iata
O γενικός διευθυντής και διευθύνων σύμβουλος της IATA, κ. Alexandre de Juniac, ο περιφερειακός αντιπρόεδρος της ΙΑΤΑ Ευρώπης, κ. Rafael Schvartzman και ο πρόεδρος της Aegean, Ευτύχιος Βασιλάκης στην Αθήνα| money tourism copyright photo

IATA: Σε κίνδυνο εκατομμύρια θέσεις εργασίας |-46% τα έσοδα το 2021 | ΑΝΑΛΥΣΗ

ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΜΕΛΕΤΕΣ

Τον κώδωνα του κινδύνου κρούει, για μία ακόμη φορά, η Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών (IATA), η οποία σε νέα έκθεσή της υποστηρίζει ότι η αεροπορική βιομηχανία δεν μπορεί να μειώσει το λειτουργικό της κόστος επαρκώς, προκειμένου να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά την «καύση μετρητών», ώστε να αποφευχθούν ενδεχόμενες χρεοκοπίες και να διατηρηθούν οι θέσεις εργασίας το 2021.

Η IATA υποστηρίζει ότι εάν δεν υπάρξουν αποτελεσματικά, κυβερνητικά μέτρα ενίσχυσης της βιομηχανίας των αερομεταφορών, 1,3 εκατομμύρια θέσεις εργασίας στις αεροπορικές εταιρίες θα βρεθούν στον… αέρα, συμπαρασύροντας 3,5 εκατομμύρια επιπλέον θέσεις εργασίας στον τομέα και 46 εκατομμύρια στην ευρύτερη οικονομία.

iata 2021Η Ένωση επανέλαβε την έκκλησή της για λήψη κυβερνητικών μέτρων που θα αφορούν τη χρηματοδότηση των αεροπορικών εταιριών προκειμένου να αποφευχθούν μαζικές καταγγελίες απασχόλησης. Αιτήθηκε, επίσης, να γίνονται μαζικά τεστ COVID-19 πριν από κάθε πτήση, προκειμένου να ανοίξουν τα σύνορα και να επιτραπούν τα ταξίδια, χωρίς περιορισμούς και καραντίνα.

Τα συνολικά έσοδα του κλάδου το 2021 αναμένεται να μειωθούν κατά 46%, σε σύγκριση με τα 838 δισεκατομμύρια δολάρια του 2019. Σύμφωνα με την προηγούμενη ανάλυση τα έσοδα του 2021 θα μειώνονταν περίπου κατά 29%, σε σύγκριση με το 2019. Αυτό βασίστηκε στις προσδοκίες για ανάκαμψη της ζήτησης το τέταρτο τρίμηνο του 2020. Ωστόσο, η ανάκαμψη έχει καθυστερήσει, λόγω της νέας έξαρσης του ιού και των νέων κυβερνητικών μέτρων.

Η IATA αναμένει η αεροπορική κίνηση για το σύνολο του 2020 να είναι μειωμένη κατά 66%, σε σύγκριση με το 2019, με τη ζήτηση τον Δεκέμβριο να είναι κάτω κατά 68%.

«Το τέταρτο τρίμηνο του 2020 θα είναι εξαιρετικά δύσκολο και δεν υπάρχει καμία ένδειξη ότι το πρώτο εξάμηνο του 2021 θα είναι σημαντικά καλύτερο. Χωρίς πρόσθετη, κυβερνητική, οικονομική βοήθεια, η μέση αεροπορική εταιρία έχει μετρητά μόλις για 8,5 μήνες. Και δεν μπορούμε να μειώσουμε το κόστος αρκετά γρήγορα για να καλύψουμε τα συρρικνωμένα έσοδα», δήλωσε ο γενικός διευθυντής και διευθύνων σύμβουλος της IATA, Alexandre de Juniac.

ksd
adv

Οι αεροπορικές εταιρίες έχουν λάβει δραστικά μέτρα για τη μείωση του κόστους λειτουργίας, δεδομένου ότι περίπου το 50% του κόστους των αεροπορικών εταιριών είναι σταθερό ή ημι-σταθερό, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα. Το θέμα είναι ότι το κόστος δεν έχει μειωθεί με την ίδια ταχύτητα που έχουν μειωθεί τα έσοδα. Για παράδειγμα, η ετήσια μείωση του λειτουργικού κόστους για το δεύτερο τρίμηνο ήταν 48%, έναντι μείωσης κατά 73% των λειτουργικών εσόδων, σε δείγμα 76 αεροπορικών εταιριών.

Επιπλέον, καθώς οι αεροπορικές εταιρίες έχουν μειώσει τη χωρητικότητά τους (διαθέσιμα χιλιόμετρα ανά θέση ή ASK) ως απάντηση στην κατάρρευση της ζήτησης των ταξιδιών, το κόστος μονάδας (κόστος ανά ASK ή CASK) έχει αυξηθεί. Τα προκαταρκτικά αποτελέσματα για το τρίτο τρίμηνο δείχνουν ότι το κόστος μονάδας αυξήθηκε περίπου κατά 40%, σε σύγκριση με την προηγούμενη περίοδο.

Με το βλέμμα στραμμένοι στο 2021, η IATA εκτιμά ότι για να επιτύχει ένα «νεκρό» λειτουργικό κόστος και να «εξουδετερώσει» την «καύση μετρητών», το κόστος μονάδας θα πρέπει να μειωθεί κατά 30%, σε σύγκριση με το μέσο κόστος μονάδας το 2020. Μια τέτοια μείωση θα ήταν χωρίς προηγούμενο.

H ανάλυση

Κάποια σημαντικά σημεία της ανάλυσης είναι:

  • Με τη διεθνή ζήτηση να είναι μειωμένη κατά σχεδόν 90%, οι αεροπορικές εταιρίες έχουν «προσγειώσει» χιλιάδες αεροσκάφη, που δραστηριοποιούνται σε δρομολόγια μεγάλων αποστάσεων και τα οποία δραστηριοποιούνται σε πτήσεις μικρών αποστάσεων, όπου είναι δυνατόν. Ωστόσο, επειδή η μέση απόσταση πτήσης έχει μειωθεί απότομα, απαιτούνται περισσότερα αεροσκάφη για τη λειτουργία του δικτύου. Έτσι, η ικανότητα πτήσης (ASK) είναι 62% σε σύγκριση με τον Ιανουάριο του 2019, αλλά ο στόλος εν χρήσει είναι μόλις 21%.

Περίπου το 60% του παγκόσμιου στόλου αεροσκαφών είναι μισθωμένο. Ενώ οι αεροπορικές εταιρίες έχουν λάβει κάποιες μειώσεις από τους εκμισθωτές, το κόστος ενοικίασης αεροσκαφών έχει μειωθεί λιγότερο από 10% τον τελευταίο χρόνο.

  • Είναι σημαντικό τα αεροδρόμια και οι πάροχοι υπηρεσιών αεροναυτιλίας να αποφεύγουν τις αυξήσεις κόστους για να καλύψουν τα κενά στους προϋπολογισμούς που εξαρτώνται από τα επίπεδα κυκλοφορίας πριν από την κρίση. Το κόστος υποδομής μειώθηκε απότομα λόγω του μικρότερου αριθμού πτήσεων και επιβατών. Οι πάροχοι υποδομής θα μπορούσαν να μειώσουν το κόστος, να αναβάλουν τις κεφαλαιουχικές δαπάνες, να δανειστούν στις κεφαλαιαγορές για να καλύψουν τις απώλειες ή να ζητήσουν κρατική οικονομική ενίσχυση.
  • Το καύσιμο είναι το μόνο φωτεινό σημείο, με τις τιμές να μειώνονται κατά 42% το 2019. Δυστυχώς, αναμένεται να αυξηθούν το επόμενο έτος, καθώς η αυξημένη οικονομική δραστηριότητα αυξάνει τη ζήτηση ενέργειας.
  • Ενώ η IATA δεν υποστηρίζει συγκεκριμένες μειώσεις του εργατικού δυναμικού, η διατήρηση του επιπέδου παραγωγικότητας της εργασίας του περασμένου έτους (ASKs /εργαζόμενος), θα απαιτούσε μείωση της απασχόλησης κατά 40%. Αυτό σημαίνει περαιτέρω απώλειες θέσεων εργασίας ή περικοπές αμοιβών για να μειωθεί το κόστος εργασίας ανά μονάδα προϊόντος στο χαμηλότερο σημείο των τελευταίων ετών, μία μείωση κατά 52% από τα επίπεδα του τρίτου τριμήνου του 2020.
  • Ακόμα κι αν επιτευχθεί η άνευ προηγουμένου αυτή μείωση του κόστους εργασίας, το συνολικό κόστος θα εξακολουθεί να είναι υψηλότερο από τα έσοδα το 2021 και οι αεροπορικές εταιρείες θα συνεχίσουν να «καίνε μετρητά».

«Ακόμα κι αν μεγιστοποιήσουμε τη μείωση του κόστους μας, δεν θα έχουμε ακόμα μια οικονομικά βιώσιμη βιομηχανία το 2021», δήλωσε ο de Juniac.

«Για κάθε μέρα που συνεχίζεται η κρίση, αυξάνεται το ενδεχόμενο απώλειας θέσεων εργασίας και οικονομικής καταστροφής. Εάν οι κυβερνήσεις δεν ενεργήσουν γρήγορα, κινδυνεύουν περίπου 1,3 εκατομμύρια θέσεις εργασίας στις αεροπορικές εταιρίες. Και αυτό θα είχε επίδραση ντόμινο, θέτοντας σε κίνδυνο 3,5 εκατομμύρια επιπλέον θέσεις εργασίας στον τομέα των αερομεταφορών σε συνδυασμό με συνολικά 46 εκατομμύρια άτομα στην ευρύτερη οικονομία των οποίων οι θέσεις εργασίας υποστηρίζονται από την αεροπορία. Επιπλέον, η απώλεια της συνδεσιμότητας των αερομεταφορών θα έχει δραματικό αντίκτυπο στο παγκόσμιο ΑΕΠ, απειλώντας 1,8 τρισεκατομμύρια δολάρια σε οικονομική δραστηριότητα. Οι κυβερνήσεις πρέπει να αναλάβουν σταθερή δράση για να αποτρέψουν αυτήν την επικείμενη οικονομική καταστροφή. Πρέπει να προχωρήσουν με πρόσθετα μέτρα οικονομικής αρωγής, σε συνδυασμό με τα συστηματικά τεστ COVID-19 προκειμένου να ανοίξουν με ασφάλεια τα σύνορα χωρίς καραντίνα», κατέληξε ο de Juniac.

Tagged
Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *