Λευτέρης Τσικανδηλάκης: Branding, µνήµη και βιωµατική εµπειρία στον Τουρισµό

Λευτέρης Τσικανδηλάκης: Branding, µνήµη και βιωµατική εµπειρία στον Τουρισµό

tsikandilakis

Για το ισχυρό brand name της χώρας µας στο παγκόσµιο τουριστικό στερέωµα, αλλά και για την ανάγκη η Ελλάδα να δηµιουργήσει µία νέα, πιο δυναµική «ταυτότητα», στον σχεδιασµό της οποίας η αρχιτεκτονική θα µπορούσε να έχει σηµαίνοντα ρόλο, αναφέρεται στο άρθρο του, στο τεύχος Νοεμβρίου του ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ, που κυκλοφόρησε στην έκθεη ΧΕΝΙΑ, ο κ. Λευτέρης Τσικανδηλάκης, επικεφαλής του οµώνυµου αρχιτεκτονικού γραφείου, το οποίο µε 30ετή εµπειρία βάζει τη δική του «υπογραφή» στον σχεδιασµό ξενοδοχείων και όχι µόνο.xrhma tourismos

Το άρθρο

H ραγδαία αύξηση του παγκόσµιου τουρισµού και η ανάδειξή του σε µια από τις µεγαλύτερες βιοµηχανίες στον κόσµο, έχει αναπτύξει έναν άτυπο ανταγωνισµό µεταξύ των χωρών µε έντονο τουριστικό εκτόπισµα. Κάθε χώρα οφείλει να διαµορφώσει τη δική της ταυτότητα, εστιάζοντας στις ιδιαιτερότητες που την κάνουν να ξεχωρίζει. Η Ελλάδα ανήκει σε αυτές ως µέλος της Ευρώπης, ως χώρα της Μεσογείου, ως «αυθύπαρκτο» και ξεχωριστό µέρος του κόσµου.

tsikandilakis Μέσα σε µια παγκοσµιοποιηµένη κοινωνία, ο ρόλος της τεχνολογίας και του ίντερνετ αποτελεί το βασικό µέσο πληροφόρησης και διάδοσης µηνυµάτων. Ταξιδεύουµε όλο τον κόσµο από το σπίτι µας, χωρίς να µετακινηθούµε, επισκεπτόµαστε µουσεία και µέρη πατώντας ένα κουµπί. Αυτή η άψυχη περιήγησή µας σε χώρους και µέρη αφήνει ανεκπλήρωτη την επιθυµία για ουσιαστική επαφή. Η δηµιουργία προσωπικών εµπειριών και µνήµης είναι το ζητούµενο στον σηµερινό κόσµο, είναι αυτή που επιτρέπει στον άνθρωπο να αναπτύξει µια σφαιρική εικόνα, να αισθανθεί πολίτης του κόσµου, να ταυτιστεί µε τον τόπο, αλλά και µε αυτούς που τον έχουν επισκεφθεί, δηµιουργώντας κοινές µνήµες.

Η αδιαµεσολάβητη και αυθεντική επαφή µε τον τόπο και τους ανθρώπους του δηµιουργεί εµπειρίες ικανές να διαµορφώσουν µια ατοµική και συλλογική µνήµη. Η επίσκεψη προϋποθέτει µια επιστροφή στα πρώιµα στάδια ανάπτυξής µας, όπου όλα είναι άγνωστα και γοητευτικά. Μόνο έτσι θα µπορέσουµε να γίνουµε ένα µε τον «παλµό» του τόπου, των ανθρώπων και της ζωής τους.

tsikandilakisΗ αδιαµφισβήτητη οµορφιά, αξία και προσφορά της Ελλάδας την καθιστά ένα ισχυρό brand στον παγκόσµιο χάρτη του τουρισµού. Αυτό, όµως, δεν αρκεί. Το ζητούµενο είναι η Ελλάδα να ξαναβρεί την ταυτότητα της, τον νέο της µύθο, όπως σε διαφορετικό τοµέα η Apple δηµιούργησε τον δικό της µύθο, που την ξεχωρίζει από άλλες αντίστοιχες εταιρίες, πιθανόν µε την ίδια τεχνολογική δύναµη. Χρειάζεται να κοιτάξουµε πιο βαθιά, να επανασυνδεθούµε µε την ελληνικότητά µας, µε τα ιδιαίτερα στοιχεία που µας κάνουν µοναδικούς, να δηµιουργήσουµε µια ανεπανάληπτη ατµόσφαιρα και να αναδειχθούµε µέσα από την κοινή µνήµη. Να ενσωµατώσουµε τους επισκέπτες στον τρόπο ζωής µας, στον τρόπο σκέψης, στην κουλτούρα και τη νοοτροπία µας.

Το «µπόλιασµα» της κουλτούρας, του σπουδαίου πολιτισµού, του ιδανικού κλίµατος, της εγκαρδιότητας των ανθρώπων της χαρακτηρίζει αδιαµφισβήτητα τη χώρα µας. Όλα αυτά χρειάζεται να γίνουν βίωµα στους επισκέπτες της, πηγή διαµόρφωσης µιας ξεχωριστής ατµόσφαιρας, που θα «γεννάει» εµπειρίες και συναισθήµατα ασύγκριτα. Με αυτό τον τρόπο οι επισκέπτες θα επιλέγουν τη χώρα µας ως «αναπόφευκτη» επιλογή διακοπών, ως µονόδροµο προς τις αξέχαστες στιγµές που έχουν τυπωθεί στο συνειδητό και ασυνείδητό τους.

tsikandilakisΤο Brand name που λέγεται Ελλάδα πρέπει να το δούµε µε µια νέα µατιά, για πρώτη φορά να επενδύσουµε στη µεγαλύτερη βιοµηχανία µας, τόσο σε δηµόσιο, όσο και σε ιδιωτικό επίπεδο, να δώσουµε κίνητρα στους επισκέπτες, εκµεταλλευόµενοι από τη µια τις απίστευτης οµορφιάς τοποθεσίες, αλλά και ενισχύοντας από την άλλη, µε πολιτιστικά δρώµενα, φεστιβάλ κινηµατογράφου, θεάτρου, οργάνωση συναυλιών,  το πολιτισµικό της γίγνεσθαι, δίνοντας µια νέα ώθηση.tsikandilakis

Η αρχιτεκτονική από την πλευρά της µπορεί να καλύψει ανάγκες ατοµικές, αλλά και συλλογικές, να συµβάλλει στη διατήρηση των ιδιαίτερων στοιχείων της ταυτότητάς µας, στη διαφύλαξη των κοινών αγαθών, την ανανέωση του δηµόσιου χώρου, την προστασία της πολιτισµικής µας κληρονοµιάς. Η µεγάλη επικοινωνιακή της δύναµη µπορεί να βοηθήσει ουσιαστικά στη διαµόρφωση κατάλληλων προϋποθέσεων, για την ανάπτυξη και αξιοποίηση του τοµέα του τουρισµού στη χώρα µας και να οδηγήσει στην ανανέωση της τοπικής ταυτότητας και στη διατύπωση νέων αφηγήσεων για το ελληνικό φυσικό και αστικό τοπίο.

Η συγκρότηση ιστορικής µνήµης από την ανάδειξη των αρχαιολογικών χώρων, αλλά και από τη δηµιουργία και την πνευµατικότητα που θα συναντήσουµε τα τελευταία χρόνια (από τις αρχές του ’50), µε αρχιτέκτονες όπως τον Δηµήτρη Πικιώνη και τον Άρη Κωνσταντινίδη, και τη σχέση τους µε το ελληνικό τοπίο και το έργο τους, δίνουν το παράδειγµα που πρέπει και σήµερα να ακολουθήσουµε, ώστε να «σχεδιάσουµε» µια νέα αντίληψη για τον χώρο και τον σηµαντικό ρόλο που µπορούν να διαδραµατίσουν οι αρχιτέκτονες, οι επιχειρηµατίες, οι ξενοδόχοι.

tsikandilakisΈχουµε όλες τις προϋποθέσεις να ξεχωρίσουµε, µε εµπιστοσύνη στον εαυτό µας και µε αξιοπιστία, να «δράσουµε» µε ανοικτό µυαλό, µε νέες ιδέες, ώστε να θέσουµε τις βάσεις για µια µακροχρόνια επιτυχία στον χώρο του τουρισµού, διαµορφώνοντας ένα τουριστικό προϊόν µε κερδοφόρα αποτελέσµατα. Αυτό που χρειάζεται είναι να αντιληφθούµε, να σεβαστούµε και να επικοινωνήσουµε την ιδιαίτερη ταυτότητά µας, να γίνουµε ξανά µια χώρα που µπορεί να εµπνεύσει.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ