©ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Εθνική Τράπεζα για Τουρισμό: Με ναυαρχίδα τα νησιά, η Ελλάδα ξεπερνά τους ανταγωνιστές και ετοιμάζεται για ένα ισχυρό 2023

ΜΕΛΕΤΕΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Μετά τη δυναμική πορεία του 2022, ο ελληνικός τουρισμός φέτος φαίνεται να επιταχύνει περαιτέρω το βηματισμό του, όπως περιγράφεται στο νέο τεύχος της σειράς μελετών συγκυρίας “Τάσεις του επιχειρείν”, της Διεύθυνσης Οικονομικής Ανάλυσης της ΕΤΕ. Κεντρικός άξονας της ανάλυσης είναι η ιχνηλάτιση της τάσης που διαφαίνεται για το 2023 με βάση (i) τα προπύργια που κατακτήθηκαν πέρυσι, και (ii) τα πρώτα σημάδια σφυγμομέτρησης του τουριστικού ενδιαφέροντος για τη φετινή χρονιά. Όλα φαίνεται να συγκλίνουν ότι η Ελλάδα έχει τα εχέγγυα να επιτύχει ακόμα υψηλότερες επιδόσεις το 2023.

Αναλυτικότερα, ισχυρή ανάκαμψη τουριστικών αφίξεων σημειώθηκε το 2022, με τη δυναμική να ανεβάζει ταχύτητα κατά τη διάρκεια του έτους (αναπλήρωση 92% έναντι του 2019 το φθινόπωρο, από 89% το καλοκαίρι), με την τάση αυτή να αντανακλάται και στις αποπληθωρισμένες εισπράξεις. Μέσα σε αυτή τη θετική χρονιά για τον τουρισμό, έντονα ξεχωρίζει η πορεία των ελληνικών ξενοδοχείων, καθώς πέτυχαν πωλήσεις 24% υψηλότερες έναντι του φθινοπώρου 2019 (+9% σε σταθερές τιμές). Η εξέχουσα αυτή επίδοση είναι αποτέλεσμα του συνδυασμού δύο ευεργετικών επιρροών:

  • Πρώτον, οι διανυκτερεύσεις σχεδόν άγγιξαν τα επίπεδα του 2019 (φτάνοντας το 97% αυτών), με τους ξένους τουρίστες να αποτελούν την αιχμή του δόρατος. Η επίδοση αυτή επέτρεψε στα ξενοδοχεία να προσελκύσουν αυξημένο μερίδιο της τουριστικής πίτας (60% των ξένων τουριστών έμειναν σε ξενοδοχεία, έναντι 57% το 2019).
  • Δεύτερον, οι πωλήσεις ανά διανυκτέρευση ήταν 27% υψηλότερες έναντι του 2019, αντανακλώντας σε μεγάλο βαθμό βελτίωση τόσο του εύρους όσο και της ποιότητας των υπηρεσιών, εξασφαλίζοντας έτσι υγιή περιθώρια κέρδους στον κλάδο. Συγκεκριμένα, ανάλογα με το βαθμό  επιβάρυνσης κόστους από την εν λόγω αναβάθμιση, τα περιθώρια κέρδους εν πολλοίς δέχτηκαν ευεργετική επίδραση το 2022 (αγγίζοντας άνοδο μέχρι και 3 ποσοστιαίων μονάδων έναντι  του 2019). Ως συνέπεια, η λειτουργική κερδοφορία των ελληνικών ξενοδοχείων το 2022 εκτιμάται ότι ενισχύθηκε κατά μέσο όρο σε ένα εύρος της τάξης του 20-35% σε σχέση με το 2019.

Η εξαιρετική επίδοση των ελληνικών ξενοδοχείων τους επέτρεψε να ξεχωρίσουν έναντι των ανταγωνιστών τους, καταφέρνοντας έτσι να αυξήσουν το μερίδιό τους στις διανυκτερεύσεις της Μεσογείου κατά 1 ποσοστιαία μονάδα  (18,5% το φθινόπωρο 2022, έναντι 17,5% το φθινόπωρο του 2019). Επιπλέον, αξιοσημείωτο είναι ότι τα ελληνικά ξενοδοχεία παράλληλα πέτυχαν μεγαλύτερη άνοδο στα έσοδα ανά διανυκτέρευση έναντι των ανταγωνιστών τους.

Εστιάζοντας στις επιδόσεις ανά προέλευση και προορισμό διαπιστώνουμε ότι:

  • Αυξημένη συγκέντρωση παρατηρείται στις 4 βασικές αγορές (Γερμανία, Ην. Βασίλειο, Γαλλία, Η.Π.Α.), οι οποίες ανέβασαν τη συνεισφορά τους στις αφίξεις κατά 11 ποσοστιαίες μονάδες, με το Ηνωμένο Βασίλειο να αποτελεί ατμομηχανή ανόδου (με αφίξεις +43% έναντι 2019).
  • Τα νησιά διατηρούν την κυριαρχία τους τους φθινοπωρινούς μήνες, με πωλήσεις 13% υψηλότερες του 2019 (σε σταθερές τιμές), και βασικούς κινητήριους άξονες το Νότιο Αιγαίο και την Κρήτη. Αντίθετα, οι αναιμικές οδικές αφίξεις κράτησαν σε χαμηλότερα επίπεδα τους ηπειρωτικούς προορισμούς (-5% σε σταθερές τιμές, έναντι φθινοπώρου 2019).

Με το ενδιαφέρον να στρέφεται στο 2023, ενθαρρυντικά εμφανίζονται τα πρώτα στοιχεία όσον αφορά τη διεθνή τάση του τουρισμού, με την Ελλάδα να ευνοείται από την παράλληλη επίδραση δύο δυνάμεων:

  • Ισχυρή διάθεση για ταξίδια: Παρά τη συσταλτική επίδραση του πληθωρισμού στο διαθέσιμο εισόδημα, η τάση για “revenge travel” που επικράτησε αμέσως μετά την πανδημία φαίνεται να κυριαρχεί. Επιπλέον, η καταναλωτική εμπιστοσύνη στις βασικές μας αγορές φαίνεται να ανακάμπτει σταδιακά, ενισχύοντας περαιτέρω τη διάθεση για ταξίδια τόσο από χώρες εντός ΕΕ όσο και από πιο μακρινούς προορισμούς (με την ανοδική τάση να κινείται σε ένα εύρος 6%-16%).
  • Υψηλή προτίμηση για Ελλάδα: Ισχυρό τουριστικό ενδιαφέρον προσελκύει η χώρα μας, αποτελώντας πρώτη επιλογή για το 5,8% των Ευρωπαίων φέτος (έναντι 4,4% για το 2022) όσον αφορά το επόμενο ταξίδι τους στην Ευρώπη. Παράλληλα, το ενδιαφέρον αυτή τη στιγμή για κρατήσεις τουριστών στη χώρα μας (early bookings) είναι σε επίπεδα 70% υψηλότερα έναντι του 2022, ενώ 11% υψηλότερα κινούνται οι προγραμματισμένες αεροπορικές θέσεις για τις πρώτες εβδομάδες Μαρτίου, αποτελώντας σηματωρό επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου. Τα σημάδια αυτά παραπέμπουν σε έγκαιρη έναρξη τουριστικής περιόδου, ενώ η αξιοσημείωτη επίδοση του φετινού Οκτώβρη (κάλυψε 60% του Σεπτέμβρη, από 54% το 2019) απέδειξε το εφικτόν της επέκτασης της τουριστικής περιόδου.

Συνεπώς, με την επιφύλαξη της αβεβαιότητας που δημιουργεί η γεωπολιτική κατάσταση και η επιβάρυνση των ελληνικών ξενοδοχείων από υψηλό ενεργειακό κόστος και ελλείψεις εργατικού δυναμικού, η φετινή τουριστική περίοδος ξεκινάει νωρίς, με τις πρώτες ενδείξεις να είναι ενθαρρυντικές για ενίσχυση της τρέχουσας δυναμικής, ώστε να ξεπεράσει το ομολογουμένως δυνατό 2022.

ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΜΕΛΕΤΗ, ΕΔΩ

Ξεχωρίζει το Ηνωμένο Βασίλειο

Εστιάζοντας στις επιδόσεις του φθινοπώρου ανά χώρα προέλευσης τουριστών, διαπιστώνεται αυξημένη συνεισφορά στις αφίξεις από τις 4 βασικές αγορές (45% το 2022, έναντι 35% το 2019).

Ειδικότερα:
Η αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου αναδείχθηκε ως η πιο δυναμική, με επιταχυνόμενη αύξηση των αφίξεων το φθινόπωρο (+43% από το 2019, έναντι +23% το καλοκαίρι), με αποτέλεσμα να καλύπτει το 17% των αφίξεων εξωτερικού (από 11% το 2019).
Οι αγορές Γερμανίας, Γαλλίας και Η.Π.Α. σημείωσαν επίσης υψηλές επιδόσεις (της τάξης του 713% υψηλότερα από το φθινόπωρο του 2019), με τις Η.Π.Α. μάλιστα να επιταχύνουν έναντι της καλοκαιρινής περιόδου.
Οι υπόλοιπες αγορές παρουσιάζουν αναιμική εικόνα, καθώς παραμένουν σε επίπεδα χαμηλότερα του 2019 σε όρους αφίξεων (με αναπλήρωση της τάξης του 78% κατά μέσο όρο).

Σε όρους εισπράξεων η συνεισφορά των 4 βασικών αγορών αυξήθηκε σε μικρότερο βαθμό (+5 ποσοστιαίες μονάδες από το 2019, έναντι +10 ποσοστιαίες μονάδες σε όρους αφίξεων). Σε αυτό συνέβαλε η σχετικά χαμηλή δαπάνη ανά άφιξη των χωρών αυτών (5% έναντι 2019), αποτυπώνοντας μειωμένη διάρκεια παραμονής ή/και μειωμένη ημερήσια δαπάνη.

Οι πωλήσεις ξενοδοχείων ξεπέρασαν το 2019 σε πραγματικούς όρους

Η δυναμική πορεία των φθινοπωρινών αφίξεων ενίσχυσε τις πωλήσεις των ξενοδοχείων, οι οποίες ξεπέρασαν τα επίπεδα του 2019 κατά 24% 9% σε σταθερές τιμές).

Σε αυτή την πορεία συνέβαλαν οι παρακάτω παράμετροι:

Η αναπλήρωση διανυκτερεύσεων έναντι του 2019 ήταν ισχυρή (της τάξης του 97%), με τον Οκτώβρη να ξεχωρίζει θετικά (+17% έναντι 2019) και να δρα ευεργετικά για την απασχόληση του κλάδου. Με την επίδοση αυτή τα ελληνικά ξενοδοχεία αύξησαν το μερίδιό τους όσον αφορά τη διαμονή τουριστών που επισκέπτονται την Ελλάδα (60% των ξένων τουριστών έμειναν σε ξενοδοχεία, έναντι 57% το 2019). Σημειώνεται ότι οι ξένοι τουρίστες αποτελούν το βασικό πυλώνα ζήτησης κατά τη φθινοπωρινή περίοδο (87% των συνολικών διανυκτερεύσεων) εν μέρει λόγω
υπερδιπλάσιας
διάρκειας παραμονής έναντι των Ελλήνων.

Οι πωλήσεις ανά διανυκτέρευση ήταν 27% υψηλότερες έναντι του 2019, αντανακλώντας σε μεγάλο βαθμό βελτίωση τόσο του εύρους όσο και της ποιότητας των υπηρεσιών, εξασφαλίζοντας έτσι υγιή περιθώρια κέρδους στον κλάδο[1]. Συγκεκριμένα, ανάλογα με το βαθμό επιβάρυνσης κόστους από την εν λόγω αναβάθμιση, τα περιθώρια κέρδους εν πολλοίς δέχτηκαν ευεργετική επίδραση το 2022 (αγγίζοντας άνοδο μέχρι και 3 ποσοστιαίων μονάδων έναντι του 2019). Ως συνέπεια, η λειτουργική κερδοφορία των ελληνικών ξενοδοχείων το 2022 εκτιμάται ότι ενισχύθηκε κατά μέσο όρο σε ένα εύρος της τάξης του 2035% σε σχέση με το 2019.

Με την δραστηριότητα να επιστρέφει ουσιαστικά σε επίπεδα 2019, η πληρότητα των ξενοδοχείων επέστρεψε κοντά στο 40% για τη φθινοπωρινή περίοδο.

Εστιάζοντας στις επιδόσεις ανά περιφέρεια, η κυριαρχία των νησιών παρέμεινε αδιαμφισβήτητη κατά τη φθινοπωρινή περίοδο 2022, με αύξηση των ξενοδοχειακών τους πωλήσεων κατά 13% έναντι του 2019 (σε σταθερές τιμές). Ως κινητήριοι άξονες της ανόδου ξεχώρισαν το Νότιο Αιγαίο και η Κρήτη με διψήφιους ρυθμούς αύξησης πωλήσεων των ξενοδοχείων (σε σταθερές τιμές έναντι 2019), ενώ περιφερειακά αεροδρόμια όπως της Σαντορίνης και της Κρήτης ξεχώρισαν με τη δυναμική τους σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Οι αστικές περιοχές[1] το φθινόπωρο 2022 ξεπέρασαν τις πωλήσεις του 2019 (+5%) με αιχμή του δόρατος την Θεσσαλονίκη, η οποία επίσης ξεχώρισε σε κίνηση κρουαζιέρας (σχεδόν 8πλάσιοι επιβάτες έναντι του 2019).

Οι λοιποί ηπειρωτικοί προορισμοί κυρίως η Θράκη και η Θεσσαλία είχαν ασθενέστερες επιδόσεις ξενοδοχειακών πωλήσεων κατά τη φθινοπωρινή περίοδο 2022 (6% έναντι 2019), με την επίδοση αυτή να μπορεί να αποδοθεί σε κάποιον βαθμό στην αναιμική ανάκαμψη των οδικών αφίξεων.

Θετικές είναι οι πρώτες ενδείξεις για τον τουρισμό το 2023

Ενθαρρυντικά εμφανίζονται τα πρώτα στοιχεία όσον αφορά την τάση του τουρισμού για το 2023, με την Ελλάδα να ευνοείται από την παράλληλη επίδραση δύο δυνάμεων:

Με τη σταδιακή βελτίωση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης στην Ευρώπη, η διάθεση για ταξίδια φαίνεται να είναι από τις πρώτες ανακάμπτουσες δαπάνες (με 16% περισσότερους Ευρωπαίους να σχεδιάζουν ταξίδια φέτος σε σχέση με το 2022).
Παράλληλα,
αυτή η τάση για revenge travel μετά την πανδημία φαίνεται να κυριαρχεί και στις αγορές εκτός Ευρώπης[1] (με τη διάθεση για ευρωπαϊκά ταξίδια 6% υψηλότερη του 2022).

Υψηλό τουριστικό ενδιαφέρον προσελκύει η Ελλάδα, συγκεντρώνοντας την προτίμηση του 5,8% των Ευρωπαίων για το 2023 (έναντι 4,4% για το 2022) για το επόμενο ταξίδι τους στην Ευρώπη[4]. Παράλληλα, το ενδιαφέρον αυτή τη στιγμή για κρατήσεις μεμονωμένων τουριστών στη χώρα μας είναι 70% υψηλότερα έναντι του 2022 σημάδι θετικό τόσο για έγκαιρη έναρξη όσο και για μια συνολικά δυνατή χρονιά. Επιπλέον, η αύξηση της τάξης του 11% στις προγραμματισμένες αεροπορικές θέσεις το Μάρτιο αποτελεί σηματωρό επιμήκυνσης τουριστικής περιόδου. Αντίστοιχα θετικές ενδείξεις παρατηρούνται σε κρατήσεις AirBnB, κρουαζιέρας και μεγάλων τουριστικών πρακτορείων του εξωτερικού.

Από την άλλη πλευρά, το 2023 παραμένει ένα έτος προκλήσεων:

τόσο στην πλευρά της ζήτησης, καθώς αβέβαιη παραμένει η διάρκεια και η ένταση της γεωπολιτικής ανασφάλειας,
όσο και στην πλευρά της προσφοράς, με τα ελληνικά ξενοδοχεία να καλούνται να ανταπεξέλθουν σε αυξημένο ενεργειακό κόστος και ελλείψεις εργατικού δυναμικού.

Παράλληλα, αλλαγές αναμένονται και στο πεδίο του ανταγωνισμού, καθώς η ένταξη της Κροατίας στη ζώνη του Σένγκεν, αναμένεται να διευκολύνει την προσέλκυση ευρωπαίων τουριστών (ενισχύοντας ενδεχομένως τη θέση της στη μεσογειακή αγορά).

Tagged

1 σχόλιο στο “Εθνική Τράπεζα για Τουρισμό: Με ναυαρχίδα τα νησιά, η Ελλάδα ξεπερνά τους ανταγωνιστές και ετοιμάζεται για ένα ισχυρό 2023

Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *