Γ. Τσάκαλος: Πότε θα επανακάμψει στα επίπεδα του 2019 ο Τουρισμός | Τι αφίξεις περιμένουμε φέτος | Οι προβλέψεις των αγορών

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Γιάννης Τσάκαλος: Τεχνοκράτης και άνθρωπος του Τουρισμού, ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της AQ Strategy, μιλάει στο ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ για την στρατηγική πίσω από την καμπάνια προβολής της χώρας, την οποία έχουν αναλάβει από κοινού με την Ogilvy. Μιας καμπάνιας, που ίσως για πρώτη φορά έχει εξασφαλίσει την αποδοχή και την στήριξη του συνόλου της τουριστικής αγοράς, ενώ το δίκτυο και τα στοιχεία της Ogilvy, “καθοδηγούν” με ασφάλεια, αποτελώντας έναν ασφαλή μπούσουλα.

Είναι τέτοια η ανάλυση που έχει γίνει, ώστε να παραχθεί το καλύτερο δυνατό “προϊόν”, που η κοινοπραξία Ogilvy-AQ Strategy, έχει παραδώσει στον ΕΟΤ, μεταξύ άλλων και εκτιμήσεις για την πορεία των αφίξεων.

gnto Στην συνέντευξή του στο ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ με αφορμή τη νέα καμπάνια, ο κ. Τσάκαλος τονίζει ότι “Οι χώρες κλειδιά για την φετινή πορεία του τουρισμού στη χώρα μας είναι η Μεγάλη Βρετανία, Αμερική, Ρωσία, Γερμανία, Γαλλία και στη συνέχεια οι χώρες των Βαλκανίων κυρίως για τη Βόρεια Ελλάδα, ενώ διαφαίνεται μεγάλη ζήτηση από Ισραήλ (αφού ξεπεράσουν τα προβλήματά τους βέβαια σχετικά γρήγορα)”.

Παράλληλα, επισημαίνει ότι “…Από τις αναλύσεις που κάνουμε κάθε μέρα με την Ogilvy, αξιοποιώντας το Integrated Growth Model, προκύπτει ότι φέτος οι κρατήσεις θα είναι εντελώς last minute. Αυτή την στιγμή η Ελλάδα είναι στο μυαλό σε πολλούς από τους δυνητικούς επισκέπτες (το βλέπουμε από τις αναζητήσεις), όμως πιστεύουμε ότι θα προχωρήσουν σε κρατήσεις όσο πιο κοντά στην ημερομηνία του πιθανού ταξιδιού”.

Τέλος, ο κ. Τσάκαλος, προχωρά σε ανάλυση ανά αγορά στόχο και “συγκρίνει” τις καμπάνιες Ελλάδας και Ισπανίας

Η συνέντευξη

Η συνέντευξη του κ. Γ. Τσάκαλου στον Κωνσταντίνο Στ. Δεριζιώτη, έχει ως εξής:

  • Πως ξεκίνησε η διαδικασία του διαγωνισμού και πως τον χειριστήκατε;

Στις αρχές Δεκεμβρίου του 2020, ο ΕΟΤ προκήρυξε έναν διαγωνισμό, με σκοπό την προβολή της χώρας για το 2021, καλώντας τις πέντε μεγαλύτερες εταιρείες διαφήμισης στην Ελλάδα. Ανταποκρίθηκαν οι τρεις, μια εκ των οποίων η κοινοπραξία Ogilvy-AQ Strategy ( δηλαδή εμείς), η οποία τελικά κέρδισε τον διαγωνισμό με ομόφωνη απόφαση.

Έτσι λοιπόν, δημιουργήσαμε ένα στρατηγικό πλαίσιο με ορίζοντα τριετίας, ώστε να συνδυάσουμε την πραγματικότητα με τη φιλοδοξία και το όραμα. Δημιουργήσαμε έναν οδικό χάρτη, με τα τέσσερα στάδια προς την ανάκαμψη, συλλέγοντας δεδομένα από 130 χώρες του κόσμου και τα αναλύσαμε μέσα από το μοναδικό Integrated Growth Model  που έχουμε δημιουργήσει.

Στη συνέχεια, φτιάξαμε όλα τα what if scenarios, λαμβάνοντας επίσης υπ’ όψιν μας όλες τις έρευνες, αναλύσεις και εκτιμήσεις σε όλο τον κόσμο και την Ελλάδα. Σε συνδυασμό με όλα τα σταθερά δεδομένα από τον ΕΟΤ, τα μεταβλητά από τους συνεργάτες μας σε όλο τον κόσμο και τα Ogilvy Global Insights δημιουργήσαμε τα τέσσερα στάδια προς την ανάκαμψη τα οποία είναι τα εξής:

Το στάδιο της επιβίωσης που βρισκόμαστε (survival mode) από την αρχή της πανδημίας μέχρι και σήμερα, το στάδιο της πρώτης-σταδιακής ανάκαμψης (early recovery) από Ιούνιο του 2021 μέχρι τον αντίστοιχο του 2022, το στάδιο της μεταγενέστερης ανάκαμψης (late recovery) από τα μέσα του 2022 έως τα μέσα του 2023 και τελευταίο το στάδιο της απογείωσης (take off) του τουρισμού, σε επίπεδα του 2019 και σταδιακά ακόμα καλύτερα από τα μέσα του 2023 και μετά.

Στη συνέχεια, δημιουργήσαμε την στρατηγική της επικοινωνίας, η οποία έπρεπε να υπηρετήσει τον στρατηγικό σχεδιασμό τριετίας από τη μία, να δώσει όμως έμφαση στην φετινή πολύ δύσκολη χρονιά, ώστε να προσελκύσουμε όσο περισσότερους ταξιδιώτες γίνεται.

  • Τι διαφορετικό θα κάνετε;

Θεωρούμε παράλληλα ότι είναι μια λαμπρή ευκαιρία, να ξεδιπλωθεί σταδιακά ένα νέο αφήγημα για τη χώρα, εμπλουτίζοντας το υφιστάμενο “ήλιος και θάλασσα” με κέντρο τον άνθρωπο και τη βιώσιμη ανάπτυξη και όλα όσα μοναδικά έχει να προτείνει αυτός ο τόπος, δημιουργώντας ο κάθε επισκέπτης τη δική του μοναδική ιστορία. Να του προσφέρουμε μοναδικές εμπειρίες, αναδεικνύοντας αυτά που μπορεί να βρει μόνο στην Ελλάδα (only in Greece) όλο το χρόνο και όχι μόνο το καλοκαίρι. Να ανακαλύψει τα υπέροχα βουνά, λίμνες, ποτάμια και χωριά αυτού του τόπου, να ανακαλύψει τη γαστρονομία και το κρασί, τη σύγχρονη τέχνη, τον πολιτισμό, τους ανθρώπους.

Έτσι σκεφτήκαμε πολύ απλά και διαπιστώσαμε ότι για πρώτη φορά όλοι οι άνθρωποι στον κόσμο νιώθουμε το ίδιο. Η ανασφάλεια, η απομόνωση, η μονοτονία, η αβεβαιότητα, ο φόβος και η προσπάθεια να χωρέσουμε επαγγελματική, προσωπική και οικογενειακή ζωή μέσα σε τέσσερις τοίχους,  μας πίεσε πολύ. Αυτό το συναίσθημα κυριάρχησε  τον τελευταίο χρόνο και για πρώτη φορά είναι κοινό σε όλους τους ανθρώπους στον κόσμο. Ανεξάρτητα αν κάποιος ζει στην Ελλάδα, τη Γαλλία, την Αμερική, τη Ρωσία, οπουδήποτε.

Μας έχει λείψει το φαγητό σε ένα ωραίο εστιατόριο, ένα καλό κρασί με φίλους, η επαφή με τον πολιτισμό, το αίσθημα της ελευθερίας. Σε έναν κόσμο γεμάτο περιορισμούς, το ταξίδι έχει σημασία πιο πολύ από ποτέ.

Του λέμε λοιπόν, ότι ξέρουμε, νιώθουμε, αισθανόμαστε τι πραγματικά θέλεις/ επιθυμείς,  ξέρουμε πόσο έχεις πιεστεί (το ίδιο κι εμείς) , ξέρουμε ότι θέλεις να ταξιδέψεις περισσότερο από ποτέ, να νιώσεις τη θέρμη του ήλιου, το φιλόξενο χαμόγελο των ανθρώπων που νοιάζονται για σένα, να ανακαλύψεις νέες γεύσεις, να ζήσεις μοναδικές εμπειρίες, να φτιάξεις τις δικές σου μοναδικές ιστορίες. Καταπιεσμένα θέλω, που αναζητούν απεγνωσμένα (όπως το ελατήριο) να εκφραστούν, για να μπορέσεις να βρεις ξανά τον εαυτό σου. Να πάρεις τη ζωή σου πίσω. Το ίδιο θέλουμε κι εμείς.

ΣΕ όλα αυτά τα θέλω, του λέμε λοιπόν με σιγουριά, ότι “αυτό που θέλεις είναι η Ελλάδα”. Όλα αυτά υπάρχουν εδώ, σήμερα και για πάντα.

All you want is Greece

Στη συνέχεια και με βάση το αναλυτικό brief του ΕΟΤ,  δημιουργήσαμε όλα τα υλικά με αναλυτικό manual για την εφαρμογή της καμπάνιας σε όλα τα μέσα (online- offline) και καταλήξαμε στη δημιουργία του κεντρικού βίντεο 60’’, τεσσάρων θεματικών 30’’ (γαστρονομία, πολιτισμός και city break, luxury, wellness)  στο οποίο έπρεπε να δείξουμε όλα τα παραπάνω πολύ συνοπτικά, απλά και ουσιαστικά, όπως επίσης και τα αντίστοιχα 15’’ cut versions.

ksd PRIMAGEL Τσάκαλος
adv

Τα θεματικά 30’’ και 15’’ είναι κυρίως για το internet, όπως και το κεντρικό των 60’’. Τα τέσσερα θεματικά βίντεο έχουν συνδυάσει πυλώνες, ώστε να είναι και πιο αποτελεσματικά. Για την τηλεόραση είναι μόνο το κεντρικό 30’’, το οποίο αποτελεί και cut version του μεγάλου. Έχει επίσης προβλεφθεί, να παίξει ντουμπλαρισμένο σε αντίστοιχες γλώσσες στις μεγάλες αγορές τις οποίες στοχεύουμε και σε κάποιες υποτιτλισμένο στις γλώσσες τους.

  • Ποιος είναι ο στόχος της καμπάνιας;

Αντικειμενικός στόχος είναι, να παρακινήσουμε τον οποιονδήποτε δει κάποιο από τα βίντεο ή τα banners να κάνει και το τελικό action. Δηλαδή με απλά λόγια, να επιλέξει τη χώρα μας, να κάνει κράτηση  και να έρθει να ζήσει μοναδικές εμπειρίες.

Στο σκεπτικό μας ήταν να μπορέσουμε να κάνουμε αυτό για το οποίο μας εμπιστεύτηκε ο ΕΟΤ. Να είναι η Ελλάδα top of mind προορισμός για οποιονδήποτε τύπο επισκέπτη, όλο το χρόνο. Γι αυτό τον λόγο , επιλέξαμε να δείξουμε εικόνες από όλη την Ελλάδα και όχι μόνο καλοκαίρι, να δείξουμε τις εμπειρίες που μπορεί να ζήσει και όχι μόνο όμορφα τοπία,  να τοποθετηθούμε ψηλά στον χάρτη αντίληψής του και να τον κάνουμε να νιώσει ότι είναι πρωταγωνιστής, να ταυτιστεί με αυτό που βλέπει. Με βάση αυτό, περιμένουμε ότι η καμπάνια θα έχει καλή απήχηση, μένει όμως να αποδειχθεί εκ του αποτελέσματος και να το δούμε σε κρατήσεις. Γιατί αυτό είναι μόνο που μετράει, ειδικά για φέτος. Η επιτυχία της κάθε καμπάνιας, εξαρτάται από το αν κατάφερε τους στόχους της και εμείς με τον ΕΟΤ έχουμε επικεντρωθεί σε αυτό.

  • Έχετε εκτίμηση για το είδος των κρατήσεων που θα έχουμε φέτος; Ποιές θα είναι οι χώρες κλειδιά;

Από τις αναλύσεις που κάνουμε κάθε μέρα με την Ogilvy, αξιοποιώντας το Integrated Growth Model, προκύπτει ότι φέτος οι κρατήσεις θα είναι εντελώς last minute. Αυτή την στιγμή η Ελλάδα είναι στο μυαλό σε πολλούς από τους δυνητικούς επισκέπτες (το βλέπουμε από τις αναζητήσεις), όμως πιστεύουμε ότι θα προχωρήσουν σε κρατήσεις όσο πιο κοντά στην ημερομηνία του πιθανού ταξιδιού.

Έχουμε υπολογίσει, ότι με βάση το δεδομένο ότι το mindset και άρα η ψυχολογία αλλάζει περίπου 30-45 ημέρες από το peak του προβλήματος, από αρχές Ιουνίου και κάθε μέρα που περνάει, θα βλέπουμε τις κρατήσεις να αυξάνουν εκθετικά, με βασική προϋπόθεση ότι εξελίσσονται ομαλά οι εμβολιασμοί στη χώρα μας, όπως και στις χώρες από τις οποίες περιμένουμε να αντλήσουμε επισκέπτες.

money tourism photo Τσάκαλος
© money tourism copyright photo

Οι χώρες κλειδιά για την φετινή πορεία του τουρισμού στη χώρα μας είναι η Μεγάλη Βρετανία, Αμερική, Ρωσία, Γερμανία, Γαλλία και στη συνέχεια οι χώρες των Βαλκανίων κυρίως για τη Βόρεια Ελλάδα, ενώ διαφαίνεται μεγάλη ζήτηση από Ισραήλ (αφού ξεπεράσουν τα προβλήματά τους βέβαια σχετικά γρήγορα) .

Με βάση τα δεδομένα που έχουμε αυτή την στιγμή, υπολογίζουμε ότι από Μεγάλη Βρετανία θα ξεκινήσουμε να έχουμε ροές, από την στιγμή που η χώρα μας από το πορτοκαλί που βρίσκεται αυτή την στιγμή στο traffic light system, περάσει στο πράσινο, δηλαδή στις χώρες που μπορεί κανείς να ταξιδέψει,  κάτι που αναμένεται να ανακοινωθεί στις 31 Μαΐου με ισχύ από τις 7 Ιουνίου. Να σημειώσουμε, ότι η Τουρκία βρίσκεται στην κόκκινη ζώνη και δύσκολα θα καταφέρει ακόμα και στην πορτοκαλί να μπει, κάτι που έχει τη σημασία του για εμάς. Από την Αμερική, ενώ πιστεύαμε στην αρχή της χρονιάς ότι είναι σχεδόν απίθανο να δούμε φέτος τουρισμό, ο ρυθμός στους εμβολιασμούς σπάει κάθε ρεκόρ και πιστεύουμε  ότι θα υπάρξει τελικά κίνηση ακόμα και τον Ιούλιο- Αύγουστο για τα νησιά και σταδιακά από Σεπτέμβριο και μετά και στην Αθήνα.

Οι Γερμανοί φαίνεται επίσης ότι θα ταξιδέψουν σταδιακά από Ιούλιο και μετά στη χώρα μας, όπως και οι Γάλλοι που αυτή την στιγμή είναι πολύ ψηλά σε αναζητήσεις για την Ελλάδα, ενώ η Ρωσική αγορά είναι το μεγάλο ερωτηματικό. Αν καταφέρουμε και πάρουμε κομμάτι αυτής της αγοράς φέτος θα είναι πολύ σημαντικό, μιας και απ’ ότι φαίνεται δε θα μπορούν να ταξιδέψουν στην Τουρκία. Οι Βαλκανικές χώρες τέλος, πιστεύουμε ότι θα κινηθούν σχετικά καλά από Ιούλιο και μετά, όμως επίσης τελευταία στιγμή και κυρίως με το αυτοκίνητο.

gnto new ΤσάκαλοςΌλες αυτές είναι προβλέψεις, οι οποίες βασίζονται στην καθημερινή ανάλυση όλων των δεδομένων, τα οποία όμως μπορούν να αλλάξουν πολύ γρήγορα. Οι μεταλλάξεις του ιού, οι εμβολιασμοί στις χώρες αναχώρησης και στους προορισμούς που κάποιος σκέφτεται να επισκεφθεί , οι περιορισμοί στις μετακινήσεις και η διαδικασία μετά την επιστροφή, οι πτήσεις, τα πρωτόκολλα και μια σειρά από άλλες παραμέτρους όπως το γεγονός ότι οι περισσότερες χώρες θέλουν να κρατήσουν τους πολίτες τους μέσα στη χώρα, ώστε να ενισχύσουν τις τοπικές επιχειρήσεις αλλά και να προστατευθούν καλύτερα, δε μας επιτρέπει να κάνουμε με απόλυτη ασφάλεια εκτιμήσεις.

  • Πότε θα επανακάμψει ο ελληνικός Τουρισμός στα επίπεδα του 2019;

Στις προβλέψεις που δώσαμε στον ΕΟΤ για το 2021, 2022, 2023 και με βάση όλα τα παραπάνω, υπολογίζουμε ότι φέτος θα κινηθούμε σε αφίξεις (και όχι σε έσοδα)περίπου στο 50% του 2019, το 2022 περίπου στο 75% του 2019 και στη συνέχεια σταδιακά από το 2023 και μετά στα επίπεδα του 2019 σε αφίξεις και αργότερα σταδιακά και σε έσοδα.

Σε σχέση με την επικοινωνία των ανταγωνιστών της Ελλάδας, καταλαβαίνετε ότι δε θα θέλαμε να κάνουμε κριτική ως προς το αισθητικό αποτέλεσμα, όμως νομίζω ότι πρέπει να περιμένουμε το αποτέλεσμα. Με την Ισπανία μόνο, πού έτυχε να λανσαριστούν οι καμπάνιες την ίδια μέρα, με έξι θεματικά βίντεο που απευθύνονται σε διάφορους τύπους ταξιδιωτών, βλέπουμε ότι το δικό μας κεντρικό βίντεο των 60’’ έχει πετύχει οργανικά μέσα σε έξι ημέρες 68.000 views στο YouTube, ενώ της Ισπανίας δεν ξεπερνάει τα 2000 έκαστο.

Tagged

1 σχόλιο στο “Γ. Τσάκαλος: Πότε θα επανακάμψει στα επίπεδα του 2019 ο Τουρισμός | Τι αφίξεις περιμένουμε φέτος | Οι προβλέψεις των αγορών

Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *