Στο 52% των επιπέδων του 2019 αναμένεται να ανακάμψει εφέτος η συνολική επιβατική κίνηση στον τομέα των αερομεταφορών, ενώ το 2022 αναμένεται να ανέλθει στο 88% των επιπέδων πριν από την πανδημία και το 2023 να ξεπεράσει τα επίπεδα πριν από αυτή (105%). Αυτά προκύπτουν σε μια μακροπρόθεσμη εκτίμηση για την πορεία της επιβατικής ζήτησης μετά τον Covid-19, την οποία εξέδωσε η Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών (IATA) και η Tourism Economics.
Σύμφωνα με την εκτίμηση αυτή, οι άνθρωποι παραμένουν πρόθυμοι να ταξιδέψουν, τόσο βραχυπρόθεσμα, όσο και μακροπρόθεσμα. Για να διασφαλιστεί, ωστόσο, ότι η αεροπορική βιομηχανία μπορεί να αποφέρει βιώσιμα, κοινωνικά και οικονομικά οφέλη, καθώς ικανοποιείται αυτή η μακροπρόθεσμη ζήτηση, είναι σημαντικό οι κυβερνήσεις να εντείνουν την υποστήριξή τους προς τις επιχειρήσεις και να προωθήσουν την αποτελεσματική, ενεργειακή τους μετάβαση.
Με βάση τις προβλέψεις της ΙΑΤΑ, μέχρι το 2030, ο παγκόσμιος αριθμός επιβατών αναμένεται να αυξηθεί στα 5,6 δισεκατομμύρια, αριθμός χαμηλότερος κατά 7%, σε σύγκριση με την πρόβλεψη πριν από την εκδήλωση της πανδημικής κρίσης, με εκτιμώμενη απώλεια ανάπτυξης 2-3 ετών, εξαιτίας του Covid-19.
Πέρα από το 2030, τα αεροπορικά ταξίδια αναμένεται να επιβραδυνθούν, λόγω των ασθενέστερων δημογραφικών στοιχείων και μιας βασικής παραδοχής για περιορισμένη απελευθέρωση της αγοράς, δίνοντας μέση ετήσια αύξηση μεταξύ 2019 και 2039 στο 3,2%, από 3,8% που ήταν η πρόβλεψη της IATA πριν από την πανδημία για αυτήν την περίοδο.
Η ανάκαμψη του αριθμού των επιβατών είναι ελαφρώς ισχυρότερη από την ανάκαμψη της ζήτησης, που μετριέται σε έσοδα ανά χιλιόμετρο, ανά επιβάτη (RPK), η οποία αναμένεται να αυξηθεί με ετήσιο μέσο όρο 3% μεταξύ 2019 και 2039, λόγω της ισχύς των εγχώριων αγορών, όπως η Κίνα, όπου υπάρχει μεγάλος αριθμός επιβατών.
Μιλώντας για την προβλεπόμενη πορεία της βιομηχανίας των αερομεταφορών, ο Willie Walsh, γενικός διευθυντής της IATA, λέει: “Παραμένω αισιόδοξος για την πορεία της αεροπορικής βιομηχανίας, η οποία διέρχεται τη βαθύτερη και σοβαρότερη κρίση στην ιστορία της. Ωστόσο, ο ταχέως αναπτυσσόμενος ρυθμός των εμβολιασμών και οι εξελίξεις γύρω από τα τεστ για τον κορωνοϊό θα συμβάλλουν στην ελευθερία των πτήσεων τους επόμενους μήνες. Και όταν συμβεί αυτό, οι άνθρωποι θα θέλουν να ταξιδέψουν και πάλι. Η άμεση πρόκληση είναι να ανοίξουν ξανά τα σύνορα, να εξαλειφθεί το μέτρο της καραντίνας και να εφαρμοστούν τα ψηφιακά πιστοποιητικά εμβολιασμού. Ταυτόχρονα, πρέπει να διαβεβαιώσουμε τον κόσμο ότι οι μακροπρόθεσμες προοπτικές ανάπτυξης των αερομεταφορών υποστηρίζονται σε μια σταθερή δέσμευση για βιωσιμότητα. Και οι δύο προκλήσεις απαιτούν από τις κυβερνήσεις και τη βιομηχανία να συνεργαστούν. Η αεροπορία είναι έτοιμη. Αλλά δεν βλέπω τις κυβερνήσεις να κινούνται αρκετά γρήγορα”.
Βραχυπρόθεσμη επανεκκίνηση
Οι επιπτώσεις της πανδημικής κρίσης, σύμφωνα με την IATA, θα γίνει αισθητή τα επόμενα χρόνια, όμως όλες οι ενδείξεις συνηγορούν στο ότι οι άνθρωποι έχουν διατηρήσει την ανάγκη και την επιθυμία τους να ταξιδέψουν.
Αυτό αποδεικνύεται από τα κάτωθι:
-Οπουδήποτε πραγματοποιείται άνοιγμα των συνόρων αυτό ακολουθείται από μια άμεση αύξηση των κρατήσεων. Το πιο πρόσφατο παράδειγμα είναι η αύξηση κατά 100 εκατοστιαίων μονάδων στις κρατήσεις από το Ηνωμένο Βασίλειο προς την Πορτογαλία, όταν ανακοινώθηκε ότι η δεύτερη εντάσσεται στην “πράσινη λίστα” με τους προορισμούς της βρετανικής κυβέρνησης, στις αρχές Μαΐου.
-Η οικονομία είναι ισχυρή και μπορεί να τροφοδοτήσει την ανάπτυξη των ταξιδιών, αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι, τον Φεβρουάριο του 2021 τα επίπεδα βιομηχανικής παραγωγής αυξήθηκαν κατά 2%, σε σύγκριση με τα επίπεδα του Φεβρουαρίου 2019.
-Οι καταναλωτές έχουν εξοικονομήσει χρήματα κατά τη διάρκεια των lockdowns, που σε ορισμένες περιπτώσεις υπερβαίνει το 10% του ΑΕΠ.
-Τα ποσοστά εμβολιασμού στις ανεπτυγμένες χώρες (με την αξιοσημείωτη εξαίρεση της Ιαπωνίας) αναμένεται να υπερβούν το 50% του πληθυσμού έως το τρίτο τρίμηνο του 2021.
“Απευθύνουμε έκκληση προς τις κυβερνήσεις να προετοιμαστούν. Ο τομέας των ταξιδιών και του τουρισμού συμβάλλει σημαντικά στο ΑΕΠ. Διακυβεύεται η διαβίωση των ανθρώπων. Για να αποφευχθούν μεγαλύτερες, μακροπρόθεσμες οικονομικές και κοινωνικές ζημίες, η επανεκκίνηση του τομέα των αερομεταφορών δεν πρέπει να καθυστερήσει. Οι κυβερνήσεις μπορούν να διευκολύνουν την ασφαλή επανεκκίνηση με πολιτικές που επιτρέπουν ταξίδια χωρίς περιορισμούς για εμβολιασμένα άτομα και με την επίδειξη αρνητικού τεστ Covid για όσους δεν μπορούν να εμβολιαστούν. Οι κυβερνήσεις πρέπει επίσης να προετοιμαστούν για το ψηφιακό πιστοποιητικό”, σημειώνει ο Walsh.
Στο επίκεντρο η βιώσιμη ανάπτυξη
Η βιομηχανία των αερομεταφορών (IATA) έχει δεσμευτεί να μειώσει τις καθαρές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα στα μισά επίπεδα του 2005 έως το 2050.
Εκτός από την αποδοτικότητα και τα τεχνολογικά οφέλη, το σύστημα CORSIA (το πρώτο παγκόσμιο σύστημα αντιστάθμισης και μείωσης άνθρακα για τη βιομηχανία των αερομεταφορών) σταθεροποιεί τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από διεθνείς πτήσεις στα επίπεδα 2019. Η μετάβαση σε χαμηλές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα για την αεροπορία ξεκίνησε με βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα, που τροφοδοτούν τις πτήσεις σήμερα, και θα ακολουθήσουν ηλεκτρικά και υδρογονοκίνητα αεροσκάφη.
“Η βιομηχανία των αερομεταφορών θα αυξηθεί στο άμεσο μέλλον, καθώς οι άνθρωποι και θέλουν και σε κάποιες περιπτώσεις πρέπει να ταξιδέψουν. Αλλά οφείλουμε να ικανοποιήσουμε αυτήν τη ζήτηση των καταναλωτών με βιώσιμο τρόπο. Βεβαίως, δεν είναι μυστικό ότι αυτό είναι πιο δύσκολο για την αεροπορία, σε σχέση με τομείς με ευρύτερες, ενεργειακές, εναλλακτικές λύσεις. Αλλά με την υποστήριξη των κυβερνήσεων θα το καταφέρουμε μέσω ενός συνδυασμού μέτρων”, δήλωσε ο Walsh.
1 σχόλιο στο “IATA: Πάνω από το 50% των επιπέδων του 2019 η συνολική επιβατική κίνηση εφέτος”