Τα ερωτήματα
Τα ερωτήματα που προκύπτουν, είναι αν οι περιπτώσεις αυτές της Αττικής και της Ύδρας σηματοδοτούν την επιστροφή των εποχών του μπλακ άουτ στο σύστημα μεταφοράς του ΑΔΜΗΕ και στο δίκτυο διανομής του ΔΕΔΔΗΕ.
Γενικευμένες διακοπές ρεύματος, οι οποίες μέχρι και την πρώτη δεκαετία του 2000 οφείλονταν κατά κύριο λόγο στην ανεπάρκεια ισχύος και τη γεωγραφική ανισορροπία της παραγωγής με την κατανάλωση. Οι μονάδες της ΔEH βρίσκονταν στον Βορρά και η μεγάλη ζήτηση ρεύματος εκδηλωνόταν στην Αττική και Νότια. Μέχρι που κατασκευάστηκαν οι πρώτες ιδιωτικές μονάδες παραγωγής ρεύματος από τη Βοιωτία και κάτω.
Αρμόδιες πηγές, ως προς το σύστημα της μεταφοράς, σημειώνουν πως η συντήρηση και η αναβάθμιση των υποδομών και των γραμμών γίνονται, αν και λόγω της έλλειψης προσωπικού οι εργασίες προχωρούν με σημαντική καθυστέρηση. Επιπλέον σημαντικά έργα, όπως για παράδειγμα η κατασκευή του ΚΥΤ Αργυρούπολης που θα συνδράμει στην αποσυμφόρηση του ΚΥΤ Παλλήνης κατά τη μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας στο Λεκανοπέδιο, καθυστερεί επί σειρά ετών λόγω αντιδράσεων τοπικών παραγόντων.
Το μεγάλο πρόβλημα, όμως, εντοπίζεται στο δίκτυο διανομής ηλεκτρικής ενέργειας. Στο μεγαλύτερο μέρος της χώρας ο εντοπισμός των βλαβών στην ηλεκτροδότηση δεν είναι δυνατόν να εντοπιστεί με τη χρήση της σύγχρονης τεχνολογίας, όπως μέσω λογισμικού GIS ή με Κέντρα Ελέγχου των Δικτύων στα μη διασυνδεδεμένα νησιά. Για αυτά και άλλα έργα ο ΔΕΔΔΗΕ έχει προγραμματίσει επενδύσεις ύψους 1,2 δισ. ευρώ μέχρι το 2021.
Με φόντο το σοβαρό πρόβλημα της Ύδρας, αξίζει να σημειωθεί πως οι υπάλληλοι του Διαχειριστή τώρα εκπαιδεύονται για τη χρησιμοποίηση drone που θα καταγράφουν την εικόνα του δικτύου σε σημεία όπου είναι δύσκολη η πρόσβαση. Φυσικά και στον ΔΕΔΔΗΕ το πρόβλημα στελέχωσης με νέους εκπαιδευμένους τεχνικούς είναι τεράστιο.
Γεννήτριες καλού κακού…
Πέρα, όμως, από τα προβλήματα συντήρησης και αναβάθμισης του συστήματος μεταφοράς και του δικτύου διανομής ηλεκτρικής ενέργειας, ως τεράστια λάθη αναδεικνύονται κι εκείνα που σχετίζονται με τον συνολικότερο σχεδιασμό για την ηλεκτρική διασύνδεση των νησιών.
Οι ολιγωρίες και οι καθυστερήσεις εντοπίζονται σε βάθος ετών. Όλες οι μελέτες δείχνουν την αναγκαιότητα της ηλεκτρικής διασύνδεσης των νησιών με το ηπειρωτικό σύστημα, αλλά ποτέ κανένα έργο δεν προχωρούσε. Κάθε χρόνο η ΔEH, ως μοναδική παραγωγός ρεύματος, προχωρούσε στην ενοικίασηηλεκτροπαραγωγών ζευγών για την κάλυψη έκτακτων αναγκών ρεύματος, ιδίως τις περιόδους του καλοκαιριού.
Τον Αύγουστο του 2013 ο νούμερο ένα τουριστικός προορισμός της χώρας μας, η Σαντορίνη, βυθίζεται στο σκοτάδι από απανωτά μπλακ άουτ. Από τα γεγονότα αυτά αναδείχθηκαν τα σοβαρά προβλήματα επάρκειας του νησιού. Ο σχεδιασμός, όμως, της διασύνδεσής της με το ηπειρωτικό σύστημα δεν συμπεριλήφθηκε στις τρεις φάσεις των Κυκλάδων, που τώρα υλοποιείται από τον ΑΔΜΗΕ. Το νησί όπως και άλλα πρόκειται να ενταχθούν στο δεκαετές επενδυτικό πλάνο του 2019 με ορίζοντα υλοποίησης έως το 2028. Σύμφωνα με πληροφορίες του Euro2day.gr, η ΡΑΕ ενέκρινε στο τέλος του Ιουνίου αίτημα της ΔEH για την ενοικίαση ηλεκτροπαραγωγού ζεύγους ισχύος 8 MW, προκειμένου να καλυφθούν έκτακτες ανάγκες του Ιουλίου και του Αυγούστου.
Η Κρήτη επίσης είναι γνωστό ότι από το 2020 θα αντιμετωπίσει σοβαρό πρόβλημα επάρκειας ισχύος καθώς η ΔEH είναι υποχρεωμένη να αποσύρει τα 620 από τα περίπου 800 MW στο νησί για περιβαλλοντικούς λόγους. Παρ’ όλα αυτά η μεγάλη διασύνδεση με την Αττική στην καλύτερη των περιπτώσεων θα είναι έτοιμη το 2022 αλλά μέχρι τότε είναι άγνωστο πώς θα καλυφθεί το τεράστιο θέμα της ασφαλούς τροφοδοσίας. Σύμφωνα με πληροφορίες του Euro2day.gr, η ΔEΗ ζήτησε κι έλαβε στο τέλος του Ιουνίου άδεια από τη ΡΑΕ για την παραγωγή ρεύματος με ηλεκτροπαραγωγά ζεύγη ισχύος 12 MW, προκειμένου να καλυφθούν ανάγκες του καλοκαιριού.
Αλλά και στη Ρόδο, λόγω της πολυετούς καθυστέρησης στην ολοκλήρωση του νέου πετρελαιοκίνητου σταθμού, η ΔEΗ έλαβε άδεια για την τοποθέτηση ηλεκτροπαραγωγών ζευγών ισχύος 37 MW καθώς υπήρχε πρόβλημα επάρκειας.