MORALIS

ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΩΡΑΛΗΣ : Προτεραιότητά µας ο Τουρισµός

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΦΟΡΕΙΣ

Ζυµωµένος από τα φοιτητικά του χρόνια στο Πανεπιστήµιο Πειραιά µε τον κόσµο του Πειραιά και γαλουχηµένος στο πνεύµα του Μεγάλου Λιµανιού, σαν γνήσιο παιδί του Θρύλου, άφθαρτος από κοµµατικές εµπλοκές και απαλλαγµένος από κάθε µορφής έπαρση και την επιτηδευµένη, ξύλινη γλώσσα των πολιτικάντηδων, αλλά ανυποχώρητος στα θέλω και αφοσιωµένος στους στόχους του, σαν ικανός manager, ο Γιάννης Μώραλης είναι αυτό που λέµε «ο κατάλληλος άνθρωπος στην κατάλληλη θέση».

Σε µία όχι οποιαδήποτε θέση, αλλά στην «ηλεκτρική καρέκλα» του δήµου Πειραιά. Ενός δήµου στα όρια της κατάρρευσης, όταν το 2014 ανέλαβε τα ηνία του. Μιας υπερχρεωµένης δηµοτικής αρχής, σε µια πόλη που δοκιµάζεται από την κρίση και µαστίζεται από την ανεργία και τη φτώχεια.

MORALISΌχι όµως µιας οποιασδήποτε πόλης, αλλά του µεγαλύτερου λιµανιού της χώρας, από τα µεγαλύτερα στη Μεσόγειο, µιας πόλης µε Ιστορία, Πολιτισµό και αναγνωρισιµότητα από τη διεθνή, εφοπλιστική κοινότητα, η οποία, µε πολλή δουλειά, όραµα και µε µία δηµοτική αρχή απαλλαγµένη από την αδράνεια του παρελθόντος, θα µπορέσει να γίνει πιο «φιλική» απέναντι στους κατοίκους και τους επισκέπτες της. Μια σύγχρονη πόλη, τουριστικός προορισµός και όχι πέρασµα.

Αυτός, άλλωστε, είναι και ο στόχος του νέου δήµου και προσωπικό στοίχηµα του δηµάρχου του, Γιάννη Μώραλη.

Ένα στοίχηµα για το οποίο εκφράζεται µε θέρµη σε συνέντευξή του στο «ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ», στην υλοποίηση του οποίου κυρίαρχη θέση έχει ο Τουρισµός.

O Πειραιάς, κατά γενική ομολογία, διαθέτει σπουδαίους τουριστικούς πόρους, αλλά δεν κατέχει, μέχρι σήμερα, τη θέση που του αρμόζει στα τουριστικά δρώμενα. Συμφωνείτε και τι κάνετε για να αλλάξει η εικόνα αυτή;

Πράγματι, o Πειραιάς τόσα χρόνια ήταν εκτός τουριστικού χάρτη παγκοσμίως. Λειτουργούσε μόνο ως πύλη εισόδου και εξόδου τουριστών. Ήταν πέρασμα και όχι προορισμός. Για τον λόγο αυτό, από την πρώτη στιγμή, θέσαμε την τουριστική ανάπτυξη της πόλης ως μια από τις βασικές μας προτεραιότητες. Πρώτα δημιουργήσαμε ένα στρατηγικό, τουριστικό σχέδιο, το οποίο εγκρίθηκε από τον Ε.Ο.Τ.. Βήμα – βήμα προσπαθούμε να το εφαρμόσουμε. Υλοποιούμε δράσεις τουριστικής προβολής, ώστε αρχικά να πούμε τι και ποιος είναι ο Πειραιάς  στους ξένους, αλλά και στους Έλληνες, να μπορεί να εμφανίζεται ως τουριστικός προορισμός και όχι ως το λιμάνι της Αθήνας που εμφανιζόταν έως τώρα. Αυτό δεν είναι κάτι απλό. Είναι ένα παζλ, το οποίο θα πρέπει να συμπληρώνεται σιγά – σιγά, σε βάθος χρόνου, αλλά, τουλάχιστον, τώρα υπάρχει η απαραίτητη στρατηγική.

Θα πρέπει όλοι να αντιληφθούν ότι παραλάβαμε, τον Σεπτέμβριο του 2014, έναν Δήμο, στο οργανόγραμμα του οποίου, με 23 διευθύνσεις και 159 τμήματα, δεν υπήρχε η λέξη τουρισμός. Για εμάς ο τουρισμός είναι ένας εκ των βασικών πυλώνων ανάπτυξης της πόλης, διότι μπορεί να δημιουργήσει μικρές και μεγαλύτερες επιχειρήσεις και να οδηγήσει στη δημιουργία θέσεων απασχόλησης.

Στον Πειραιά συντελούνται μεγάλες ανακατατάξεις στη δομή της πόλης, καθώς παρατηρείται επενδυτικός «οργασμός» σε παλαιά, βιομηχανικά ακίνητα. Θα βοηθήσει την πόλη και τον τουρισμό η εξέλιξη αυτή; Έχετε πληροφορίες για ενδιαφέρον από ξενοδοχειακές εταιρίες, ελληνικές και διεθνείς;

Είναι αλήθεια ότι αυτή την περίοδο παρατηρείται ένα έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον στον Πειραιά και εμφανίζονται τα πρώτα σημάδια ανάκαμψης, με νέες επενδύσεις και αυτό είναι πολύ σημαντικό. Ήδη, στην πόλη μας, εκτός της πολύ μεγάλης επένδυσης της Cosco, η οποία αφορά στη χερσαία λιμενική ζώνη, αξιοποιούνται τα παλιά καπνεργοστάσια Παπαστράτου, με σημαντικούς θεσμικούς επενδυτές. Υπάρχει έντονο ενδιαφέρον για ακίνητα και για γη, όπως και επιχειρηματικό ενδιαφέρον για χώρους εστίασης. Ξεκινά, επίσης, να υλοποιείται το ναυτιλιακό cluster Πειραιά, μια πολύ θετική εξέλιξη, το οποίο είναι αποτέλεσμα της καλής συνεργασίας και της συναντίληψης που υπάρχει μεταξύ του Δήμου, της ναυτιλιακής κοινότητας και του Εμποροβιομηχανικού Επιμελητηρίου της πόλης.

Ο Πειραιάς, ας μην ξεχνάμε, είναι το επίκεντρο της ελληνικής ναυτιλίας, το επίκεντρο της κρουαζιέρας στην Ελλάδα, με πολύ μεγάλες προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξης, σε διεθνές επίπεδο. Είναι σε εξέλιξη μεγάλα συγκοινωνιακά έργα στην πόλη, τα έργα του Τραμ και του Μετρό, τα οποία σιγά – σιγά ολοκληρώνονται και τα οποία θα διευκολύνουν τις μετακινήσεις από και προς τον Πειραιά, όχι μόνο για τους ξένους τουρίστες που έρχονται με την κρουαζιέρα, αλλά και για τους επισκέπτες της πόλης μας από κάθε γωνιά της Ελλάδας. Υπάρχουν όλες οι προϋποθέσεις για την προσέλκυση επενδύσεων στον Πειραιά. Το έχουν διαπιστώσει Έλληνες και ξένοι και αυτό είναι πολύ ευχάριστο για την πόλη μας.

Ποιες είναι οι πρωτοβουλίες στις οποίες προχωρήσατε,
στο διάστημα στο οποίο έχετε αναλάβει τον δημαρχιακό θώκο, ως Τοπική Αυτοδιοίκηση, για την αναβάθμιση της εικόνας της πόλης και της ποιότητας ζωής των κατοίκων, αλλά και των επισκεπτών της;

Από την πρώτη στιγμή που αναλάβαμε τη διοίκηση του Δήμου είχαμε ως κεντρικό στόχο και αυτό παραμένει, ο Πειραιάς να αξιοποιήσει κάθε δυνατότητα που έχει, κάθε ευκαιρία που ανοίγεται μπροστά του για να γίνει μια πόλη σύγχρονη, μια πόλη εργασίας. Για να πραγματοποιηθεί αυτός ο μεγάλος στόχος απαιτείται σχέδιο, σωστός προγραμματισμός και σε καμία περίπτωση βιασύνη.

Πρόσφατα παρουσιάσαμε το ολοκληρωμένο σχέδιό μας για την Ανάπτυξη του Πειραιά, το Π20, με χρονικό ορίζοντα το 2020 και το οποίο περιλαμβάνει συγκεκριμένες παρεμβάσεις, έτσι ώστε να αλλάξει η εικόνα της πόλης, να αναζωογονηθούν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις του Πειραιά, να δημιουργηθούν νέες επιχειρήσεις και με αυτόν τον τρόπο να υπάρξουν νέες θέσεις εργασίας.

Για την επίτευξη των στόχων μας επιλέξαμε να αξιοποιήσουμε το εργαλείο που λέγεται Ολοκληρωμένη Χωροταξική Επένδυση (Ο.Χ.Ε.), ένα σύγχρονο εργαλείο προκειμένου να μην χάνονται, δεξιά και αριστερά, οι διαθέσιμοι πόροι αναποτελεσματικά, χωρίς σχέδιο. Οι προτάσεις αυτές έχουν ήδη κατατεθεί στην Περιφέρεια για να χρηματοδοτηθούν.

Παράλληλα με το μεγάλο αυτό στρατηγικό σχέδιο έχουν ήδη υλοποιηθεί πολλά μικρότερης κλίμακας έργα, τα οποία αναβαθμίζουν την καθημερινότητα των κατοίκων του Πειραιά, όπως είναι ένα εκτεταμένο πρόγραμμα ασφαλτοστρώσεων στο κέντρο και τις γειτονιές, η δημιουργία δεκάδων νέων παιδικών χαρών, κυρίως μέσω ΕΣΠΑ, αναπλάσεις σε πλατείες, εμπορικούς πεζόδρομους, δημιουργία πολλών μικρών χώρων πρασίνου.

Τι σχεδιάζετε για την ανάδειξη του παραλιακού «μετώπου» της πόλης και των άλλων σημείων τουριστικού ενδιαφέροντος;

Το αναπτυξιακό πλάνο μας για τον τουρισμό στηρίζεται και αυτό, σε πολύ μεγάλο βαθμό, στην Ο.Χ.Ε.. Περιλαμβάνει αναπλάσεις, πεζόδρομους, ποδηλατόδρομους, πράσινο, ανάπλαση της παραλίας μας και στο Μικρολίμανο, αλλά και στην Πειραϊκή, ώστε να μπορούν αυτοί οι χώροι να είναι επισκέψιμοι. Επίσης, πρόκειται να γίνει ανάπλαση στο Μικρολίμανο και στην Ακτή Δηλαβέρη. Είμαστε σε ένα τελικό στάδιο, υπάρχει η χρηματοδότηση από την Περιφέρεια, είναι εγγεγραμμένη στον προϋπολογισμό, είμαστε στη φάση της τελικής μελέτης. Θα παρουσιάσουμε στους επιχειρηματίες, τους κατοίκους αλλά και ευρύτερα την πρότασή μας, ώστε να ξεκινήσουμε τον Οκτώβριο με Νοέμβριο. Το Μικρολίμανο είναι ένα τοπόσημο για τον Πειραιά και η ανάπλασή του θα ενισχύσει ακόμα περισσότερο την πόλη μας.

Ένα άλλο θέμα που οδεύει προς μια τελική λύση είναι ο περιβάλλων χώρος του Σταδίου Ειρήνης και Φιλίας. Φαίνεται ότι και εκεί, σε συνεργασία με το υπουργείο Αθλητισμού και την Περιφέρεια Αττικής, θα υπάρξει μια ανάπλαση, με κατεύθυνση τον αθλητισμό κατά βάση, αλλά και το παιδί.

Όλα αυτά τα δουλεύουμε παράλληλα με την επικοινωνία του Πειραιά ως προορισμού, ως τουριστικού προϊόντος. Πρέπει, όμως, να υπάρξει και αλλαγή στη νοοτροπία των κατοίκων του Πειραιά ότι πλέον θα αποτελούμε έναν τουριστικό προορισμό και αυτό πρέπει να το έχουμε στο μυαλό μας και στην καθημερινότητά μας.

Ποιες είναι οι προσπάθειες που γίνονται για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας και ποιες οι δράσεις που απαιτούνται για να γίνει ο Πειραιάς κέντρο της διεθνούς ναυτιλίας και, παράλληλα, ελκυστικός, τουριστικός προορισμός;

Αναφορικά με την κρουαζιέρα, είχαμε εκφράσει εξαρχής την πεποίθησή μας ότι, για να αναπτυχθεί περαιτέρω, προς όφελος της πόλης, αλλά και γενικότερα για το σύνολο της χώρας, απαιτείται ο Πειραιάς να γίνει home port, να ξεκινάνε δηλαδή οι κρουαζιέρες από εδώ, οπότε να έρχεται κόσμος και να μένει στον Πειραιά. Αυτό σημαίνει ότι θα υπάρξει κίνηση στον Πειραιά, η οποία θα τονώσει την οικονομία, τα καταστήματα, την αγορά της πόλης. Αυτό φυσικά το γνωρίζουν και το επιθυμούν όλοι, ο Δήμος, οι επαγγελματικοί φορείς και το σύνολο της Πειραϊκής κοινωνίας.

Όπως θα γνωρίζετε, και η Cosco στοχεύει στο να μετατρέψει τον Πειραιά σε homeport. Είναι, όμως, αλήθεια ότι δεν υπήρχαν μέχρι σήμερα στην πόλη οι υποδομές για να γίνει κάτι τέτοιο άμεσα πραγματικότητα. Το κλίμα, όμως, αυτό έχει αρχίζει ήδη να αλλάζει, καθώς οι πρώτες συμφωνίες για τη δημιουργία τουριστικών υποδομών είναι πλέον γεγονός και τα έργα τα οποία επιβαρύνουν την πόλη ολοκληρώνονται.

Ποια είναι τα οφέλη για τον Πειραιά από την πώληση του ΟΛΠ στην Cosco και ποιες οι διεκδικήσεις σας στο μέλλον, δεδομένου πλέον ότι συμμετέχετε κι εσείς στη λήψη των αποφάσεων;

Ένα απτό και άμεσο αποτέλεσμα είναι ότι διεκδικήσαμε και πετύχαμε οι παραλιμένιοι Δήμοι να έχουν, για πρώτη φορά, έναν ετήσιο ανταποδοτικό πόρο για τη λειτουργία του λιμανιού. Ένα ποσοστό 3,2% του ετήσιου τζίρου του ΟΛΠ θα μοιράζεται με αναλογικότητα σε Πειραιά, Κερατσίνι – Δραπετσώνα, Πέραμα και Σαλαμίνα. Όπως αντιλαμβάνεστε είναι ένα πολύ σημαντικό ποσό, το οποίο θα μπαίνει κάθε χρόνο στα ταμεία του Δήμου Πειραιά.

Σε επίπεδο οικονομικής ανάκαμψης, από την άλλη, οι επενδύσεις που είναι υποχρεωμένη από τη σύμβαση να υλοποιήσει η Cosco, ύψους 350 εκατ. ευρώ, συμπαρασύρουν ήδη και άλλες επενδύσεις, προς την κατεύθυνση που όλοι θέλουμε. Αρκεί να υπάρχει -και πιστεύω ότι θα υπάρχει- μια γόνιμη, αγαστή και διαρκής συνεργασία μεταξύ του δήμου, των φορέων της πόλης -επιμελητηρίων, εμπόρων, Πανεπιστημίου Πειραιά- με τους νέους διαχειριστές και μεγαλομετόχους του λιμανιού, ώστε να έχουμε μια κοινή πορεία ανάπτυξης.

Μετά τη συμφωνία με την Cosco τι αναμένεται να ακολουθήσει προκειμένου ο Πειραιάς να εισέλθει στον «χάρτη» του επενδυτικού ενδιαφέροντος;

Είναι αλήθεια ότι το τελευταίο διάστημα και ειδικά μετά την ολοκλήρωση της συμφωνίας με την Cosco για το λιμάνι, παρουσιάζεται έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον στον Πειραιά. Νομίζω ότι το λιμάνι, αλλά και τα γενικότερα χαρακτηριστικά του Πειραιά, είναι αυτά που προσελκύουν επενδύσεις. Είναι το μεγαλύτερο λιμάνι στην Ελλάδα και ένα από τα μεγαλύτερα στη Μεσόγειο, με πολύ μεγάλη προοπτική. Στον Πειραιά υπάρχει σιδηροδρομική γραμμή, υπάρχουν υπό κατασκευή η γραμμή του Μετρό και του Τραμ, άρα γίνεται ένας πολύ σημαντικός συγκοινωνιακός κόμβος. Υπάρχει η ναυτιλία και ο τουρισμός, ο οποίος μέσω της κρουαζιέρας δείχνει μεγάλη δυναμική. Είναι αυτά που συνθέτουν μια θετική εικόνα για το μέλλον του Πειραιά και αυτή είναι πιστεύω και η παράμετρος που προσελκύει διάφορες επενδύσεις.

Επίσης, είναι προφανές ότι για να γίνουν επενδύσεις χρειάζονται και εγκαταστάσεις, ακίνητα, οικόπεδα, κτίρια. Όπως ξέρετε, λόγω της βαθιάς κρίσης, και στον Πειραιά υπάρχει μια σειρά εγκαταλελειμμένων ακινήτων, με πολύ μεγάλο ενδιαφέρον. Μεταξύ αυτών συμπεριλαμβάνονται και δημοτικά ακίνητα, τα οποία εδώ και πολλά χρόνια παραμένουν αναξιοποίητα, όπως είναι ο Πύργος του Πειραιά, για τον οποίο υπάρχει έντονο ενδιαφέρον και ο Δήμος βρίσκεται πολύ κοντά στο να προχωρήσει σε διαγωνισμό για την αξιοποίησή του.

Η πόλη χωλαίνει σε επίπεδο ξενοδοχειακής υποδομής. Βλέπετε να γίνονται κινήσεις προς αυτή την κατεύθυνση; Πως μπορεί να βοηθήσει ο δήμος;

Στα επενδυτικά πλάνα της Cosco είναι και δύο ξενοδοχεία στη χερσαία λιμενική ζώνη. Η οικογένεια Μεταξά, επίσης, θα κατασκευάσει ένα νέο ξενοδοχείο κοντά στον σιδηροδρομικό σταθμό, το οποίο θα έχει και αυτό τη δική του συμβολή. Ένα άλλο γνωστό, παλιό ξενοδοχείο στον Πειραιά επίσης έχει αγοραστεί για να ανακαινιστεί. Νομίζω ότι υπάρχει ενδιαφέρον για ξενοδοχειακές μονάδες, γιατί όλοι βλέπουν ότι το μέλλον του Πειραιά είναι σε αυτή την κατεύθυνση.

Ο Δήμος από την πλευρά του, για να στηρίξει τις επενδύσεις, έχει καταθέσει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο στην Περιφέρεια, ώστε να χρηματοδοτηθεί, για να ξεκινήσουμε αναπλάσεις και άλλες δράσεις και έργα, που μπορούμε να υλοποιήσουμε και τα οποία θα αλλάξουν την εικόνα του Πειραιά. Είμαστε αρωγοί, με όποιον τρόπο μπορούμε, στην προσπάθεια εταιριών, Ελλήνων ή ξένων επενδυτών, διευκολύνοντάς τους και προπάντων δείχνοντας θετική στάση απέναντι στις επενδύσεις. Στόχος μας ήταν εξαρχής να γίνει ο Πειραιάς πόλος έλξης για τους επενδυτές και ο στόχος αυτός φαίνεται πλέον ότι είναι εφικτός.

Ένα μεγάλο θέμα για την πόλη είναι το έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα, κυρίως στον δρόμο εξόδου από το λιμάνι. Ποια θα είναι η εικόνα μέχρι τη νέα τουριστική σεζόν;

Αυτή τη στιγμή το μεγαλύτερο πρόβλημα για το κυκλοφοριακό στον Πειραιά προκαλούν τα έργα του Τραμ. Έχουμε μια δέσμευση από την κατασκευάστρια εταιρία ότι, μέχρι τον Απρίλιο θα έχουν απελευθερωθεί οι δρόμοι Γρηγορίου Λαμπράκη, Εθνικής Αντιστάσεως και Βασιλέως Γεωργίου, δηλαδή το κέντρο του Πειραιά, ενώ τα έργα στην Ομηρίδου Σκυλίτση, που οδηγεί εκτός πόλης, αναμένεται να ολοκληρωθούν τον Σεπτέμβριο του 2017. Θέλω να πιστεύω ότι θα ακολουθηθούν αυτά τα χρονικά περιθώρια, διότι, πράγματι, υπάρχει μεγάλη ταλαιπωρία για τους κατοίκους, τους καταστηματάρχες και τους επισκέπτες της πόλης μας. Από την πλευρά μας πιέζουμε για την άμεση ολοκλήρωση των εργασιών, προκειμένου η πόλη να επανέλθει σε φυσιολογικούς ρυθμούς. Όμως πρέπει να σκεφτόμαστε θετικά και να έχουμε κατά νου ότι όταν ολοκληρωθούν τα έργα, τόσο του Τραμ, όσο και του Μετρό, το 2020, ο Πειραιάς θα διαθέτει πολλές και σύγχρονες μεταφορές.

Έχετε πει κατ’ επανάληψη ότι ένα από τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζετε στον σχεδιασμό σας είναι η τραγική οικονομική κατάσταση του δήμου Πειραιά και τα υπέρογκα χρέη. Σε ποιο επίπεδο βρίσκονται τα οικονομικά του δήμου σήμερα;

Όπως προανέφερα πριν από 2,5 χρόνια αναλάβαμε έναν Δήμο, του οποίου τα οικονομικά ήταν σε τραγική κατάσταση. Παραλάβαμε έναν πολύ υψηλό δανεισμό, περίπου 132 εκατ. ευρώ, με αποτέλεσμα κάθε χρόνο να δίνουμε στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων 10.500.000 ευρώ, ένα υπέρογκο ποσό για έναν δήμο. Παράλληλα, υπήρχε υποχρέωση προς το Ελληνικό Δημόσιο και το ΙΚΑ ύψους 11.500.000, την οποία και ρυθμίσαμε καταβάλλοντας ακόμα 750.000 ευρώ τον χρόνο. Παραλάβαμε, επίσης, πολύ υψηλές, ανείσπρακτες οφειλές, πάνω από 75 εκατ. ευρώ. Προσπαθούμε να βάλουμε τάξη στα οικονομικά του Δήμου, σε ένα δύσκολο οικονομικό περιβάλλον, με περικοπές από την κρατική επιχορήγηση και σε μια περίοδο κατά την οποία παρατηρείται αδυναμία είσπραξης, λόγω της μεγάλης οικονομικής δυσχέρειας των επιχειρήσεων και των πολιτών.

Είμαστε σε δύσκολο σημείο, θεωρώ όμως, ότι η ανάπτυξη στην οποία αναφερθήκαμε προηγουμένως θα φέρει σημαντικά έσοδα και στον δήμο. Για παράδειγμα, εάν ο Πύργος αξιοποιηθεί, ο δήμος Πειραιά θα έχει ένα έσοδο της τάξεως του 1,7 εκατ. ευρώ το χρόνο, μόνον από τα τέλη.

Επίσης, στη συμφωνία παραχώρησης του λιμανιού, από το ελληνικό δημόσιο στην Cosco, πετύχαμε να έχουμε -εμείς και οι υπόλοιποι παραλιμένιοι δήμοι- ένα σημαντικό έσοδο από το λιμάνι, που δεν είχαμε ως τώρα. Είναι ποσά πολύ σημαντικά γι’ αυτή την περίοδο, που θα μπορέσουν να βοηθήσουν στη βελτίωση της οικονομικής μας κατάστασης. Ο στόχος είναι να παραμείνουμε τουλάχιστον σταθεροί για το 2017, να μην έχουμε προβλήματα και από το 2018 νομίζω ότι τα νούμερα θα είναι βελτιωμένα.

Tagged
Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *