Γιώργος Τσιλεδάκης: Οι τουρίστες επιζητούν «λογικά» µέτρα | Χαµηλή η ροή των κρατήσεων

ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

«Οι τουρίστες θέλουν να δουν ότι τηρούνται τα υγειονοµικά µέτρα, νιώθουν έτσι πιο ασφαλείς και µάλιστα τα επαινούν στην πλειοψηφία τους. Αν όµως ο βαθµός εφαρµογής των µέτρων αυτών γίνει υπερβολικός, ώστε να επηρεάζεται συνεχώς η άνεση και ο βαθµός χαλάρωσης του κοινού, τότε το ταξίδι αναψυχής χάνει το νόηµά του». Την σηµαντική αυτή διαπίστωση κάνει σε συνέντευξή του στο ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ, ο Γιώργος Τσιλεδάκης, Strategic Development Manager των πολυβραβευµένων Corissia Hotels & Resort, ο οποίος υπογραµµίζει µε νόηµα: «Τα ξενοδοχεία οφείλουν να βρουν την ευαίσθητη ισορροπία ανάµεσα στην ασφαλή εφαρµογή των υγειονοµικών διατάξεων και στην απρόσκοπτη διαµονή και αναψυχή των επισκεπτών τους».

Ο διευθυντής της Corissia Hotels & Resort, που περιλαµβάνει τις ξενοδοχειακές µονάδες Corissia Beach, Corissia Princess , Corissia Harmony στη Γεωργιούπολη Αποκορώνου Χανίων και τo νέο συγκρότηµα Chania Flair στη πόλη των Χανίων, εκφράζει τον προβληµατισµό του για την χαµηλή ροή των κρατήσεων τον Ιανουάριο, την οποία αποδίδει στην έξαρση της πανδηµίας και εκφράζει την ελπίδα του ότι οι κρατήσεις θα µετατοπιστούν χρονικά.

Ο κ. Τσιλεδάκης αξιολογεί θετικά τα µέτρα της κυβέρνησης, αλλά τονίζει την ανάγκη ενίσχυσης της ρευστότητας των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων, ενώ για τις σχέσεις των ξενοδόχων µε τους tour operators, σχολιάζει αφοπλιστικά: «Εµείς µαζί δεν κάνουµε και χώρια δεν µπορούµε». Και εξηγεί: Ξέρετε τα ξενοδοχεία είναι οι µόνες επιχειρήσεις παγκοσµίως που περήφανα ανακοινώνουν ότι έχουν τµήµα κρατήσεων, όχι πωλήσεων, κρατήσεων. Όταν λοιπόν έχεις παραδώσει τις πωλήσεις σου σε κάποιον τρίτο και τα πράγµατα αγριέψουν, τότε το µόνο που σου µένει είναι να καταφύγεις στο Σύνδροµο της Στοκχόλµης. Τι άλλο να κάνεις δηλαδή; Ας σοβαρευτούµε όµως. Η έλλειψη ρευστότητας από πλευράς των tour operators είναι πλέον δεδοµένη. Αυτό δεν θα αλλάξει σύντοµα. Το ζήτηµα είναι πως θα διασφαλίσει ο ξενοδόχος ότι τελικά θα πληρωθεί. Οι περισσότεροι συνεργάτες µας tour operators συνέχισαν να πληρώνουν και την περασµένη σεζόν στους καθιερωµένους ρυθµούς εντός µερικών εβδοµάδων από την αναχώρηση του πελάτη. Υπάρχουν φυσικά και εξαιρέσεις, µε τους οποίους µειώσαµε το µέγεθος της συνεργασίας. Είναι αλήθεια πάντως ότι παραµένουµε πλήρως εκτεθειµένοι σε περίπτωση χρεωκοπίας κάποιου µεγάλου ταξιδιωτικού οργανισµού.

ΤσιλεδάκηςΑκόµη ο κ. Τσιλεδάκης κάνει λόγο για επιτακτική ανάγκη µείωσης του ΦΠΑ στα ξενοδοχεία.

Η συνέντευξη

Η συνέντευξη στον Κωνσταντίνο Στ. Δεριζιώτη, έχει ως εξής:

Πως προβλέπετε να εξελιχθεί η φετινή τουριστική περίοδος στην Κρήτη, σε μια τόσο δύσκολη συγκυρία;

Η εξέλιξη της φετινής τουριστικής σεζόν εξαρτάται απόλυτα από την συνολική πρόοδο, που θα επιτευχθεί τους επόμενους μήνες, όσον αφορά στην αποτελεσματική αντιμετώπιση της πανδημίας τόσο σε εθνικό / ευρωπαϊκό, όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο. Μία ασφαλής πρόβλεψη είναι συνεπώς εκ των πραγμάτων αδύνατη, καθώς αυτή την χρονική στιγμή (μέσα / τέλη Ιανουαρίου) βρισκόμαστε δυστυχώς ακόμα σε φάση κορύφωσης της πανδημίας στις βασικές χώρες προέλευσης του τουριστικού κοινού της Ελλάδας και σε καμία περίπτωση σε φάση αποκλιμάκωσης της κατάστασης.

Αυτό γίνεται προφανές αν προσπαθήσει κανείς να συγκρίνει τις ροές κρατήσεων εντός του μήνα Ιανουαρίου με αυτές του αντίστοιχου μήνα των ετών 2020 και 2019. Ας σημειωθεί ότι ο Ιανουάριος είναι παραδοσιακά για την γερμανόφωνη τουριστική αγορά, την κύρια τουριστική αγορά της Κρήτης, ο βασικότερος μήνας προπωλήσεων early booking, όπου οι πωλήσεις μπορούν να καλύψουν από 20% έως και 40% της συνολικής χωρητικότητας ενός ξενοδοχείου / resort. Μέχρι στιγμής λοιπόν τα στοιχεία για τα δικά μας ξενοδοχεία είναι λίγο αποκαρδιωτικά αν και κατά βάθος αναμενόμενα: μέχρι στις 20 Ιανουαρίου είχαμε κάλυψη της συνολικής χωρητικότητας στο 37% για το 2019, στο 29% για το 2020 και μόλις στο 7% για το 2021. Με άλλα λόγια, για κάθε κράτηση που γίνεται για εφέτος είχαμε τουλάχιστον 5 κρατήσεις για το 2019 και 4 κρατήσεις για το 2020.

Βέβαια, τα παραπάνω δεδομένα δεν μπορούν να συγκριθούν 1:1, καθώς τον φετινό Ιανουάριο βρισκόμαστε ακόμα στο επίκεντρο της πανδημίας, τόσο στην Ευρώπη, όσο και στην Βόρεια Αμερική. Η γενική λοιπόν παραδοχή αλλά και η ευχή όλων είναι ότι η περίοδος πωλήσεων θα μετατοπισθεί αργότερα, την άνοιξη και μέσα στο καλοκαίρι, όταν η εξάπλωση της πανδημίας θα σημειώσει κάμψη και θα έχει αλλάξει η ψυχολογία και η διάθεση του τουριστικού κοινού. Αυτό βέβαια για να συμβεί, θα πρέπει απαραιτήτως να ισχύσουν δύο καίριες προϋποθέσεις:

  1. Η χώρα πρέπει να συνεχίσει να διατηρεί ένα σχετικά χαμηλό επιδημιολογικό προφίλ.
  2. Ο εμβολιασμός του πληθυσμού τόσο στην Ελλάδα όσο και στις χώρες προέλευσης του τουριστικού κοινού πρέπει να προχωρήσει απρόσκοπτα και με γρήγορους ρυθμούς.

Όσον αφορά στο πρώτο σημείο δεν τα πάμε και πολύ άσχημα μέχρι στιγμής. Παρόλο που η χώρα έχει καταβάλει βαρύ φόρο αίματος εξαιτίας της COVID-19, συγκριτικά με όλες τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες το επιδημιολογικό προφίλ της Ελλάδας παραμένει σε χαμηλό επίπεδο, όπως φαίνεται και στους επίσημους χάρτες του Ευρωπαϊκού Κέντρου Πρόληψης και Ελέγχου Νόσων (ECDC). Το γεγονός αυτό μας δίδει ένα πρόσκαιρο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα σε σχέση με άλλες χώρες της μεσογείου, αν καταφέρουμε να το διατηρήσουμε αλλά και να το επικοινωνήσουμε κατάλληλα.

ΤσιλεδάκηςΌσον αφορά στους εμβολιασμούς εκεί διαφαίνεται μία γενικευμένη αρχική δυσπραγία σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, πλην ίσως του Ηνωμένου Βασιλείου. Ελπίζω, ότι με την πάροδο του χρόνου θα βελτιωθεί αισθητά η διαθεσιμότητα των εμβολίων, ώστε να εμβολιαστεί όσο μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού όσο γίνεται συντομότερα.

Η προσωπική μου εκτίμηση είναι ότι στο βαθμό που ισχύσουν οι παραπάνω προϋποθέσεις η φετινή σεζόν μπορεί να φτάσει ακόμα και στο 70% – 80% της αντίστοιχης σεζόν το 2019. Εάν τα πράγματα πάρουν αρνητική τροπή (υπέρμετρη αύξηση κρουσμάτων και θανάτων, επέκταση αυστηρών περιοριστικών μέτρων και lock down μέσα στο καλοκαίρι), τότε η σεζόν θα εξελιχθεί σε ακόμα χαμηλότερο επίπεδο από αυτή του 2020, με ανεπανόρθωτες συνέπειες για την τουριστική βιομηχανία συνολικά.

Πως ανταποκριθήκατε φέτος στις δύσκολες συνθήκες της πανδημίας; Τι διδάγματα πήρατε που θα βοηθήσουν στο μέλλον;

Αμέσως μετά το ξέσπασμα της πανδημίας αναγκαστήκαμε πράγματι να αντιμετωπίσουμε μια εξαιρετικά δύσκολη και πρωτόγνωρη για όλους κατάσταση. Αναγνωρίζοντας την επικείμενη περιπλοκότητα δημιουργήσαμε άμεσα μια ομάδα διαχείρισης κορωναϊού, μια κίνηση καθοριστική για την επιτυχή διαχείριση της κατάστασης.

Αρχικά κληθήκαμε να αντιμετωπίσουμε την αβεβαιότητα, την πλήρη έλλειψη πληροφόρησης και την κατάρρευση ουσιαστικά των τμημάτων εξυπηρέτησης πελατών όλων των μεγάλων tour operators. Εκείνη την περίοδο, αρκετά πριν την επίσημη έναρξη της σεζόν, είχαμε ήδη περασμένες πάνω από 50.000 διανυκτερεύσεις συνολικά στις διάφορες μονάδες του ομίλου. Οι άνθρωποι αυτοί, που είχαν στην πλειονότητά τους καταβάλλει προκαταβολές ή προπληρώσει τις επικείμενες διακοπές τους, έπαψαν να έχουν την οποιαδήποτε ουσιαστική ενημέρωση από τα τουριστικά γραφεία τους και από τους tour operators, μέσω των οποίων είχαν κλείσει τις διακοπές τους. Αρχίσαμε λοιπόν να δεχόμαστε δεκάδες έως εκατοντάδες τηλεφωνήματα καθημερινά από εν μέρει φοβισμένους, εν μέρει εξοργισμένους πελάτες που ζητούσαν άμεση πληροφόρηση και καθοδήγηση. Εκεί ανταποκριθήκαμε ταχύτατα με την δημιουργία αφενός καλά στελεχωμένων call centers για τους μελλοντικούς πελάτες των ξενοδοχείων αφ ‚ετέρου με την κατασκευή και συνεχή ενημέρωση ειδικού τμήματος στον ιστότοπο του ομίλου corissia.com, αφιερωμένο αποκλειστικά στην πληροφόρηση σχετικά με την πανδημία.

Εξαιρετικής σημασίας ήταν και η απόφασή μας να ανακοινώσουμε επίσημα από πολύ νωρίς ότι οι πελάτες που είχαν κάνει απευθείας κράτηση με εμάς και όχι μέσω ενός tour operator – ένα σημαντικό ποσοστό των συνολικών κρατήσεων του ομίλου – θα μπορούν να λάβουν άμεσα πίσω τα ποσά που έχουν προκαταβάλλει. Ταυτόχρονα, για να αντιμετωπίσαμε το υπαρκτό πρόβλημα έλλειψης ρευστότητας, δώσαμε στους πελάτες την επιλογή να μεταφέρουν την κράτησή τους σε κάποια μελλοντική περίοδο, είτε μέσα στο 2020 είτε στο 2021 χωρίς καμία επιπλέον οικονομική επιβάρυνση. Δηλαδή ένας πελάτης που είχε κλείσει εντός της χαμηλής περιόδου, για παράδειγμα τον Απρίλιο, μπορούσε να έρθει τον Αύγουστο χωρίς να αλλάξει η τιμή της κράτησής του. Τα παραπάνω μέτρα έτυχαν εξαιρετικά θετικής ανταπόκρισης από τους πελάτες, και μόνο το 30% ζήτησε τελικά άμεση επιστροφή της προκαταβολής του, κάτι που δεν επηρέασε δραματικά την ρευστότητά μας.

Για τους πελάτες μέσω tour operators προτείναμε να συμβεί ακριβώς το ίδιο. Δυστυχώς κανένας tour operator δεν ήταν σε θέση να προσαρμοστεί γρήγορα σε ένα τέτοιο μοντέλο. Εμείς πάντως ανακοινώσαμε επίσημα ότι δεν θα γίνει καμία χρέωση ακυρωτικών από την μεριά των ξενοδοχείων προς τους tour operators. Για να δείξουμε μάλιστα την έμπρακτη στήριξή μας προς τα μικρά ταξιδιωτικά γραφεία, από πολύ νωρίς ανακοινώσαμε μια προωθητική ενέργεια με 10.000 δωρεάν διανυκτερεύσεις για το 2020 και 2021 αποκλειστικά για ταξιδιωτικούς πράκτορες στην γερμανόφωνη αγορά, η οποία δημοσιεύτηκε σε έγκριτα περιοδικά στην Ελλάδα και Γερμανία. Όπως καταλαβαίνετε, οι διανυκτερεύσεις αυτές έγιναν ανάρπαστες.

Όσον αφορά στην διαχείριση της κατάστασης μετά την επίσημη έναρξη της τουριστικής σεζόν τον Ιούλιο 2020, πρέπει να τονιστεί ότι τα υγειονομικά πρωτόκολλα, αν και καθυστέρησαν να εκδοθούν, ήταν καθοριστικής σημασίας. Η ομάδα διαχείρισης κορωναϊού εξασφάλισε την έγκαιρη εκπαίδευση όλου του προσωπικού σε στενή συνεργασία με ιατρούς γνωστής ιδιωτικής κλινικής στα Χανιά. Παράλληλα φρόντισε για την πιστή εφαρμογή των υγειονομικών διατάξεων μέχρι και το τέλος της σεζόν, αρχές Νοεμβρίου 2020. Είμαστε αρκετά περήφανοι για την αποτελεσματικότητα της επί τόπου διαχείρισης της πανδημίας, καθώς δεν παρουσιάστηκε κανένα κρούσμα, ούτε μεταξύ των πελατών, ούτε μεταξύ του προσωπικού.

Ένα βασικό δίδαγμα πάντως που πήραμε και που αποτέλεσε μάλιστα θέμα αρχικής διαφωνίας μεταξύ των μελών της ομάδας διαχείρισης κορωναϊού της εταιρείας μας είναι ότι οι πελάτες τελικά έρχονται διακοπές για να ξεφύγουν λίγο από την “τρέλα”του κορωναϊού, να ξεκουραστούν και να χαλαρώσουν. Δεν έρχονται για να δουν πόσο αποτελεσματικά τα ξενοδοχεία έχουν μετατραπεί σε αποστειρωμένες κλινικές. Παρακαλώ μην παρεξηγηθώ στο σημείο αυτό: οι τουρίστες θέλουν να δουν ότι τηρούνται τα υγειονομικά μέτρα, νιώθουν έτσι πιο ασφαλείς και μάλιστα τα επαινούν στην πλειοψηφία τους. Αν όμως ο βαθμός εφαρμογής των μέτρων αυτών γίνει υπερβολικός, ώστε να επηρεάζεται συνεχώς η άνεση και ο βαθμός χαλάρωσης του κοινού, τότε το ταξίδι αναψυχής χάνει το νόημά του. Τα ξενοδοχεία οφείλουν να βρουν την ευαίσθητη ισορροπία ανάμεσα στην ασφαλή εφαρμογή των υγειονομικών διατάξεων και στην απρόσκοπτη διαμονή και αναψυχή των επισκεπτών τους.

Ποιο κατά τη γνώμη σας είναι το χαρακτηριστικό της φετινής τουριστικής σεζόν και ποιες είναι οι προοπτικές της Κρήτης, αλλά και της Ελλάδας συνολικά στον τουρισμό;

Όπως διαφαίνεται και από την απάντησή μου στην πρώτη ερώτησή σας τα κύρια χαρακτηριστικά της φετινής τουριστικής σεζόν είναι, κατά την γνώμη μου, τόσο ο κίνδυνος και η αβεβαιότητα όσο και η ευκαιρία και η δυνατότητα ισχυρής ανάκαμψης.

Η χώρα διατηρεί ακόμα ένα σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα σε σχέση με άλλους μεσογειακούς προορισμούς: τον χαμηλό συγκριτικά βαθμό εξάπλωσης της πανδημίας. Πρέπει, πάση θυσία, να διατηρήσουμε το προφίλ μίας ασφαλούς χώρας, που διαχειρίζεται αποτελεσματικότερα από οποιαδήποτε άλλη το ζήτημα της πανδημίας και να επικοινωνήσουμε το προφίλ αυτό με σαφήνεια στις τουριστικές αγορές, όσο γίνεται νωρίτερα. Μπορεί όλοι να περιμένουμε, ότι η φετινή σεζόν θα είναι σεζόν last minute, καλό θα ήταν όμως να αξιοποιήσουμε το επιδημιολογικό μας πλεονέκτημα, ώστε να πάρουμε όσες περισσότερες early booking κρατήσεις είναι δυνατόν.

Επίσης, πρέπει να παραμείνουμε ιδιαίτερα προσεκτικοί στην επί τόπου διαχείριση του τουριστικού κοινού. Τα υγειονομικά πρωτόκολλα πρέπει να επικαιροποιηθούν εγκαίρως, ώστε να αποφύγουμε δυσάρεστες εκπλήξεις. Μην παρασυρθούμε από την επιτυχία της προηγούμενης σεζόν στο θέμα εφαρμογής των πρωτοκόλλων. Φέτος θα έχουμε να κάνουμε με πολύ μεγαλύτερη διασπορά του ιού τόσο μεταξύ του προσωπικού όσο κυρίως μεταξύ των επισκεπτών. Η χαλάρωση στην εφαρμογή των μέτρων θα είναι ότι χειρότερο.

Βλέπετε, οι προοπτικές της Κρήτης αλλά και της Ελλάδας γενικότερα στον Τουρισμό είναι πρακτικά ανεξάντλητες. Την τελευταία δεκαπενταετία το τουριστικό προϊόν της χώρας, όσον αφορά στην ποιότητα των εγκαταστάσεων αλλά και των παρεχόμενων υπηρεσιών έχει περάσει σε άλλο επίπεδο και μπορεί πια να σταθεί αξιοπρεπώς σε διεθνές επίπεδο. Γινόμαστε ολοένα και καλύτεροι στον τουρισμό.

Παράλληλα έχουμε καταφέρει να δημιουργήσουμε μία τουριστική βιομηχανία “χαμηλής όχλησης”, που εναρμονίζεται με το υπέροχο φυσικό τοπίο της χώρας και που σε γενικές γραμμές σέβεται το περιβάλλον. Εικόνες μεγαθήριων ξενοδοχειακών μονάδων, σε στυλ ουρανοξύστη, δεν υπάρχουν πρακτικά στην Ελλάδα, αν και αποτελούν συχνή εικόνα σε άλλους δημοφιλείς προορισμούς. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με το ότι η Ελλάδα διαθέτει – χωρίς υπερβολή – τις καλύτερες θάλασσες ίσως σε ολόκληρο τον κόσμο αλλά και μία εντυπωσιακή ενδοχώρα αποτελεί και θα αποτελέσει στο μέλλον σε ακόμα μεγαλύτερο βαθμό βασικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της χώρας.

Πιστεύω ότι ο τουρισμός της Ελλάδας αν συνεχίσει σε μία πορεία αειφόρου ανάπτυξης, αποφυγής του υπερτουρισμού και διατήρησης των φυσικών και πολιτισμικών ιδιαιτεροτήτων του τόπου και συνδυαστεί με μοντέρνες εγκαταστάσεις και υποδομές αλλά και με υψηλή ποιότητα παροχής υπηρεσιών μπορεί να αποκτήσει μακροπρόθεσμα ακόμα και παγκόσμια πρωτιά. Είμαι πεπεισμένος ότι δεν έχουμε αξιοποιήσει ούτε το 20% του τουριστικού δυναμικού της χώρας.

Έχουμε βέβαια ακόμα μακρύ δρόμο μέχρι να επιτύχουμε το παραπάνω. Χρειάζεται συστηματική δουλειά, σοβαρότητα και επιμονή. Χρειάζεται επίσης ο δημόσιος τομέας να εξελίσσεται παράλληλα με τον ιδιωτική πρωτοβουλία και όχι να “σέρνεται”από πίσω της.

Ποια είναι τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το νησί και ο προορισμός σας;

Τα μεγαλύτερα προβλήματα στην Κρήτη εστιάζονται στην έλλειψη βασικών έργων υποδομής, εξαιρετικής σημασίας για την ποιοτική διαβίωση του ντόπιου πληθυσμού αλλά και για την διατήρηση και την μελλοντική ανάπτυξη του τουριστικού προϊόντος του νησιού.

Καταρχήν στην Κρήτη δεν έχουμε δρόμους. Ο Βόρειος Οδικός Άξονας της Κρήτης (ΒΟΑΚ), η μοναδική εθνική οδός του νησιού είναι εδώ και πολλά χρόνια εντελώς ακατάλληλος για να υποστηρίξει την κυκλοφοριακή φόρτιση, ιδιαίτερα του καλοκαιρινούς μήνες. Φτιαγμένος για τις ανάγκες του 1970 – 1980 διαθέτει 1 λωρίδα ανά κατεύθυνση, χωρίς διαχωριστικό διάζωμα, αναρίθμητες στροφές με ανάποδη κλίση, ενώ συχνά αιγοπρόβατα διαβαίνουν ανενόχλητα σε σημεία ταχείας κυκλοφορίας. Ο φόρος αίματος, που πληρώνει κάθε χρόνο το νησί εξαιτίας του ΒΟΑΚ, είναι από τους υψηλότερους στην χώρα. Από μικρό παιδί θυμάμαι εξαγγελίες για την κατασκευή νέου δρόμου, που τελικά παραμένουν για κάποιο λόγο άκαρπες. Έτσι, έχει παραμείνει η Κρήτη μάλλον η τελευταία περιφέρεια της χώρας χωρίς μοντέρνα εθνική οδό. Βέβαια, δεν είναι μόνο ο ΒΟΑΚ το μόνο προβληματικό σημείο του οδικού δικτύου του νησιού: σοβαρά προβλήματα παρουσιάζονται και στη νότια Κρήτη, με ένα εξαίρετο φυσικό τοπίο αλλά πολύ δύσκολα προσβάσιμο, στην σύνδεση του αεροδρομίου Χανίων, κ.ά..

Σε πολλά σημεία του νησιού, τα οποία μάλιστα αποτελούν και γνωστούς τουριστικούς προορισμούς και υποδέχονται δεκάδες ως και εκατοντάδες χιλιάδες κόσμου ετησίως δεν υπάρχει δίκτυο αποβλήτων και σύστημα κεντρικού βιολογικού καθαρισμού. Ενδεικτικά αναφέρω τον Δήμο Γεωργιούπολης, ανάμεσα σε Χανιά και Ρέθυμνο, ένα από τους δημοφιλέστερους προορισμούς της γερμανόφωνης αγοράς, όπου παρά τις ενέργειες των Δημοτικών Αρχών, δεν υπάρχει κεντρικό σύστημα επεξεργασίας λυμάτων. Οι σηπτικές δεξαμενές των ξενοδοχείων αδειάζουν ακόμα και σήμερα με οχήματα-βυτία!

Ένα ακόμα βασικό πρόβλημα στο νησί της Κρήτης, του οποίου η λύση διαφαίνεται σιγά σιγά στον ορίζοντα, αποτελεί επίσης και η επάρκεια της ηλεκτρικής ενέργειας, ιδιαίτερα την καλοκαιρινή περίοδο. Η παραγωγή του ρεύματος στο νησί γίνεται βασικά από δύο ατμοηλεκτρικούς σταθμούς, οι οποίοι έχουν κριθεί προ πολλού περιβαλλοντολογικά ακατάλληλοι και για την χρήση των οποίων η χώρα πληρώνει υψηλά πρόστιμα στην Ε.Ε. Αποτέλεσμα συχνές διακοπές ρεύματος, βλάβες στον τεχνικό εξοπλισμό λόγω ασταθούς τάσης και ξενοδοχεία με διπλές γεννήτριες για να μπορούν να εξυπηρετούν τους πελάτες τους. Η σύνδεση της Κρήτης με το ηπειρωτικό δίκτυο μοιάζει ότι θα λύσει την απαράδεκτη αυτή κατάσταση. Ήδη έχει ολοκληρωθεί η καταπόντιση του καλωδίου από την Πελοπόννησο προς την δυτική Κρήτη (μικρή σύνδεση) ενώ προβλέπεται να αρχίσουν σύντομα οι εργασίες για την μεγάλη σύνδεση του νησιού με δεύτερο καλώδιο από την Αττική.

Υπάρχει πρόβλημα ρευστότητας στα ξενοδοχεία; Είναι επαρκή τα μέτρα που έχει λάβει η κυβέρνηση;

Ναι, πράγματι η συντριπτική πλειοψηφία των ξενοδοχείων παρουσιάζει σοβαρό πρόβλημα ρευστότητας. Και δεν αναφέρομαι σε προβληματικές, πιθανών υπερχρεωμένες μονάδες με κακή διαχείριση, που ούτως ή άλλως θα αντιμετώπιζαν πρόβλημα ρευστότητας, αλλά σε υγιείς, κερδοφόρες μονάδες με σημαντική προοπτική ανάπτυξης. Θα σας πω γιατί συμβαίνει αυτό:

Οι υγιείς, κερδοφόρες ξενοδοχειακές μονάδες επανατοποθετούν ως επί το πλείστον τα ετήσια κέρδη τους σε επενδύσεις υποδομής (ανακαινίσεις, επεκτάσεις), διασφάλισης ποιότητας, έρευνα αγοράς κ.ά.. Επίσης οι περισσότερες έχουν υψηλό τραπεζικό δανεισμό και άλλα πολλά πάγια έξοδα. Είναι ελάχιστες οι μονάδες, που είναι σε θέση να διατηρούν μεγάλα αποθεματικά, που να μπορούν να διατεθούν άμεσα. Τα περισσότερα μάλιστα ξενοδοχεία έχουν άμεση ανάγκη τις προκαταβολές που λαμβάνουν διαχρονικά για την επερχόμενη σεζόν από τους tour operators, δίνοντας επ’ αυτού τιμολογιακές εκπτώσεις για προκρατήσεις (early booking). Είναι σαν ένα γρανάζι με καθιερωμένη ρυθμό περιστροφής, που λειτουργεί απρόσκοπτα εδώ και δεκαετίες.

Εντελώς ξαφνικά και απροειδοποίητα η τεράστια αυτή μηχανή, που λέγεται παγκόσμιος τουρισμός, δεν μείωσε απλώς ταχύτητα αλλά σταμάτησε με φουλ φρένα. Και για κάποιο διάστημα η μηχανή έσβησε εντελώς. Είναι λογικό λοιπόν η απότομη στάση αυτή να οδηγήσει σε ανυπολόγιστες συνέπειες για όλα τα συμβαλλόμενα μέρη: η έλλειψη πωλήσεων οδήγησε σε ένα τεράστιο κενό ρευστότητας, το οποίο μεταφέρθηκε με μαθηματική ακρίβεια από τον ένα στον άλλον. Οι πολύ μεγάλοι τουριστικοί οργανισμοί αποδείχθηκαν ως οι πιο άμεσα ευάλωτοι και χρειάστηκαν τεράστια πακέτα στήριξης για να μην καταρρεύσουν. Είναι όμως αναπόφευκτο ότι η έλλειψη ρευστότητας θα έφτανε γρήγορα και στα μικρότερα μέρη στης μηχανής, η βλάβη των οποίων δεν αφήνει το ίδιο κρότο με εκείνο ενός μεγάλου οργανισμού. Το γρανάζι που κινούσε την ξενοδοχειακή μονάδα έπαψε να περιστρέφεται.

Τα ξενοδοχεία έχουν λοιπόν να αντιμετωπίσουν την έλλειψη κερδών και ρευστότητας λόγω μίας μέσης πτώσης τζίρου περίπου 80% την σεζόν 2020, όπου πολλά δεν λειτούργησαν καθόλου και όποια λειτούργησαν θεωρούν επιτυχία αν δεν «μπήκαν πολύ μέσα». Εκεί έρχεται να προστεθεί και η ελαχιστοποίηση, μάλλον καλύτερα η ουσιαστική κατάργηση των προκαταβολών από τους tour operators αλλά και η αβεβαιότητα για την εξέλιξη της φετινής σεζόν. Και όλα αυτά χωρίς να υπολογίζουμε τον ανείσπρακτο τζίρο για το 2020. Πρόκειται για μία μέγγενη που συνθλίβει την όποια ρευστότητα ακόμα και της πιο υγιούς επιχείρησης. Για να μην μιλήσουμε για την υλοποίηση των όποιων επενδυτικών σχεδίων, που είχαν προγραμματιστεί και είναι φυσικά αδύνατον να προχωρήσουν.

Τα μέτρα που έλαβε η κυβέρνηση αξιολογούνται καταρχήν θετικά: οι επιστρεπτέες και μη επιστρεπτέες προκαταβολές, οι εργασιακές ρυθμίσεις και επιδόματα, τα δάνεια μέσω ΤΕΠΙΧ, τα δάνεια με εγγύηση του ελληνικού δημοσίου, η επιδότηση τόκων, η μεταχρονολόγηση επιταγών, η μείωση ενοικίων κ.α έδωσαν σίγουρα μία ανάσα σε πολλές επιχειρήσεις εν μέσω πανδημίας. Οι ελληνικές τράπεζες κινήθηκαν ως επί το πλείστον με ταχείς ρυθμούς, ώστε να διασφαλιστεί μέρος της ρευστότητας τουλάχιστον των υγιών επιχειρήσεων.

Παρόλα αυτά, επειδή οι ανάγκες ρευστότητας των ξενοδοχείων είναι δυστυχώς πολύ μεγάλες και τα ληφθέντα μέτρα είχαν στην πλειονότητά τους κάποιο “ταβάνι”ανά επιχείρηση, είναι επιτακτική η ανάγκη για νέα παροχή ρευστότητας το συντομότερο δυνατό. Αν δεν ληφθούν γενναίες αποφάσεις, πολλές ξενοδοχειακές μονάδες δεν θα είναι καν σε θέση να ανοίξουν για την φετινή σεζόν, με ότι αυτό συνεπάγεται για χιλιάδες εργαζόμενους του κλάδου.

Παράλληλα το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων πρέπει να βελτιώσει ακόμα περισσότερο τα κίνητρα του Αναπτυξιακού Νόμου, ώστε αμέσως μετά την σταθεροποίηση της κατάστασης, οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις να μπορέσουν να επενδύσουν και να ξαναμπούν σε τροχιά ανάπτυξης το συντομότερο δυνατό. Και σε αυτό το θέμα απαιτούνται γενναίες αποφάσεις και καινοτόμες ιδέες.

Και οι 3 μονάδες σας βραβεύτηκαν από το HolidayCheck. Πως το καταφέρατε; Ποια είναι τα επενδυτικά σας σχέδια και τι προγραμματίζετε για το μέλλον;

Ναι, πράγματι φέτος βραβεύτηκαν με το Special Award του HolidayCheck και οι 3 μονάδες της αλυσίδας, που λειτουργούν στην Γεωργιούπολη Χανίων.

Η βράβευση γίνεται με βάση τις αξιολογήσεις που αφήνουν οι πελάτες μας στην συγκεκριμένη πλατφόρμα, οι οποίες είναι προφανώς αρκετές σε αριθμό αλλά και σε βαθμό ικανοποίησης. Δεν είναι η πρώτη φορά που βραβευόμαστε, έχουμε λάβει πληθώρα βραβεύσεων τα προηγούμενα έτη, αλλά η συγκεκριμένη διάκριση μας κάνει ιδιαίτερα περήφανους, καθώς επιτεύχθηκε εν μέσω πανδημίας υπό πολύ περίπλοκες συνθήκες.

Πως το καταφέραμε; Η απάντηση σε αυτό είναι ιδιαίτερα μακροσκελής καθώς θα πρέπει να σας αναλύσω λεπτομερώς όλο το μοντέλο λειτουργίας μας για να γίνει πλήρως κατανοητό. Θα προτιμούσα να σας αναφέρω επιγραμματικά τους δύο σημαντικότερους παράγοντες:

  1. Η στρατηγική απόφαση της διοίκησης, εδώ και πολλά χρόνια, να θεωρείται η επίτευξη της απόλυτης ικανοποίησης του κάθε επισκέπτη μας ξεχωριστά ως ο βασικότερος όλων στόχος της επιχείρησης. Θέλουμε ο κάθε πελάτης μας να νοιώθει ξεχωριστός, να ξέρει ότι ενδιαφερόμαστε γι αυτόν προσωπικά, ότι γνωρίζουμε τις προσωπικές του ανάγκες και προτιμήσεις και ότι αντιλαμβανόμαστε πλήρως πόσο σημαντική για αυτόν είναι η συγκεκριμένη περίοδος των διακοπών του. Όχι θεωρητικά αλλά έμπρακτα και χωρίς εξαιρέσεις.
  2. Μία εξαιρετική ομάδα από επαγγελματίες του τουρισμού, τους εργαζόμενους των ξενοδοχείων Corissia, που επιτελούν το έργο τους με όρεξη και πάθος, αγαπούν τον χώρο που εργάζονται και τελικώς επιτυγχάνουν με ένα γνήσιο χαμόγελο, ο κάθε επισκέπτης μας να μας βλέπει ως φίλους μέχρι την αναχώρησή του. Οι περίπου 300 εργαζόμενοι του ομίλου, οι οποίοι μάλιστα παραμένουν τα ίδια πρόσωπα εδώ και χρόνια, είναι εκείνοι που κατάφεραν τις παραπάνω διακρίσεις, απλά και ξεκάθαρα.

Όσον αφορά στο δεύτερο σκέλος της ερώτησης σας για τα μελλοντικά μας επενδυτικά σχέδια: Είμαστε πράγματι σε πρώιμη φάση σχεδιασμού ενός εμβληματικού, πρότυπου ξενοδοχείου 100 περίπου πολυτελών σουιτών σε μία ήσυχη περιοχή μπροστά ακριβώς στην θάλασσα στην πόλη των Χανίων. Το ξενοδοχείο αυτό θα λειτουργεί συνδυαστικά με το νέο boutique ξενοδοχείο 5 αστέρων του ομίλου Corissia, το Chania Flair, το οποίο λειτούργησε με επιτυχία για πρώτη φορά από τον Ιούλιο του 2020. Η υπό σχεδιασμό ξενοδοχειακή μονάδα, θα περιλαμβάνει ιδιαίτερα και μοναδικά χαρακτηριστικά, που δεν μπορώ να αποκαλύψω αυτή τη χρονική στιγμή. Στόχος μας πάντως είναι να εφαρμόσουμε την συσσωρευμένη εμπειρία πολλών δεκαετιών, ώστε να δημιουργήσουμε ένα ξενοδοχείο αναφοράς για τα ελληνικά δεδομένα, το οποίο μάλιστα θα λειτουργεί όχι εποχιακά αλλά καθ’όλη την διάρκεια του έτους.

Πως εξελίσσονται οι σχέσεις σας με τους tour operators, με όλα αυτά που ακούγονται;

Α, οι σχέσεις των ξενοδόχων με τους tour operators! Θα έχετε ακούσει σίγουρα την ρήση: “εμείς μαζί δεν κάνουμε και χώρια δεν μπορούμε”. Αυτό ισχύει. Ξέρετε τα ξενοδοχεία είναι οι μόνες επιχειρήσεις παγκοσμίως που περήφανα ανακοινώνουν ότι έχουν τμήμα κρατήσεων, όχι πωλήσεων, κρατήσεων. Όταν λοιπόν έχεις παραδώσει τις πωλήσεις σου σε κάποιον τρίτο και τα πράγματα αγριέψουν, τότε το μόνο που σου μένει είναι να καταφύγεις στο Σύνδρομο της Στοκχόλμης. Τι άλλο να κάνεις δηλαδή;

Ας σοβαρευτούμε όμως. Η έλλειψη ρευστότητας από πλευράς των tour operators είναι πλέον δεδομένη. Αυτό δεν θα αλλάξει σύντομα. Το ζήτημα είναι πως θα διασφαλίσει ο ξενοδόχος ότι τελικά θα πληρωθεί. Οι περισσότεροι συνεργάτες μας tour operators συνέχισαν να πληρώνουν και την περασμένη σεζόν στους καθιερωμένους ρυθμούς εντός μερικών εβδομάδων από την αναχώρηση του πελάτη. Υπάρχουν φυσικά και εξαιρέσεις, με τους οποίους μειώσαμε το μέγεθος της συνεργασίας. Είναι αλήθεια πάντως ότι παραμένουμε πλήρως εκτεθειμένοι σε περίπτωση χρεωκοπίας κάποιου μεγάλου ταξιδιωτικού οργανισμού.

Ίσως να πρέπει να σκεφτούμε τρόπους να δημιουργήσουμε και εμείς τμήμα πωλήσεων κάποια στιγμή.

Ποιες είναι οι ιδιαίτερες υπηρεσίες που παρέχουν τα ξενοδοχεία σας στους πελάτες και οι οποίες τα διαφοροποιούν από άλλα ξενοδοχεία της ίδιας κατηγορίας και ποιες οι τεχνολογικές και άλλες καινοτομίες που ενσωματώνουν;

Διάφορα χαρακτηριστικά του μοντέλου λειτουργίας των ξενοδοχείων Corissia μπορούν να θεωρηθούν ως ιδιαίτερα. Αναφέρω ενδεικτικά δύο – τρία:

  1. Κανένα από τα ξενοδοχεία μας δεν λειτουργεί ως απομονωμένο, αυτόνομο resort μπροστά από μία παραλία, μακριά από οτιδήποτε άλλο. Αντιθέτως, τα 3 ξενοδοχεία του ομίλου βρίσκονται εντός του παραλιακού χωριού της Γεωργιούπολης, και ενώ διατηρούν την λειτουργική τους αυτονομία και τις ιδιαίτερες υποδομές τους, ενσωματώνονται αρμονικά με το γνήσια ελληνικό στοιχείο που παρέχει ο παραδοσιακός οικισμός με το λιμανάκι. Με αυτό τον τρόπο, όλο το χωριό μοιάζει σαν ένα μεγάλο resort με τυπική ελληνική ατμόσφαιρα. Το ίδιο ισχύει και για το τέταρτο ξενοδοχείο του ομίλου, το οποίο βρίσκεται σε μια ήσυχη, παραδοσιακή περιοχή μπροστά στην θάλασσα εντός της πόλης των Χανίων. Ο συνδυασμός της αυθεντικότητας με την παροχή υψηλού βαθμού άνεσης είναι πολύ ενδιαφέρων για τον επισκέπτη. Βλέπετε, τα μεγάλα, απομονωμένα resorts τείνουν, σε όλες τις χώρες του κόσμου, να μοιάζουν πολύ μεταξύ τους, με αποτέλεσμα ο τουρίστας, παρόλη την πολυτέλεια, τελικά να πλήττει γρήγορα. Εμείς θεωρούμε ότι η ελληνική κουλτούρα πρέπει να γίνει αναπόσπαστο κομμάτι της συνολικής εμπειρίας του πελάτη μας.
  2. Η γαστρονομία είναι ίσως το βασικότερο χαρακτηριστικό της επιτυχημένης φιλοξενίας και πρέπει να διατηρεί πάντοτε ένα υψηλό επίπεδο σε οποιανδήποτε ξενοδοχειακή μονάδα. Η κατηγοριοποίηση που έχουμε πετύχει με τις ξεχωριστές ξενοδοχειακές μονάδες μας επιτρέπει να παρέχουμε διαφοροποιημένα γαστρονομικά concepts, χρησιμοποιώντας πάντοτε υψηλής ποιότητας πρώτες ύλες και φρέσκα τοπικά προϊόντα. Προσφέρουμε καταρχήν πλούσιο μπουφέ για πρωινό, μεσημεριανό και βραδινό σε άνετους χώρους μπροστά στην θάλασσα για τα 2 ξενοδοχεία στην Γεωργιούπολη. Στο adults only ξενοδοχείο Corissia Harmony (το οποίο διακρίθηκε φέτος από το HolidayCheck πρώτο στην Ελλάδα) δοκιμάσαμε πριν 3 χρόνια για πρώτη φορά το half board à la carte. Το πλουσιοπάροχο πρωινό και το βραδινό σερβίρονται σε κάθε πελάτη ξεχωριστά και ανάλογα με τις προσωπικές του προτιμήσεις, δίνοντας με τον τρόπο αυτό μία μοναδική αίσθηση πολυτέλειας σε ένα ήσυχο περιβάλλον χωρίς συνωστισμό και αναμονή σε ουρές. Το μοντέλο αυτό έτυχε τόσο θετικής ανταπόκρισης από τους πελάτες μας, που το υιοθετήσαμε και στο νέο ξενοδοχείο μας στα Χανιά. Φυσικά, το μοντέλο αυτό τυγχάνει να είναι απόλυτα συμβατό και με τα νέα υγειονομικά πρωτόκολλα λόγω κορωναϊού.

Επίσης πρέπει να αναφερθεί ότι σε κανένα από τα ξενοδοχεία μας δεν παρέχεται διατροφή all inclusive. Αυτό είναι μία συνειδητή επιλογή μας, που έχει να κάνει με το target group στο οποίο απευθυνόμαστε.

  1. Ένα άλλο βασικό χαρακτηριστικό των παρεχόμενων υπηρεσιών μας είναι η εξατομίκευση τους σε επίπεδο πελάτη. Όπως ανέφερα και προηγουμένως, ο στόχος μας είναι ο κάθε πελάτης μας να νοιώθει ξεχωριστός, να ξέρει ότι ενδιαφερόμαστε γι αυτόν προσωπικά, ότι γνωρίζουμε τις προσωπικές του ανάγκες και προτιμήσεις και ότι αντιλαμβανόμαστε πλήρως πόσο σημαντική για αυτόν είναι η συγκεκριμένη περίοδος των διακοπών του. Για να πετύχουμε μια τέτοια προσωποποίηση των παρεχόμενων υπηρεσιών μας σε μεγάλη κλίμακα, έχουμε αναπτύξει ένα custom σύστημα διαχείρισης πελατών, το οποίο λειτουργεί στο cloud και στο οποίο έχει ενεργή πρόσβαση ανά πάσα στιγμή όλο το προσωπικό. Το σύστημα αυτό δεν υπάρχει στην αγορά, αλλά έχει σχεδιαστεί εξ ολοκλήρου για τις ανάγκες των Corissia Hotels και αναβαθμίζεται συνεχώς. Ενδεικτικά αναφέρω μία από τις δυνατότητες του συστήματος: ο maître d’hôtel καλωσορίζει ένα ζευγάρι νεοαφιχθέντων πελατών στο εστιατόριο. Μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα είναι σε θέση να γνωρίζει, ότι μας έχουν επισκεφτεί ήδη 2 φορές, το 2016 και 2019, ότι η κυρία είναι vegan και πολύ ευχάριστη επικοινωνιακά καθώς και ότι ο κύριος είναι λίγο παράξενος και πίνει πάντοτε ΜΕΤΑΧΑ 5* πριν παραγγείλει. Επίσης μπορεί αμφίδρομα να εμπλουτίσει το σύστημα με νέες πληροφορίες, π.χ ότι η κυρία δείχνει ιδιαίτερη προτίμηση στo cocktail Piña Colada και ότι είναι ενθουσιασμένη με το δωμάτιό τους με την ιδιωτική πισίνα. Οι πληροφορίες γίνονται διαθέσιμες στους υπευθύνους όλων των τμημάτων σε πραγματικό χρόνο.

Η υψηλή εποχικότητα της ζήτησης του τουριστικού προϊόντος αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες παθογένειες του ελληνικού τουρισμού. Τι πρέπει να γίνει για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού τουριστικού προϊόντος και ποιες οι πρωτοβουλίες εκείνες οι οποίες θα μπορούσαν να προάγουν τον ελληνικό τουρισμό καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου;

Κοιτάξτε, ειλικρινά δεν είμαι καθόλου βέβαιος ότι η υψηλή εποχικότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος αποτελεί παθογένεια. Εγώ θα το χαρακτήριζα περισσότερο ως ιδιαίτερο χαρακτηριστικό και εξειδίκευση. Και το λέω αυτό, ως εκπρόσωπος ενός ξενοδοχειακού ομίλου, που επενδύει ενεργά στην προώθηση του ελληνικού τουρισμού καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου. Ξέρω, ότι η άποψή μου δεν συμβαδίζει με τις επικρατούσες τάσεις του κλάδου, αλλά επιτρέψτε μου να εξηγήσω τι εννοώ.

Το παραπάνω γράφημα αποτυπώνει τα αποτελέσματα μεγάλης έρευνας που διενεργήθηκε στην Γερμανία με την ερώτηση: ποιο μήνα κάνατε τις κύριες διακοπές σας τον προηγούμενο χρόνο; Και παρόλο που τα στοιχεία αφορούν στο 2007 – 2008, φαντάζομαι ότι τα αποτελέσματα δεν θα ήταν και πολύ διαφορετικά στις μέρες μας (με εξαίρεση της έκτακτης φάσης της πανδημίας).

Από τα παραπάνω στοιχεία φαίνεται ξεκάθαρα ότι η συντριπτική πλειοψηφία, άνω του 90%, των Γερμανών κάνουν τις κύριες διακοπές τους από τον μήνα Απρίλιο έως και τέλος Οκτωβρίου, μία περίοδος που συμβαδίζει ακριβώς με την εποχικότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Αν τώρα παραδεχτούμε ότι και οι άλλες τουριστικές αγορές της βόρειας, δυτικής και ανατολικής Ευρώπης παρουσιάζουν παρόμοια κατανομή στους προτιμώμενους μήνες ταξιδίων αλλά και ότι ένα ταξίδι στην Ελλάδα θα γίνει με πολύ μεγαλύτερη πιθανότητα κατά την διάρκεια των κύριων και πολύ λιγότερο κατά την διάρκεια των ενδιάμεσων ολιγοήμερων διακοπών, μπορούμε εύκολα να κατανοήσουμε την ουσιαστική αιτία της εποχικότητας του ελληνικού τουρισμού.

Υπάρχει και ένα άλλο στοιχείο. Κάποιοι δημοφιλείς τουριστικοί προορισμοί, όπως Κανάριες Νήσοι, Μαγιόρκα, Αττάλεια, Κύπρος έχουν εδώ και χρόνια καλύψει την πολύ μικρότερη χειμερινή αγορά καθώς διάφορες ξενοδοχειακές μονάδες παραμένουν ανοικτές στους προορισμούς αυτούς. Αλήθεια, πως πάνε όλοι αυτοί, τι τιμές κρατάνε;

Δεν θεωρώ προσωπικά σκόπιμο το να στρέψουμε σώνει και καλά το σύνολο της ελληνικής τουριστικής βιομηχανίας προς την κατεύθυνση της μη εποχικότητας, μόνο και μόνο για να διογκώσουμε την προσφορά σε μία ήδη περιορισμένη ζήτηση και να εισέλθουμε σε ένα φαύλο κύκλο μείωσης τιμών. Αυτό δεν θα λειτουργήσει, ειδικά σε μία χώρα που τα ξενοδοχεία της έχουν σχεδιαστεί να λειτουργούν καλοκαίρι. Αντιθέτως πιστεύω, ότι πρέπει να καταβάλουμε ιδιαίτερη προσπάθεια να βελτιώσουμε ποσοτικά και κυρίως ποιοτικά τον τουριστικό τομέα, στον οποίο είμαστε ήδη καλοί και ο οποίος περιλαμβάνει την συντριπτική πλειοψηφία των ταξιδιωτών, δηλαδή τους μήνες Μάρτιο ως Νοέμβριο. Εκεί χρειάζεται να γίνουμε πιο ανταγωνιστικοί. Και ας αφήσουμε 3-4 μήνες τον χρόνο την φύση να ανανεωθεί, το προσωπικό μας να ξεκουραστεί και τις ξενοδοχειακές μονάδες μας να φρεσκαριστούν.

Corissia Harmony Τσιλεδάκης
Corissia Harmony

Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να υπάρξουν εξειδικευμένες πρωτοβουλίες προώθησης μέρους του ελληνικού τουριστικού προϊόντος καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου. Εδώ πιστεύω ότι η βάση πρέπει να είναι τα αστικά κέντρα, όπου μπορούν να δημιουργηθούν ξενοδοχειακές μονάδες υψηλών προδιαγραφών, οι οποίες θα λειτουργούν ως βάση για την ανακάλυψη των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών της πόλης αλλά και του φυσικού και πολιτισμικού πλούτου της υπαίθρου γύρω από αυτήν.

Θα ήθελα επίσης να επισημάνω ότι η προσήλωση στην εποχικότητα Μαρτίου – Νοεμβρίου δεν αποκλείει την παράλληλη ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού, όπως συνεδριακός, θρησκευτικός, ιατρικός, αγροτουρισμός κ.α ως διεύρυνση του κλασσικού μοντέλου ηλίου – θάλασσας. Ο θεματικός τουρισμός έχει μάλιστα πολύ μεγαλύτερη πιθανότητα επιτυχίας αν δεν λειτουργεί αυτόνομα και απομονωμένα αλλά εμπλουτίζει την εμπειρία του επισκέπτη που επέλεξε την Ελλάδα, για αυτό που είναι παγκοσμίως γνωστή: τον ήλιο και τις υπέροχες θάλασσες της.

Όσον αφορά στην βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού τουριστικού προϊόντος ανέφερα ήδη προηγουμένως ότι ο τουρισμός της Ελλάδας αν συνεχίσει σε μία πορεία αειφόρου ανάπτυξης, αποφυγής του υπερτουρισμού και διατήρησης των φυσικών και πολιτισμικών ιδιαιτεροτήτων του τόπου και συνδυαστεί με μοντέρνες εγκαταστάσεις και υποδομές αλλά και με υψηλή ποιότητα παροχής υπηρεσιών μπορεί να αποκτήσει μακροπρόθεσμα ακόμα και παγκόσμια πρωτιά. Επισήμανα επίσης την αναγκαιότητα βελτίωσης πολλών βασικών υποδομών από τον μέχρι τώρα δυσκίνητο δημόσιο τομέα, ως απαραίτητη προϋπόθεση για την βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της χώρας.

Σε αυτό το σημείο θα ήθελα επίσης να τονίσω την σημασία που έχουν οι μεταφορές και κυρίως οι αερομεταφορές για την διατήρηση αλλά και την μελλοντική ανάπτυξη του τουριστικού μοντέλου της χώρας. Θεωρώ ότι το σύνολο των τουριστικών επιχειρήσεων της χώρας οφείλει να υποστηρίξει ναυτιλιακές και κυρίως αεροπορικές εταιρείες με βάση την Ελλάδα, καθώς αυτές είναι εκείνες που έχουν άμεσο συμφέρον να προωθήσουν όσο περισσότερο τουριστικό κοινό γίνεται στη χώρα. Η διασφάλιση της σίγουρης και οικονομικής μεταφοράς των επισκεπτών είναι ένα βασικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα κάθε τουριστικού προορισμού. Προσωπικά θα χαιρόμουν ιδιαίτερα, αν γνώριζα ότι ο ανόητος φόρος διαμονής θα καταργηθεί και θα αντικατασταθεί με μία ισόποση επιβάρυνση της εταιρείας μας η οποία θα κατέληγε στο ταμείο των εταιρειών μεταφοράς τουριστικού κοινού από το εξωτερικό, ώστε αυτές να γίνουν πιο ανταγωνιστικές, να χαμηλώσουν τις τιμές των εισιτηρίων και να “εισάγουν”ακόμα περισσότερο κόσμο στην χώρα.

Πρόσθετοι φόροι και τέλη δυσχεραίνουν τις συνθήκες στις οποίες καλούνται να λειτουργήσουν τα ελληνικά ξενοδοχεία. Πως βιώνετε αυτή την πραγματικότητα;

Κοιτάξτε, κανείς δεν θέλει να πληρώνει φόρους και τέλη. Κάποιοι φόροι όμως είναι σωστοί και απαραίτητοι. Ο νέος φόρος διαμονής πάντως δεν είναι. Επίσης τα ελληνικά ξενοδοχεία έχουν τον υψηλότερο ΦΠΑ από όλες τις γειτονικές χώρες κάτι που προφανώς υπονομεύει σοβαρά την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών ξενοδοχείων.

Θεωρώ επιτακτική την ανάγκη άμεσης μείωσης της συνολικής φορολογικής επιβάρυνσης των ξενοδοχειακών μονάδων, ιδιαίτερα του ΦΠΑ, υπό το πρίσμα της επικίνδυνης κατάστασης που έχει δημιουργηθεί στον ξενοδοχειακό κλάδο της χώρας λόγω της πανδημίας. Ελπίζω ειλικρινά η κυβέρνηση να αντιληφθεί εγκαίρως την σοβαρότητα της στιγμής.

Tagged

1 σχόλιο στο “Γιώργος Τσιλεδάκης: Οι τουρίστες επιζητούν «λογικά» µέτρα | Χαµηλή η ροή των κρατήσεων

Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *