Ελληνορωσικό φόρουμ: Οι επαγγελματίες του Τουρισμού…

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
Στη δεύτερη ενότητα του φόρουμ τον λόγο πήραν οι επαγγελματίες του Τουρισμού και συγκεκριμένα ο πρόεδρος του ΞΕΕ κ. Γιώργος Τσακίρης, ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ κ. Ανδρέας Ανδρεάδης, ο κ. Yury Barzykin, αντιπρόεδρος του Russian Union of Tour Industry και η κα. MAya Lomidge, executive director Association Of Tour Operators Russia.
Ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου κ. Γεώργιος Τσακίρης αναφέρθηκε στη δυναμική των τουριστικών σχέσεων Ελλάδας Ρωσσίας, σημειώνοντας ότι “Οι τουριστικές αφίξεις στην Ελλάδα από 135,000 που ήταν το 2002 φέτος αναμένεται να φτάσουν ή και να ξεπεράσουν το 1 εκ. κατατάσσοντας την Ελλάδα στην έβδομη θέση των πιο δημοφιλών προορισμών για τους Ρώσους τουρίστες”. Και συνέχισε: ” Είναι μια νέα σχέση σε στάδιο διάπλασης. Και όπως σε κάθε σχέση, αν θέλουμε να κρατήσει πολλά χρόνια, πρέπει να μπουν οι σωστές βάσεις και θέλει διαχείριση, επένδυση και καλλιέργεια που δεν θα δικαιολογούσες σε κάτι εφήμερο.
 Μπορεί να πρέπει να αφήσεις στο τραπέζι κάποια Ευρώ, που θα μπορούσες βάση της διαπραγματευτικής σου ισχύος της δεδομένης στιγμής να κρατήσεις για εσένα, ή να προσφέρεις κάποιες υπηρεσίες που δεν είσαι υποχρεωμένος από τη σύμβαση που έχεις υπογράψει ή να επωμισθείς μια αστοχία του εμπορικού σου συνεργάτη και μαζί να δουλέψετε από κοινού ώστε να μην επαναληφθεί.

 Αυτές οι συμπεριφορές οδηγούν στη σχέση και όχι στην απλή δοσοληψία. Relationship versus transaction. Πρέπει να αντιληφθούμε όλοι, ‘Έλληνες και Ρώσοι, αεροπορικές εταιρείες, tour operators, ξενοδόχοι και λοιποί φορείς πως είμαστε όλοι μαζί και το προϊόν κοινό. Μαζί πρέπει να φροντίσουμε ότι η υπόσχεση, η προσδοκία και πραγματική εμπειρία του πελάτη μας δεν αποκλίνουν”. Στη συνέχεια ο κ. Τσακίρης υπογράμμισε ότι “για να μπορέσει ο Ελληνικός Τουρισμός να παίξει αυτό τον πρωταγωνιστικό ρόλο στην ανάπτυξη της οικονομίας και της χώρας έχουμε επεξεργαστεί και συμφωνήσει στη σταδιακή υιοθέτηση ενός νέου τουριστικού μοντέλου και εδώ ακριβώς δημιουργούνται οι ευκαιρίες για νέες επενδύσεις και δραστηριοποίηση στην Ελληνική τουριστική αγορά. Γιατί από τη μία πρόκειται για: • ένα παγκόσμιο Brand που διαχρονικά βρίσκεται μέσα στους υποψήφιους προορισμούς όσων ταξιδεύουν για αναψυχή, • ένα μαγευτικό τοπίο, • σε ιδανικό σημείο στην Ευρώπη, • με ήδη ανεπτυγμένη τουριστική υποδομή, • και έμπειρο τουριστικό προσωπικό. Από την άλλη υπάρχουν πέντε άξονες στους οποίους θα κινηθούμε οι οποίοι είναι σχετικά ανεκμετάλλευτοι και δημιουργούν το χώρο για νέες επενδύσεις και ανάπτυξη. 1. Θα διαμορφώσουμε ένα τουριστικό πακέτο για ολόκληρο τον χρόνο σε σχέση με το τωρινό που δημιουργεί μια υπερ-συγκέντρωση τους τρεις μήνες του καλοκαιριού. Το μεσογειακό κλίμα και η τοποθεσία της χώρας μας το επιτρέπουν εφόσον αναπτυχθούν νέες δραστηριότητες και μορφές τουρισμού που θα έχουν ενδιαφέρον για τον επισκέπτη. 2. Θα αναβαθμίσουμε την τουριστική μας πρόταση εμπλουτίζοντας το βασικό τουριστικό μας προϊόν, του ήλιου και τις θάλασσας και δευτερευόντως πολιτισμικού, με επεκτάσεις όπως θρησκευτικός, ιατρικός, καταδυτικός τουρισμός, κρουαζιέρες, yachting, γκολφ, τουριστική κατοικία, θεματικά πάρκα κ.α. 3. Θα μειώσουμε την εξάρτηση μας από δύο μόνο αγορές (Αγγλία και Γερμανία) αναπτύσσοντας νέες με προοπτική. 4. Θα βελτιώσουμε ακόμη περισσότερο τη σύσταση της ξενοδοχειακής μας υποδομής. Στοχεύουμε σε πιο ισόρροπο μείγμα και ως προς το μέγεθος, που θα επιτρέπει μεγαλύτερες οικονομίες κλίμακας για την επιχείρηση, και ως προς την ποιότητα. 5. Θα ενισχύσουμε την ανάπτυξη του τουρισμού πόλης, City-Break, εμπλουτίζοντας το τουριστικό προϊόν των επιλεγμένων πόλεων με μόνιμες δραστηριότητες και εκθέματα αλλά και περιοδικές εκθέσεις και φεστιβάλ και καλλιτεχνικά δρώμενα. Με όλη αυτή την αύξηση του τουριστικού ρεύματος από τη Ρωσία είναι εντυπωσιακή η απουσία της Αθήνας που, μαζί με την ευρύτερη περιφέρεια, προσφέρει όλα όσα αναζητά ό επισκέπτης μας. Χρειάζεται να Κάνουμε πολλά περισσότερα πάνω σε αυτό”. Και κατέληξε λέγοντας: “Και όλα αυτά θα γίνουν με φόντο την περαιτέρω βελτίωση: • των υποδομών και αξιοθέατων της χώρας είτε πρόκειται για αρχαιολογικούς χώρους είτε για δρόμους, λιμάνια και αεροδρόμια, • της ευκολίας πρόσβασης στην Ελλάδα, με απλοποίηση των διαδικασιών έκδοσης βίζας για τις νέες αγορές υψηλού ενδιαφέροντος όπως η Ρωσία, • και φυσικά, με την διευκόλυνση των επενδύσεων απλουστεύοντας τις διαδικασίες αδειοδότησης των επιχειρήσεων και τα νέα επενδυτικά κίνητρα που είναι προσαρμοσμένα σε αυτούς ακριβώς τους άξονες που προανέφερα”. Παίρνοντας το λόγο ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ κ. Ανδρέας Ανδρεάδης, υποστήριξε ότι για την τρέχουσα περίοδο τα 16 εκ αφίξεις είναι δεδομένα. Σημείωσε ότι είναι σημαντική η αύξηση των τουριστικών συναλλαγών Ελλάδας Ρωσίας, αλλά δεν πρέπει να επαναπαυθούμε στην σχετική αυτή επιτυχία, όπως είπε χαρακτηριστικά, προσθέτοντας: «Αντίθετα πρέπει να προσπαθήσουμε περισσότερο». Στη συνέχεια ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ τόνισε ότι «…Για πάρα πολλά χρόνια η Ελλάδα είχε τα τουριστικά «αυγά» της στην Δυτική Ευρώπη, αλλά σήμερα πλέον η εικόνα έχει αλλάξει με τις αγορές της Γερμανίας και της Αγγλίας να καταλαμβάνουν το 30% των αφίξεων και την Ρωσία να έχει φθάσει στο 18%, γεγονός που δείχνει την μετατόπιση προς Ανατολή». Όσον αφορά τις αφίξεις από Ρωσία για το 2012 ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ έκανε λόγο για συνολικό αριθμό αφίξεων περί το 1 εκ., ενώ αναφερόμενος στο θέμα των θεωρήσεων visa, έκανε λόγο για σαφή πρόοδο, τονίζοντας ωστόσο ότι απέχουμε πολύ από την βέλτιστη λύση του θέματος. Έκανε επίσης λόγω για αντιμετώπιση του θέματος σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, προτείνοντας και την λύση της ηλεκτρονικής visa Σε μια τέτοια κατεύθυνση η Ελλάδα θα μπορούσε να έχει 3.000.000 περισσότερες αφίξεις και εισόδημα 5 δις. ευρώ.. Ακόμη θεώρησε θετική την τριμερή κυβέρνηση και το αυτόνομο υπουργείο Τουρισμού, κάνοντας λόγο για συνεισφορά του Τουρισμού το 2020 σε 1.000.000 εργαζόμενους, από 760.000 σήμερα και εισόδημα 50 δις. ευρώ, έναντι 32 σήμερα. Τέλος ο κ. Ανδρέαδης αναφέρθηκε στην υπό σύσταση εταιρία μάρκετινγκ, σημειώνοντας την αναγκαιότητά της, ενώ ανακοίνωσε πρωτοβουλία για την βελτίωση της εικόνας της Αθήνας από τον ΣΕΤΕ. Παίρνοντας το λόγο από την ρωσική πλευρά ο κ. Yury Barzykin αντιπρόεδρος του Russian Union of Tour Industry, αναφέρθηκε στις πατροπαράδοτες καλές σχέσεις των δύο λαών, ενώ στον τομέα του Τουρισμού δραστηριοποιούνται περισσότερες από 5000 τουριστικές επιχειρήσεις εκ των οποίων οι 2.300 ασχολούνται με τουρισμό στο εξωτερικό. Ο Ρώσος ομιλητής συμφώνησε με την δυναμική της ανάπτυξης των τουριστικών σχέσεων των δύο χωρών, τονίζοντας ότι το θέμα της φερεγγυότητας είναι κομβικό. Γι αυτό συστήνεται ταμείο ασφάλισης των ρωσικών tour operators, για την ασφάλεια των συναλλαγών κατά τα δυτικά πρότυπα. Έκανε λόγο δε για αύξηση του αριθμού των ρωσικών πόλεων που συνδέονται αεροπορικά με την Ελλάδα, ενώ υποστήριξε ότι ο Τουρισμός Υγείας είναι ένας τομέας που ενδιαφέρει ιδιαίτερα τη ρωσική πλευρά, πέραν των οικογενειακών διακοπών. Είπε δε ότι το μέσο πακέτο του Ρώσου τουρίστα all inclusive είναι περιπου 800 ευρώ. Στο θέμα της visa είπε ότι χρειάζονται βελτιώσεις, υποστηρίζοντας ότι η επίλυσή του θα αυξήσει σημαντικά τη ροή Ρώσων τουριστών προς την Ελλάδα. Η κα. MAya Lomidge, executive director Association Of Tour Operators Russia, έκανε λόγο την ανάγκη “καθαρών σχέσεων” μεταξύ επιχειρήσεων, ώστε να μην βρίσκονται τουρίστες σε δυσάρεστες θέσεις, λόγω διαφωνιών των εταίρων.