Περισσότερα από 70 νέα ξενοδοχεία προστέθηκαν στο ξενοδοχειακό δυναμικό της Αθήνας την πενταετία 2017 – 2022, αλλάζοντας τον ξενοδοχειακό “χάρτη” της πρωτεύουσας, ενώ με την “είσοδο” κορυφαίων ξενοδοχειακών brands στην αθηναϊκή, ξενοδοχειακή αγορά αναβαθμίστηκε η εικόνα του ξενοδοχειακού δυναμικού της χώρας στη διεθνή τουριστική “σκηνή”.
Σύμφωνα με ανάλυση της GBR Consulting την περίοδο 2017 – 2022 άνοιξαν στην Αθήνα (Κεντρική, Νότια, Βόρεια και Δυτική Αθήνα) 71 νέα ξενοδοχεία, με την πλειοψηφία αυτών (83%) να βρίσκονται στο κέντρο της πόλης. Τα νέα ξενοδοχεία αντιπροσωπεύουν το 20% του συνόλου των ξενοδοχείων και το 14% όλων των ξενοδοχειακών δωματίων στην Αθήνα. Σύμφωνα με τα στοιχεία της GBR Consulting, το 83% των νέων ξενοδοχείων βρίσκεται στο κέντρο της πόλης, ενώ τα περισσότερα ανήκουν στην κατηγορία 4 αστέρων. Τα περισσότερα νέα ξενοδοχεία προστέθηκαν στην κατηγορία των 4 αστέρων. Στην κατηγορία των 5 αστέρων ανήκει το 32%, ενώ το 12% των ξενοδοχειακών δωματίων της πρωτεύουσας είναι καινούργια.
Καινούργιο 1 στα 5 αθηναϊκά ξενοδοχεία
Στο κέντρο της Αθήνας το 22% των ξενοδοχείων και το 14% των δωματίων είναι καινούργια. Επιπλέον, ένα στα πέντε ξενοδοχειακά δωμάτια στην Αθήνα, που καλύπτουν την Κεντρική, Βόρεια, Νότια και Δυτική Αθήνα, όπως υποδεικνύεται στον παραπάνω χάρτη, βρίσκονται υπό την “ομπρέλα” μιας διεθνούς ξενοδοχειακής επωνυμίας. Περίπου το 8% των αθηναϊκών ξενοδοχείων ανήκουν σε μια διεθνή ξενοδοχειακή αλυσίδα, σημειώνοντας αύξηση, σε σύγκριση με το 2017 όταν το 17% των ξενοδοχειακών δωματίων και το 7% των ξενοδοχείων αποτελούσαν μέρος ενός διεθνούς ξενοδοχειακού brand.
Οκτώ νέα ξενοδοχεία άνοιξαν στην Αθήνα την περίοδο 2017 – 2022. Πρόκειται για τα Academia of Athens (Marriott Autograph Collection), Athens Capital (Accor MGallery), Dave Red (Brown Hotels), Ibis Styles Athens Routes (Accor), Moxy Athens City (Marriott), Perianth (Marriott – Design Hotels) Selina Theatrou Athens και Wyndham Athens Residences.
Άλλα επτά ξενοδοχεία ανακαινίστηκαν κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου και “λανσαρίστηκαν” στην αγορά ως μέλη ενός διεθνούς ξενοδοχειακού brand. Αυτά είναι τα: Athens Marriott, Brown Acropol, Kubic House & Lighthouse Athens (Brown Hotels), Grand Hyatt Athens και δύο ξενοδοχεία της Convo. Σημειώνεται ότι, τα Four Seasons Astir Palace, Dolce Attica Riviera Ramada Attica Riviera (Wyndham Hotel Group) και Evereden (Vincci Hotels) δεν προσμετρώνται σε αυτά, καθώς βρίσκονται εκτός της περιοχής που εξετάζεται.
Τέλος, οκτώ ξενοδοχεία δεν φέρουν πλέον κάποιο διεθνές εμπορικό σήμα. Από αυτά τα επτά ανήκαν στην Best Western, η οποία από οκτώ ξενοδοχεία που είχε στην Αθήνα το 2017, σήμερα διαθέτει μόνο ένα.
Η “είσοδος” διεθνών ξενοδοχειακών στην αθηναϊκή ξενοδοχειακή βιομηχανία αναμένεται να συνεχιστεί με την Conrad, της Hilton Worldwide, στο πρώην Athens Hilton, ενώ οι κατοικίες θα φέρουν τα εμπορικά σήματα Conrad Residences και Waldorf Astoria Residences.
Επίσης, αναμένεται η “άφιξη” των Radisson Individuals και Radisson Red στο Κολωνάκι, Hilton Curio Collection στο πρώην ξενοδοχείο Πεντελικόν, NYX (Fattal) στο πρώην Esperia και One & Only στα πρώην Αστέρια Γλυφάδας, όπως επίσης και άλλα διεθνή brands στο επενδυτικό project του Ελληνικού.
Από τα 2002 νέα και ανακαινισμένα δωμάτια ξενοδοχείων, τα περισσότερα εισήχθησαν στην αγορά το 2018. Περίπου το 52% αυτών των δωματίων ανήκουν στην κατηγορία των 5 αστέρων, το 26% είναι 4 αστέρων και το 14% 3 αστέρων. Το Selina Theatrou Athens είναι καταχωρημένο ως ξενώνας.
Οι πιο πρόσφατες, κύριες, ξενοδοχειακές συναλλαγές
Τον Ιούλιο το 4 αστέρων Village Resort & Waterpark 275 δωματίων, που βρίσκεται στη Χερσόνησο της Κρήτης, πωλήθηκε στην Cretan Investment Group Hellas – CIG Hellas, με επικεφαλής τη Μαρίτα Καράτζη, η οποία έχει εδραιώσει την παρουσία της στον τομέα του τουρισμού με την MK Hotel Collection.
Στις 18 Ιουλίου 2022, το Ταμείο Αξιοποίησης Περιουσίας της Ελληνικής Δημοκρατίας παρέδωσε επίσημα το ξενοδοχείο Xenia Kythnos στους επενδυτές Michal και Avraham Ravid, οι οποίοι υπέγραψαν το δικαίωμα χρήσης του ξενοδοχείου και των δύο ιαματικών πηγών για περίοδο 99 ετών, έναντι συνολικού ποσού σχεδόν 3 εκατ. ευρώ.
Το έργο, με την ονομασία Genesis of the Royal Baths of Kythnos, έχει συνολικό προϋπολογισμό επένδυσης 25 εκατ. ευρώ, δημιουργώντας επίσης πολυτελείς βίλες, σουίτες και ένα ανοιχτό δημόσιο πάρκο.
Η Hova Hospitality για λογαριασμό της Primonial REIM απέκτησε το 4 αστέρων Club Med Gregolimano, δυναμικότητας 381 δωματίων, που βρίσκεται στη βόρεια Εύβοια. Η Hova Hospitality δημιουργήθηκε το 2021 από τους Dominique Ozanne και Gaël Le Lay και έχει ήδη δημιουργήσει ένα χαρτοφυλάκιο 125 περιουσιακών στοιχείων αξίας 1,3 δισ. ευρώ. Το φθινόπωρο του 2022 θα ξεκινήσει μια ανακαίνιση ύψους 20 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση και την επέκταση του θέρετρου.
Μετά την απόκτηση του Naxos Resort Beach Hotel, τον Δεκέμβριο του 2021, η Attica Blue Hospitality -100% θυγατρική του Attica Group- απέκτησε το Tinos Beach Hotel, τον φετινό Ιούλιο. Η συνολική συναλλαγή για το ξενοδοχείο 4 αστέρων, δυναμικότητας 180 δωματίων, ανήλθε σε 6,5 εκατ. ευρώ. Οι νέοι ιδιοκτήτες σχεδιάζουν να αναβαθμίσουν το θέρετρο.
Διαφέρει η ζήτηση ανά περιοχή
Ισχυρή ζήτηση, αλλά με μεγάλες διαφορές ανά γεωγραφική περιοχή, παρατηρείται τη φετινή, τουριστική περίοδο, σύμφωνα με την ανάλυση της GBR. Κατά το πρώτο εξάμηνο του 2022 ο συνολικός αριθμός των διανυκτερεύσεων ξενοδοχείων μειώθηκε κατά 17,4%, ενώ τα έσοδα του 2022 ξεπέρασαν τα επίπεδα του 2019 από τον Μάιο. Τα έσοδα σε ετήσια βάση τον Ιούνιο του 2022 αυξήθηκαν κατά 3,5%, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2019.
Τα ξενοδοχειακά θέρετρα, που στην πλειοψηφία τους ξεκίνησαν τη σεζόν κυρίως τον Μάιο, πέτυχαν κατά τους πρώτους 6 μήνες του 2022 ένα επίπεδο πληρότητας σχεδόν στα ίδια επίπεδα με το 2019 (μόλις 0,7% χαμηλότερο). Ωστόσο, τα συνολικά έσοδα αυξήθηκαν κατά 18,6%. Στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη τα έσοδα ανά διαθέσιμο δωμάτιο (RevPAR) μειώθηκαν κατά 15,5% και 6,1%, αντίστοιχα κατά το πρώτο εξάμηνο του 2022, σε σύγκριση με το πρώτο εξάμηνο του 2019. Σε μηνιαία βάση, τα επίπεδα πληρότητας ήταν χαμηλότερα από το 2019 και στις δύο πόλεις, ενώ οι τιμές δωματίων βελτιώθηκαν κατά τη διάρκεια του δεύτερου τριμήνου, σε σύγκριση με το 2019.
Παρόμοια τάση παρατηρήθηκε και για τα ξενοδοχεία πόλης, εκτός Αθήνας και Θεσσαλονίκης, όπου τα επίπεδα πληρότητας, με εξαίρεση τον Μάιο, ήταν χαμηλότερα από το 2019. Επίσης, τα συνολικά έσοδα ήταν σημαντικά χαμηλότερα το 2022, σε σχέση με το 2019, κατά την περίοδο Ιανουαρίου – Μαρτίου, αλλά κατέγραψαν υψηλότερα επίπεδα τον Μάιο και τον Ιούνιο.
Ισχυρές επιδόσεις της ελληνικής αεροπορικής κίνησης κατά το πρώτο εξάμηνο
Κατά τη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου του 2022 τα αεροδρόμια της Σαντορίνης και του Ακτίου κατέγραψαν την υψηλότερη αύξηση όσον αφορά τις διεθνείς αφίξεις κατά 44% και 26%, αντίστοιχα, σε σύγκριση με το πρώτο εξάμηνο του 2019.
Λόγω του πολύ αδύναμου πρώτου τριμήνου του 2022, τα αεροδρόμια της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης κατέγραψαν μείωση κατά τη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου του 2022 κατά 23% και 20%, αντίστοιχα, σε σύγκριση με το πρώτο εξάμηνο του 2019.
Σε περιφερειακή βάση, οι Κυκλάδες κατέγραψαν άνοδο 30,5%, τα Δωδεκάνησα 4,5%, και τα Ιόνια Νησιά 5,5%. Αντίθετα, μείωση σε ποσοστό 1,7% κατέγραψε η Κρήτη.
Όσον αφορά τη συνολική αεροπορική κίνηση (διεθνείς και εσωτερικές πτήσεις), η Ελλάδα ξεπέρασε τους ανταγωνιστές της, με αυξήσεις τον Ιούνιο και τον Ιούλιο του 2022 κατά 2% και 7%, αντίστοιχα, σε σύγκριση με τους ίδιους μήνες του 2019, με βάση τα στοιχεία του Eurocontrol.
Σε ετήσια βάση, έως τον Ιούλιο του 2022, η συνολική κίνηση στην Ελλάδα ήταν σχεδόν στα ίδια επίπεδα με το 2019 (-0,8%), ενώ πτώση κατέγραψαν η Γαλλία (15%), η Ιταλία (14%), η Ισπανία και η Τουρκία (10% έκαστη) και η Πορτογαλία (5%).
1 σχόλιο στο “GBR: H “άφιξη” κορυφαίων ξενοδοχειακών brands άλλαξε την εικόνα των αθηναϊκών ξενοδοχείων | Τα τελευταία deals με αγοραπωλησίες ξενοδοχείων”