money tourism photo
money tourism copyright photo

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΖΑΡΙΚΟΣ: Πρόκληση η επόμενη χρονιά για τον ελληνικό Τουρισμό

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

Διαθέτοντας μεγάλη εμπειρία σε θέματα διοίκησης και δοκιμασμένος στα δύσκολα, οραματιστής και πραγματιστής ταυτόχρονα, ο Κωνσταντίνος Ζαρίκος είναι αυτό που λέμε «ο κατάλληλος άνθρωπος στην κατάλληλη θέση». Μία θέση-«κλειδί», που διατηρεί επί σειρά ετών, αυτή της γενικής διεύθυνσης του Neptune Hotels Resort.

Σε συνέντευξή του στο «ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ» ο κ. Ζαρίκος μιλάει για τη φετινή τουριστική σεζόν στην Κω, αλλά και για τα «κακώς κείμενα» του ελληνικού Τουρισμού και κατηγορεί την προηγούμενη κυβέρνηση για έλλειψη αναπτυξιακής πολιτικής.

Παράλληλα, αναφέρεται στην επένδυση στην οποία προχώρησε η διοίκηση του Neptune για την εξαγορά ξενοδοχείου και την ανακαίνισή του, με προδιαγραφές ξενοδοχείου 4 αστέρων, προκειμένου να καλυφθούν οι ανάγκες στέγασης του προσωπικού του Neptune Hotels, που δεν είναι από την Κω. Μία ενέργεια που αντανακλά τη γενική φιλοσοφία της εταιρίας για σεβασμό και αναγνώριση στην κινητήριο δύναμη του ξενοδοχείου, το ανθρώπινο δυναμικό του.xrhma

Η συνέντευξη

Συνέντευξη στον Κων/νο Στ. Δεριζιώτη

Πορευόμενοι προς την περίοδο αιχμής της φετινής τουριστικής σεζόν, πως διαμορφώνεται η τουριστική κίνηση στο νησί της Κω, τόσο σε επίπεδο αφίξεων, όσο και εσόδων;

Παρά τις αρχικά αρνητικές προβλέψεις για την πορεία της εφετινής σεζόν, τελικά η μείωση των πληροτήτων, σε σχέση με την περυσινή χρονιά, θα κυμανθεί στο 5% περίπου. Εδώ θα πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι η περσινή σεζόν ήταν η καλύτερη για το νησί και οποιαδήποτε σύγκριση με αυτή, είναι μειονεκτική. Πολύ περισσότερο όταν φέτος «άνοιξαν» και πάλι παραδοσιακά ανταγωνιστικές αγορές, όπως αυτή της Τουρκίας και της Αιγύπτου.

Πως εξελίσσονται οι κρατήσεις και οι διανυκτερεύσεις στο ξενοδοχείο σας και σε ποια επίπεδα αναμένεται να διαμορφωθούν το δίμηνο Σεπτεμβρίου-Οκτωβρίου;

Το ξενοδοχείο μας δεν ξέφυγε από τη γενική εικόνα του νησιού και αναμένουμε η φετινή τουριστική σεζόν να ολοκληρωθεί με μείωση της πληρότητας περίπου 5% με 6%, όμως λόγω των καλών αυξήσεων των τιμών και παράλληλα του πιο αποτελεσματικού yielding, θα πραγματοποιήσουμε τα ίδια έσοδα με την περυσινή χρονιά, που και για εμάς ήταν τα υψηλότερα από ποτέ. Αυτό μεταφράζεται και σε υψηλότερο ποσοστό κερδοφορίας.

Ποιο, κατά τη γνώμη σας, είναι το χαρακτηριστικό της φετινής τουριστικής σεζόν στο νησί και ποιες είναι οι επιπτώσεις στην πορεία του τουρισμού της Κω από το δυναμικό comeback της Τουρκίας, αλλά και προορισμών της Βόρειας Αφρικής, σε συνδυασμό με την υστέρηση που παρατηρήθηκε, μέχρι και τις αρχές Ιουλίου, από τις τουριστικές αγορές της Γερμανίας και της Αγγλίας;

Η εφετινή τουριστική σεζόν χαρακτηρίσθηκε από την αναμονή. Δηλαδή, οι ταξιδιώτες προτίμησαν να μην σπεύσουν από νωρίς (όπως έκαναν πέρυσι) να αγοράσουν τα πακέτα διακοπών τους, αλλά επέλεξαν να περιμένουν και αφού υπήρχαν περισσότερες επιλογές στην αγορά, να αγοράσουν με τις προσφορές της τελευταίας στιγμής.

Η Κως «άντεξε» στο δυναμικό «comeback» της Τουρκίας και των προορισμών της Βόρειας Αφρικής. Η μικρή διόρθωση της πληρότητας προς τα κάτω, αφήνει αισιόδοξα μηνύματα για το μέλλον, αφού με τη βελτίωση των υποδομών και της αναπτυξιακής αντίληψης, που εύχομαι ότι θα επικρατήσει, πιστεύω ότι υπάρχουν περαιτέρω περιθώρια προόδου.

Ποιες είναι οι επιπτώσεις από την υπερφορολόγηση του τουριστικού-ξενοδοχειακού κλάδου και τη «γιγάντωση» του φαινομένου Airbnb, τόσο στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, όσο και σε αυτό καθ’ αυτό το τουριστικό προϊόν του νησιού; Πως βιώνετε ως ξενοδόχος αυτή τη νέα πραγματικότητα και τι πρέπει να γίνει για να αλλάξει;

neptuneΣχετικά με την υπερφορολόγηση του ξενοδοχειακού κλάδου, τα λέμε από πέρυσι. Είχαμε προβλέψει ότι θα ακολουθούσε μια κάμψη εξαιτίας και αυτού του λόγου. Δυστυχώς, όταν υπάρχει έλλειψη γνώσης και επικρατεί προχειρότητα στη λήψη αποφάσεων, τα αποτελέσματα δεν αργούν να φανούν. Το φαινόμενο Airbnb επηρεάζει κυρίως τα ξενοδοχεία πόλης και όχι τα ξενοδοχεία μαζικού τουρισμού των μεγάλων τουριστικών περιοχών.

Ποιες είναι οι προβλέψεις σας για την επόμενη χρονιά και σε τι επίπεδα διαμορφώνονται οι τιμές των συμβολαίων για το 2020 που υπογράφονται με τους tour operators;

Η επόμενη χρονιά είναι ακόμα μία πρόκληση για τον ελληνικό τουρισμό. Η άνοδος της Τουρκίας θα συνεχισθεί οπότε το ερώτημα είναι αν αυτό το γεγονός θα δημιουργήσει περαιτέρω πίεση στην Ελλάδα ή θα παραμείνει στα φετινά επίπεδα. Αν συμβεί το δεύτερο, αυτό σημαίνει ότι θα μπορούμε να θεωρήσουμε τη φετινή χρονιά σαν βάση και να προσπαθήσουμε κάθε χρόνο να βελτιώνουμε τη θέση μας στον τουριστικό χάρτη.

Τα συμβόλαια στην Κω υπογράφονται με αυξήσεις από 1% έως 3% ανάλογα με τη διαπραγματευτική ικανότητα του κάθε ξενοδοχείου. Βέβαια, μεγάλοι Tour Operators προσπαθούν να υπογράψουν με μηδενικές αυξήσεις, εκμεταλλευόμενοι την εφετινή πτώση. Σε γενικές γραμμές όμως, αυτό δεν θα ισχύσει και θα επικρατήσει η μικρή αύξηση που προανέφερα.

Ποιες είναι οι πιο πρόσφατες επενδυτικές σας κινήσεις και ποια τα επόμενα επενδυτικά και επιχειρηματικά σχέδιά σας;

Η μεγάλη επένδυση που πραγματοποίησε η εταιρία μας τον περασμένο χειμώνα, ήταν η εξαγορά και πλήρης ανακαίνιση ξενοδοχείου, με προδιαγραφές ξενοδοχείου 4 αστέρων, στο Μαστιχάρι, με σκοπό να στεγάσει το προσωπικό του ξενοδοχείου που δεν είναι από την Κω. Μια επένδυση που αντανακλά τη γενική φιλοσοφία της εταιρίας για σεβασμό και αναγνώριση στην κινητήριο δύναμη του ξενοδοχείου, το προσωπικό του.

neptuneΚατά τα άλλα, το ξενοδοχείο μας συνεχίζει το επενδυτικό πρόγραμμα που έχει χαράξει τα τελευταία χρόνια, ανακαινίζοντας και εκσυγχρονίζοντας τις εγκαταστάσεις του. Έτσι, και φέτος τον χειμώνα προγραμματίζουμε την ανακαίνιση 90 δωματίων και τη δημιουργία ενός ακόμα εστιατορίου a là carte. Παράλληλα, προχωράμε στην έκδοση όλων των απαραίτητων αδειών για την επέκταση της μονάδας και τη δημιουργία 85 νέων πολυτελών σουιτών.

Μία νέα κυβέρνηση προέκυψε από τις πρόσφατες εκλογές της 7ης Ιουλίου. Τι περιμένετε από αυτή τη νέα κυβέρνηση προκειμένου να ενισχυθεί περαιτέρω ο ελληνικός Τουρισμός, αλλά και σε τοπικό επίπεδο ποιες είναι οι προτάσεις σας για την ενίσχυση του Τουρισμού της Κω;

Η αλλαγή της κυβέρνησης ελπίζω και πιστεύω ότι σηματοδοτεί αλλαγή αντίληψης της ανάπτυξης του χώρου. Στο DNA της προηγούμενης κυβέρνησης δεν υπήρχε η ανάπτυξη μέσω της επιχειρηματικότητας, αλλά η αύξηση φορολογίας σε αυτήν. Αυτό, βέβαια, δεν άφηνε περιθώριο ανάπτυξης και όποια αποτελέσματα υπήρξαν βασίστηκαν στις ηρωικές προσπάθειες των περισσότερων επιχειρηματιών, που σε περιβάλλον αλόγιστης υπερφορολόγησης προσπάθησαν να κρατήσουν όρθιο τον μεγαλύτερο πυλώνα της οικονομίας, τον τουρισμό.

neptuneΕύχομαι η νέα κυβέρνηση, όπως έχει ήδη εξαγγείλει, να διορθώσει τα «κακώς κείμενα» και να εφαρμόσει αναπτυξιακή πολιτική στον τουριστικό χώρο, αντιλαμβανόμενη ότι μέσο-μακροπρόθεσμα, θα ωφεληθεί τα μέγιστα και η εθνική οικονομία.

Δύο χρόνια έχουν περάσει από τον σεισμό που «χτύπησε» την Κω και οι εργασίες αποκατάστασης των ζημιών στο λιμάνι μόλις ξεκίνησαν. Πως σχολιάζετε την ολιγωρία αυτή και τι περιμένετε από την κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη;

Είναι λυπηρό ότι στον τρίτο τουριστικό προορισμό της Ελλάδας δεν είχε ληφθεί μέριμνα για άμεση αποκατάσταση των ζημιών από τον σεισμό του 2017. Πρόχειρες λύσεις, που μόλις φέτος δόθηκαν (και αυτές προεκλογικά), το μόνο που κάνουν είναι να προσβάλουν τον τόπο και να επιβεβαιώνουν ότι προείπα για την προηγούμενη κυβέρνηση.

Tagged
Προσθήκη σχολίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *