Photo by Artem Beliaikin on Pexels

ΕΡΕΥΝΑ: “Συρρικνώνεται” η διάρκεια των ταξιδιών | Οι τάσεις και οι προορισμοί με τις περισσότερες κρατήσεις | Πληθωρισμός και ενεργειακή κρίση απειλούν τον “εύθραυστο” τουρισμό

ΜΕΛΕΤΕΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Απαλλαγμένη από τα “δεσμά” του Covid-19, η “παγωμένη” ζήτηση για ταξίδια “εξερράγη” τη φετινή, θερινή περίοδο. Όμως η αύξηση των πληθωριστικών πιέσεων, σε συνδυασμό με το “τέρας” της ενεργειακής κρίσης δημιουργούν ένα ζοφερό περιβάλλον για την εύθραυστη τουριστική και ταξιδιωτική βιομηχανία, η οποία μόλις εξέρχεται από μία διετή κρίση. Το ζητούμενο είναι κατά πόσο θα επηρεαστούν οι κρατήσεις από αυτό το “εκρηκτικό” μείγμα. Αυτά διαπιστώνει η ANIXE, που ειδικεύεται σε λύσεις για online ταξιδιωτικά γραφεία (OTA). 

Μετά από κάποια αρχικά προβλήματα, ο ταξιδιωτικός τομέας ανταποκρίθηκε άμεσα στην αύξηση των πρόθυμων ταξιδιωτών για να “παράγουν” αποτελέσματα, που ξεπερνούσαν την “χρυσή” εποχή πριν από την πανδημία.

Ευτυχώς, το ξέσπασμα της Ευλογιάς των Πιθήκων απέτυχε να προκαλέσει πανδημία, όπως ο Covid-19. Αν και ο ιός εξακολουθεί να διαδίδεται σε όλο τον κόσμο, έχει αποδειχθεί πολύ λιγότερο μεταδοτικός από τον Covid-19, επομένως οι κυβερνήσεις δεν έχουν αντιδράσει τόσο δυναμικά, που σημαίνει ότι δεν υπάρχουν ταξιδιωτικές απαγορεύσεις, lockdown ή εντολές για χρήση μάσκα, τουλάχιστον μέχρι στιγμής.

Ο πληθωρισμός επηρεάζει την ταξιδιωτική ζήτηση

Ο πληθωρισμός είναι “αχαλίνωτος”, οι τιμές της ενέργειας “εκτοξεύονται” και πολλοί προβλέπουν έναν πολύ κρύο (ή ακριβό) χειμώνα για τους περισσότερους Ευρωπαίους. Επιπλέον, αναμένουν ότι η ταξιδιωτική ζήτηση θα μειωθεί, καθώς ο πληθωρισμός αυξάνεται και μειώνεται η αγοραστική δύναμη των καταναλωτών.

Τα στοιχεία που λαμβάνονται από τον δείκτη τιμών ταξιδιού (TPI), που δημοσιεύθηκε από την Ταξιδιωτική Ένωση των ΗΠΑ, μας δίνουν μια ζοφερή προοπτική εάν συνεχιστούν οι τρέχουσες πληθωριστικές τάσεις.

Σύμφωνα με τον TPI (Travel Price Index) του Ιουλίου 2022, ο κύριος μοχλός του πληθωρισμού είναι το τμήμα των μεταφορών. Οι τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων αυξήθηκαν έως και 27,7%μ σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι λόγω της “εκτίναξης” των τιμών των καυσίμων. Εν τω μεταξύ, οι τιμές των καταλυμάτων στις χώρες μέλη της ΕΕ αυξήθηκαν κατά 19,2%. Επιπλέον, οι υπηρεσίες τροφίμων και ποτών σημείωσαν ετήσια αύξηση 7,4%. Όλα αυτά σημαίνουν ότι η τιμή των μέσων διακοπών έχει αυξηθεί περίπου 17%, με συνέπεια οι επίδοξοι ταξιδιώτες να αρχίζουν να αισθάνονται ότι επιβαρύνονται οικονομικά.

Τον Μάιο του 2022, το 40% των μελών της Travelzoo Ισπανίας, που άλλαξαν τα ταξιδιωτικά τους σχέδια, είπαν ότι επρόκειτο να επιλέξουν μια πιο προσιτή οικονομικά εμπειρία. Έτσι, αν οι τιμές αυξηθούν ακόμη περισσότερο, όλο και περισσότεροι άνθρωποι θα αναζητούν εναλλακτικές προτάσεις για ταξίδια.

10 τάσεις 202208 travelzo

Εάν δεν ληφθούν μέτρα, σύμφωνα με την ANIXE, για την αποτροπή περαιτέρω αύξησης του πληθωρισμού, αυτά τα στοιχεία πιθανότατα θα αυξηθούν καθώς πλησιάζουμε στο 2023. “Και όταν οι περισσότεροι Ευρωπαίοι επιλέγουν μεταξύ “θέρμανσης ή φαγητού”, αρκετοί από εμάς δεν θα μπορέσουμε να αντεπεξέλθουμε οικονομικά όσον αφορά τις διακοπές για να διατηρήσουμε την ανάπτυξη της ταξιδιωτικής βιομηχανίας. Ίσως πολλοί θα συνειδητοποιήσουν ότι μπορεί να είναι η τελευταία ευκαιρία για οικονομικές διακοπές και θα μπορούσαμε να δούμε έναν απεγνωσμένο αγώνα για αποδράσεις πριν από την επικείμενη οικονομική κρίση”, επισημαίνει.

Τι “λένε” οι τάσεις

Τους τελευταίους μήνες παρατηρείται η συνέχιση της σταθερής θετικής τάσης, με τον τζίρο να ξεπερνά τα επίπεδα του 2019. Ο Αύγουστος του 2022 σημείωσε αύξηση 4% στις μηνιαίες κρατήσεις. Μια τιμή ίσως όχι τόσο θεαματική, όσο τον Μάιο του 2022, όταν το “άλμα” ήταν 15%, αλλά η τιμή παραμένει 6% υψηλότερη από την ίδια περίοδο πριν από την έναρξη της πανδημίας.

Αυτά είναι καλά νέα για τον ταξιδιωτικό τομέα, ειδικά από τη στιγμή που η τάση πλήρους ανάκαμψης της αγοράς, σε σύγκριση με την περίοδο πριν από την πανδημία συνεχίστηκε για σχεδόν έξι μήνες. Αυτό αποδεικνύει ότι ο πόλεμος στην Ουκρανία, η πανδημία και ο αυξανόμενος πληθωρισμός -που σίγουρα επηρεάζει τον αριθμό των ταξιδιωτών- δεν μπορούν να αναγκάσουν τους ανθρώπους να ακυρώσουν τις διακοπές τους.

 

2 trends 202208a-top-booked-countries-anixe

Τον Αύγουστο του 2022, οι Γερμανοί έκαναν κρατήσεις για Ισπανία, Τουρκία, Ελλάδα, αλλά και για τη Γερμανία. Στην περίπτωση της Γερμανίας, αν και η δημοτικότητά της έχει μειωθεί ελαφρώς σε μηνιαία βάση, εξακολουθεί να είναι αυξημένη κατά 30%, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πριν από την πανδημία. Αντίθετη είναι η κατάσταση για την Ισπανία και την Τουρκία. Η ζήτηση για τους προορισμούς, αν και ήδη υψηλή, έχει αυξηθεί ακόμη περισσότερο. Από την άλλη πλευρά, παρόλο που είναι ένας από τους πιο δημοφιλείς προορισμούς, οι Ηνωμένες Πολιτείες “είδαν” το μερίδιό τους στη ζήτηση να μειώνεται και να παραμένουν 40% χαμηλότερα από ό,τι πριν από την πανδημία.

3 trends 202208b-top-booked-regions-anixe

Τον φετινό Αύγουστο -όπως και σε προηγούμενους μήνες- οι Γερμανοί ταξιδιώτες ήταν πιο πιθανό να κάνουν κράτηση δωματίων σε ξενοδοχεία στα ισπανικά θέρετρα της Πάλμα στη Μαγιόρκα, της Αττάλειας στη Τουρκία και της Χουργκάντα ​​στην Αίγυπτο. Οι δύο πρώτοι προορισμοί προσέλκυσαν υψηλότερο ενδιαφέρον τον Αύγουστο από ό,τι τον Ιούλιο του 2022. Αν και στην περίπτωση της Αττάλειας, το ποσοστό αυτό εξακολουθεί να είναι σχεδόν 22% χαμηλότερο από ό,τι τον Αύγουστο του 2019, πριν από την πανδημία.

Δημοφιλείς εγχώριοι προορισμοί όπως το Βερολίνο, το Μόναχο, η Φρανκφούρτη και το Αμβούργο παραμένουν στην πρώτη θέση, αλλά σημείωσαν μέση μηνιαία πτώση άνω του 10%. Ιδιαίτερα η πρωτεύουσα της Βαυαρίας, η οποία τον Ιούλιο είχε σχετικά υψηλή ζήτηση, 65% υψηλότερη από ό,τι πριν από την πανδημία.

4 τάσεις 202208c-top-booked-cities-anixe

Οι πιο δημοφιλείς πόλεις προορισμού τον Αύγουστο του 2022 ήταν το Βερολίνο, η Χουργκάντα ​​και η Σάιντ. Αν και το μερίδιό τους μειώθηκε ελαφρά, παρέμειναν στην κορυφή μεταξύ των πιο δημοφιλών πόλεων.

Σε σύγκριση με την κατάσταση πριν από την πανδημία, τον Μάιο του 2019, στη Χουργκάντα καταγράφηκε η σημαντικότερη (33%) αύξηση σε δημοτικότητα μεταξύ των προορισμών. Από την άλλη πλευρά, οι πιο σημαντικές μειώσεις στο μερίδιο των δέκα κορυφαίων προορισμών ήταν για το Λονδίνο και την Playa de Palma κατά 120% και 330%, αντίστοιχα.

5 τάσεις 202208d-night-booked-anixe

“Συρρικνώνεται” η διάρκεια των ταξιδιών

Παραδοσιακά, οι Γερμανοί ταξιδιώτες προτιμούν ταξίδια διάρκειας περίπου μίας εβδομάδας. Όμως, το κλίμα αβεβαιότητας που δημιουργού ο Covid, ο πόλεμος στην Ουκρανία και η κλιμάκωση των εντάσεων στην Ανατολική Ευρώπη ωθεί τους ταξιδιώτες να πραγματοποιούν πιο σύντομης διάρκειας ταξίδια, σε πιο συχνή βάση. Μάλιστα, οι ημερήσιες διαμονές είναι πιο δημοφιλείς, ξεπερνώντας σε δημοτικότητα τις εβδομαδιαίες διακοπές, τους τελευταίους μήνες.

Σε σύγκριση με το 2019, παρατηρείται επιπλέον μια απότομη πτώση στα ταξίδια διάρκειας άνω των 14 ημερών, η οποία μπορεί να σχετίζεται με την αύξηση του πληθωρισμού. Από την άλλη πλευρά, τα ταξίδια των δύο ημερών, των 5-6 ημερών καιτων 9-10 ημερών κατέγραψαν μικρές αυξήσεις.

Τον Αύγουστο του 2022 κυριάρχησε το ενδιαφέρον για προσφορές έγκαιρης κράτησης (31-60 ημέρες και άνω),  ξεπερνώντας τις κρατήσεις που πραγματοποιήθηκαν 0-7 ημέρες νωρίτερα. Το ενδιαφέρον για προσφορές της τελευταίας στιγμής κατά τη διάρκεια των φθινοπωρινών και χειμερινών μηνών μειώνεται τόσο σε μηνιαία, όσο και σε τριετή βάση. Ενώ, όπως τονίζει η ANIXE, φαίνεται ότι το φθινόπωρο και ο χειμώνας είναι ακατάλληλοι για τον προγραμματισμό ταξιδιών.

6 τάσεις 202208e-booking-window-anixe

Στις κρατήσεις κυριαρχούν οι ομάδες των 2 ατόμων. Παραδόξως, το μερίδιο των μεμονωμένων κρατήσεων τον Αύγουστο του 2022 ήταν 13% χαμηλότερο, έναντι του Αυγούστου του 2019. Η δημοτικότητα της εξ αποστάσεως εργασίας και τα μειωμένα επαγγελματικά ταξίδια σίγουρα έπαιξαν ρόλο σε αυτό.

7 τάσεις 202208f-no-of-guests-anixe

Τα δεδομένα της ANIXE δείχνουν ότι το υψηλό μερίδιο των ταξιδιών 1-2 ατόμων συμπίπτει με τη συντριπτική πλειοψηφία της επιλογής δωματίων με πρωινό. Αν και το μερίδιό τους κυμάνθηκε σχεδόν 5% μηνιαίως, η δημοτικότητά τους εξακολουθεί να είναι 17% υψηλότερη από τον Αύγουστο του 2019. Από την άλλη, η ημιδιατροφή σημείωσε τη σημαντικότερη αύξηση, με μερίδιο 11,23% στις συνολικές κρατήσεις.

8 τάσεις 202208g-mealplan-booked-anixe

Όσον αφορά τις τιμές, παρατηρείται αξιοσημείωτη σταθερή άνοδος των τιμών τόσο μηνιαία, όσο σε σχέση με τα προ-πανδημικά επίπεδα. Ιδιαίτερα στη γερμανική αγορά, παρατηρείται αύξηση της τιμής κατά 14% κατά μέσο όρο, η οποία διαφέρει από αυτή που παρατηρείται παγκοσμίως. Αφενός, αυτό προκύπτει από την επιθυμία του ξενοδοχειακού τομέα να αναπληρώσει τις απώλειες, καθώς οι τιμές αντιδρούν στις αλλαγές της ζήτησης και στην υψηλή περίοδο των διακοπών. Πάνω απ’ όλα όμως, ο αυξανόμενος πληθωρισμός, ο οποίος επιβαρύνει την ευρωπαϊκή οικονομία, επηρεάζει σημαντικά τις διαφορές τιμών.

9 τάσεις 202208h-prices-anixe

Η περίοδος των καλοκαιρινών διακοπών έφερε την αναμενόμενη “άνθηση” στην τουριστική αγορά. Ωστόσο, η θετική διάθεση μετριάζεται από αρνητικούς παράγοντες που σχετίζονται με τον πόλεμο στην Ουκρανία και διάφορες κυρώσεις και περιορισμούς, που επηρεάζουν σημαντικά τις τοπικές και παγκόσμιες αγορές. Επιπλέον, ο πληθωρισμός που οφείλεται στην αύξηση των τιμών των καυσίμων, της ενέργειας και των τροφίμων αυξάνει τις τιμές στον τουριστικό τομέα και περιορίζει τις οικονομικές ευκαιρίες των τουριστών. Το ζητούμενο είναι κατά πόσο αυτό θα αποτυπωθεί στη δυναμική της τουριστικής αγοράς τους επόμενους μήνες.

Tagged
Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *