matsigkos
Ο κ. Γ. Ματσίγκος

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΜΑΤΣΙΓΚΟΣ : Τα δύσκολα είναι μπροστά…

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

Άνθρωπος των έργων με βαθιά γνώση του τομέα της Φιλοξενίας, και ευρύτερα του Τουρισμού, που προκύπτει από την πολύχρονη δραστηριοποίησή του, τόσο επαγγελματικά, όσο και συνδικαλιστικά με τον χώρο, ο Γιώργος Ματσίγκος δεν είναι ένας ακόμη γνώστης, αλλά η πλέον ουσιαστική «πηγή» πληροφόρησης για τα τεκταινόμενα, αλλά και τα μελλούμενα στον Τουρισμό.

rodos Μιλώντας στο αφιέρωμα του περιοδικού στα Δωδεκάνησα, ο κ. Ματσίγκος, αφού αναλύει μια σειρά παραμέτρων, όπως είναι η υπερφορολόγηση των ελληνικών τουριστικών επιχειρήσεων, η επανάκαμψη της Τουρκίας, της Αιγύπτου και της Τυνησίας, σε συνδυασμό με την αναμενόμενη του χρόνου ανάκαμψη και της Ισπανίας, λέει πως η Ελλάδα ως προορισμός έφθασε στην «κορυφή της καμπύλης» που ακολουθεί ο τουρισμός. Για να δούμε…

Η συνέντευξη

Πως εξελίσσεται η φετινή τουριστική σεζόν για τα ξενοδοχεία της Ρόδου, τόσο σε επίπεδο διανυκτερεύσεων, όσο και εσόδων και σε ποιο βαθμό φαίνεται να επηρεάζουν τον ροδιακό τουρισμό η ολική επαναφορά της Τουρκίας, η ανάκαμψη προορισμών της Βόρειας Αφρικής, αλλά και το «πάγωμα» της ρωσικής, τουριστικής αγορά;

Νομίζω πως εξελίσσεται σύμφωνα με τις προβλέψεις. Από τον Νοέμβρη του 2017, κάναμε λόγο για μικρή αύξηση των αφίξεων εφέτος στο νησί, αλλά λόγω της αύξησης των διαθέσιμων κλινών και ειδικά 5 αστέρων, παρατηρείται μείωση των διανυκτερεύσεων στα ξενοδοχεία, αφού η αύξηση είναι μικρότερη της προσδοκώμενης, ώστε η πληρότητα να είναι αντίστοιχη της πληρότητας το 2017.

Επιπλέον, θα ήθελα να τονίσω ότι δεν υπάρχει δυνατότητα μεγάλης αύξησης, εάν δεν βελτιωθούν οι υποδομές στο αεροδρόμιο της Ρόδου, ώστε να μπορεί να εξυπηρετεί μεγαλύτερο αριθμό αεροσκαφών και όγκο αποσκευών και φυσικά εάν δεν υλοποιηθεί η περιβόητη επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου.

xrhma tourismosΌσον αφορά τα έσοδα, παρά τις αυξήσεις των τιμών των συμβολαίων από το 2017-2018, είχαμε αύξηση πωλήσεων early booking, με αποτέλεσμα να μηδενισθεί οποιαδήποτε αύξηση τιμών στα συμβόλαια. Επιπλέον, η ανάκαμψη και επαναφορά των αγορών της Τουρκίας, της Τυνησίας και της Αιγύπτου, είχε σαν συνέπεια τη μείωση της ζήτησης προς τη Ρόδο, που σε συνδυασμό με την αύξηση των κλινών, αναμένεται να επιφέρει μείωση των διανυκτερεύσεων στα ξενοδοχεία και, μάλλον, και μείωση των εσόδων.

Σίγουρα τη διαμόρφωση του δείκτη της πληρότητας επηρέασε και η μείωση της ρωσικής αγοράς, η οποία παρά την αύξηση των άλλων αγορών είχε σαν αποτέλεσμα να μην μπορέσει να καλυφθεί η αύξηση των διαθέσιμων, καινούριων δωματίων. Φυσικά επηρέασε την πληρότητα των ξενοδοχείων και η αύξηση κλινών στο AIRBNB. Στο πλαίσιο αυτό, πιστεύω ότι η απώλεια των διανυκτερεύσεων στα ξενοδοχεία θα είναι περίπου 3-5%, με ανάλογη μείωση των εσόδων.

Θα ήθελα δε να προσθέσω ότι υπήρχε και πρόβλημα διαθεσιμότητας αεροσκαφών, αφού η πτώχευση της Air Berlin στη Γερμανία δεν μπόρεσε να αναπληρωθεί από τις άλλες εταιρίες charter & low cost, επομένως δεν είχαμε μεγάλη αύξηση από τη Γερμανία, όπως αναμενόταν.

Όσον αφορά τη Ρωσική αγορά, οι μεγαλύτεροι tour operators είναι τουρκικών συμφερόντων, επομένως λογικό και αναμενόμενο να στράφηκαν προς την Τουρκία, αφού έχουν περισσότερα οικονομικά οφέλη, φθηνότερα πακέτα και χωρίς να είναι απαραίτητη προϋπόθεση η έκδοση Visas προς Τουρκία – Αίγυπτο – Τυνησία.

Πως διαμορφώνονται αυτή τη στιγμή οι κρατήσεις ανά αγορά στο νησί;

Θα έλεγα ότι όλες οι αγορές κινούνται θετικά, εκτός της ρωσικής, όπως και το περιμέναμε, λόγω, όπως είπα, των συμφερόντων των μεγαλύτερων tour operators της Ρωσίας και των ανταγωνιστικών τιμών, χωρίς την υποχρέωση έκδοσης Visas προς την Τουρκία. Αναφορικά με τις υπόλοιπες αγορές, έχουμε αύξηση σχεδόν από όλες, οι οποίες διαμορφώνονται σε υψηλό πο-σοστό από τη Γερμανία και την Πολωνία, η οποία φέτος θα είναι η 4η «δύναμη» στο νησί, μετά τις παραδοσιακές αγορές της Αγγλίας, της Γερμανίας και της Σουηδίας.

Σε ποιο βαθμό επηρεάζει τα οικονομικά των ξενοδοχείων η δυναμική είσοδος στην αγορά της φιλοξενίας των καταλυμάτων τύπου Airbnb;

Η δυναμική είσοδος της AIRBNB στην αγορά της φιλοξενίας έχει επηρεάσει πολύ τα οικονομικά των ξενοδοχείων, αφού υπάρχει αθέμιτος ανταγωνισμός, αφορολόγητα έσοδα και απόκρυψη εσόδων. Επιπλέον, είναι αμφιβόλου ποιότητας η παροχή υπηρεσιών. Από πληροφορίες και έρευνες που έχουν γίνει αυτή την εποχή, η Ρόδος διαθέτει περίπου 3.000 καταλύματα στην AIRBNB, περίπου 15.000 κλίνες, που αναλογικά σημαίνει ότι χρειάζεται η Ρόδος επιπλέον 300.000 αφίξεις για κάλυψη των κλινών της AIRBNB. Έτσι εξηγείται και το γεγονός ότι παρά την αύξηση των αφίξεων στο νησί, η πληρότητα στα ξενοδοχεία είναι μειωμένη και ανάλογα και τα έσοδα σε συνδυασμό με όλα τα ανωτέρω.

Ποιες είναι οι επιπτώσεις, άμεσες και έμμεσες, από την υπερφορο-λόγηση του τουριστικού-ξενοδοχειακού κλάδου και την εφαρμογή του νέου φόρου διανυκτέρευσης, τόσο στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, όσο και σε αυτό καθ’ αυτό τον ελληνικό τουρισμό;

Σίγουρα η υπερφορολόγηση των επιχειρήσεων έχει επηρεάσει τις τουριστικές επιχειρήσεις, αφού αδυνατούν να ανταπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους κι επιπλέον ο ανταγωνισμός είναι μεγαλύτερος. Το πρόβλημα δε θα φανεί την επόμενη χρονιά, όταν θα ανακάμψει και η Ισπανία, θα αυξηθούν οι αφίξεις για Τουρκία, Αίγυπτο και Τυνησία, με αποτέλεσμα να ξεσπάσει «πόλεμος τιμών» και περαιτέρω μείωση των εσόδων, με υπέρογκη φορολόγηση, τη μεγαλύτερη της Ευρώπης στον τουριστικό κλάδο. Όσον αφορά τον φόρο διανυκτέρευσης γίνεται δυσφήμιση της χώρας, αφού εισπράττεται χωρίς ανταποδοτικό όφελος προς τον πελάτη, όπως συμβαίνει σε άλλα κράτη.

Ποιες είναι οι προβλέψεις σας για την επόμενη χρονιά και σε τι επίπεδα διαμορφώνονται οι τιμές των συμβολαίων για το 2019 που υπογράφονται με τους tour operators;

Πολύ νωρίς να προβλέψει κανείς… Πιστεύω όμως με τα σημερινά δεδομένα, πως η Ρόδος, αλλά και η Ελλάδα έφθασαν στην «κορυφή της καμπύλης» που ακολουθεί ο τουρισμός. Τι σημαίνει αυτό; Η αύξηση αφίξεων σε παγκόσμιο επίπεδο είναι κάθε χρόνο περίπου 3%. Αυτό κατανέμεται σε όλα τα κράτη. Από τη στιγμή που προβλέπεται αύξηση των αφίξεων στις αγορές όπως, η Τουρκία, η Τυνήσια, η Αίγυπτος, αλλά και η Ισπανία, εμείς δεν μπορούμε να πάρουμε τίποτε από το μερίδιο αύξησης, απεναντίας θα έχουμε ίσως και μείωση, αφού οι αριθμοί αύξησης των ανταγωνιστικών χωρών είναι μεγαλύτεροι από το ποσοστό που τους αναλογεί αριθμητικά στο 3%, επομένως ενδέχεται εμείς να έχουμε απώλειες. Αποτέλεσμα είναι η μικρή αύξηση του 3% των τιμών των συμβολαίων να παραμείνει στα συμβόλαια και όχι στην πραγματικότητα. Με λίγα λόγια, με τέτοια αυξημένη φορολογία, ο Ελληνικός τουρισμός θα πάρει την κατιούσα.

Ποιες είναι οι δράσεις και ο προγραμματισμός του Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων Ρόδου για την άνοδο του ροδιακού τουρισμού και ποιος ο ρόλος του;

Ο Σύλλογός μας έχει θέσει σαν στόχο τα τελευταία χρόνια τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών, εντός και εκτός ξενοδοχείων. Γι’ αυτό διοργανώνει 24 ενημερωτικές ημερίδες και σεμινάρια τον χρόνο, δωρεάν για όλα τα μέλη του, με αξιόλογους ομιλητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Πολλές από τις εκδηλώσεις μας είναι ανοιχτές για το ευρύ κοινό κι, επίσης, τα τελευταία χρόνια διοργανώνουμε τη διεθνή ημερίδα ποιότητας τουρισμού της Ρόδου. Σε αυτήν συμμετέχουν οι μεγαλύτεροι Τ.Ο’s της Ευρώπης, πανεπιστημιακοί και ειδικοί ομιλητές, στοχεύοντας και στη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών και εκτός των ξενοδοχείων, σε συνεργασία με τους φορείς και τις αρχές.

Επίσης, από το 2017, σε συνεργασία με το ACT, διοργανώνουμε έρευνα ποιότητας του προορισμού της Ρόδου, ώστε να γνωρίζουμε τα προβλήματα, τις προτάσεις και ιδέες των επισκεπτών μας, με στόχο να βελτιωθούμε σε όλους τους τομείς και ειδικά εκτός των ξενοδοχείων. Φέτος τον χειμώνα προγραμματίζουμε και εκπαιδευτική εκδρομή των μελών μας σε τουριστι-κή περιοχή, την οποία θα επιλέξουμε σύντομα.

Νομίζω ότι ο ρόλος του Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων Ρόδου είναι πολύ σημαντικός στην αναβάθμιση και προβολή του Ροδιακού τουρισμού, αφού συμμετέχουμε ενεργά σ’ όλα τα τουριστικά δρώμενα του τόπου, τα δε ξενοδοχεία που διευθύνουμε βραβεύονται κάθε χρόνο από τους μεγαλύτερους tour operators της Ευρώπης, ανταμείβοντας τις προσπάθειες Διευθυντών και Ξενοδόχων.

Tagged
Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *