Τον ρόλο των Οργανισμών Προορισμού Μάρκετινγκ στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής αναδεικνύει έκθεση της Miles Partnership, αναφέροντας ορισμένα από τα βήματα που μπορούν να κάνουν οι προορισμοί και οι τουριστικοί οργανισμοί για την αφύπνιση των ταξιδιωτών και όλων των εμπλεκομένων στη βιομηχανία του τουρισμού και των ταξιδιών σε πιο “πράσινες” επιλογές.
Το συνέδριο COP26 για την κλιματική αλλαγή μπορεί τελικά να ήταν το σήμα που χρειάζεται ο πλανήτης. Μετά από δεκαετίες προειδοποιήσεων και τη συνεχιζόμενη γνωστοποίηση επιστημονικών στοιχείων για την απεικόνιση του αντίκτυπου της κοινωνίας στον πλανήτη, στη Διάσκεψη της Γλασκώβης τέθηκε σε εφαρμογή μια παγκόσμια συμφωνία, σε πολλούς τομείς.
Ορισμένοι υποστηρίζουν ότι ο κλάδος των ταξιδιών, του τουρισμού και της φιλοξενίας, ως επί το πλείστον, έχει αποφύγει να αντιμετωπίσει το θέμα με ουσιαστικό τρόπο, αναδεικνύοντας τον σημαίνοντα ρόλο των Οργανισμών Προορισμού Μάρκετινγκ, είτε πρόκειται για ιδιωτικούς ή κρατικά χρηματοδοτούμενους οργανισμούς
Ο Chris Adams, επικεφαλής έρευνας και ανάλυσης στη Miles Partnership, ο οποίος έχει συντάξει μια “Λευκή βίβλο” που περιγράφει λεπτομερώς ορισμένα από τα βήματα που μπορούν να κάνουν οι προορισμοί και οι τουριστικοί οργανισμοί, λέει: “Πιστεύουμε ότι οι DMOs μπορούν να διαδραματίσουν κρίσιμο ρόλο στην καθοδήγηση αυτής της προσπάθειας. Εκτός από την προώθηση του τουρισμού, οι DMOs πρέπει να παρέχουν πρακτικές προτάσεις και συγκεκριμένες δράσεις και να εργάζονται για να φέρουν κοντά τον δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα. Οι DMOs μπορούν, επίσης, να συμβάλουν στην διοχέτευση των χρημάτων που εισπράττονται από τον τουρισμό προς την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής”.
Η Miles Partnership έχει δημιουργήσει μια σειρά από συστάσεις προς εξέταση και εφαρμογή στον τουρισμό, ξεκινώντας από τομείς γύρω από το βιώσιμο μάρκετινγκ, τις δημόσιες μεταφορές και τις κοινοτικές υποδομές.
Βιώσιμο μάρκετινγκ
Οι DMO θα πρέπει να δίνουν έμφαση σε πιο βιώσιμους τύπους ταξιδιών στις επικοινωνίες τους, όπως λιγότερα αλλά μεγαλύτερα ταξίδια. Θα πρέπει επίσης να προωθούν ενεργά βιώσιμες επιχειρήσεις και εκείνες με στρατηγικές χαμηλών εκπομπών άνθρακα στον πυρήνα τους.
Ενθαρρύνεται, επίσης, μια ευέλικτη προσέγγιση στους φόρους επισκεπτών, με τους επισκέπτες να ενημερώνονται ότι εάν ταξιδεύουν εκτός εποχής θα πληρώσουν λιγότερα, επιτρέποντας στους προορισμούς να φιλοξενήσουν τους ταξιδιώτες με πιο βιώσιμο τρόπο.
Και, τέλος, θα πρέπει να αναπτυχθούν βιώσιμα προγράμματα επιβράβευσης, πράγμα που σημαίνει ότι τα ξενοδοχεία και οι αεροπορικές εταιρίες θα πρέπει να μετακινηθούν από τη συχνότητα των ταξιδιών στην επιβράβευση πιο υπεύθυνων τύπων ταξιδιών.
“Εκατοντάδες δισεκατομμύρια δολάρια εισπράττονται παγκοσμίως από φόρους και εισφορές επισκεπτών. Είτε πρόκειται για ανακατανομή μέρους αυτής της υφιστάμενης χρηματοδότησης από τον τουρισμό, είτε για την ανάπτυξη νέων ειδικών φόρων ή επιβαρύνσεων που επικεντρώνονται στη βιωσιμότητα και τον αειφόρο τουρισμό, οι DMOs πρέπει να έχουν λόγο για το πώς μπορούν να χρησιμοποιηθούν η χρηματοδότηση και οι πόροι”, υπογραμμίζει ο κ. Adams.
Βιώσιμες μεταφορές και υποδομές
Είναι πολύ εύκολο, αφενός, αλλά, αφετέρου, ανεφάρμοστο βραχυπρόθεσμα να προτείνεται η κατασκευή περισσότερων μέσων μαζικής μεταφοράς -οι σιδηροδρομικές γραμμές, οι ηλεκτρικοί σιδηρόδρομοι και άλλα συστήματα μαζικής μεταφοράς είναι ακριβά και χρειάζονται χρόνια για να ολοκληρωθούν.
Ωστόσο, η ψηφιοποίηση του ταξιδιωτικού τομέα και ο τρόπος με τον οποίο οι καταναλωτές μπορούν να χρησιμοποιήσουν γρήγορα άλλους τύπους υπηρεσιών για να μετακινηθούν, οδήγησε σε σημαντική άνοδο της χρήσης ηλεκτρονικών ποδηλάτων και σκούτερ, για παράδειγμα.
Η ενθάρρυνση των προορισμών να ενσωματώσουν τέτοιες υπηρεσίες σε ευρύτερες στρατηγικές δημόσιων μεταφορών αποτελεί σημαντικό μέρος της μετατόπισης της μετακίνησης των ταξιδιωτών κατά την επίσκεψή τους σε έναν τόπο, σε πιο “πράσινες” επιλογές.
Οι DMOs θα πρέπει να συνεργάζονται με οργανισμούς του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα για να ενθαρρύνουν, και πάλι, του επισκέπτες να χρησιμοποιούν τις δημόσιες συγκοινωνίες κατά τη διάρκεια του ταξιδιού τους, μέσω του μάρκετινγκ και άλλων μεθόδων.
“Δηλώστε τη δέσμευσή σας για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής με ένα αξιόπιστο σχέδιο δράσης. Προσδιορίστε συγκεκριμένα βήματα για την κλιματική αλλαγή με μια ευρύτερη εστίαση στη βιωσιμότητα και τον αειφόρο τουρισμό. Αυτά θα πρέπει να περιλαμβάνονται σε ένα μακροπρόθεσμο γενικό σχέδιο ή/και στρατηγική βιώσιμου τουρισμού για τον προορισμό σας. Το σχέδιό σας πρέπει να έχει συγκεκριμένους, πρακτικούς και μετρήσιμους στόχους βάσει των οποίων μπορεί να αξιολογηθεί η πρόοδος”, επισημαίνει ο επικεφαλής έρευνας και ανάλυσης στη Miles Partnership.