Ο απρόβλεπτος εμπορικός πόλεμος και οι απαιτητικοί περιβαλλοντικοί στόχοι βρίσκονται στην ατζέντα των διευθυντών των αεροπορικών εταιρειών στην ετήσια σύνοδο κορυφής της ΙΑΤΑ στην Ινδία, καθώς ο κλάδος αντιμετωπίζει ανησυχίες ότι η γεωπολιτική αβεβαιότητα θα πλήξει τη δυναμική ζήτηση για ταξίδια και θα αυξήσει το κόστος.
Περισσότεροι άνθρωποι ταξιδεύουν με αεροπλάνο από ποτέ μετά την πλήρη ανάκαμψη της αγοράς επιβατών μετά την πανδημία, αλλά οι αεροπορικές εταιρείες σε όλο τον κόσμο αντιμετωπίζουν αυξανόμενες πιέσεις στο κόστος, παρατεταμένες καθυστερήσεις στην παράδοση αεροσκαφών.
Επιπλέον, ο εξελισσόμενος εμπορικός πόλεμος του Προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ έχει ανατρέψει το καθεστώς απαλλαγής από δασμούς που ίσχυε για δεκαετίες στον αεροδιαστημικό κλάδο και έχει προσθέσει ένα νέο επίπεδο αστάθειας, σύμφωνα με αναλυτές.
Ενώ οι αεροπορικές εταιρείες στην Ευρώπη και την Ασία αναφέρουν ισχυρή ζήτηση για πτήσεις, ο τομέας στις ΗΠΑ έχει πληγεί από την πρόσφατη πτώση της ζήτησης με τις αεροπορικές εταιρείες να δυσκολεύονται να προβλέψουν τη συμπεριφορά των επιβατών και τα λειτουργικά κόστη.
«Δεν μπορείς να πεις ότι η πτώση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών και ο υψηλότερος πληθωρισμός δεν θα σημαίνουν λιγότερα χρήματα στα πορτοφόλια των ανθρώπων για να ξοδέψουν», δήλωσε στο Reuters ο Aengus Kelly, Διευθύνων Σύμβουλος της AerCap, της μεγαλύτερης εταιρείας leasing αεροσκαφών στον κόσμο.
Προς το παρόν, οι αεροπορικές εταιρείες γεμίζουν τα αεροσκάφη τους, αλλά υπάρχουν αμφιβολίες σχετικά με την ευρέως παρακολουθούμενη απόδοση – ή τον μέσο ναύλο ανά πωλημένο κάθισμα – που μπορούν να χρεώσουν καθώς προσαρμόζουν τους ναύλους για να γεμίσουν τις καμπίνες.
Πολλές, ωστόσο, προστατεύονται από τις χειρότερες επιπτώσεις της ζήτησης από τη μείωση των τιμών των καυσίμων και την πτώση της αξίας του δολαρίου ΗΠΑ. «Αυτοί οι ευνοϊκοί παράγοντες έχουν προστατεύσει τις αεροπορικές εταιρείες, μέχρι σήμερα, από τις χειρότερες επιπτώσεις» της ζήτησης, δήλωσε ο Kelly.
Η επιρροή Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (IATA), η οποία εκπροσωπεί περισσότερες από 300 αεροπορικές εταιρείες και πάνω από το 80% της παγκόσμιας αεροπορικής κίνησης, θα πραγματοποιήσει την ετήσια τριήμερη συνάντησή της από την Κυριακή στο Νέο Δελχί.
Η σύνοδος κορυφής, που διοργανώνεται από τη μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία της Ινδίας IndiGo, σε μια περίοδο που η τρίτη μεγαλύτερη αγορά αεροπορικών επιβατών στον κόσμο επεκτείνει ραγδαία τον αεροπορικό της κλάδο και η αύξηση των αεροπορικών ταξιδιών στην Ασία αναμένεται να ξεπεράσει την Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική τις επόμενες δεκαετίες.
Οι πρόσφατες εχθροπραξίες της Ινδίας με το γειτονικό Πακιστάν, που αναγκάζουν τις ινδικές αεροπορικές εταιρείες να κάνουν μεγάλες και δαπανηρές παρακάμψεις γύρω από τον πακιστανικό εναέριο χώρο, υπογραμμίζουν τον αυξανόμενο βάρος που αποτελούν οι ζώνες συγκρούσεων για τις αεροπορικές εταιρείες και την κερδοφορία τους.
Η ασφάλεια των αερομεταφορών θα βρίσκεται επίσης στο επίκεντρο μετά από μια σειρά αεροπορικών ατυχημάτων στο Καζακστάν, τη Νότια Κορέα και τη Βόρεια Αμερική τους τελευταίους έξι μήνες, καθώς και τις αυξανόμενες ανησυχίες σχετικά με τα συστήματα ελέγχου της εναέριας κυκλοφορίας στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Αμφιβολίες για το Net-Zero
Η IATA προειδοποιεί όλο και περισσότερο ότι οι αεροπορικές εταιρείες θα δυσκολευτούν να επιτύχουν τους στόχους βιωσιμότητας και ότι δεν είναι σαφές πώς θα χρηματοδοτηθεί η μετάβαση σε βιώσιμα καύσιμα αεροπορίας (SAF) και νέες τεχνολογίες.
Ο ευρύτερος αεροπορικός τομέας συμφώνησε το 2021 να θέσει ως στόχο τις μηδενικές εκπομπές έως το 2050, βασιζόμενος κυρίως στη σταδιακή μετάβαση στα SAF, τα οποία παράγονται από απόβλητα πετρελαίου και βιομάζα και κοστίζουν περισσότερο από τα συμβατικά καύσιμα αεροσκαφών.
Ο γενικός διευθυντής της IATA, Willie Walsh, δήλωσε τις τελευταίες εβδομάδες ότι ο κλάδος θα πρέπει να επανεκτιμήσει τη δέσμευσή του, αν και δεν αναμένεται καμία αλλαγή στους στόχους του κλάδου κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης στο Νέο Δελχί.
Οι αεροπορικές εταιρείες βρίσκονται σε διαμάχη με τις εταιρείες ενέργειας λόγω της έλλειψης προμήθειας SAF, ενώ ταυτόχρονα κατηγορούν την Airbus και την Boeing για τις καθυστερήσεις στην παράδοση αεροσκαφών με χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμων.
Οι κυβερνήσεις είναι επίσης πιθανό να δεχθούν κριτική όταν ο Walsh θα απευθύνει την συχνά σκληρή ομιλία του στους διευθυντές των αεροπορικών εταιρειών τη Δευτέρα.
«Η ζήτηση για SAF συνεχίζει να υπερβαίνει την προσφορά και το κόστος παραμένει απαγορευτικά υψηλό. Τα ρυθμιστικά πλαίσια για την ενθάρρυνση της παραγωγής SAF είναι ακόμη ανεπαρκή, ασυνεπή ή ανεπαρκή», δήλωσε ο Subhas Menon, γενικός διευθυντής της Ένωσης Αεροπορικών Εταιρειών Ασίας-Ειρηνικού.