόοδο και ευημερία. Ανέλαβα το χαρτοφυλάκιο του Υπουργείου Τουρισμού το 2015, μέσα σε αντίξοες συνθήκες στο οικονομικό και γεωπολιτικό περιβάλλον και με διαρκείς απρόβλεπτους παράγοντες, που κληθήκαμε να αντιμετωπίσουμε, ώστε να διασφαλίσουμε την αναπτυξιακή πορεία του κλάδου. Εργάστηκα με όλες μου τις δυνάμεις, αδιάκοπα, τα τέσσερα αυτά χρόνια, με όραμα, με στρατηγική, με συγκεκριμένους στόχους και με σχέδιο για την τουριστική ανάπτυξη, προς όφελος του τουριστικού κλάδου, για το συμφέρον του ελληνικού λαού και της πατρίδας μας. Με διαρκείς, μικρές και μεγάλες «μάχες», πετύχαμε ο τουρισμός να γίνει προτεραιότητα, να στηρίξει ουσιαστικά την εθνική μας οικονομία, στα πιο δύσκολα χρόνια της πολυετούς κρίσης, να δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας, να φέρει επενδύσεις και να ενισχύσει τη διεθνή εξωστρέφεια και την εικόνα της χώρας μας.

Ο τουρισμός είναι άμεσα συνδεδεμένος με το μέλλον της Ελλάδας και την εθνική προσπάθεια για την ανάπτυξη.

Η επιτυχία του τουρισμού μας, που αναγνωρίζεται από όλους τους διεθνείς φορείς ως πρότυπο επιτυχημένης τουριστικής πολιτικής και διαχείρισης, είναι επιτυχία όλων μας, είναι επιτυχία της Ελλάδας.

1 ΣΧΟΛΙΟ

  1. Planet gave us beautiful ornaments, Sun, Sea, Mountains and Ancient Civilization.
    We have to invest in them to become the first Tourist Destination around the world.
    The bases exist, we must continue dynamically with a future program.
    Tourism gives Greece rich and economic prosperity.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ