xenia

Επενδύσεις σε ξενοδοχεία στην Ελλάδα : Ευκαιρία ή εφιάλτης…

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΦΟΡΕΙΣ

Ξενοδοχειακές επενδύσεις στην Ελλάδα: Από την χρηματοδότηση, στην υλοποίηση, εφιάλτης ή ευκαιρία, ήταν το θέμα συζήτησης που διοργανώθηκε στο Hotel Megatrends Talks, κατά τη διάρκεια της δεύτερης μέρας της Xenia 2018, στο Metropolitan Expo.

Στη συζήτηση, που συντόνισε ο εκδότης του ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ και του Money-tourism.gr Κωνσταντίνος Δεριζώτης, συμμετείχαν οι κ.κ. Αλέξανδρος Βασιλικός, Πρόεδρος Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας, Γρηγόρης Τάσιος, Πρόεδρος Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων, Χάρης Σιγανός, Διευθύνων Σύμβουλος Zeus International / Strategical partner WHNDHAM GROUP OF HOTELS, Σπύρος Βενετσιάνος, Deputy General Manager, Head of Structured Finance Group corporate & investment Banking EUROBANK ERGASIAS S.A.,Ιωάννης Καλλιάς, CEO TUV AUSTRIA HELLAS και Μανώλης Κουτελιάς, Head of Investment Projects Department, NOISIS DEVELOPMENT CONSULTANTS S.A.

Ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος Αλέξανδρος Βασιλικός τόνισε την ανάγκη το ξενοδοχειακό προϊόν να προσθέσει υπεραξία στον εκάστοτε τουριστικό προορισμό, δημιουργώντας έναν ακατανίκητο συνδυασμό για τον υποψήφιο επισκέπτη.

xeniaΑπό την πλευρά του, ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων Γρηγόρης Τάσιος, ο δήλωσε αισιόδοξος για τα μελλοντικά οικονομικά αποτελέσματα του κλάδου.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Zeus International και strategic partner στη Wyndham Group of Hotels Χάρης Σιγανός, τόνισε ότι οι επενδυτικές συνθήκες στην Ελλάδα, ενέχουν σημαντικούς κινδύνους και προβλήματα, αναφερόμενος ενδεικτικά στα επιτόκια δανεισμού όπου στις χώρες της Δυτικής Ερώπης κυμαίνονται στο 1,2%. Αναφέρθηκε δε στην εμπειρία επενδύσεων της ZEUS σε αρκετές χώρες του εξωτερικού.

Ο αναπληρωτής γενικός διευθυντής και head of Structured Finance Group corporate & investment Banking Eurobank Ergasias S.A. Σπύρος Βενετσιάνος,υπογράμμισε την ετοιμότητα της τράπεζας να χρηματοδοτήσει πλήρως τα επενδυτικά σχέδια των Ελλήνων ξενοδόχων, λέγοντας χαρακτηριστικά: “Ψάχνουμε επενδυτικά σχέδια να χρηματοδοτήσουμε”.

Όπως σημείωσε ο κ. Βενετσιάνος το 2016 έγιναν οι πρώτες συναλλαγές, τόσο από ξενοδόχους, όσο και από επενδυτικά κεφάλαια – σε υφιστάμενες μονάδες, σε καλές τοποθεσίες και τιμές υποστηρίξιμες με τεχνοκρατικά κριτήρια. Δύο χρόνια μετά, το 2018, έχουμε “απενοχοποίηση” της πώλησης και μείωση του bid ask spread, ενώ τόσο Έλληνες ξενοδόχοι, όσο και επενδυτικά κεφάλαια και διεθνείς TOs, έχουν υλοποιήσει μεγάλη ποικιλία συναλλαγών.

Όσον αφορά στη ζήτηση, οι υφιστάμενοι πελάτες των τραπεζών ενδιαφέρονται για επέκταση ή αναβάθμιση / εκσυγχρονισμό των ξενοδοχειακών τους μονάδων, ανέγερση νέων ξενοδοχειακών μονάδων, έχουν ενδιαφέρον για εξαγορές, όπως και για νέες συνεργασίες και μοντέλα (π.χ. συνεργασίες με Funds, ανάθεση σε Operators, μισθώσεις κ.λπ.). Οι νέοι πελάτες έχουν διάθεση για διαχείριση / franchising και rebranding μονάδων, δείχνουν ενδιαφέρον για εξαγορές, πλειστηριασμούς ή πωλήσεις δανείων. Όσον αφορά στη γη για ανάπτυξη, είναι διαθέσιμη, αλλά ο κίνδυνος αδειοδότησης αξιολογείται ακόμη ιδιαίτερα αρνητικά.

Τα βασικά κριτήρια που αξιολογούν οι τραπεζικοί οργανισμοί προκειμένου να χρηματοδοτήσουν μια επένδυση είναι:

  • εμπειρία φορέων (ιδιοκτήτη, operator, ακόμα και του κατασκευαστή)
  • ιστορικό συνεργασίας
  • location ξενοδοχειακής μονάδας
  • ίδια συμμετοχή κα ευρωστία φορέων
  • εξασφαλίσεις / ροές / επιχειρηματικά πλάνα
  • υγιείς ισολογισμοί

Και κατέληξε: “Η χρηματοδότηση υγιών / πιστοληπτικών ικανών επιχειρήσεων στον ξενοδοχειακό χώρο αποτελεί πλέον στόχο όλων των τραπεζών, καθώς σε αντίθεση με την υπόλοιπη Ευρώπη, όπου τα ξενοδοχεία θεωρούνται ως ένα σχετικά επικίνδυνο real estate, στην Ελλάδα απολαμβάνουν ιδιαίτερα ανταγωνιστικούς όρους χρηματοδότησης, αντίστοιχους των καλύτερων επιχειρήσεων”.

Ο CEO TUV Austria Hellas Ιωάννης Καλλιάς αναφέρθηκε στην ανάγκη έγκαιρου σχεδιασμού που θα διασφαλίζει την αειφορία των επενδυτικών σχεδίων και την βελτιστοποίηση των διατιθέμενων πόρων, μέσα από διαδικασίες πιστοποιήσεων.

Τέλος, ο head of Investment Projects Department της Noisis Dvelopment Consultants S.A. Μανώλης Κουτελιάς, παρουσίασε τα είδη ενισχύσεων και κινήτρων για τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις από διάφορους φορείς, όπως τα προγράμματα ΕΣΠΑ.

Ήταν μια ολοζώντανη διαδοχή σημαντικών τοποθετήσεων που καθήλωσε το κοινό, από τους πρωταγωνιστές της τουριστικής αγοράς της χώρας μας.

Δείτε τις παρουσίασεις του κ. Βενετσάνου, εδώ, του κ. Κουτελιά, εδώ και του κ. Καλλιά, εδώ.

Tagged

1 σχόλιο στο “Επενδύσεις σε ξενοδοχεία στην Ελλάδα : Ευκαιρία ή εφιάλτης…

Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *