Photo by Anugrah Lohiya on Pexels

IATA: Αποκλιμάκωση των οικονομικών επιβαρύνσεων των αεροπορικών εταιριών στο γ΄ 3μηνο του ’21

ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΑ ΜΕΛΕΤΕΣ

Oι πιέσεις στη λειτουργική κερδοφορία των αεροπορικών εταιριών υποχώρησαν κατά το τρίτο τρίμηνο του περασμένου έτους, όπως αποκαλύπτει η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (IATA) στην τελευταία της έκθεση Airlines Financial Monitor. Ωστόσο, οι τιμές των καυσίμων των αεροσκαφών αυξήθηκαν.

Η βελτίωση της λειτουργικής κερδοφορίας κατά τη διάρκεια του γ’ τριμήνου του 2021 οφείλεται στη σταδιακή αύξηση της επιβατικής κίνησης και στον τομέα των αερομεταφορών που εξακολουθεί να “ανθεί”. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, η λειτουργική ζημία σε ολόκληρο τον κλάδο βελτιώθηκε από 13,6% των εσόδων το β’ τρίμηνο σε 2,6% το γ’ τρίμηνο.

Αντίστοιχα, ο παγκόσμιος δείκτης τιμών των μετοχών των αεροπορικών εταιριών ανέκαμψε τον Ιανουάριο του 2022 εν μέσω της εμπιστοσύνης των επενδυτών ότι οι αναταραχές που σχετίζονται με την παραλλαγή Omicron ενδέχεται να έχουν μικρότερο αντίκτυπο στον ταξιδιωτικό κλάδο από ό,τι αναμενόταν προηγουμένως. Παρ’ όλα αυτά, ο δείκτης παραμένει 30% κάτω από τα προ της κρίσης επίπεδα.

Οι τιμές των καυσίμων των αεροσκαφών ανέκαμψαν επίσης από την πτώση που σχετίζεται με την Omicron τον Δεκέμβριο και βρίσκονται σήμερα στο υψηλότερο επίπεδο από τα τέλη του 2018. Η αυξημένη τιμή προσθέτει επιπλέον πίεση στο λειτουργικό κόστος των αεροπορικών εταιριών ακριβώς τη στιγμή που η ταξιδιωτική ζήτηση πλήττεται από τους ανανεωμένους ταξιδιωτικούς περιορισμούς.

Ανακάμπτει ο παγκόσμιος δείκτης τιμών των μετοχών των αεροπορικών εταιριών

Ο παγκόσμιος δείκτης τιμών των μετοχών των αεροπορικών εταιρειών ξεκίνησε το 2022 με θετικό πρόσημο, σημειώνοντας άνοδο 5,8% το πρώτο δεκαπενθήμερο του Ιανουαρίου. Η βελτίωση οφείλεται στην πεποίθηση των επενδυτών ότι η νέα παραλλαγή Omicron θα οδηγήσει σε λιγότερες νοσηλείες από άλλες στελέχη και, ως εκ τούτου, ενδέχεται να προκαλέσει λιγότερες διαταραχές από ό,τι αναμενόταν προηγουμένως.

Ο παγκόσμιος δείκτης κρύβει κάποιες περιφερειακές διακυμάνσεις. Οι μετοχές των ευρωπαϊκών αεροπορικών εταιριών σημείωσαν τη μεγαλύτερη άνοδο τον Ιανουάριο (13,4%), λόγω της ανανεωμένης αισιοδοξίας για την ανάκαμψη του κλάδου. Εν τω μεταξύ, οι μετοχές των αεροπορικών εταιριών στην Ασία και τον Ειρηνικό υποχώρησαν κατά 0,5%, αντανακλώντας τις ανησυχίες σχετικά με τις επιπτώσεις μιας πιθανής αύξησης των επιτοκίων στις ΗΠΑ.

Κάνοντας ένα βήμα πίσω από τις βραχυπρόθεσμες εξελίξεις, η ευρύτερη εικόνα παραμένει ότι οι μετοχές των αεροπορικών εταιριών συνεχίζουν να διαπραγματεύονται περίπου 30% κάτω από το προ κρίσης επίπεδο σε όλες τις περιοχές.

Βελτιωμένα τα λειτουργικά έσοδα του κλάδου το γ’ τρίμηνο

Τα τελευταία οικονομικά αποτελέσματα επιβεβαιώνουν ότι η πίεση στη λειτουργική κερδοφορία των αεροπορικών εταιριών υποχώρησε το 3ο τρίμηνο χάρη στη σταδιακή βελτίωση της επιβατικής κίνησης και μιας ακμάζουσας δραστηριότητας αεροπορικών εμπορευματικών μεταφορών. Για το σύνολο του κλάδου η λειτουργική ζημία αντιπροσώπευε το 2,6% των εσόδων κατά την περίοδο Ιουλίου-Σεπτεμβρίου, έναντι ζημίας 13,6% το β’ τρίμηνο.

Το περιθώριο EBIT βελτιώθηκε περισσότερο στην Ευρώπη, όπου οι αεροπορικές εταιρίες επωφελήθηκαν από την ανάκαμψη της ζήτησης για αεροπορικά ταξίδια στα ενδοευρωπαϊκά δρομολόγια. Η ευρωπαϊκή μέτρηση αυξήθηκε από -30% σε 3% μεταξύ του β΄και του γ΄τριμήνου. Η βελτίωση ήταν μικρότερη στη Βόρεια Αμερική, όπου η εξάπλωση της παραλλαγής Delta καθυστέρησε την ανάκαμψη των αεροπορικών ταξιδιών.

Στην περιοχή της Ασίας και του Ειρηνικού οι αεροπορικές εταιρίες παρουσίασαν το πιο αδύναμο λειτουργικό αποτέλεσμα συνολικά (-20% των εσόδων), κυρίως λόγω των ακόμη πολύ περιορισμένών διεθνή ταξιδιών προς, από και εντός της περιοχή.

Όσον αφορά το μέλλον, ορισμένες από τις αεροπορικές εταιρίες της Βόρειας Αμερικής βελτίωσαν τις προβλέψεις των εσόδων τους για το 4ο τρίμηνο, δηλώνοντας ότι η ταξιδιωτική ζήτηση παρέμεινε ισχυρή κατά τη διάρκεια της περιόδου των διακοπών, παρά τις διαταραχές της Omicron. Τούτου λεχθέντος, οι πιέσεις σε επίπεδο κόστους αναμένεται επίσης να αυξηθούν.

Η οικονομική θέση ανακάμπτει ταχύτερα από την premium

Εξετάζοντας προσεκτικότερα τις διάφορες πηγές εσόδων των επιβατών, η επιβατική κίνηση στην premium κατηγορία εξακολουθεί να υστερεί, σε σχέση με την ανάκαμψη της αντίστοιχης οικονομικής.

Μετά την κορύφωση της κρίσης τον Απρίλιο του 2020, η premium θέση ανέκαμψε ταχύτερα από την οικονομική κι αυτό μπορεί να εξηγηθεί, εν μέρει, από το γεγονός ότι τα εισιτήρια premium έγιναν σχετικά φθηνότερα από τα εισιτήρια της οικονομικής θέσης. Ωστόσο, το πλεονέκτημα των τιμών έχει σε μεγάλο βαθμό εξαλειφθεί από τον Ιούλιο του 2020 και η ανάκαμψη της οικονομικής θέσης άρχισε να υπερέχει των επιδόσεων. Οι επιδόσεις μεταξύ των δύο παραμένει σε γενικές γραμμές αμετάβλητη από από τότε, στις 8-10 ποσοστιαίες μονάδες.

Οι τιμές των καυσίμων αυξάνονται, ασκώντας  πιέσεις στο κόστος των αεροπορικών εταιριών

Οι τιμές των καυσίμων των αεροσκαφών και του αργού πετρελαίου τύπου Brent ανέκαμψαν τον Ιανουάριο, με τις πρώτες να βρίσκονται σήμερα στο υψηλότερο επίπεδο από τα τέλη του 2018. Όπως και με τις μετοχές των αεροπορικών εταιριών, η ανάκαμψη των τιμών οφείλεται στην αυξανόμενη αισιοδοξία σχετικά με τον βραχύβιο αντίκτυπο της παραλλαγής Omicron στην παγκόσμια οικονομική δραστηριότητα, συμπεριλαμβανομένης της ζήτησης καυσίμων.

Η αυξημένη τιμή των καυσίμων των αεροσκαφών προσθέτει πίεση στο λειτουργικό κόστος των αεροπορικών εταιριών ακριβώς τη στιγμή που η πλευρά των εσόδων πλήττεται από τις ακυρώσεις πτήσεων που σχετίζονται με το Omicron. Αυτό ενδέχεται να καθυστερήσει την οικονομική ανάκαμψη των αεροπορικών εταιριών από την κρίση.

Το 2021 στο σύνολό του, οι τιμές των καυσίμων των αεροσκαφών και του αργού πετρελαίου τύπου Brent αυξήθηκαν κατά 68% και 63%, αντίστοιχα, σε σύγκριση με το 2020, καθώς η ζήτηση αυξήθηκε με τη χαλάρωση των lockdown, ενώ η προσφορά του Οργανισμού Εξαγωγών Πετρελαιοπαραγωγών Χωρών παρέμεινε περιορισμένη.

Ο κλάδος “έμεινε” από ρευστότητα το γ’ τρίμηνο του 2021

Στο δείγμα των 58 αεροπορικών εταιρειών, η καθαρή ταμειακή ροή από λειτουργικές δραστηριότητες σε ολόκληρο τον κλάδο ήταν στο -1% των εσόδων το γ’ τρίμηνο. Αυτό αντιπροσωπεύει σημαντική βελτίωση, σε σχέση με το 3ο τρίμηνο του 2020 (περίπου -50%). Ωστόσο, πρόκειται για ένα ασθενέστερο αποτέλεσμα σε σύγκριση με το 2ο τρίμηνο, εν μέρει λόγω της αρνητικής επίδρασης της παραλλαγής Delta στις πωλήσεις εισιτηρίων, σε ορισμένες αγορές.

Οι διεθνείς κρατήσεις για μελλοντικά ταξίδια μειώνονται εν μέσω νέων ταξιδιωτικών περιορισμών, γεγονός που θα επηρεάσει αρνητικά τις ταμειακές ροές ορισμένων αεροπορικών εταιριών κατά τη διάρκεια του χειμώνα στο βόρειο ημισφαίριο.

Tagged

1 σχόλιο στο “IATA: Αποκλιμάκωση των οικονομικών επιβαρύνσεων των αεροπορικών εταιριών στο γ΄ 3μηνο του ’21

Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *