Photo by Ananthan Loggi on Unsplash
Photo by Ananthan Loggi on Unsplash

Ιταλία: “Κατρακύλησαν” τα έσοδα από τον Τουρισμό

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Η πανδημία Covid-19 είχε καταστροφικές επιπτώσεις στον ιταλικό τουρισμό, ο οποίος “χτυπήθηκε” σημαντικά, δεδομένης της σημασίας του τομέα για την οικονομία της χώρας, γεγονός που αποδεικνύουν με τον καλύτερο τρόπο ορισμένα νούμερα, όπως η πτώση κατά 60% περίπου των εσόδων από τον αλλοδαπό τουρισμό.

Το 2020, το πρώτο έτος της πανδημίας, η εσωτερική τουριστική κατανάλωση στην Ιταλία απώλεσε πάνω από 63 δισεκατομμύρια, σε σύγκριση με το 2019 και 31 δισεκατομμύρια σε προστιθέμενη αξία,νούμερα που αντιστοιχούν σε επίπεδα πριν από το 2010, όπως ανέφερε το Ινστιτούτο Στατιστικής της χώρας.

Αυτές είναι οι άμεσες συνέπειες της πτώσης, τόσο των εισερχόμενων, όσο και των εξερχόμενων τουριστικών ροών, που προκαλείται από την πανδημία Covid-19. Οι διανυκτερεύσεις αλλοδαπών επισκεπτών μειώθηκαν κατά 54,6%, ή λιγότεροι από 207 και πάνω εκατομμύρια επισκέπτες από το εξωτερικό. Κατά συνέπεια, οι δαπάνες των αλλοδαπών τουριστών έκαναν “ελεύθερη πτώση”. Οι ξένοι τουρίστες ξόδεψαν 23,7 δισεκατομμύρια ευρώ κατά τη διάρκεια του 2020, μειωμένες κατά 59,6%, σε σύγκριση με το 2019. Οι εγχώριες δαπάνες, εν τω μεταξύ, μειώθηκαν κατά 33,8% στα 46,3 δισεκατομμύρια.

“Βουτιά” του ΑΕΠ

Η κατάσταση της ιταλικής τουριστικής βιομηχανίας είναι σαφής και από το ΑΕΠ της χώρας. Η Ιταλία είδε το ΑΕΠ της να μειώνεται κατά 8,9% το 2020, αποτελώντας τη μεγαλύτερη ύφεση από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Από τα 115 δισεκατομμύρια ευρώ του ΑΕΠ που έχασε η Ιταλία το 2020, σε σύγκριση με το 2019, το 27,1% μπορεί να αποδοθεί στον τουρισμό, δηλαδή ένα έλλειμμα που υπολογίζεται σε 31,1 δισεκατομμύρια ευρώ για τον κλάδο.

Photo by Christopher Czermak on Unsplash
Photo by Christopher Czermak on Unsplash

Όσον αφορά το τρέχον έτος, υπήρξαν κάποια μικρά θετικά σημάδια. Τα ξενοδοχεία στους παραθαλάσσιους προορισμούς της Ιταλίας έχουν καταγράψει μια μέση πληρότητα δωματίου 70%, με ορισμένες περιοχές (Λιγουρία και Τοσκάνη) να ξεπερνούν ακόμη και το 80%. Ενώ, θετικοί αριθμοί καταγράφονται και σε ορεινά θέρετρα.

Τα ξενοδοχεία στη Ρώμη κατέγραψαν ποσοστό πληρότητας 40% αυτό το καλοκαίρι, ενώ στη Φλωρεντία και τη Βενετία κατέγραψαν ποσοστό 50% και 55%, αντίστοιχα, ποσοστά καλύτερα από πέρυσι, τα οποία, ωστόσο, υπολείπονται σημαντικά, σε σύγκριση με την περίοδο πριν από την πανδημική κρίση.

“Ανθεί” ο τουρισμός υπαίθρου

Ωστόσο, ο τουρισμός υπαίθρου τα πήγε καλύτερα το καλοκαίρι του 2021, έχοντας ξεπεράσει τα επίπεδα πριν από την πανδημία. Όπως σημειώνει το Campeggi.com, η κορυφαία πύλη στην Ιταλία για κάμπινγκ και χωριά διακοπών, από τον Μάιο έως τον Αύγουστο καταγράφηκε αύξηση των αναζητήσεων κατά 16%, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2019.

Αυτό επιβεβαίωσε τη θετική τάση που καταγράφηκε κατά την άνοιξη, όταν την τρίτη εβδομάδα του Απριλίου η πύλη είχε επισημάνει άνοδο σε ποσοστό 54%, σε σύγκριση με τις αρχές του μήνα και 656% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2020.

Η θετική τάση για τον ιταλικό τουρισμό συνεχίστηκε και μετά την έναρξη της σεζόν. Ο μήνας Ιούνιος κατέγραψε αύξηση 137% των αναζητήσεων για κάμπινγκ, σε σύγκριση με τον προηγούμενο μήνα και περαιτέρω αύξηση τον Ιούλιο, η οποία έφτασε το 224%, σε σύγκριση με τον Μάιο.

Το ενδιαφέρον προέρχεται, κυρίως, εκτός συνόρων. Στην πραγματικότητα, από τα μέσα Μαΐου έως τον Αύγουστο, υπήρξε αύξηση 261% των Γερμανών χρηστών που ενδιαφέρθηκαν για την Ιταλία, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2020. Έτσι, σε σχέση με το  2019 υπήρξε αύξηση κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες συνολικά.

“Πάσχει” ο οργανωμένος Τουρισμός

Ο οργανωμένος τουρισμός “υποφέρει” εφέτος στην Ιταλία, με τον πρόεδρο της Ομοσπονδίας Οργανωμένου Τουρισμού, Franco Gattinoni, να λέει χαρακτηριστικά: “Βρισκόμαστε αντιμέτωποι με μια σφαγή. Το 2021 δεν θα πάει πολύ καλύτερα από το 2020. Πράγματι, με αυτόν τον ρυθμό, το τμήμα του οργανωμένου τουρισμού, συγκεκριμένα, θα καταφέρει ακόμη και χειρότερα αποτελέσματα από το τραγικό 2020”.

Το 2019, ο ιταλικός οργανωμένος τουρισμός είχε τζίρο 13,3 δισ. ευρώ, αυξημένος κατά 4,3% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Τώρα, ο τομέας ετοιμάζεται να κλείσει ισολογισμό στα 2,5 δισ. ευρώ, καταγράφοντας απώλειες πάνω από 80% από ό,τι το 2019.

Το κύριο πρόβλημα του οργανωμένου τουρισμού, σύμφωνα με τον Gattinoni, είναι το γεγονός ότι υπάρχει μια γενική αβεβαιότητα όσον αφορά τους συνεχώς μεταβαλλόμενους, ταξιδιωτικούς κανόνες. Επιπλέον, υπάρχει έλλειψη προοπτικής, που εμποδίζει τον προγραμματισμό τουριστικών περιόδων και κάνει την Ιταλία να χάνει την αγοραστική της δύναμη, σε σύγκριση με τους ανταγωνιστές της.

ksd
adv
Tagged
Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *