nbg

ΕΘΝΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ: Τριετία ισχυρής ανάπτυξης διαβλέπουν τα ελληνικά ξενοδοχεία | ΜΕΛΕΤΗ

ΜΕΛΕΤΕΣ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ

Τριετία ισχυρής ανάπτυξης διαβλέπουν τα ελληνικά ξενοδοχεία, σύμφωνα με την μελέτη “Τάσεις του Επιχειρείν – Τουρισμός 2ο τρίμηνο 2023” της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος.

Όπως αναφέρεται στην μελέτη της ΕΤΕ, “Δυναμικό ήταν το ξεκίνημα του 2023, καθώς η τάση ανάκαμψης ενισχύθηκε κατά τους χειμερινούς μήνες (Δεκ. 2022-Φεβρ. 2023), με τις αφίξεις εξωτερικού να καλύπτουν το 98% του 2019 (σε σχέση με κάλυψη 92% το φθινόπωρο 2022 και 89% το καλοκαίρι 2022). Σημειώνεται ότι η οριακή υστέρηση που παραμένει οφείλεται στις ασθενείς επιδόσεις των οδικών αφίξεων (-22% έναντι του 2019), καθώς οι αεροπορικές αφίξεις έχουν ήδη υπερβεί τα προ-πανδημίας επίπεδα”.

Σύμφωνα με την μελέτη, σε αυτό το περιβάλλον, τα ελληνικά ξενοδοχεία (με οδηγό τα νησιά), αύξησαν τις πωλήσεις τους κατά 19% σε αποπληθωρισμένους όρους τους χειμερινούς μήνες (έναντι του 2019), κυρίως μέσω αυξημένου εύρους και ποιότητας υπηρεσιών. Οριακά ενισχύθηκε το μερίδιο της Ελλάδας στη μεσογειακή αγορά, με τον χειμώνα να παραμένει εξαιρετικά χαμηλή περίοδος για τον ελληνικό τουρισμό (με μόλις το 2% των διανυκτερεύσεων έτους, έναντι 15% για τις μεσογειακές χώρες).

ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΜΕΛΕΤΗ, ΕΔΩ

Όσον αφορά την «υψηλή» τουριστική περίοδο του 2023 στην Ελλάδα, εμφανή είναι τα σημάδια ότι ξεκίνησε νωρίς, ενώ θετικοί εμφανίζονται οι οιωνοί για μια δυναμική συνέχεια ισχυρών επιδόσεων.

Σε αυτό συνηγορούν:

▪ η ενισχυμένη επίδοση του διμήνου Φεβρουαρίου-Μαρτίου σε όρους i) ισοζυγίου καθαρών προσλήψεων σε ξενοδοχεία (υψηλό 20ετίας για την περίοδο) και ii) αεροπορικών αφίξεων εξωτερικού (6,5% υψηλότερες του 2019)
▪ οι ευνοϊκοί για την Ελλάδα πρόδρομοι δείκτες τουριστικής δραστηριότητας όπως i) κρατήσεις πτήσεων (+16% έναντι του 2022 και 12% υψηλότερα των ανταγωνιστών) και ii) κρατήσεις ξενοδοχείων (+27% έναντι του 2022 και 22% υψηλότερα των ανταγωνιστών)
▪ οι βελτιωμένες προσδοκίες ζήτησης, όπως αντικατοπτρίζονται στο δείκτη καταναλωτικής εμπιστοσύνης στις βασικές αγορές[2] , όπου μετά από αλλεπάλληλες κρίσεις (πανδημία, γεωπολιτικές και ενεργειακή κρίση), εμφανίζουν τάση σταδιακής ανάκαμψης.

Το θετικό κλίμα για τη φετινή τουριστική περίοδο επιβεβαιώνουν οι προσδοκίες των ελληνικών ξενοδοχείων για τη μελλοντική τους δραστηριότητα, με το σχετικό δείκτη[1] τον Απρίλιο να υπερβαίνει σημαντικά τον αντίστοιχο των ανταγωνιστών της Μεσογείου, αποτελώντας ένδειξη για περαιτέρω κέρδη μεριδίου αγοράς.

Επιβεβαιωτικά της επιταχυνόμενης ανάκαμψης του ελληνικού τουρισμού είναι και τα διαθέσιμα στοιχεία τουρισμού εξωτερικού για τη χειμερινή περίοδο[1] με τις αφίξεις εξωτερικού να καλύπτουν το 98% του χειμώνα 2019 (από 92% το φθινόπωρο και 89% το καλοκαίρι του 2022) και τις εισπράξεις να ξεπερνούν οριακά τα αντίστοιχα επίπεδα του χειμώνα 2019. Η οριακή υστέρηση που παραμένει έναντι του 2019 αφορά κυρίως τις οδικές αφίξεις (-22%), ενώ οι αεροπορικές αφίξεις έχουν ανακάμψει πλήρως.

Εστιάζοντας στις αγορές προέλευσης των τουριστών, διαπιστώνουμε συνέχιση της τάσης συγκέντρωσης που εμφανίστηκε το 2022, με ενίσχυση του ρόλου των 4 βασικών αγορών (Η.Β., Η.Π.Α., Γερμανία & Γαλλία), οι οποίες αύξησαν τη συμμετοχή τους στο 28% των αφίξεων του φετινού χειμώνα (από το 21% το 2019).

Σε αυτό το περιβάλλον τα ελληνικά ξενοδοχεία ενίσχυσαν τις πωλήσεις τους το χειμώνα 2023 κατά 19% σε αποπληθωρισμένους όρους έναντι του χειμώνα 2019 (32% σε ονομαστικούς), κυρίως μέσω αυξημένου εύρους και ποιότητας υπηρεσιών. Θετικά ξεχώρισαν τα νησιά με άνοδο 29% σε αποπληθωρισμένους όρους (έναντι 20% για τις αστικές περιοχές και 3% για τις ηπειρωτικές).
Με τη επίδοση των ελληνικών ξενοδοχείων οριακά καλύτερη του ανταγωνισμού, το μερίδιο στις διανυκτερεύσεις του χειμώνα στην μεσογειακή αγορά παρέμεινε κοντά στο 3%, με το χειμώνα ωστόσο να παραμένει εξαιρετικά χαμηλή περίοδος για τον ελληνικό τουρισμό, καλύπτοντας μόλις το 2% των ετήσιων διανυκτερεύσεων εξωτερικού σε ξενοδοχεία, έναντι 15% για τις μεσογειακές χώρες

Σε αυτό το κομβικό σημείο στο χρόνο, η Εθνική Τράπεζα προχώρησε σε έρευνα πεδίου σε 200 ξενοδοχειακές ΜμΕ για να αφουγκραστεί τις πρώτες προσλαμβάνουσες που δέχονται από την πλευρά της ζήτησης:

Όσον αφορά στο 2023, τα ελληνικά ξενοδοχεία εμφανίζονται πιο αισιόδοξα σε σχέση με τον λοιπό επιχειρηματικό τομέα (σε όρους Δείκτη Εμπιστοσύνης), αναμένοντας διπλάσιο ρυθμό ανάπτυξης (10% έναντι 5%) και συνεπώς προχωρώντας σε επιθετικότερες προσλήψεις και επενδύσεις. Η επεκτατική στρατηγική τους στόχευση επιβεβαιώνεται από την εκτίμησή τους ότι η φετινή αναπτυξιακή τους υπεροχή θα διατηρηθεί σε ορίζοντα τριετίας.

Ως κρίσιμη εξωγενή παράμετρο που στηρίζει τον επεκτατικό τους σχεδιασμό αναγνωρίζουν τη βελτίωση των υποδομών που έχει επιτευχθεί τα τελευταία χρόνια (με το 58% του τομέα να αναγνωρίζει σημαντικό όφελος έναντι ⅓ για τις λοιπές επιχειρήσεις). Στον αντίποδα, ως βασικό εμπόδιο στο δρόμο τους αναγνωρίζουν τη δυσκολία εύρεσης προσωπικού (ασκώντας πίεση στα ⅔ του τομέα έναντι ½ των λοιπών ΜμΕ), οδηγώντας σε μισθολογικές αυξήσεις που φθάνουν έως και 20% σε νησιωτικές περιοχές για το 2023.

Όσον αφορά στη στρατηγική πολιτικής, ευρεία ήταν η κατανομή των απαντήσεων για την προτεραιότητα που πρέπει να τεθεί, με ορισμένες περιοχές να θέτουν τις υποδομές ως βασική ευκαιρία για την ανάπτυξή τους ενώ άλλες να προτεραιοποιούν την ενίσχυση αεροπορικών συνδέσεων ή την προώθηση εναλλακτικών μορφών τουρισμού. Καθώς λοιπόν το τουριστικό προϊόν της χώρας μας δε δείχνει ομοιογενές, η χάραξη προτεραιοτήτων στρατηγικής είναι σημαντικό να λαμβάνει υπόψιν τοπικές ιδιαιτερότητες καθώς και το διαφορετικό επίπεδο ωριμότητας του τουριστικού προϊόντος κάθε περιοχής, ενώ κρίσιμη αναδεικνύεται η κατάρτιση συμπληρωματικών σχεδίων ανάπτυξης ανά περιφέρεια.

Tagged
Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *