money tourism copyright photo
money tourism copyright photo

Το open tourism σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Πειραιώς διεξήγαγαν έρευνα σχετικά με την επίδραση του Κορωνοϊού στον ελληνικό Τουρισμό. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από τις 22 έως τις 27 Μαϊού 2020 και συμμετείχαν 1008 άτομα (707 άτομα ήταν επισκέπτες και 301 ανήκουν στις τουριστικές επιχειρήσεις).

Βασικά Συμπεράσματα

zouniΣύμφωνα με την επιστημονική υπεύθυνη δρ. Γεωργία Ζούνη, από το τμήμα Τουριστικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιώς, «οι επιχειρήσεις φαίνεται να είναι πιο αισιόδοξες από τους τουρίστες, αν και οι γνώμες τους συγκλίνουν σε αρκετά σημεία. Όσον αφορά την ταξιδιωτική συμπεριφορά οι τουρίστες ξεκινούν επιφυλακτικά να σχεδιάζουν τα μελλοντικά τους ταξίδια κάνοντας έρευνα για τιμές, πληροφορίες και προορισμούς στο internet.

Ιδιαίτερα σημαντική είναι η ασφάλεια και η τήρηση των κανόνων υγιεινής, ενώ είναι ξεκάθαρο ότι το 50% των καταναλωτών θα κάνει διακοπές. Ωστόσο, αυτό δεν αποτελεί θετική εξέλιξη για τους τζίρους των τουριστικών επιχειρήσεων, και ειδικά των ξενοδοχείων, καθώς οι μισοί εξ αυτών θα μείνουν στις εξοχικές κατοικίες τους ή σε σπίτια φίλων. Σχετικά με τα καταλύματα και τα ξενοδοχεία μόνο το 25% έως 30% των Ελλήνων θα διαμείνουν σε αυτά.

Καθώς, λοιπόν, γίνεται ξεκάθαρο ότι το ενδιαφέρον μονοπωλεί η υγιεινή και ασφάλεια, είναι απαραίτητη η δημιουργία ενός πλάνου marketing το οποίο θα ανταποκρίνεται στα αιτήματα που προκύπτουν από τις αλλαγές στην καταναλωτική συμπεριφορά των τουριστών».

Ικανοποίηση από τα μέτρα στήριξης, τεστ και υγειονομικά πρωτόκολλα

Σχετικά με τα γενικά μέτρα στήριξης που εφαρμόζονται η ικανοποίηση είναι κοινή και υψηλή τόσο από τις επιχειρήσεις όσο και από τους καταναλωτές. Ωστόσο, δεν ισχύει το ίδιο για τα ειδικά μέτρα για τις ελληνικής τουριστικές επιχειρήσεις, οι οποίες δηλώνουν καθόλου ή ελάχιστη ικανοποίηση.

Κοινή, επίσης, είναι η ανησυχία και η χαμηλή έως μηδαμινή ικανοποίηση και των 2 πλευρών (επιχειρήσεις και καταναλωτές) σχετικά με τα προτεινόμενα υγειονομικά πρωτόκολλα, και το ίδιο ισχύει για τη μη πραγματοποίηση τεστ στους εισερχόμενους επισκέπτες.

Ταξιδιωτική συμπεριφορά Ελλήνων τουριστών για το 2020

Δε θα προτιμηθούν τα  ταξίδια στο εξωτερικό, αλλά σίγουρα οι Έλληνες θα κάνουν διακοπές στις δικές τους εξοχικές κατοικίες ή θα μείνουν σε σπίτια φίλων και η μετακίνηση θα γίνει με δικό τους μέσο. Τα πιο δημοφιλή μέρη είναι αυτά της ηπειρωτικής Ελλάδας με μικρή διαφορά εν τούτοις από τα νησιά.

money tourism photo
© money tourism copyright photo

Δεν καταγράφεται φόβος για συνωστισμένα events ούτε και για τη χρήση αεροπλάνων, λεωφορείων ή τρένων. Επίσης, αυξάνεται το ποσοστό όσων ελέγχουν τις τιμές και όσων κοιτούν συνεχώς για νέες πληροφορίες ή και εικόνες από νέους τουριστικούς προορισμούς.

Προσδοκίες για τον τουρισμό και τις επιχειρήσεις

Είναι ξεκάθαρο ότι σε σύγκριση με το 2019 η κατάσταση για τις επιχειρήσεις είναι ζοφερή ενώ αρνητικό παραμένει το κλίμα και για τις προβλέψεις για το 2021.

Από την άλλη οι καταναλωτές είναι πιο θετικοί ως προς τις προβλέψεις τους αν και σημειώνεται μία μικρή μείωση της τάσης αυτής στην τελευταία έρευνα.

Σχετικά με το brand της Ελλάδας και οι 2 πλευρές θεωρούν απίθανη την πιθανότητα αυτό να γίνει ισχυρό τόσο βραχυπρόθεσμα όσο και μακροπρόθεσμα.

Όσον αφορά τη ζήτηση για τον Τουρισμό καταγράφεται μία πτώση της τάξης άνω  50% σε σχέση με το 2019 για τους μήνες Ιούνιος-Αύγουστος κυρίως από την πλευρά των επιχειρήσεων.

Όσον αφορά τον Αύγουστο και το Σεπτέμβριο οι καταναλωτές αναμένουν μείωση κατά 21% ενώ οι επιχειρήσεις κατά 77,92%.

Άμεσες και έμμεσες επιδράσεις του Κορωνοϊού

Η κύρια ανησυχία έχει να κάνει με την οικονομική αβεβαιότητα, τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων και τη μείωση των εσόδων. Για τους καταναλωτές είναι πιο σημαντική η μείωση των εσόδων από ότι η βιωσιμότητα, ενώ για τις επιχειρήσεις ισχύει το αντίθετο. Ωστόσο, και για τις 2 πλευρές η κύρια ανησυχία για τον μακροπρόθεσμο αντίκτυπο της πανδημίας παραμένει η οικονομική αβεβαιότητα.

Τι πρέπει να κάνουν οι τουριστικές επιχειρήσεις

Και για τις 2 πλευρές είναι απαραίτητη η ενίσχυση των μέτρων για τη διασφάλιση της υγείας των πελατών και ακολουθούν οι μειώσεις στις τιμές και οι ευέλικτες πολιτικές ακύρωσης (κυρίως για τους καταναλωτές).

Οι επιχειρήσεις ως 2η σημαντική ενέργεια θεωρούν την έρευνα για τις αλλαγές στη συμπεριφορά των τουριστών και ακολουθούν οι ευέλικτες πολιτικές ακύρωσης και η ενίσχυση της ποιότητας του προϊόντος.

Μπορείτε να διαβάσετε ΕΔΩ τα αναλυτικά αποτελέσματα της έρευνας του open tourism και του Πανεπιστημίου Πειραιώς.

ΜΕΣΩmoney-tourism.gr
ΠΗΓΗmoney-tourism.gr
ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ