Πολλοί ταξιδιώτες έχουν ήδη καταστρώσει τα σχέδιά τους για τις καλοκαιρινές τους αποδράσεις, αλλά μεταξύ εκείνων που δεν έχουν ακόμη προχωρήσεις σε κρατήσεις, πολλοί αναζητούν ευκαιρίες για προσιτές επιλογές διακοπών στις σκοτεινές γωνιές του διαδικτύου, υπό την πίεση του πληθωρισμού ρεκόρ και της κρίσης του κόστους διαβίωσης.
Τα ευρήματα μιας πρόσφατης έρευνας αγοράς που έγινε κατ’ εντολή της κορυφαίας εταιρίας διαδικτυακής ασφάλειας McAfee διαπίστωσαν ότι το 56% των σύγχρονων ταξιδιωτών είναι πιο πιθανό να κυνηγήσουν ευκαιρίες για ταξίδια στο σημερινό οικονομικό περιβάλλον.
Όπως είναι αναμενόμενο, οι ηλεκτρονικές κρατήσεις εξακολουθούν να είναι το ζητούμενο και φάνηκε ότι η συντριπτική πλειοψηφία (94%) των ταξιδιωτών προτιμά τη μέθοδο προγραμματισμού του ταξιδιού για το 2023. Δυστυχώς, στην απελπισία τους να εξασφαλίσουν μια αξιοπρεπή προσφορά, οι ταξιδιώτες αναψυχής μπορεί να είναι πολύ πιο επιρρεπείς στο να παρασυρθούν από μια προσφορά που είναι κυριολεκτικά “πολύ καλή για να είναι αληθινή”.
Αυτό σημαίνει ότι υπάρχουν ίσως περισσότερες ευκαιρίες από ποτέ για τους επιτήδειους του κυβερνοχώρου να εκμεταλλευτούν τους ανυποψίαστους καταναλωτές, που είναι όλο και πιο πρόθυμοι να αναλάβουν κάποιο ρίσκο προκειμένου να εξοικονομήσουν χρήματα.
Σε κίνδυνο η ψηφιακή ασφάλεια με την ελπίδα της εξοικονόμησης χρημάτων
Η έκθεση “Ασφαλέστερες καλοκαιρινές διακοπές” της McAfee αποκαλύπτει ότι περισσότεροι από ένας στους τρεις (35%) ενήλικες Αμερικανούς καταναλωτές έχουν πέσει θύματα ηλεκτρονικής απάτης με κρατήσεις για ταξίδια πριν καν ετοιμάσουν τις βαλίτσες τους. Στο 60% αυτών των θυμάτων τους έκλεψαν μέχρι και 1.000 δολάρια, ενώ το 40% κατέληξε να χάσει ποσά ύψους 1.000 δολαρίων και άνω.
Σχεδόν οι μισοί (47%) από τους συμμετέχοντες στην έρευνα της McAfee δήλωσαν ότι είναι πλέον πιο πιθανό να αναζητήσουν προσφορές στο διαδίκτυο, να κινηθούν γρήγορα για να προλάβουν μια ευκαιρία (47%), να χρησιμοποιήσουν έναν ιστότοπο κρατήσεων που δεν έχουν επισκεφθεί ποτέ στο παρελθόν (39%) ή να δοκιμάσουν να επισκεφθούν έναν προορισμό στον οποίο δεν έχουν ταξιδέψει ποτέ στο παρελθόν (37%).
Αποδεικνύεται ότι οι άνθρωποι μάλλον εμπιστεύονται υπερβολικά τους μη αποδεδειγμένους και μη αξιόπιστους ιστότοπους ταξιδιωτικών ηλεκτρονικών κρατήσεων. Το 81% των ερωτηθέντων της έρευνας σε παγκόσμιο επίπεδο δήλωσαν ότι έχουν την ίδια εμπιστοσύνη στις ιστοσελίδες κρατήσεων με την απευθείας κράτηση σε ένα ξενοδοχείο ή μια αεροπορική εταιρία.
Και, ακόμη και όταν έκαναν κράτηση για ενοικιάσεις διακοπών μέσω ενός γνωστού ιστότοπου, το 14% ανέφεραν ότι, είτε είχαν πέσει οι ίδιοι θύμα απάτης, είτε γνώριζε κάποιον που είχε πέσει. Συνήθως, ανακατευθύνθηκαν από τον ιστότοπο κρατήσεων για να πραγματοποιήσουν πληρωμή μέσω άλλης πλατφόρμας σε κάποιον που νόμιζαν ότι ήταν ο ιδιοκτήτης ή ο διαχειριστής του ξενοδοχείου.
Επιπλέον, η έρευνα διαπίστωσε ότι το 15% του συνόλου των ενηλίκων στις ΗΠΑ έχει εξαπατηθεί σε πληρωμές μέσω παραπλανητικών πλατφορμών και το 22% έχει υποστεί κλοπή της ταυτότητάς του κατά την πραγματοποίηση ηλεκτρονικών κρατήσεων. Από αυτούς, το 8% έδωσε τα στοιχεία του διαβατηρίου του και το 14% καταχώρησε άλλα προσωπικά στοιχεία ταυτότητας σε έναν ψεύτικο ιστότοπο.
Οι ανησυχίες των καταναλωτών δεν συνάδουν με τη συμπεριφορά τους
Μόλις ξεκινήσουν το ταξίδι τους, η πλειονότητα των ταξιδιωτών (63%) ανησυχεί περισσότερο για τις ψηφιακές απειλές παρά για τις φυσικές, όπως οι κλοπές πορτοφολιών. Το 41% των ανθρώπων πιστεύει ότι οι προσωπικές τους πληροφορίες είναι λιγότερο ασφαλείς όταν συνδέονται στο διαδίκτυο μακριά από το σπίτι τους, αλλά η συμπεριφορά τους φαίνεται συχνά να έρχεται σε αντίθεση με τις υποψίες τους.
Σημαντικός αριθμός Αμερικανών προβαίνει σε ενέργειες που αυξάνουν τον κίνδυνο να πέσουν θύματα ηλεκτρονικού εγκλήματος ενώ ταξιδεύουν, είτε πρόκειται για τη σύνδεση σε μη ασφαλές δίκτυο Wi-Fi, παρόλο που φαίνεται λίγο ύποπτο (27%), είτε για τη χρήση θύρας φόρτισης USB σε αεροδρόμιο ή σιδηροδρομικό σταθμό (31%), είτε για την παραμονή του λογαριασμού τους στο streaming μετά το check out από το κατάλυμά τους (20%).
Και, ενώ το 88% των Αμερικανών ανέφεραν είτε “κάποια” ή “υψηλά” επίπεδα ανησυχίας για την κλοπή της ταυτότητάς τους εν μέσω των ταξιδιών τους, το 42% παραδέχτηκε ότι είναι λιγότερο προσεκτικοί και συνειδητοποιημένοι σε θέματα ασφάλειας κατά τη διάρκεια των διακοπών τους.
Η McAfee διαπίστωσε ότι, αν και οι άνθρωποι μπορεί να γνωρίζουν τους κινδύνους, συχνά δεν λαμβάνουν μέτρα για να μειώσουν τον κίνδυνο κυβερνοεπίθεσης ή κλοπής ταυτότητας. Η μελέτη διαπίστωσε ότι το 43% των Αμερικανών δεν χρησιμοποιούν καμία υπηρεσία για να παρακολουθούν την ασφάλεια της διαδικτυακής τους ταυτότητας και το 40% δεν μπαίνει στον κόπο να χρησιμοποιήσει VPN όταν λείπει σε διακοπές. Μεταξύ εκείνων που χρησιμοποιούν VPN, το 22% το κάνει μόνο για να αποκτήσει πρόσβαση σε γεωγραφικά συγκεκριμένο περιεχόμενο ροής.